eitaa logo
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
452 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 علوم انسانی اسلامی از اندیشه تا زندگی 🔸 دستاوردهای علمی ایران اسلامی 🔸 آثار و رویدادهای موسسه معنا 🌐 وبگاه : 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @maanainstitute_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بریده کتاب 💠 [این] غلط مشهوریست که گفته‌اند فلسفه اسلامی چیزی نیست جز نقل فلسفه یونانی به زبان عربی. حقیقت آنست که آنچه فلسفه اسلامی خوانده می‌شود التقاطی محض نیست، جنبه ابتکار و اصالت نیز دارد. از لحاظ غایت و حاصل حاکی از یک مرحله اساسی است در طریق تحقیقات فلسفی که به هر حال هرگز در جایی متوقف نمی‌شود و فردا هم مثل امروز در حرکت و ترقی خواهد بود. 📚 برگرفته از کتاب «کارنامه اسلام» نوشته دکتر عبدالحسین زرین‌کوب _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب فلسفه ریاضیات 💠 کتاب «فلسفه ریاضیات» اثر مایکل دامت ( ۱۹۲۵–۲۰۱۱) فیلسوف تحلیلی بریتانیایی است، که توسط دکتر مرتضی قرایی گرکانی ترجمه شده و به همت انتشارات حکمت به چاپ رسیده است. 🔸 این کتاب مجموعه ای از نوشته‌های فیلسوفان برجسته تحلیلی در شاخه‌های تخصصی‌شان هست و به گونه‌ای تنظیم شوند که یک متن آموزشی مناسب برای علاقه‌مندان به این شاخه از فلسفه ارائه دهد. 🔹 نویسنده در این کتاب نه هیچ نتیجه‌ فلسفی را تصدیق می‌کند و نه در باب اعتبار هیچ دلیل فلسفی داوری می‌کند، بلکه می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد که برای مطالعه‌ فلسفه ریاضیات به چه چیزی نیاز است؟‌ همچنین می‌کوشد به این سوالات پاسخ دهد: ریاضیات درباره چه چیزی است؟ اگر یک گزاره‌ ریاضی صادق است، چه چیزی آن را صادق می‌سازد؟ آیا حقایق ریاضی به‌ضرورت صادقند و اگر چنین است خاستگاه این ضرورت‌ چیست؟ به‌کاربردن حقایق ریاضی در واقعیت خارجی چگونه ممکن است و این کاربست بر چه امری استوار است؟ 🔸 در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:‌ «فلسفه‌ی ریاضیات قلمروی تخصصی در فلسفه است، لیکن نه قلمرو تخصصی مستقل. بسیاری از پرسش‌هایی که در فلسفه‌ی ریاضیات پیش می‌آید، هرچند نه هرگز همه‌ی آن‌ها، نمونه‌های خاصی از پرسش‌های فراگیرترند که در قلمروهای دیگر فلسفه پیش می‌آیند، و در فلسفه ریاضیات در قالبی کاملا نظری، یا کاملا ساده شده، رخ می‌نمایند. از جنبه‌ای مهم، این موضوع همانند فلسفه‌ی زمان است.» 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/a58516 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ روش شناسی علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره) 💠 کرسی علمی و ترویجی «روش شناسی علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)» به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به زبان انگلیسی برگزار شده است. 🔸در این کرسی علمی، سخنران حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح یزدی، ناقد اول حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین مختاری، ناقد دوم دکتر یوسف دانشور و مدیر کرسی حجت‌الاسلام دکتر سیداحمد رهنمایی بوده اند. متن چکیده این کرسی به شرح زیر است: 🔹 متن چکیده : B2n.ir/n79938 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
✅ روش شناسی علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره) 💠 کرسی علمی و ترویجی «روش شناسی علوم
روش‌شناسی علوم‌انسانی از دیدگاه علامه‌مصباح.mp3
29.79M
🎙 صوت کرسی علمی و ترویجی «روش شناسی علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)» ❇️ سخنران: حجت الاسلام دکتر علی مصباح یزدی 🌐 به زبان انگلیسی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «اصالت وجود» 💠 مدرسه عالی انوار الحکمة اولین نشست از سلسله نشست‌های بررسی مباحث بنیادین فلسفه اسلامی را با موضوع «اصالت وجود» برگزار می‌کند. 🔸 این نشست با سخنرانی آیت الله فیاضی (مدیر مرکز تخصصی فلسفه حوزه علمیه) و آقای دکتر غفاری (مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران) و با دبیری آقای حمیدزاده در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. 🔹 زمان برگزاری این نشست روز پنجشنبه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۲ ، ساعت ۹ صبح و محل برگزاری آن تالار فردوسی واقع در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران می‌باشد. 📲 علاقه‌مندان جهت کسب اطلاع بیشتر و دریافت پاسخ پرسش‌های خود درباره این نشست، می‌توانند به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام ارسال کنند : 🆔 @anvar_alhikmah_info _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب درآمدی بر فلسفه زیست‌شناسی 💠 کتاب «درآمدی معاصر بر فلسفه زیست شناسی» نوشته الگزاندر روزنبرگ (فیلسوف و پژوهشگر فلسفه زیست شناسی که خود را یک «طبیعت‌گرا» می‌داند) و دانیل دبیلو مک شی می‌باشد که به همت خانم پریسا صادقیه ترجمه شده و توسط نشر پیام امروز در سال 1392 به چاپ رسیده است. 🔸 این کتاب ابتدا به فلسفه و زبان و دستور کار فلسفه زیست‌شناسی پرداخته و در ادامه با سبک ساده و شیوه نگارش روان که جنبه آموزشی دارد، در زمینه فلسفه زیست‌شناسی به بحث های گوناگون از جمله: غایت شناسی، کژفهمی هایی درباره نظریه انتخاب طبیعی، مشکلات فلسفی داروینیسم به‌منزله طرح پژوهشی تاریخی، قید و سازش، کارکرد هم ساحتی و تشابه اکتسابی، دفاع از تقلیل‌گرایی، خودسازماندهی و تقلیل‌گرایی، روندها در برابر گرایش، پیچیدگی و طراحی هوشمند، ژن محوری و اطلاعات ژنتیکی، روان‌شناسی تکاملی، زیست ‌جامعه‌شناسی و اخلاق‌ زیستی می‌پردازد. 🔹مولفین این کتاب آشنایی خوبی با زیست‌شناسی و تقریبا فلسفه‌ علم دارند و همین امر باعث شده که نگاه جانبدارانه‌ای در معرفی نظریه‌ تکامل و انتخاب طبیعی و نیز برخی تبعات فلسفی آن نداشته باشند و مزایا و کاستی‌های این نظریه را همزمان با هم به‌نظاره بنشینند. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/w74793 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دکتر غلام‌حسین ابراهیمی دینانی 💠 دکتر دینانی شارح، فیلسوف، پژوهشگر و مدرس فلسفه می‌باشد و عمده شهرت ایشان به علت پژوهش در حکمت اشراق و احیای آن در سال‌های اخیر است. 🔸 دینانی 5 دی‌ ۱۳۱۳ در روستای دینان به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی، به حوزه‌ی علمیه‌ی اصفهان رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت. بعد از آن برای تکمیل تحصیلات به قم آمد و ضمن شرکت در درس‌های خارج فقه و اصول علمای بزرگ آن زمان، در کلاس‌های فلسفه «علامه طباطبائی» نیز حضور داشت. او همچنین در جلسات گفتگوی «پرفسور هانری کربن» فرانسوی با علامه طباطبایی شرکت می‌کرد. وی پس از وفات «آیت‌اللـّه بروجردی» قم را ترک کرد و از طریق کنکور به دانشگاه تهران وارد شد و تا اخذ درجه‌‌ی دکتری در رشته‌‌ی فلسفه به تحصیلات خود ادامه داد. 🔹 دکتر دینانی میزان سنجش و درک هر چیزی را عقل می‌داند، حتی درک انسان از خدا را. دینانی را می‌توانی فیلسوفی عقل‌گرا دانست که به اشراق معتقد است و در عین حال فیلسوفی است متاله و اهل حکمت متعالیه و آشنا به تمامی جوانب عرفان. 🔸ایشان مقالات و آثار فراوانی در حوزه فلسفه و دین پژوهی به رشته تحریر در آورده و سه بار کتاب‌هایشان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دریافت نموده ‌است و از ایشان در اولین دوره همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰ با عنوان چهره برتر فلسفه تقدیر شده است. 📝متن کامل : B2n.ir/h93989 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یادداشت « درآمدی بر تاریخ شکل گیری مفهوم علم دینی و تحولات آن» 💠 این یادداشت به قلم دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی نگاشته شده و در شماره 44 فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسیده است و با سوال «آیا مفهوم علم دینی واقعا روشن نیست؟» آغاز می‌شود. 🔸 نگارنده در این نوشتار به انتقادهای دکتــر بیژن عبدالکریمی به ایده علم دینی و علوم انســانی اســلامی و نیز مطرح کردن وجود ابهام در معنای علم دینی که به شکل های گوناگون از طرف ایشان مطرح شده، می‌پردازد و در مقام پاسخ به این شبهه بر‌می‌آید و با اشاره به متن کتاب «پایان تئولوژی» و طرح 30 تعریف متفاوت از علم دینی، مدعای نویسنده کتاب را به نقد می‌کشد. 🔹 دکتر موحد ابطحی در ادامه با بررسی زمانی برخی مفاهیم، بی‌توجهی‌ به‌ تاریخ‌ تعریف را زمینه‌ساز‌ خلط‌ مفاهیم دانسته و در ادامه توجه‌ به‌ تعریف‌های‌ سلبی و تاریخ مفهوم را از لوازم آشنایی و فهم علم دینی ‌می‌داند. 🔸 نویسنده در پایان با اشاره به اینکه علم دینی در پی مواجهه با علم جدید و به خصوص علوم انسانی متاثر از مکتب غربی و پی بردن به مشکلاتی که برای جامعە ایرانی اسلامی پدید آورده است، مطرح شده، روند طی شده توسط محققان برای تحقق علم دینی را به صورت خلاصه بیان می‌کند. و نهایتا ارائه رویکردهای مختلف برای نقش آفرینی دین در عرصە علم ورزی را به مقالە «طبقه بندی جامع نظریه های علم دینی» ارجاع می‌دهد. 📝فایل PDF یادداشت: B2n.ir/g71518 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 هدف علم عادی تبیین طبیعت براساس مفاهیم و مفروضات بنیادین پارادایم است. در پژوهش‌های عادی درباره این مفروضات تردید نمی‌شود. ناهنجاری‌ها یا نادیده گرفته می‌شوند یا به كمك تبصره‌هایی تعدیل و سازگار می‌شوند. ناهنجاری یك وضعیت یا رویدادی است كه به حسب پارادایم پذیرفته‌شده‌ای كه آن ناهنجاری را مشخص كرده است،‌ قابل تبیین نیست و به صورت یك معما در می‌آید. البته یك ناهنجاری به تنهایی برای تغییر پارادایم كافی نیست؛ اما هنگامی كه علم عادی به شمار متعددی از ناهنجاری‌ها برمی‌خورد كه در برابر راه‌حل‌ها مقاوم هستند، نوعی بحران پیش می‌آید و جامعه علمی ناگزیر می‌شود در مفروضات اساسی خود بازنگری كند و در پی جانشین‌هایی دیگر برآید. پس از مدتی ممكن است پارادایم تازه‌ای ظهور كند و پیش‌فرض‌های مسلط را به چالش بگیرد. دگرگونی عمیق پارادایم چنان پردامنه است كه به انقلاب علمی می‌انجامد. 📚 برگرفته از کتاب «ساختار انقلاب‌های علمی» اثر توماس ساموئل کوهن (فیزیک‌دان و فیلسوف آمریکایی) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تفاوت میان نظر ابن‌رشد و ابن‌سینا در چیست؟ 💠 دکتر معصومی همدانی در نشستی از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره بوعلی‌سینا که به موضوع «مسئله ممکن بودن جهان: از ابن‌سینا تا لایب‌نیتس» اختصاص داشت ،در این باره سخنانی می‌گویند که بدین شرح است: نظر ابن‌سینا در واقع به ذات یا ماهیت هر چیزی بر می‌گردد اما ابن‌رشد، قطع نظر کردن از وجود موجودات را کاری ناممکن می‌داند. 🔸یکی از خطوط مهم استراتژی ابن رشد در کتاب تهافت التهافت این است که نشان دهد بسیاری از ایرادهای غزالی بر فلسفه ارسطو وارد نیست، بلکه طرح این ایرادها در واقع به دلیل انحراف‌هایی است که فارابی و ابن‌سینا، و به‌ خصوص ابن سینا، در فلسفه ارسطو پدید آورده‌اند و این انحراف‌هاست که میدان را برای ایرادهایی از نوع ایرادهای غزالی باز کرده است. 🔹 ابن‌رشد می‌گوید: می‌بینیم که ابن‌سینا به صورتی به درستی این مقدّمه اذعان دارد. به این معنی که به نظر او هر موجودی، جز فاعل اوّل، اگر به خودی خود در نظر گرفته شود (إذا اعتبر بذاته) ممکن و جایز است. اما این موجودات جایز به دو دسته‌اند: یک دسته موجوداتی که با در نظر گرفتن فاعلشان جایزند و دستۀ دیگر موجوداتی که به اعتبار ذاتشان (به خودی خود) جایزند امّا به اعتبار فاعلشان واجب‌اند. اما موجودی که از جمیع جهات واجب باشد همان فاعل اوّل است. امّا این سخنی بسیار بی‌اعتبار است، زیرا ... 🔸 متن کامل : B2n.ir/r80660 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «چیستی رویکرد تمدنی» 💠 کتاب «چیستی رویکرد تمدنی (از عرصه نظر تا صحنه عمل)» اثر محمدرضا بهمنی خدنگ و مهدی ملایی آرانی است که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسیده است. 🔸 آنچه در این مجموعه گرد آمده است، نه موضوع «تمدن» بلکه «رویکرد تمدنی» است که در یک فرایند گروهی و جمعی طراحی، تعریف و تولید شده است. 🔹 کتاب حاضر مشتمل بر مجموعه مقالات جمعی از تمدن پژوهان است که هر چند هر یک از نویسندگان در این مجموعه، نقطه عزیمتی متفاوت و نمونه متفاوتی را محور مطالعه خود قرار داده و احیاناً تحلیل‌های متفاوتی از آن نمونه‌ها ارائه کرده است، ولی در مجموع تمامی این نوشته یک چشم انداز مشترک تمدنی فراروی محققان و پژوهشگران تمدنی قرار می‌دهد و مسیر جدیدی پیش روی محققان در دانشگاه و حوزه می‌گشاید. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/s37581 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 تولید داروی ایبروتینیب جهت درمان سرطان لنفوم برای اولین بار در ایران 🔸به همت محققان شرکت زیست تخمیر از شرکت های دانش بنیان عضو پارک فناوری پردیس تولید قرص ایبروتینیب که در درمان سرطان خصوصاً سرطان‌های لنفوم اثربخشی مطلوبی داشته است، در این ایران بومی سازی شد. 🔹 مدیرعامل شرکت زیست تخمیر با اشاره به مطالعات انجام شده در درمان سرطان لنفوم گفت: در سال‌های اخیر قرص ایبروتینیب به عنوان جایگزین درمان‌های ناموفق بیماران مبتلا به لنفوم معرفی شده است و این نوع درمان، در داخل کشور هم مورد استفاده قرار می گیرد. 🔸 بهمنی در ادامه گفت: علاوه بر تولید دارو، تولید ماده موثره این قرص نیز در دستور کار این شرکت قرار داشته و ظرف چند ماه آینده، خط تولید ماده موثره این دارو نیز در این شرکت تولید خواهد شد که با این اقدام، قیمت نهایی قرص ایبروتینیب تولید شرکت زیست تخمیر، به کمتر از پنج درصد نمونه خارجی خواهد رسید. 📝متن خبر: B2n.ir/u84792 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience