eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
533 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
280 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 اصلی ترین و بنیادی ترین شعار! 🔹 شعارهای جامعه اسلامی ما در دوران انقلاب بسیار عزیز و ارزشمند بود؛ اما اصلی‌ ترین و بنیادی ‌ترین شعار، شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی بوده است. 🔹 ما به دنبال فرشته استقلالیم، فرشته آزادی هستیم و همچنان بر فرشته جمهوری اسلامی پا می‌ فشاریم و از دیو سلطنت، دیو استكبار، دیو استبداد، دیو وابستگی و نظایر آن در گریزیم. مطالعه کامل: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2343585 📚 سخنرانی در راهپیمایی 22 بهمن شهرستان آمل تاریخ: 1393/11/22 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-1161-28 1402-11-17 sharhe almashaeer esalat vojood.mp3
27.96M
💠 صوت درس «المشعر الثانی: فی أنّ واجب الوجود غیر متناهی الشدّة و القوّة و أنّ ما سواه متناه محدود» بر اساس آنچه که در جلسه قبل توضیح داده شد ... وارد الهیات بالمعنی الاخص شدیم و در حوزه الهیات بالمعنی الاخص در احکام واجب و خواص واجب و همچنین شئونات واجب بحث و گفتگو هست... . 🔹 جلسه : 28 تاریخ تدریس: 1402/11/17 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-306 1402-11-23 asfar.mp3
12.03M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 306 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ 👈 وقتی در الهیات بالمعنی الاخص ورود کردیم دیگر بحث از مفهوم عام و حقیقت عام وجود نیست، بلکه مصداق خاصی را در نظر داریم و می گوییم این مصداق این ویژگی ها را دارد... . در الهیات بالمعنی الاخص خیلی بحث شریف و عزیز است، زیرا از یک مصداق خاص واجبی سخن می گوییم... . تاریخ تدریس: 1402/11/23 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢
 معرفت

🔹 سالار شهیدان فرمود: «اِنَّ اللّه َ جَلَّ ذِكْرُهُ ماخَلَقَ الْعِبادَ اِلاّ لِیعْرِفُوهُ، فَاِذا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ، فَإذا عَبَدُوهُ اسْتَغْنُوا بِعِبادَتِهِ عَنْ عِبادَةِ ماسِواهُ». حضرت در این بیان كوتاه با تبیین انسان فرمود، خدا انسان را آفرید تا او را بشناسد و بعد از اینكه او را شناخت او را عبادت خواهد كرد و بعد از اینكه عبادت كرد از عبادت ماسوای الهی مستغنی و بی ‌نیاز خواهد بود! 📚 سخنرانی در همایش روز مازندران ـ تهران تاریخ: 1394/08/05 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-307 1402-11-24 asfar.mp3
11.92M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 307 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ 👈 خلاصة إجمالية: إن للماهيات الإمكانية و الأعيان المتقررة حالات عقلية و اعتبارات سابقة على وجودها في الواقع مستندة في لحاظ العقل بعضها إلى بعض من غير أن يكون في الخارج بإزائها شي‌ء و ليس في الخارج عندنا أمر سوى الوجود... . تاریخ تدریس: 1402/11/24 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢
 باب الحوایج

🔸 ما چه شخصیت‌ هایی داریم واقعاً! چقدر باید خدا را شکر کنیم! چه الگوهایی! چه نمادهایی! اگر در خلوت و جلوت بگویند چه کسی را دوست داری؟ وقتی نام ابوالفضل عباس بن علی را بگویند، انسان احساس وزانت و سنگینی می ‌کند، احساس پشتوانه می ‌کند. احساس می ‌کند تنها و غریب نیست. 🔸 در این وادی حسرت دنیایی، نامی است آشنا، دستگیر، نجات‌ بخش و سعادت ‌آفرین! عباس بن علی، قمر بنی‌ هاشم، «باب الحوایج إلی الله». 🔸 این انسان در گذشت و وفاداری به حدّی استوار بود که ابا عبدالله (علیه السلام) وقتی در حق او دعا کرد، فرمود خدا به تو جزای خیر بدهد که زنده‌ ات و مرده ‌ات هم مرا نصرت کرد. 📚 سخنرانی مناسبتی تاریخ: 1395/07/17 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-1164-29 1402-11-24 sharhe almashaeer esalat vojood.mp3
27.08M
💠 صوت درس المشعر الرابع: في أنه المبدأ والغاية في جميع الأشياء... . 🔹 جلسه : 29 تاریخ تدریس: 1402/11/24 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-308 1402-11-25 asfar.mp3
9.08M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 308 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ 👈 تبصرة تذكرية: قد لوحنا إليك و سنوضح لك بيانه أن المفهوم الكلي‌ ذاتيا كان أو عرضيا ليس أثر الجاعل القيوم الموجود بالذات... . تاریخ تدریس: 1402/11/25 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢
 گوهر عقلانیت

🔸 امام سجاد(علیه السلام) فرمود: «مَنْ لَمْ یكُنْ عَقْلُهُ مِنْ أَكْمَلِ مَا فِیهِ كَانَ هَلَاكُهُ مِنْ أَیسَرِ مَا فِیهِ»؛ اگر کسی خردمندی و عقلانیت در او گوهر برجسته و بارز نباشد و جهت کامل تر وجودش را خردمندی پُر نکند، چنین انسانی به راحتی به سقوط و انحطاط کشیده می شود؛ زیرا حس گرایی، خیال گرایی، وهم گرایی و نظایر آن انسان را به درّه هبوط و سقوط می کشاند. 📚 پیام ولادت امام سجاد (عليه السلام) - مرکز اسلامی امام علی (عليه السلام) شهر استکهلم تاریخ: 1399/12/17 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
استاد جوادی آملی نشست باید ها و نباید تحصیل های علوم عقلی.mp3
25.23M
💢 صوت نشست باید ها و نباید تحصیل های علوم عقلی ✅ حضرت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی اسراء و استاد درس خارج حوزه علمیه قم ✅ حضرت حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی صحرایی مدیریت موسسه سطح چهار آموزش عالی اسراء 🗓1402/ 11/ 25 📚 نشست باید ها و نباید تحصیل های علوم عقلی در مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) تاریخ: 1402/11/25 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 نشست علمی بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی برگزار گردید 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
نشست علمی «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی برگزار گردید. این نشست علمی که توسط مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) و با همکاری نهادهای عالی پژوهشی و آموزشی روز چهارشنبه 25 بهمن ماه ساعت 17 به صورت آنلاین برگزار گردید. 🔸 استاد مرتضی جوادی آملی در تبیین موضوع نشست، بیان داشت: ابتدا باید در موضوع این نشست صحبت شود که اصلا مراد از چیست و به چه علومی علوم عقلی گفته می شود چرا که علوم را به اعتبارات مختلف تقسیم کرده اند، یکی از تقسیماتی که برای علوم هست همین تقسیم به علوم عقلی و علوم نقلی است، علوم عقلی آن دسته از علومی هستند که با عقل محض و خالص مورد معرفت و شناخت قرار می گیرند که برای توضیح و مطالعه بیشتر پژوهشگران می توانند به کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» مراجعه کرد که در آنجا فضا را بازتر کرده و توضیح داده شده که عقل دارای اعتباراتی است. 🔸 مراد از علوم عقلی در اینجا، علومی است که با و کار می کند نه با تجربه و اعتباریات و نظایر آن، یعنی مراد تنها علوم است که مشرب معرفت آنها از عقل تجریدی بهره گرفته و نه از مشربهای دیگری که آن مشربهای دیگر واقعا کار آمد نیستند. آن علمی که خالص در عقل تجریدی هست و با استدلال و برهان کار دارد،«حکمت و فلسفه» است. 🔸 همانطور که بیان شد منظور از علوم عقلی همان عقل محض و تجریدی است و این علوم عقلی به گونه ای هستند که فقط به هست و نیست ها می پردازد و علوم اعتباری دیگر مانند فقه و اصول به باید و نبایدها می پردازند که بیشتر مباحث آنها مربوط به بنای عقلاء است و روشن است که ما قبل از باید و نبایدها، به هست و نیست ها باید بپردازیم، متاسفانه در حوزه های علمی در بحث نمی شود، خیال می کنند حکمت و فلسفه تنها به اثبات توحید و نبوت می پردازد و می گویند اینها را در علم کلام داریم در حالی که اصلا قابل مقایسه نیست آن مباحثی که در حکمت متعالیه در مورد توحید و نبوت بحث می شود با مباحث علم کلام! 🔸 در علوم اول باید هست و نیست ها را بحث کنیم و سپس به باید و نبایدها بپردازیم، اینکه آیا مبدأیی هست، آیا هستی را پایان و سرانجامی هست، آیا بین مبدا و منتها حد متوسطی وجود دارد، ایا انسان همین بدن است و یا حقیقت دیگری به نام دارد، این سوالات عمده را حکمت متعالیه است که پاسخ می هد و لذا باید این روح معرفت در جامعه علمی حوزوی ما بسیار مورد اهتمام قرار گیرد. ↙️ صوت کامل این نشست : https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2372050 📚 نشست باید ها و نباید تحصیل های علوم عقلی در مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) تاریخ: 1402/11/25 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-309 1402-11-28 asfar.mp3
11.44M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 309 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ 👈 تبصرة تذكرية: ... و هذا شديد الوضوح فيما عليه سلوكنا من كون استناد الممكن إلى الجاعل من جهة وجوده الذي يتقوم بوجود فاعله لا من جهة ماهيته فنفس الوجود مرتبط إلى الفاعل و ارتباطه إلى الفاعل مقوم له ... . تاریخ تدریس: 1402/11/28 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢
 فرازی از ادعیه شعبانیه

🔸 در ماه این [دعا] است که «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللَّازِمُ لَهُمْ لَاحِق‏»؛ انسان ها براساس این تقسیم بندی به سه دسته تقسیم می شوند: 1️⃣ انسان هایی که خودشان را برتر و بالاتر و خوش فکرتر و بروزتر و آگاه تر از امام می دانند اینها مارق اند، اینها هستنند. 2️⃣ یک دسته کسانی اند که از کاروان و آگاهی و عمل از امام دور افتادند «وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ‏». 3️⃣ اما آنهایی که همراه و هستند، همراهی با امام را در علم و عمل دارند، اینها را اصطلاحاً می گویند لازم «وَ اللَّازِمُ لَهُمْ لَاحِق‏». با این سه دسته هم سه نحوه و چگونگی است که باید الهام بگیریم. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان تاریخ: 1400/02/07 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-310 1402-11-29 asfar.mp3
10.35M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 310 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ 👈 و من الشواهد في ذلك حرارة النار الفائضة من جوهرها أعني صورتها على ما حولها من الأجسام للتسخين و هكذا يفيض من الماء الرطوبة و البلل على الأجسام المجاورة له و الرطوبة جوهرية و ذاتية للماء كما أن الحرارة للنار كذلك... . تاریخ تدریس: 1402/11/29 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-311 1402-11-30 asfar.mp3
10.31M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 311 فصل (14) فی كیفیة احتیاج عدم الممكن إلى السبب‌ تاریخ تدریس: 1402/11/30 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi