eitaa logo
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
452 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 علوم انسانی اسلامی از اندیشه تا زندگی 🔸 دستاوردهای علمی ایران اسلامی 🔸 آثار و رویدادهای موسسه معنا 🌐 وبگاه : 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @maanainstitute_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
20.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 جایگاه نظام ارزشی در علوم انسانی 💠 در علومی که بر اساس ارزش‌ها تفاوت می‌کند نتیجه گیری‌ها، باید اول آن نظام ارزشی تثبیت بشود (یعنی فلسفه ارزش‌ها، فلسفه اخلاق). 🔸 خود این نظام ارزشی مبتنی بر باورهایی است، که تا آن باورها تثبیت نشود (که عمدتا با فلسفه ها [تثبیت می شود]، این باورها فلسفه مضاف است فلسفه اخلاق است، فلسفه ارزش‌هاست. همه اینها مبتنی است بر متافیزیک) تا آن مسئله فلسفی درست [تبیین نشود] و آن هستی شناسی که نظرهای قابلی که نتیجه اش خداشناسی است به دست نیایید، همه این‌ها بی پایه است. 🔹بخشی از علوم انسانی، آن‌هایی که از قبیل مسائل متافیزیکی را بحث می‌کنند و نتایج یقینی به بار می‌آورند، اساس است برای همه علوم انسانی. پس اول باید آن نظام ارزشی را دقیقا پیدا کرد [و] آن نظام ارزشی مبتنی است بر باورها. پس اول آن علوم انسانی را باید استحکام بخشید که پایه نظام ارزشی است. 📼 برگرفته از بیانات علامه مصباح یزدی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ارتباط حکمت و شریعت 💠 دکتر غلامرضا اعوانی در نشست «راوی حکمت» گفت: یکی از شرایط حکمت این است که عقل بر قوای دیگر تسلط داشته باشد. اگر بخواهید به سوی حکمت حرکت کنید عقل باید هدایت شود. عقل تکویناً به ما داده شده و پیامبر برای دادن عقل نیامده‌اند، بلکه برای هدایت آن آمده‌اند تا ما را به سعادت برسانند. در واقع چیزی که بین دین و حکمت مشترک است سعادت انسان است. 🔸 عقل جهان امروز فقط دنیوی است و طول ندارد، اما من قرآن را به صورت کتاب حکمت می‌بینم. چراکه هرجا حکمتی دیدم متوجه شدم که قرآن بهتر از آن را بیان کرده است. به عنوان مثال اگر افلاطون می‌گوید که «خدا اول همه چیز، وسط همه چیز و آخر همه چیز است» قرآن از آن بهتر گفته «هو الأول والآخر والظاهر والباطن». 🔹 حکمت، گمشده جهان امروز است، اصولاً در گذشته هر علمی را حکمت می‌گفتند و ما چیزی به عنوان فیزیک نداشتیم و به آن می‌گفتند حکمت طبیعی، مثل حکمت ریاضی و … که برگرفته از ماوراءالطبیعه و الهیات است. این درحالی است که ریاضیاتِ ما تصور است، یعنی انتزاع شده است و در علم ارتباط آن را با خدا مطرح نیست، ولی در حکمت یعنی هر مرتبه علم با مرتبه بالاتر توجیه می‌شود. عقل جزئی نمی‌تواند خودش را توجیه کند و باید با عقل کلی توجیه شود. 📝متن کامل : B2n.ir/h06626 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تکنولوژی و فرهنگ؛ تاملات انتقادی با رویکردهای فلسفی- تاریخی 💠 همایش ملی «تکنولوژی و فرهنگ: تاملات انتقادی با رویکردهای فلسفی- تاریخی» به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی و با همکاری چندین سازمان‌ و نهاد علمی کشور برگزار می‌شود. 🔸 محورهای این همایش عبارتست از: زیست دینی، آفرینش هنری، سواد تکنولوژی، آموزش مجازی، انتقال تکنولوژی، سلامت و طبی سازی، زیست شهری و معماری، زیست سیاست و روان سیاست، هوش مصنوعی و آینده انسان و تاریخ تکنولوژی در تمدن اسلامی. 🔹 این همایش ملی در روزهای 16و 17 دی ماه در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود و آخرین مهلت جهت ارسال چکیده مقالات 10 آذر ماه 1402 می‌باشد. 🔸مقالات این همایش ملی علاوه بر نمایه شدن در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ، در مجلات فلسفه علم و پژوهش‌های علم و دین نیز منتشر خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر جهت شرکت در این همایش به آدرس ihcs.ac.ir/tcnc مراجعه فرمایند. 📝متن خبر : B2n.ir/k39449 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 فلسفه علم خاص، معمولا جنبه «پسینی» دارد و زمانا بعد از تاسیس و شکل‌گیری یک علم، به وجود می‌آید، و با نگاهی درجه دو از آن و درباره آن [علم] بحث می‌کند. اما اگر در چهارچوب نظام مدیریت دانش، جامعه علمی با عنایت به نیازی مشخص و برای پاسخگویی به مسائل ویژه در یک حوزه معین، با یک طراحی آگاهانه، شروع به فعالیت علمی هدفمند و پژوهشی برنامه‌ریزی شده در آن زمینه کنند و متعاقب آن، در جهت نظریه پردازی و سپس، تدوین و شکل‌دهی به علم در آن حوزه معرفتی تلاش نمایند، آنگاه می‌توان یک فلسفه علم خاص که جنبه «پیشینی» داشته باشد را نیز تصور نمود. 📚برگرفته از کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی» نوشته آیت الله محمدحسین ملک‌زاده _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی 💠 پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی به همت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با همکاری چند نهاد علمی و پژوهشی دیگر با هدف تقویت زمینه‌های مساعد و توجه به ضرورت تولید دانش علوم انسانی و اسلامی و ایجاد ظرفیت‌های انگیزشی و حمایتی به پژوهش و نوآوری دراین‌ علوم برگزار خواهد شد. 🔸 در این جشنواره شرکت کنندگان در دو بخش بزرگسال (بالای ۳۵ سال) یا جوان (زیر ۳۵) هستند و در دو سطح برگزیده (اول، دوم، سوم) و شایسته تقدیر از افراد برتر تجلیل می شود. اختتامیه جشنواره تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. 🔹 همچنین آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان ۱۴۰۱ منتشر شده، امکان حضور در این جشنواره را دارا می‌باشند و علاقه‌مندان جهت شرکت در این جشنواره می‌توانند حداکثر تا ۳۰ آبان آثار خود را به دبیرخانه آن ارسال نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به farabiaward.ir مراجعه فرمایید. 📝 متن خبر : B2n.ir/z40275 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ طرح پژوهشی «درآمدی بر طبیعیات مشائی» 💠 طرح پژوهشی «درآمدی بر طبیعیات مشائی» به کوشش حجت‌الاسلام محمد فخر روحانی پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا در حال انجام است و در صدد است علاوه بر معرفی طبیعیات قدیم، ذهن مخاطب را با پارادایم حاکم بر طبیعیات آشنا کند و به تدریج آن را به سمت دغدغه های طبیعیات مشاء سوق دهد. 🔸 طبیعیات مشائی به عنوان بخشی از نظام حکمت نظری مشاء، در بردارنده مباحثی کلیدی در رابطه با بخش جسمانی هستی است، که از یک سو با بهرگیری از مبانی فلسفی انسجام قویمی با الهیات مشاء داشته و از سوی دیگر به مثابه پیش فرض مقدمه اثبات برخی آراء فلسفی واقع شده است. 🔹 یکی از ویژگی‌های این اثر خصلت تطبیقی آن با فیزیک مدرن است. این ویژگی گاه اساسا با طرح بحث مبتنی بر انگاره های فیزیکی انجام می گیرد و گاه در قالب باکس های حاشیه متن مخاطب را به موارد مشابه در فیزیک رهنمون می کند. 📝معرفی طرح: B2n.ir/f14645 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «جهان‌شناسی کلامی؛ تحلیل مراتب عوالم از منظر عقل و نقل » 💠 این کتاب به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسن قدردان قراملکی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نگاشته شده و به همت انتشارات همین پژوهشگاه به چاپ رسیده است. 🔸 موضوع این کتاب مطالعه جامع در هستی و عوالم موجود از نظر کلامی است تا در پرتوی آن، حقیقت و مراتب هستی روشن شود. در حقیقت نویسنده با مطالعه آیات و روایات متعدد ناظر به عالم تکوین جزئیات آن مانند نوع وجود آنها از حیث تجرد و مادیت، تاثیر و نقش آنها در یکدیگر و سایر مراتب هستی، درصدد استخراج جهان شناسی کلامی است. 🔹 این تحقیق کوشیده با اتکا به منابع نقلی و عقلی کلام امامیه، به تبیین عوالم (اعم از جهان مادی و ظاهر و عالم باطن و حقیقت غیبی)، ویژگی‌ها و نقش آن‌ها در یکدیگر بپردازد. و در پرتوی آن، از آموزه‌های کلامی امامیه مانند خلقت نوری اهل بیت (ع) و مقام آن‌ها در هستی، دفاع و تبیین عقلانی ارائه نموده و به تحلیل نظریه‌های دیگر می‌پردازد. 🔸 در این کتاب اشاره ‌می‌شود که برخی مطالب فلسفی و عرفانی درباره هستی شناسی و مراتب جهان، نخست در آیات و روایات مطرح شده که متاسفانه مورد اهتمام متکلمان قرار نگرفته است. 📚 معرفی کتاب: B2n.ir/z58351 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 قرارگرفتن نام ۱۸ دانشگاه‌ ایرانی در جمع ۵۰۰ موسسه برتر جهان بر اساس «رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان» 🔸 بر پایه گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی «رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان» یا «رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان» در ۶ موضوع و ۲۷ رشته تعداد ۱۸ مؤسسه ایرانی در لیست ۵۰۰ مؤسسه برتر جهان هستند. 🔹 «دانشگاه ملی تایوان» برای انتشار لیست پایانی مؤسسه‌های برتر جهان از سه شاخص (بهره‌وری پژوهشی، تأثیر پژوهشی، و تعالی پژوهشی) و هشت سنجه (شمار مقاله‌های ۱۱ سال پیش، شمار مقاله‌های سال پیش، شمار استنادهای ۱۱ سال پیش، شمار استنادهای دو سال پیش، میانگین استنادهای ۱۱ سال پیش، شاخص «اچ» دو سال پیش، شمار مقاله‌های پراستناد ۱۰ سال پیش، و شمار مقاله‌ها در نشریه‌های با ضریب تأثیر بالا در دو سال پیش) استفاده می‌کند. 📝متن خبر: B2n.ir/u91726 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نقد و آسیب شناسی مسیر تحول در علوم انسانی 💠 حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا درباره موضوع علوم انسانی اسلامی گفتند: عملیاتی شدن تحول در علوم انسانی توسط مراکز و سازمان‌های علمی امکان‌پذیر است و اجرا و دنبال کردن علوم انسانی اسلامی با رویکرد مؤثر از اسلام توسط سازمان‌های اجرایی [دولتی] نباید دنبال شود بلکه نهادهای علمی باید این موضوع را دنبال کنند. 🔸 ما همچنان شناخت درستی از علوم انسانی اسلامی نداریم، و به علت نداشتن شناخت کافی نتوانسته‌ایم با علوم انسانی رایج رقابت کنیم. کسانی که به دنبال مباحث علوم انسانی اسلامی هستند، علوم انسانی معاصر را جدی نگرفتند درحالیکه در گام اول باید علوم انسانی معاصر به درستی شناخته شده و مورد نقادی قرار بگیرد. 🔹 بیشتر مفاهیم مطرح شده در حوزه علوم انسانی اسلامی در واقع نظریه نیستند و در آن قامت نبوده‌اند. در واقع بیشتر دیدگاه بوده‌اند تا نظریه. اگرچه تعدادی نظریه به معنای واقعی هم در حوزه علوم انسانی اسلامی به تولید رسیدند، که زیاد نبودند. دیدگاه‌ها ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند مانند نظریه به رفع مسائل موجود کمک کنند. 🔸 متأسفانه فضای علمی ما سیاست زده است و بیشتر گرایش‌های سیاسی بر آن تأثیر می‌گذارند زیرا نهادهای علمی از سیاست جدا نیستند. بنابراین در چنین شرایطی رویکردهای علمی شکل نمی‌گیرند. 📝 متن کامل: B2n.ir/d23013 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست فلسفه و روش شناسی علوم انسانی 💠 این نشست در روز چهارشنبه 24 آبان ماه از ساعت 9:00 تا 15:30 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن حکمت برگزار می‌گردد و ریز برنامه آن به شرح زیر است: 🔸 9:30 – 10؛ دکتر مهدی معین زاده، کایروس(Kairos) به مثابه بنیاد مفهوم زمان در علوم انسانی 🔹 10 –10:30؛ دکتر سید علی طالقانی، امکان‌سنجیِ اسلامی‌شدنِ علوم تجربی در چارچوب فلسفۀ علم پوپر 🔸 10:30 – 11؛ دکتر مالک شجاعی، مناسبات دین و علوم انسانی در ایران معاصر (خوانشی هرمنوتیکی از آرای استاد مطهری)؛ با تاکید بر آرای مرتضی مطهری 🔹 11– 11:30؛ دکتر غلامحسین مقدم حیدری، تاثیرنظریه ارگانیک بیولوژی و تشریح آسیب شناختی پزشکی مدرن بر شکل گیری جامعه شناسی در قرن های هیجدهم و نوزدهم 🔸 13 – 13:30؛ دکتر محمد حسین بادامچی، تقدم علم مدنی بر دین نزد فارابی 🔹 13:30 – 14؛ دکتر سید علی سیدی فرد، دیدگاه یکسان‌انگارانه در باب گزاره‌ها: چگونگی استنتاج باید از هست و کاربست آن در علوم انسانی 🔸 14 – 14:30؛ دکتر محمد رضا قائمی نیک، بررسی بنیادهای فلسفی-نظری مفهوم «قدرت» در تبارشناسی فوکو و «روش‌شناسی بنیادین» پارسانیا 🔹 14:30 – 15؛ دکتر جواد محمد زاده، اطلاق و تقیید در وجوب اعتباری و لوازم آن در کنش از منظر علامه طباطبایی 🔸 15 – 15:30؛ دکتر سید محمد تقی موحد ابطحی، تاریخ مفهوم علم دینی، روشی برای نقد ایده بی معنایی علم دینی در اندیشه دکتر عبدالکریمی 🔹 لینک حضور مجازی در نشست: B2n.ir/t37170 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یادداشت «رنسانس و تحول در مباحث اخلاقی غرب؛ چالش‌ها و بایسته‌های اخلاق اجتماعی» 💠 اخلاق اجتماعی از مهمترین موضوعاتی است که ارتباط انسان‌ها را با خود جامعه و تاریخ مطرح می‌سازد زیرا جامعه قادر است یک تمدن را بسازد نه یک فرد و اجتماع انسانی پیوسته تاریخ را ساخته و به جلو برده است. 🔸از هزاران سال پیش در محافل علمی و نخبگانی بحث‌های بسیار عمیقی درباره اخلاق مطرح بوده و مکاتب مختلفی وجود داشته است. معروف‌ترین آن‌ها مکاتب یونانی، به‌خصوص ارسطویی، است. 🔹بعد از رنسانس‌ تحولاتی در همه مباحث فلسفی و علمی، و از جمله در مباحث اخلاقی پیدا شد و درباره مباحث اخلاقی از طرف اشخاص عمیق و با انگیزه که خودشان مقید به موازین اخلاقی بودند، نظرهای مختلفی مطرح شد. 🔸 به طور کلی مبنای ارزش اخلاقی از دیدگاه مکاتب مختلف را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد: اخلاق ارسطویی و لزوم اعتدال، اصالت لذت، مکتب کانت و عقل عملی و همچنین اخلاق دینی و اطاعت خدا. 📝 متن کامل یادداشت : B2n.ir/j84189 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مراسم روز جهانی فلسفه با حضور دکتر غلامرضا اعوانی و دکتر نجفقلی حبیبی 💠 مراسم روز جهانی فلسفه به همت گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود. 🔸در این مراسم دکتر غلامرضا اعوانی درباره موضوع «تحلیل انتقادی فلسفه جدید از افق حکمت الهی» و دکتر نجفقلی حبیبی درباره «پروژه تصحیح قانون ابن سینا» که چند سالی است در دست انجام دارد سخنرانی می‌کنند. 🔹 دبیری علمی این نشست بر عهده دکتر مالک شجاعی جشوقانی عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواهد بود. 🔸 زمان برگزاری این مراسم روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۱۷ و محل آن سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی، واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا) بوستان ورشو برگزار می‌باشد. 📝 متن خبر: B2n.ir/k69190 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience