eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
543 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی موضوع: تفکر و تعقل در قرآن روز دوم ماه مبارک رمضان مطابق با 26 فروردین ساعت 18 لینک ورود به جلسه https://hikmat-ins.ir/live 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
44.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 1 تاریخ: 25/01/1400 🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0716.mp3
9.85M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 1 تاریخ: 25/01/1400 🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0716 p0+.pdf
162.2K
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 1 تاریخ: 25/01/1400 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 مدیریت الهی ▫️ امروزه می ‌گویند مدیریت ‌ها دو‌گونه است: یک مدیریت ‌های ستادی و یکی هم مدیریت‌ های میدانی است. آنهایی که مدیران ستادی هستند، در میدان حاضر نیستند و آنهایی که مدیریت ‌های میدانی دارند، در ستاد نیستند؛ اما خدای عالم خود را در هر دو صحنه می‌ بیند هم آن جایی که دستگاه آفرینش باید تنظیم شود و نظم نوین هستی را همواره در درون خود داشته باشد هم اوست؛ ﴿إِنَّا لَمُوسِعُونَ﴾؛[1] ما هر لحظه در حال توسعه هستیم، ما در جایگاه تصمیم‌ گیری نسبت به کل جهان هستی آماده‌ ایم و هر لحظه داریم تصمیم می‌ گیریم: ﴿إِنَّا لَمُوسِعُونَ﴾ و در عین حال در تک ‌تک موارد زندگی انسان ‌ها داریم. ▫️ ﴿إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یرْشُدُونَ﴾؛[2] ای پیغمبر من، «یا رسول الله»! اگر از تو سؤال کردند خدا کجاست؟ ﴿وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنِّی﴾، خدا کجاست؟ اینکه تو از خدا حرف می‌زنی، خدا در آسمان ‌هاست؟ طبقه هفتم آسمان است؟ کجا هست؟ زمین است، آسمان است؟ چکار می ‌کند؟ ﴿وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنِّی﴾؛ تو در جواب به آنها بگو ﴿فَإِنِّی قَریبٌ﴾، من نزدیک شما هستم، از شما دور نیستم، بیگانه نیستم، از رگ گردن به شما نزدیک ‌ترم؛ بلکه بالاتر! ﴿أَنَّ اللَّهَ یحُولُ بَینَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ﴾،[3] بین شما و خود شما من فاصله هستم. شما فکر نکنید که من حرف شما را نمی‌ شنوم. اگر در سویدای دلتان، در آن نهانخانه جانتان یک صدا بزنید «یا الله»! من جواب می‌ دهم: ﴿وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ﴾، من خودم جواب می ‌دهم، به کسی نمی ‌گویم، به زمین بگویم، به آسمان بگویم نه! ▫️ ﴿أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ﴾؛ اگر یک نفر گفت «یا الله»! لبّیک مرا می ‌شنود، با همه من هستم؛ مثل این خورشید! الآن خورشید یکی بیشتر که نیست در این منظومه شمسی، اما با همه موجودات در این مجموعه منظومه هستی هست. هیچ موجودی نیست که بگوید در این مجموعه منظومه هستی بگوید که من خورشید را نمی ‌بینم یا او مرا نمی ‌بیند. که ﴿اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فیها مِصْباحٌ﴾؛[4] با این تلألؤ و درخشش فوق العاده، در همه‌ جا حضور دارد. آن قدر این وجود قوی و قوی و قوی است! اصطلاح فلسفی قوّت وجود را می‌ گویند وجوب. وقتی می‌ گویند «واجب الوجود»؛ یعنی یک هستی که از بس شدید است، از بس مؤکّد است که همه هستی را او پُر کرده است، هیچ جایی نیست؛ تنها دیار عدم است که جایگاهی برای ظهور حضرت حق نیست: ﴿اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ﴾. [1]. سوره ذاریات، آیه47. [2]. سوره بقره، آیه186. [3]. سوره انفال، آیه24. [4]. سوره نور، آیه35. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1398/02/17 🆔 @m_vaezjavadi
34.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی 🔸 موضوع: تفکر و تعقل در قرآن تاریخ: 1400/01/26 🆔 @m_vaezjavadi
718.mp3
12.2M
💠 سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی 🔸 موضوع: تفکر و تعقل در قرآن تاریخ: 1400/01/26 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 2 تاریخ: 1400/01/26 🆔 @m_vaezjavadi
717.mp3
9.84M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 2 تاریخ: 1400/01/26 🆔 @m_vaezjavadi
j 02 0717 1400-01-26 p0 +.pdf
2.8M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 2 تاریخ: 1400/01/26 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 زیست مؤمنانه ▫️ اینکه شما می ‌بینید در ماه رمضان گناه‌ها کمتر است، دعواها، نزاع ‌ها، ستیزها، بغی ‌ها و عصیان ‌ها بسیار کمتر است، محاکم و دادگستری ‌ها تا حدّی خلوت ‌تر هست، برای آن است که انسان‌ ها در این ماه می ‌کشند مراعات می‌ کنند و بر زبان و بر چشمان و بر جوارح و جوانحشان سعی می ‌کنند که غل و زنجیری که خدای عالم در این ماه بر دست و زبان شیطان زده است شیطانیت ما هم فروکش بکند، عصیان ما و طغیان ما هم فروکش بکند و ما در حقیقت در سایه امن و امان الهی بتوانیم زیست ایمانی و مؤمنانه ‌ای داشته باشیم. خدای عالم می ‌فرماید فلسفه روزه آن است که شما به سلاح تقوا مسلّح و مجهّز بشوید ﴿لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾؛[1] درود خدا و سلام خدا بر آورنده این سخنان که انسان‌ ها را به و به و پرهیز از بدی‌ها و دور بودن از زشتی‌ها و قبایح انسان را فرا می ‌خواند. که این سرمایه انسانی است این بهترین زاد و راحله انسانی که ﴿خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾[2] است محصول ماه رمضان و محصول جلوه برین آن عبارت است از روزه است که همگان باید توجه داشته باشیم به مسئله روزه. ▫️ نکته دیگری که به عنوان یکی از جلوات برتر این ماه می ‌توانیم از آن یاد بکنیم مسئله دعا و نیایش در پیشگاه پروردگار عالم است. خدای عالم برای اینکه راه بندگان به سوی خودش را مهیا کند آماده کند و به صورت یک وسیع قرار بدهد و یک وادی أیمنی قرار بدهد شب و روز این ماه را با دعا بسته است. دعاهایی که در این ماه است فوق العاده است! گرچه همه دعاها به نوبه خود جایگاه ویژه ‌ای دارند و راه بنده را و انسان را با مولایش با ربّش با خالقش با آفریدگار و پروردگارش و با محبوبش با معشوقش، تا انسان خدا را با چه جلوه ‌ای بخواند! گاهی اوقات می ‌گوید خدا خالق من است، گاهی اوقات می ‌گوید خدا ربّ من است، گاهی اوقات می ‌گوید خدا رازق من است، گاهی اوقات هم می‌گوید خدا معشوق و محبوب من است. فرق است بین انسان عابد و زاهد و عالم و عارف؛ انسان وقتی خدا را صدا می‌زند خدا را صدا می‌زند خدا را صدا می‌زند، گرچه در ظاهر یک «یا الله» است اما در واقع اینها باهم خیلی فرق می ‌کنند. «یا الله» زاهد یعنی بهشت می‌خواهم! «یا الله» عابد یعنی از جهنم تو می ‌هراسم! اما «یا الله» عارف منزّه از خواستن بهشت و دور ماندن از عذاب جهنم است، بلکه خدا را می‌ خواهم! «وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَة»[3] اینجاست که انسان در حقیقت با این «یا الله» خود، حقیقت جانش را و ملکوتش را آشکار می ‌کند. [1]. سوره بقره، آیه183. [2]. سوره بقره, آیه197. [3]. مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول(علیهم السلام), ج7, ص81. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1399/02/06 🆔 @m_vaezjavadi
انسان با کاربست عقل وحیانی به فرشته‌خویی بار می‌یابد حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا و مدرس حوزه و دانشگاه، شب گذشته، ۲۶ فروردین، در دومین نشست از سلسله نشست‌های تفسیر موضوعی و معارفی قرآن که به همت موسسه بین‌المللی حکمت برگزار می‌شود، با موضوع «تفکر و تعقل در قرآن» به ایراد سخن پرداخت که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛ ماه رمضان یک اتفاق فرهنگی عظیم است که به جهان اسلام تعلق دارد و می‌تواند فرصت مغتنمی باشد که امت را به وحدت و همگرایی فرابخواند و کمال دوستی و محبت که از جلوه‌های برتر این ماه است امکان بهره‌مندی از فیوضات الهی را فراهم کند. از مصادیق بارز اعتصام به حبل الهی در حوزه فکری و فرهنگی و ایمانی، اعتقاد نسبت به حقیقت ماه رمضان است. در این جلسه که تحت عنوان تفکر و تعقل در قرآن است، مباحثی مطرح می‌شود و به‌جاست که جنبه تعقلی این معنا را در قرآن بجوییم. انسان در عالمی زیست می‌کند که حقایق فراوانی در آن وجود دارد، اما بخشی از آنها حق و بخشی باطل هستند. همچنان‌که بخشی خیر، بخشی شر، بخشی زیبا و بخشی نازیبا هستند. به هر حال، یک عالَم یکدستی نیست، برخلاف عالم ملکوت و جبروت که تمام موجودات در این عوالم خیر و نور هستند، اما چون در عالم دنیا زیست می‌کنیم، در این عالم، حق و باطل، خیر و شر و ظلم و عدل باهم آمیخته هستند و انسان باید خوب‌ها را تشخیص دهد و آفات را بشناسد و خود را از شرور نجات دهد. انسان نیازمند قوه تشخیص حق از باطل است از این نظر، انسان نیازمند قوه و نیرویی است که بتواند حقایق هستی را به درستی بشناسد و خوب را از بد امتیاز دهد و حق را از باطل تمیز دهد و براساس گرایش‌هایی که در نهاد او قرار گرفته است، خود را به سمت حق بکشاند و از باطل دور شود. خدا هم امکان بینش و دانش را به بشر داد و هم امکان گرایش و روش را در اختیار گذاشت تا با یکی بفهمد و با یکی گرایش یابد و تمایلات اصیل خود را در سایه آن گرایش به دست آورد. چون انسان در دنیایی زندگی می‌کند که مملو از خیر و شر و عدل و ظلم و نور و ظلمت است، حقیقتاً نیازمند امری است که بتواند این تفکیک را انجام دهد و او را در مسیر درست و صحیح قرار دهد و از بدی‌ها دور بدارد. آن حقیقتی که چنین امکانی را در اختیار انسان قرار می‌دهد که این تمیز برای او حاصل شود، امری به نام عقل است که باید در این زمینه بیشتر صحبت شود و از منظر قرآن آن جلوه‌هایی که برای این نیرو و قوه است، تبیین شود تا بفهمیم که این ارمغان الهی که قوه عاقله و یا نفس ناطقه که در اختیار انسان قرار گرفته چه کارایی‌هایی دارد. سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی موضوع: تفکر و تعقل در قرآن تاریخ: 1400/01/26 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
انسان با کاربست عقل وحیانی به فرشته‌خویی بار می‌یابد حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ، رئیس
رستن انسان به فعال شدن قوه عاقله است هنر انسان بودن در این است که در بین همه این جهات، خوب‌ها را تشخیص دهد و به دنبال خوب‌ها باشد و بدها را نیز تشخیص دهد و بتواند خود را نجات دهد. رستن انسان و رستاخیز انسانی، زمانی است که این نیرو در انسان به تمامه فعال شود. این فلسفه وجودی عقل است که خدای عالم در وجود انسان قرار داد. انسان با سایر قوایی که در اختیار اوست، از جمله حس، خیال و یا قوای کمکی مانند حافظه نمی‌تواند تشخیص و تمیز دهد و نمی‌تواند بین حق و باطل و خیر و شر امتیاز ببخشد و اینها نمی‌توانند به انسان کمک کنند. گرچه وقتی تحت سیطره عقل برآمدند، می‌توانند برای عقل مؤثر باشند و با تعدیل عقل و کنترل عقل نسبت به این نیروها، همه مفید هستند، اما بدون قوه عاقله، انسان نمی‌تواند حق را از باطل تشخیص دهد. برترین نیروهای انسانی قوه عاقله است که از آن در حکمت به نفس ناطقه یاد می‌شود، اما این نفس چون در جهان ماده است و همراه با سایر قواست، هم با حس، خیال و وهم و هم با شهوت و غضب همراه است و برای اینکه بتواند خود را در سطح سلطه نگه دارد، نیازمند جریانی است که از آن به وحی یاد می‌شود. عقل بدون استعانت از وحی که عقل قرآنی است، قدرت ندارد که نسبت به همه حقایق تشخیص درست دهد و بتواند خود را نجات دهد، لذا تا می‌توانیم باید بکوشیم این قوه عاقله از افسردگی نجات یابد و تحت اسارت شهوت و غضوت نباشد و بالنده و پویا باشد و دست در دست وحی نهاده و خود را نسبت به جهان برتر آگاه کند. برای اینکه انسان صرفاً به عالم شهادت متعلق نیست، بلکه انسان مرکب از عالم شهادت و غیب است و عالم غیب او که اصل و اساس او است، از راه عقل تامین می‌شود. لذا این قوه بسیار شریف و عزیز است و نقطه آغاز عزیمت انسانی از عقل آغاز می‌شود که هرچه قوی‌تر و شدیدتر باشد، در کارآمدی نسبت به سلطه نسبت شئونات مادون، قوی‌تر است و می‌تواند خود را به سطح ملکوت برساند. از این، به عقل مصطفاد یاد می‌شود که انسان با جهان غیب آشنا می‌شود. پس اولا عقل ارمغان الهی است و این خیر را دارد که سراج باشد و حقایق را برای انسان روشن کند. عقل حکمی به این معنا ندارد که از درون خودش چیزی را برای بشر به ارمغان آورد بلکه سراج است و حقیقت را روشن می‌کند و این شان عقل است. سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی موضوع: تفکر و تعقل در قرآن تاریخ: 1400/01/26 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
انسان با کاربست عقل وحیانی به فرشته‌خویی بار می‌یابد حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ، رئیس
فرشته‌خویی با کاربست عقل محقق می‌شود اما چرا در این عالم که به دنیا یاد می‌کنیم، حق و باطل و خیر و شر و عدل و ظلم باهم هستند؟ اقتضای عالم طبیعت و اینکه این عالم با ماده همراه است، این است که این عالم حجاب ذاتی دارد که به اقتضای این حجاب، جهل رخ می‌دهد یا احیاناً چون انسان از جایگاه جمادی، نباتی و حیوانی رسته و به عالم انسانی رسیده است. در عالم طبیعت جماد، نبات و حیوان وجود دارد، حیوانیت خصلت‌هایی دارد و جهاتِ نقصی دارد که انسان باید از آنها اجتناب کند. اینکه گفته‌اند انسان بر سر یک چهارراهی اعم از بهیمیت، شیطنت، سبعیت و ملکیت است، یعنی همین. انسان زمانی که عقل را جای خود قرار دهد، ملکیت و فرشته‌خویی در انسان پیدا می‌شود و به تعبیر شاعر: «تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک، برگ توتست که گشتست به تدریج اطلس». آنچه باید از قرآن فهم کنیم این است که قرآن با معرفی این نیرو، شئوناتی را برای آن ذکر کرده است. انسان برای تشخیص حقایق از جهات عدیده باید واکاوی و جست‌وجو کند و نسبت به حقایق کاوش کند که از راه عقل، برای انسان امکان دارد. حس و تجربه گرچه یک قوه قوی برای انسان هستند، اما تشخیص نهایی آنها به وسیله عقل است. عقل باید حقایق را تشخیص دهد. برای اینکه حقایق را آن طور که هستند تشخیص دهد، نیازمند است که هم سطح ظاهری و هم عمق و باطن و ژرفای حقیقت و جلوه‌های ظاهری و سرانجام و نتایج و عاقبتی که برای آنها وجود دارد، مورد بحث قرار دهد تا به درستی به عمق یک شیء برسد. لذا این قوه که به نام قوه عاقله در وجود انسانی از ناحیه حق قرار گرفته، شئون عدیده‌ای دارد که به شناخت برمی‌گردد. گاهی از آن به تفکر یا تفقه و تأمل تعبیر می‌شود. انسان باید بتواند بر اساس برهان، مجهولات خود را به معلومات تبدیل کند. اگر انسان یک سؤالی دارد برای اینکه این جهل را کنار بزند از معلوماتش کمک می‌گیرد تا مطلوب خود را تأمین کند که این کار تفکر است. اقتضای برنامه‌های زندگی این است که انسان از جهل تبعیت نکند. یکی از اموری که در قرآن بدان توصیه شده، تفکر کردن است که ما را از جهل و غفلت بیرون می‌آورد و مجهولات ما را به معلومات تبدیل می‌کند. بنابراین، یکی از جهاتی که از این قوه عاقله و نفس ناطقه امکان‌پذیر است، جریان تفکر است. شأن دیگر این قوه نیز عبارت از تفقه است که به معنای ژرف‌نگری و ژرف‌اندیشی است که باطن حقایق مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر نتوانیم از راه تفکر حقیقت را بشناسیم با جریان تفقه می‌توانیم این کار را انجام دهیم که در قرآن نیز بدین مسئله توجه شده است. سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی موضوع: تفکر و تعقل در قرآن تاریخ: 1400/01/26 @m_vaezjavadi
«اخلاق و انسان در قرآن» اخلاقِ کریمانه و رفتاری به دور از ریا و تملق شایسته انسان است/ جامعه اخلاقی از اختلاف و تفرقه پرهیز دارد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی استاد حوزه علمیه قم و رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء می گوید: خداوند در قرآن انسان را کریم معرفی کرده و اخلاقِ کریمانه را برای انسان شایسته می داند. مراد از اخلاق کریمانه این است که در تمام جهات وجودیش چه به لحاظ فردی و چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ تعاملش با محیط زیست و منابع طبیعی و هوا و فضا و آب و چه ارتباطش با جامعه انسانی و حتی ارتباطش با پروردگار عالم باید کریمانه و در عالی ترین و شایسته ترین شأن آن اتفاق افتاد و عمل او به دور از ریا، تملّق و چاپلوسی باشد. وی معتقد است که ما به سیاست های دروغین خود مشغول شدیم و از مسایل اصلی و اساسی که جامعه و دین به واسطه آنها آسیب جدی می بیند و به شدت ضعیف، تحقیر و توهین شده، غافل شدیم و تنها دنبال مقام خواهی، کرسی های ریاست جمهوری، مجلس و دیگر اعتبارات دنیوی هستیم. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تأکید دارد: اولین ویژگی جامعه اخلاقی این است که از اختلاف، تفرق و تشتت بپرهیزد و به همگرایی، وحدت، دوستی و محبت اعتنا و اهتمام بورزد. متأسفانه امروز جامعه ما از این تفرق و اختلاف شدید رنج می برد. ما نتوانستیم جلوه های شایسته اخلاقی را در جامعه منتشر کنیم بلکه بذر نفاق، شقاق، درویی، چاپلوسی و تملق را در جامعه منتشر کردیم. متن گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی را درادامه می خوانید:👇👇👇 https://fa.shafaqna.com/news/1129819 @m_vaezjavadi
سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی موضوع: زیست دنیوی از منظر دین دوازدهم و چهاردهم ماه مبارک رمضان @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا