eitaa logo
مجتبی وافی
1.2هزار دنبال‌کننده
45 عکس
79 ویدیو
0 فایل
سوابق تربیتی: 🔸مؤسسه استعدادهای برتر میثم تمار قم (۹۰-۸۰) 🔸دبیرخانه کانون‌های مساجد قم (۸۷-۸۵) 🔸کارگروه مجموعه‌های تربیت‌محور بنیاد خاتم‌الاوصیاء (۹۸-۹۱) 🔸مرکز فقه تربیت مصباح الهدی (از ۹۶ تاکنون) 🔸مدیر مدرسه علمیه تربیتی ملاصادق (از ۹۸ تاکنون)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅جایگاه قالب های هنری و ادبی 🔸قالب‌های هنری و ادبی به عنوان ابزاری کارآمد و موثر ، برای مربیان و والدین نقش فراوانی دارند. 🔸هنر (خصوصا‌ متون ادبی) یکی از بسترهای مهم برای تربیت غیر مستقیم می‌باشد. 🔸شعر، تمثیل، داستان کوتاه، رمان و.. می‌توانند یک محتوای مهم بینشی تربیتی را در وجود نوجوان ماندگار کنند. 🔸تصویر سازی و راه اندازی تخیل، زمینه سازی تفکر، مستمر سازی مطالب، حس آفرینی و ایجاد حرکت، از مزیت‌های بهره گیری از قالب‌های ادبی‌ست. 🔸گاهی اوقات یک تک‌جمله دقیق و نقطه‌زن که در موقعیت مناسب برای نوجوان گفته می‌شود تا مدت‌ها او را راه می‌برد. ⭕️ درصددم تا هرمدت یک‌بار در این کانال نمونه‌هایی از متون موثر ادبی را با تحلیلی کوتاه بارگذاری کنم. 🆔 @m_vafi
مجتبی وافی
✅جایگاه قالب های هنری و ادبی 🔸قالب‌های هنری و ادبی به عنوان ابزاری کارآمد و موثر ، برای مربیان و وا
✅ یک شعر خوب تربیتی ویژه نوجوانان از مرحوم قیصر امین پور پیش از این ها فکر می کردم خدا خانه ای دارد میان ابرها مثل قصر پادشاه قصه ها خشتی از الماس و خشتی از طلا پایه های برجش از عاج و بلور بر سر تختی نشسته با غرور ماه، برق کوچکی از تاج او هر ستاره پولکی از تاج او اطلسِ پیراهن او، آسمان نقش روی دامن او، کهکشان رعد و برق شب، طنین خنده اش سیل و طوفان، نعره ی توفنده اش دکمه ی پیراهن او، آفتاب برق، تیر و خنجرِ او، ماهتاب هیچ کس از جای او آگاه نیست هیچ کس را در حضورش راه نیست پیش از این ها خاطرم درگیر بود از خدا در ذهنم این تصویر بود آن خدا بی رحم بود و خشمگین خانه اش در آسمان، دور از زمین بود، اما در میان ما نبود مهربان و ساده و زیبا نبود در دل او دوستی جایی نداشت مهربانی هیچ معنایی نداشت هرچه می پرسیدم از خود، از خدا از زمین از آسمان از ابرها زود می گفتند این کار خداست پرس و جو از کار او، کاری خطاست هرچه می پرسی جوابش آتش است آب اگر خوردی، عذابش آتش است تا ببندی چشم، کورت می کند تا شوی نزدیک، دورت می کند کج گشودی دست، سنگت می کند کج نهادی پای، لنگت می کند تا خطا کردی عذابت می کند در میان آتش آبت می کند باهمین قصه دلم مشغول بود خواب هایم خواب دیو و غول بود خواب می دیدم که غرق آتشم در دهان شعله های سرکشم در دهانِ اژدهایی خشمگین بر سرم بارانِ گرزِ آتشین محو می شد نعره هایم بی صدا در طنین خنده ی خشم خدا نیّت من در نماز و در دعا ترس بود و وحشت از خشم خدا هرچه می کردم همه از ترس بود مثل از برکردن یک درس بود مثل تمرین و حساب و هندسه مثل تنبیه مدیر مدرسه تلخ مثل خنده ای بی حوصله سخت مثل حل صد ها مسئله مثل تکلیف ریاضی سخت بود مثل صرف فعل ماضی سخت بود تا که یک شب دست در دست پدر راه افتادم به قصد یک سفر در میان راه در یک روستا خانه ای دیدم قشنگ و آشنا زود پرسیدم: پدر، این جا کجاست؟ گفت:این جا خانه ی خوب خداست گفت: این جا می شود یک لحظه ماند گوشه ای خلوت نمازی ساده خواند با وضویی دست و رویی تازه کرد با دل خود گفت و گویی ساده کرد گفتمش پس آن خدای خشمگین خانه اش اینجاست؟ اینجا در زمین گفت: آری خانه ی او بی ریاست فرش هایش از گلیم و بوریاست مهربان و ساده و بی کینه است مثل نوری در دلِ آیینه است عادت او نیست خشم و دشمنی نام او نور و نشانش روشنی خشم، نامی از نشانی های اوست حالتی از مهربانی های اوست قهر او از آشتی شیرین تر است مثل قهر مهربانِ مادر است دوستی را دوست معنا می دهد قهر هم با دوست معنا می دهد هیچ کس با دشمن خود قهر نیست قهریِ او هم نشانِ دوستی ست تازه فهمیدم خدایم این خداست این خدای مهربان و آشناست دوستی از من به من نزدیک تر از رگ گردن به من نزدیک تر آن خدای پیش از این را باد بُرد نام او را هم دلم از یاد برد آن خدا مثل خیال و خواب بود چون حُبابی نقشِ روی آب بود می توانم بعد از این با این خدا دوست باشم دوست، پاک و بی ریا می توان با این خدا پرواز کرد سفره ی دل را برایش باز کرد می توان درباره ی گل حرف زد صاف و ساده مثل بلبل حرف زد چکّه چکّه مثل باران راز گفت با دو قطره صد هزاران راز گفت می توان با اوصمیمی حرف زد مثل یاران قدیمی حرف زد می توان تصنیفی از پرواز خواند با الفبای سکوت آواز خواند می توان مثل علف ها حرف زد با زبانی بی الفبا حرف زد می توان در باره ی هر چیز گفت می توان شعری خیال انگیز گفت مثل این شعر روان و آشنا: پیش از این ها فکر می کردم خدا ... 🆔 @m_vafi
مواظب باشید شخصیت بچه ها را خراب نکنید.mp3
6.82M
✅ مواظب باشید شخصیت بچه ها را خراب نکنید! ⁉️یکی از اساتیدمون نکته ی جالبی میفرمود که من به آن صورت به آن توجه نداشتم ... ◀️ بچه ها هر چه بزرگتر میشوند ، نیازشون به محبت پدر و مادر بیشتر است. 📜قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أكرِمُوا أولادَكُم و أحْسِنوا آدابَهُم يُغْفَرْ لَكُم . 📃 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به فرزندان خود احترام گذاريد و آنان را آداب نيكو بياموزيد تا آمرزيده شويد . #هدف_تربیت #روش_تربیت 🆔 @m_vafi
✅ اول دل را بِرُباییم ، بعد دِه را بچاپیم!!! 📜 قال علی (علیه السلام): الانسان عبیدُ الاحسان.( آدمی بنده احسان است) ⁉️ برای خیلی از مربی ها و والدین سوال است که چرا بعضی از حرف های ما که هم منطقی است و هم از روی دلسوزی ، به دل متربی ها و بچه هایمان نمی نشیند در حالی که حرف های رفیق و دوست شان (هر چند که منطقی و از روی دلسوزی نباشد ) در آنها اثر می کند! ◀️ پر واضح است که بدون نفوذ کردن و بدون جذب و صمیمیت ، تاثیرگذاری حرف هایمان هم کم میشود فلذاست که رفیق ها تاثیرشان از ما بیشتر است چون رفیق کسی است که دل رفیقش را برده است. هر چه ما در دل بچه ها بیشتر محبوبیت و مقبولیت داشته باشیم ، تاثیر حرف هایمان به مراتب بیشتر میشود. ◀️ و این نفوذ و صمیمیت به دست نمی آید مگر: 🔸با مهربانی و احسان بدون منت 🔸با انفاق و هدیه بدون بت سازی 🔸با عیادت و دیدار بدون اتلاف وقت 🔸با خدمت و دستگیری بدون تنبل پروری 🔸با هم نشینی و همراهی بدون بیهوده گویی 🔸با صبوری و تحمل بدون کوتاه آمدن از اصول 🔸با تغافل و چشم پوشی بدون لوس کردن 🔸با تسامح و گذشت بدون مغرور کردن 🔸با فرصت دادن صحیح بدون سهل انگاری 🔸با یاد کردن و پیگیری بدون وقفه 🔸با خوش اخلاقی و نرم خویی بدون خودنمایی 🔸با موعظه و نصیحت دلسوزانه بدون تحقیر 🔸با دفاع و پشتیبانی بدون حق کشی ◀️این راهکارها گیره هایی هستند که نوجوان را لای گیره محبت قرار می دهند و بستر سوهان کشی و ضربه زدن و تربیت کردن او را فراهم می کنند. ⭕️پ.ن: عکس مربوط به اردوی کرمجگان مؤسسه پرورش استعدادهای برتر قم در سال ۱۳۹۰ است. 🆔 @m_vafi
51.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ عشق هَرزِگی نیست ، هر از گاه یکی نیست ❤️ عشق یعنی او را دیدن و جز او ندیدن 💠 من آن چشم را نمی خواهم که بر هر نادیدنی می‌افتد ، جز یک نادیدنی دیدنی ، یک دیدنی نادیدنی 💠 من ان گوش را نمیخواهم که هر نجوایی در آن می پیچد جز صدای دلکش یار 🔆 عزیز علی ان اری الخلق و لا تری 🔆 و لا اسمع لک حسیسا و لا نجوی ◀️ این جملات بخشی از کلیپی است که ۲۰ سال پیش ، بچه های کانون میثم تمار ساختند و نیمه‌ شعبان در قالب یک سی دی ، به هر ماشین هدیه دادیم. ◀️ توی سخنرانی هام در این چند سال از این متن بارها استفاده کردم که خیلی مورد توجه مخاطبین قرار گرفته. ✅ ویژگی های این کلیپ؛ 🔸دارای محتوایی پر معنا و غنی 🔸 استناد به آیات ، روایات و ادعیه 🔸 قلمی زیبا و اثرگذار 🔸تفکر زا و حس آفرین ⭕️ جای چنین کارهای هنری در این زمانه خالیه و میتونه جایگزین خوبی به جای ترانه های بی محتوا و بی فایده برای جوان ها باشه. 🆔 @m_vafi
🔰 قسمت اول: ساعت شنی ❌ همه از سال نو میگویند اما سالی که گذشت چه؟! ⚠️ یکسال دیگر گذشت یعنی 8760 ساعت! یک انسان بیست ساله ، حدود 175200 ساعت از عمرش رفته! ❇️ ما وقتی دنیا اومدیم ساعت شنی عمرمون رو برعکس کردند (1) با این تفاوت که: ⏳ شن های بخش بالایی مقدارش نامعلومه ⏳ تموم میشه و محدوده (2) ⏳ شن های ریخته شده ، دیگه برنمیگرده (3) ⏳ خیلی سریع میریزه و زود میگذره (4) ⏳ بخواهیم یا نخواهیم میریزه و نمیشه مانع از ریختنش بشیم (5) ⁉️ با توجه به این ویژگی ها ، ما در عمر گذشته‌مان چه کردیم؟ خرج چه چیزی شدیم؟ ⁉️ چه آورده ای داشتیم؟ چه باری داشتیم؟ ⁉️ درختان خشک زمستان در بهار شکوفه میدهند و سپس میوه می آورند ؛ ما چه باری دادیم؟ 💠 پاورقی: 1) یا ابن آدم! انک لم تزل فی هدم عمرک منذ سقطت من بطن امک. 2) نفس المرء خطاه الی اجله. 3) رب فائت لایدرک الحاقه. 4) الفرص سریع الفوت. 5) الیوم غنیمة و غدا لاتدری لمن هو؟ ♻️ادامه دارد ... 🆔 @m_vafi
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 قسمت دوم: مسابقه اسب دوانی ❇️ کسانی که عمر ، ، ، و را می بینند: 🔸تمام فرصت ها را غنیمت می‌شمارند و از هر لحظه بهره می‌گیرند. (1) 🔸دیگر فردا فردا نمی کنند و خود را به آرزوها نمی‌بندند. (2) 🔸در بهار و تابستان جوانی برای پاییز و زمستان پیری ذخیره می‌کنند. 🔸خوشی‌ها و جلوه‌ها و وسوسه‌ها و حرف‌ها در آنها حرکتی ایجاد نمی‌کند. 🔸سرگرم بازی‌ها و مشغول بیهوده‌ها نمی‌شوند. (3) 🔸حتی خوردن ها و خوابیدن ها را نیز به استخدام رشد خود در می‌آورند. 🔸فقط به دنبال انتخاب خوبترین هستند نه بدی‌ها و نه حتی خوب‌ها. (4) 🔸از گذشته‌ها ، تجربه می‌آموزند و ناامید نمی‌شوند و به دنبال تحول جدی در مابقی عمر هستند. (5) 🔸آنها که گرانی قیمت خود ، هدف و قله بلند ، راه طولانی و فرصت کم را یافته اند ، دائم درحال دویدن هستند. 🔸در دنیا می‌کارند تا در آخرت برداشت داشته باشند.(6) 💠 پاورقی: 1) الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ 2) اَلْمَغْبُونُ مَنْ غُبِنَ عُمُرَهُ سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ 3) مَنِ اِشْتَغَلَ بِالْفُضُولِ فَاتَهُ مِنْ مُهِمِّهِ اَلْمَأْمُول 4) مَن شَغَلَ نَفسَهُ بما لا يَجِبُ ، ضَيّعَ مِن أمرِهِ ما يَجِبُ 5) تَدارَكْ في آخِرِ عُمرِكَ ما أضَعتَهُ في أوَّلِهِ 6) خذوا من ممرکم لمقرکم ⭕️ پ.ن: کلیپ بالا ، فیلمی متناسب با موضوع گذر زمان از شهید مطهری (ره) 🆔 @m_vafi
🔰 قسمت اول: ما و جوان امروزی 👤جوان است و قلبی رقیق ‌تر و فضیلت پذیرتر(1) 👤جوان است و پیش تازی در هر خیری (2) 👤جوان است و توبه‌اش و محبوب‌ترین نزد خدا (3) 👤جوان است و پذیرش دعوت رسول خدا (4) ✅ این زمینِ مستعد ، مراقبت و محافظت می خواهد. (5) ✅ بیکاری و فراغت او را مبغوض خدا می‌ کند ، پس برای فراغت هایش باید طرح داشته باشیم. (6) ✅ طاعت خدا جوان را محبوب خدا می‌کند پس باید بستر اطاعتش را فراهم کنیم. (7) ✅ برای اینکه به لجاجت نیافتد ، باید برخی لغزش هایش را نادیده بگیریم. (8) 💠 پاورقی: 1) اوصيكُمْ بِالشُّبّانِ خَيْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً 2) عَلَيكَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ 3) ما مِن شَيءٍ أحَبَّ إلَى اللّه ِ تَعالى مِن شابٍّ تائِبٍ 4) ان الله بعثنی بشیرا و نذیرا فحالفنی الشبان و خالفنی الشیوخ 5) و أَمَّا حَقُّ وَلَدِکَ فَتَعْلَمُ أَنَّهُ مِنْک ... و أَنَّکَ مَسْئُول عَمَّا وُلِّیتَهُ 6) إنَّ اللهَ یُبغِضُ الشّابَّ الفارِغَ. 7) إنَّ اللّه َ يُحِبُّ الشّابَّ الَّذي يُفنِي شَبابَهُ في طاعَةِ اللّه ِ 8) إذا عاتَبتَ الحَدَثَ فَاترُك لَهُ مَوضِعا مِن ذَنبِهِ لِئَلاّ يَحمِلَهُ الإِخراجُ عَلَى المُكابَرَةِ ⁉️ روش برخورد با جوان امروزی که در معرض شهوات متنوع و شبهات زیاد است ، چیست؟ ⁉️ با جوانی که گاهی بدبین شده است و گاهی طغیان گر هست وگاهی پرتوقعی می کند ، چگونه باید برخورد کرد؟ ⁉️ با جوانی که در کنجی خلوت اما در محیطی باز و جذاب در فضای مجازی مشغول و سرگرم است وبه زندگی واقعی توجهی ندارد ، چه باید کرد؟ ♻️ ادامه دارد ... 🆔 @m_vafi
🔰 قسمت دوم: راه های نادرست مواجهه با جوان امروزی ⛔️ با بهره گیری از قدرت ، محدودیت و جعل قوانین سخت‌گیرانه ، جوان را کنترل کنیم❗️که همیشه جواب نمی‌دهد و اگر جواب بدهد همیشه به مصلحت نیست و گاه نفرت هم می‌آورد. ⛔️ با ترس و تهدید با او برخورد کنیم ❗️ که در سنین پایین‌تر به حقارت و درماندگی و در سنین بالاتر به مقاومت و گاه گستاخی می‌انجامد. ⛔️ با تلقین و تکرار دستورات و با تبلیغات و جو دادن ، پیش برویم ❗️که جوان امروزی با تبلیغات جذاب‌تر و وسیع‌تر مواجه است و تحت تأثیر تلقین های ما قرار نمیگیرد. ⛔️ با آزادی های حداقلی دادن و ساختن بت های کوچکتری برای او ، از مطرح شدن بت های بزرگتر جلوگیری کنیم مثلا با سانسور فیلم ها و بازی ها و حتی تجویز برخی جذابیت های کم خطرتر ، او را از خرابکاری‌های بالاتر بازداریم ، تا سوپاپ اطمینانی بر طغیان گری هایش باشد ❗️در حالیکه جوان امروزی با دسترسی های فراوان و کنجکاوی‌هایی که دارد به این حداقل ها راضی نمی‌شود و هر روز دنبال چشیدن مزه های جدیدتر از دیروز است. ⛔️ با تعریف ها و تمجید ها او را با خود همراه بکنیم❗️در حالیکه جوان امروزی راه های زیادی برای خودنمایی و جلب توجه دارد و از تمجیدهای حداقلی ما بی‌نیاز است. ⁉️ این راه ها در نهایت او را به اهداف طبیعی‌اش می‌رساند ولی اگر قرار باشد او را بالاتر از طبیعت و غریزه‌اش ببریم ، چگونه ممکن است؟ ♻️ ادامه دارد ... 🆔 @m_vafi
🔰 قسمت پایانی: راهی اساسی و موثر در مواجهه با جوان امروزی 🔸 بیشتر رفتارهای جوان از ترکیب بینش ها و شناخت ها و از محبت‌ها و علاقه‌هایش سر چشمه می‌گیرد. او ترکیبی از و است. 🔸 برای تحول و تغییر هم باید "معرفت‌های عمیق‌تر و وسیع‌تری" در او ایجاد شود و هم"عشق های بالاتری" در دل او بنشیند. آن‌وقت است که او با ترکیبی جدید همراه می‌شود و زمینه تغییر و تحول در او شکل می‌گیرد. 🔸وقتی شناخت جوان نسبت به خودش، به دنیا و هستی، به هدف و مقصدش، متفاوت شد و هنگامی که ضعف محبوب های موجودش واضح شد و محبوب واقعی را شناخت و مزه ارتباط با او را چشید ، با ترکیبی دیگر همراه شده و به جوانی دیگر تبدیل خواهد شد. 🔸 نمونه ی این تبدیل را در شهدا می‌توانیم بیابیم. همین معرفت و عشق بالاتر با «حب به زندگی و بقاء» و «حب به خویشتن» که طبیعتا درون آنها بود ، ترکیب شد و از شهدا جوانانی متفاوت ساخت. 🔸 بنابراین از کوچک‌ها گذشتند و با انتخابی بزرگ همراه شدند و خداوند متعال ضعف‌هایشان را به خوبی ها تبدیل کرد. «یبدل الله سیئاتهم حسنات» 🔸 آنها با انتخاب شهادت ازدست نرفتند بلکه خود را ماندگار کردند" و لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون" ✅ کار مربی چیزی جز همین و نیست. 🆔 @m_vafi
🌹 ضمن تبریک ایام و آرزوی سالی مهدوی🌹 💠 از تمام دوستانی که با دقت مطالب کانال را دنبال کردند و نکات موثری را بیان نمودند ،کمال تشکر را دارم. یقینا نظرات شما در بهبود محتوای کانال موثر خواهد بود. 💠 همچنین جا دارد از تمام کسانی که این مدت به سوالات‌شان پاسخگو نبودم ، پوزش بطلبم و امیدوارم به علت مشغله های فراوان عذر حقیر را در عدم جوابگویی به سوالات آینده بپذیرید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ قسمت اول: یار یا بار 🔸 انتطار فقط دیدار نیست بلکه اقدام می خواهد. ⁉️ من تاکنون یار حضرت بوده ام یا بار ایشان؟ ⁉️ حاجات حضرت چیست و من برای قضاء کدام حاجت قیام کرده ام؟؟ ⁉️ اوامر حضرت چه هستند و کدامیک از انها مساله من است؟؟ ⁉️ اراده و برنامه حضرت چیست و نسبت برنامه من با برنامه امام چگونه است؟ (سوالاتی برگرفته از دعای عهد) 🔸 شعری که ایت الله بهجت (ره) در اواخر عمرشان زمزمه میکردند: باکدام آبرو ، روزشمارش باشیم؟ عصرهامنتظرصبح بهارش باشیم؟ سال ها منتظرسیصدواندی مردست آنقدرمردنبودیم که یارش باشیم گیرم امروزبه مااذن ملاقاتی داد مرکبی نیست که راهی دیارش باشیم سال ها در پی کاردل ما افتاده یادمان رفت کمی درپی کارش باشیم ⁉️ چه قدر آماده ایم؟ آمادگی به چه معناست؟ ♻️ ادامه دارد ... 🆔 @m_vafi