eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
533 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
279 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
j-307 1402-11-24 asfar.mp3
11.92M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 307 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ 👈 خلاصة إجمالية: إن للماهيات الإمكانية و الأعيان المتقررة حالات عقلية و اعتبارات سابقة على وجودها في الواقع مستندة في لحاظ العقل بعضها إلى بعض من غير أن يكون في الخارج بإزائها شي‌ء و ليس في الخارج عندنا أمر سوى الوجود... . تاریخ تدریس: 1402/11/24 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢
 باب الحوایج

🔸 ما چه شخصیت‌ هایی داریم واقعاً! چقدر باید خدا را شکر کنیم! چه الگوهایی! چه نمادهایی! اگر در خلوت و جلوت بگویند چه کسی را دوست داری؟ وقتی نام ابوالفضل عباس بن علی را بگویند، انسان احساس وزانت و سنگینی می ‌کند، احساس پشتوانه می ‌کند. احساس می ‌کند تنها و غریب نیست. 🔸 در این وادی حسرت دنیایی، نامی است آشنا، دستگیر، نجات‌ بخش و سعادت ‌آفرین! عباس بن علی، قمر بنی‌ هاشم، «باب الحوایج إلی الله». 🔸 این انسان در گذشت و وفاداری به حدّی استوار بود که ابا عبدالله (علیه السلام) وقتی در حق او دعا کرد، فرمود خدا به تو جزای خیر بدهد که زنده‌ ات و مرده ‌ات هم مرا نصرت کرد. 📚 سخنرانی مناسبتی تاریخ: 1395/07/17 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-1164-29 1402-11-24 sharhe almashaeer esalat vojood.mp3
27.08M
💠 صوت درس المشعر الرابع: في أنه المبدأ والغاية في جميع الأشياء... . 🔹 جلسه : 29 تاریخ تدریس: 1402/11/24 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-308 1402-11-25 asfar.mp3
9.08M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 308 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ 👈 تبصرة تذكرية: قد لوحنا إليك و سنوضح لك بيانه أن المفهوم الكلي‌ ذاتيا كان أو عرضيا ليس أثر الجاعل القيوم الموجود بالذات... . تاریخ تدریس: 1402/11/25 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢
 گوهر عقلانیت

🔸 امام سجاد(علیه السلام) فرمود: «مَنْ لَمْ یكُنْ عَقْلُهُ مِنْ أَكْمَلِ مَا فِیهِ كَانَ هَلَاكُهُ مِنْ أَیسَرِ مَا فِیهِ»؛ اگر کسی خردمندی و عقلانیت در او گوهر برجسته و بارز نباشد و جهت کامل تر وجودش را خردمندی پُر نکند، چنین انسانی به راحتی به سقوط و انحطاط کشیده می شود؛ زیرا حس گرایی، خیال گرایی، وهم گرایی و نظایر آن انسان را به درّه هبوط و سقوط می کشاند. 📚 پیام ولادت امام سجاد (عليه السلام) - مرکز اسلامی امام علی (عليه السلام) شهر استکهلم تاریخ: 1399/12/17 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
استاد جوادی آملی نشست باید ها و نباید تحصیل های علوم عقلی.mp3
25.23M
💢 صوت نشست باید ها و نباید تحصیل های علوم عقلی ✅ حضرت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی اسراء و استاد درس خارج حوزه علمیه قم ✅ حضرت حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی صحرایی مدیریت موسسه سطح چهار آموزش عالی اسراء 🗓1402/ 11/ 25 📚 نشست باید ها و نباید تحصیل های علوم عقلی در مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) تاریخ: 1402/11/25 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 نشست علمی بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی برگزار گردید 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
نشست علمی «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی برگزار گردید. این نشست علمی که توسط مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) و با همکاری نهادهای عالی پژوهشی و آموزشی روز چهارشنبه 25 بهمن ماه ساعت 17 به صورت آنلاین برگزار گردید. 🔸 استاد مرتضی جوادی آملی در تبیین موضوع نشست، بیان داشت: ابتدا باید در موضوع این نشست صحبت شود که اصلا مراد از چیست و به چه علومی علوم عقلی گفته می شود چرا که علوم را به اعتبارات مختلف تقسیم کرده اند، یکی از تقسیماتی که برای علوم هست همین تقسیم به علوم عقلی و علوم نقلی است، علوم عقلی آن دسته از علومی هستند که با عقل محض و خالص مورد معرفت و شناخت قرار می گیرند که برای توضیح و مطالعه بیشتر پژوهشگران می توانند به کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» مراجعه کرد که در آنجا فضا را بازتر کرده و توضیح داده شده که عقل دارای اعتباراتی است. 🔸 مراد از علوم عقلی در اینجا، علومی است که با و کار می کند نه با تجربه و اعتباریات و نظایر آن، یعنی مراد تنها علوم است که مشرب معرفت آنها از عقل تجریدی بهره گرفته و نه از مشربهای دیگری که آن مشربهای دیگر واقعا کار آمد نیستند. آن علمی که خالص در عقل تجریدی هست و با استدلال و برهان کار دارد،«حکمت و فلسفه» است. 🔸 همانطور که بیان شد منظور از علوم عقلی همان عقل محض و تجریدی است و این علوم عقلی به گونه ای هستند که فقط به هست و نیست ها می پردازد و علوم اعتباری دیگر مانند فقه و اصول به باید و نبایدها می پردازند که بیشتر مباحث آنها مربوط به بنای عقلاء است و روشن است که ما قبل از باید و نبایدها، به هست و نیست ها باید بپردازیم، متاسفانه در حوزه های علمی در بحث نمی شود، خیال می کنند حکمت و فلسفه تنها به اثبات توحید و نبوت می پردازد و می گویند اینها را در علم کلام داریم در حالی که اصلا قابل مقایسه نیست آن مباحثی که در حکمت متعالیه در مورد توحید و نبوت بحث می شود با مباحث علم کلام! 🔸 در علوم اول باید هست و نیست ها را بحث کنیم و سپس به باید و نبایدها بپردازیم، اینکه آیا مبدأیی هست، آیا هستی را پایان و سرانجامی هست، آیا بین مبدا و منتها حد متوسطی وجود دارد، ایا انسان همین بدن است و یا حقیقت دیگری به نام دارد، این سوالات عمده را حکمت متعالیه است که پاسخ می هد و لذا باید این روح معرفت در جامعه علمی حوزوی ما بسیار مورد اهتمام قرار گیرد. ↙️ صوت کامل این نشست : https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2372050 📚 نشست باید ها و نباید تحصیل های علوم عقلی در مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) تاریخ: 1402/11/25 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-309 1402-11-28 asfar.mp3
11.44M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 309 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ 👈 تبصرة تذكرية: ... و هذا شديد الوضوح فيما عليه سلوكنا من كون استناد الممكن إلى الجاعل من جهة وجوده الذي يتقوم بوجود فاعله لا من جهة ماهيته فنفس الوجود مرتبط إلى الفاعل و ارتباطه إلى الفاعل مقوم له ... . تاریخ تدریس: 1402/11/28 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢
 فرازی از ادعیه شعبانیه

🔸 در ماه این [دعا] است که «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللَّازِمُ لَهُمْ لَاحِق‏»؛ انسان ها براساس این تقسیم بندی به سه دسته تقسیم می شوند: 1️⃣ انسان هایی که خودشان را برتر و بالاتر و خوش فکرتر و بروزتر و آگاه تر از امام می دانند اینها مارق اند، اینها هستنند. 2️⃣ یک دسته کسانی اند که از کاروان و آگاهی و عمل از امام دور افتادند «وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ‏». 3️⃣ اما آنهایی که همراه و هستند، همراهی با امام را در علم و عمل دارند، اینها را اصطلاحاً می گویند لازم «وَ اللَّازِمُ لَهُمْ لَاحِق‏». با این سه دسته هم سه نحوه و چگونگی است که باید الهام بگیریم. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان تاریخ: 1400/02/07 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-310 1402-11-29 asfar.mp3
10.35M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 310 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ 👈 و من الشواهد في ذلك حرارة النار الفائضة من جوهرها أعني صورتها على ما حولها من الأجسام للتسخين و هكذا يفيض من الماء الرطوبة و البلل على الأجسام المجاورة له و الرطوبة جوهرية و ذاتية للماء كما أن الحرارة للنار كذلك... . تاریخ تدریس: 1402/11/29 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-311 1402-11-30 asfar.mp3
10.31M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 311 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ تاریخ تدریس: 1402/11/30 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-312 1402-12-01 asfar.mp3
12.06M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 312 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ تاریخ تدریس: 1402/12/01 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 لزوم پاسخگویی به نسل جوان 🔸 آقا ابی ‌عبدالله (علیه السلام) می ‌فرماید: كافلِ فضل و برتری ‌اش نسبت به كافل یتیم طبیعی و دنیایی، «كَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَی السُّهَا» مثل برتری خورشید بر ستاره سُهی است... ستاره سُهی، ستاره‌ ای دور و بسیار كم‌ نور است! فرمود: آن كسی كه یتیمِ فرهنگی را عهده ‌دار می‌ شود و سعی می ‌كند كه اموالش را، امكاناتش را، ثروتش را در مسیر مكتب تشیع بگذارد، فضل این انسان نسبت به آن كسی كه کفالت یک یتیم را دارد و مسکن و طعام او را تأمین می ‌كند؛ مثل فضل خورشید است بر سُها؛ این در روایات ماست... . 🔸 جوان‌ های ما، دختران و پسران ما، اینها ما هستند؛ لذا اگر کسانی با کارشان، عملشان، با هوسرانی و مقام خواهی شان باعث شوند تا این جوانان از فرهنگ و دیانت و معنویت جدا شوند، مسئول هستند و باید در نزد خداوند پاسخگو باشند که چرا این جوان‌ های خوب و ارزشمند ما را از دین جدا كردند؟! 📚 سخنرانی مناسبتی تاریخ: 1398/06/18 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-1168-30 1402-12-01 sharhe almashaeer esalat vojood.mp3
21.21M
💠 صوت درس المشعر السادس في أن واجب الوجود مرجع كل الأمور اعلم أن الواجب بسيط الحقيقة وكل بسيط الحقيقة فهو بوحدته كل الأمور لا يغادر صغيرة ولا كبيرة... . 🔹 جلسه : 30 تاریخ تدریس: 1402/12/02 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-313 1402-12-02 asfar.mp3
11.17M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 313 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ تاریخ تدریس: 1402/12/02 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi