eitaa logo
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
452 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 علوم انسانی اسلامی از اندیشه تا زندگی 🔸 دستاوردهای علمی ایران اسلامی 🔸 آثار و رویدادهای موسسه معنا 🌐 وبگاه : 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @maanainstitute_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم اجتماعیِ نوصدری و نوصدرایی 💠 دومین جلسه از سلسله درسگفتارهای آزاد فلسفه علم اجتماعی در اسلام با موضوع «علم اجتماعی نوصدری‌ها و نوصدرایی‌ها» با تدریس دکتر سیدعلی سیدی فرد برگزار می‌گردد. 🔸 زمینه‌های تاریخی بحث: ▫️ اشاره به سیر تطور دانش اجتماعی در اروپا ▪️ اشاره به سیر تطور دانش اجتماعی در جهان اسلام ▫️ بحث در باب علم اجتماعیِ نوصدری و نوصدرایی 🔹 زمان جلسه: سه شنبه، ۱۴۰۳٫۰۷٫۱۷ ساعت ۱۶ تا ۱۸ 🔸مکان برگزاری: قم، خیابان دانش ٣، پلاک ٧١، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔹 علاقه‌مندان جهت ثبت نام و شرکت در این جلسه می‌توانند به آی دی زیر پیام ارسال نمایند: 🆔 @ho_rezaei _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
ابن‌سینا، ابن‌سیناگروی(ها) و سنت‌های فلسفی متاخر 💠 دانشگاه مونیخ آلمان کنفرانسی سه روزه با موضوع «ابن سینا، ابن سیناگروی(ها) و سنت‌های فلسفی متاخر» با امکان مشارکت آنلاین در تاریخ ۲۷ تا ۲۹ آبان برگزار می کند. 🔸موضوعات این کنفرانس به شرح زیر می‌باشد: 1⃣ بازخوانی ابن‌سینا 2⃣ تفاسیر جدید ابن‌سینا 3⃣ فلسفه و پزشکی 4⃣ معرفت‌شناسی و ادراک 5⃣ کلام 6⃣ فخرالدین رازی 7⃣ نصیرالدین طوسی 8⃣ تفسیر قرآن 9⃣ منطق 🔟 هستی‌شناسی 1⃣1⃣ مواجهات معاصر 🔰 عناوین ارائه‌ها و ارائه دهندگان 📎 فایل pdf برنامهٔ زمانی کنفرانس 📎 فایل pdf چکیده‌ها و معرفی سخنرانان 🔹 علاقه‌مندان جهت حضور در این کنفرانس می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐https://lmu-munich.zoom.us/j/61571432764?pwd=GzQsQIckquRQ7omrRXkbH7hCHC5yFC.1 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
‌ ❇️ عناوین ارائه‌ها و ارائه‌دهندگان: 💠 پنل ۱: بازخوانی ابن‌سینا 🔸 امکان و قوهٔ وجود: پیرامون تمایز دو مفهوم مرتبط در متافیزیک شفا 🎙 آنا-سوفی لانژ (دانشگاه سوربون) 🔹 عقل و علم: تقسیمات فلسفه در ابن‌سینا و ظهور یک نظریهٔ فرمان الهی سینوی-اشعری 🎙 حنیف امین‌بیدختی (دانشگاه رادبوند) 💠 پنل ۲: تفاسیر جدید ابن‌سینا 🔸 هنر خیال‌پردازی: تخییل در بوطیقای ابن‌سینا و عبدالقاهر جرجانی 🎙 فاطمه زرکت (دانشگاه پرینستون) و حسین ابراهیم (دانشگاه مونیخ) 🔹 رسالهٔ عشق ابن‌سینا و بنیادهای عرفان فلسفی 🎙 روزابل انصاری (دانشگاه استونی بروک) 💠 پنل ۳: فلسفه و پزشکی 🔸 ابن‌سینا خوانندهٔ رسالهٔ جالینوس درباب اسپرم: دینامیک انتخاب، تملک و رد 🎙 توماسو آلپینا (دانشگاه پاویا- دانشگاه آمریکایی بیروت) 🔹 درباب قواعد طبی در برخی شروحِ قانون ابن‌سینا 🎙 اما گناژه (دانشگاه آمریکایی بیروت) 💠 پنل ۴: معرفت‌شناسی و ادراک 🔸 فارغ از عقل فعال: ابوالبرکات بغدادی و فخرالدین رازی علیه ابن‌سینا 🎙 پیتر آدامسون (دانشگاه مونیخ) 🔹 دفاع نصیرالدین طوسی از نظریهٔ انطباع سینوی 🎙 ژنیو کای (دانشگاه پکن) 💠 پنل ۵: کلام 🔸 ابن سینا یا کلام؟ 🎙فدور بنویچ (دانشگاه ادینبرا) 🔹 مواجهات با برهان ابن‌سینا بر وجود خدا در کلام شیعی متأخر 🎙 ایلیاس حریفی (CNRS-SPHERE و دانشگاه پاریس سیته) 💠 پنل ۶: فخرالدین رازی 🔸 تحول فکری رازی: از ماده‌گرایی اشعری تا دوگانه‌گرایی سینوی 🎙 امل عوض (دانشگاه کمبریج) 🔹القول الحق: فخرالدین رازی دربارهٔ ابن‌سینا، فلاسفه و «حقیقت» در الملخص 🎙 مایکل راپاپورت (دانشگاه فلوریدا آتلانتیک) 💠 پنل ۷: نصیرالدین طوسی 🔸 چه نوع ابتنای بر خارج؟ طوسی و اصل تبعیت علم از معلوم 🎙 آگنیشکا ارت (دانشگاه یواسکیلا) 🔹 کمال و تولّی: طوسی درباب کمال عملی 🎙 رضا حدیثی (دانشگاه تورنتو) 💠 پنل ۸: تفسیر قرآن 🔸 تفسیر بین تعدد وحی و فهم فلسفی 🎙 توماس ورتس (موسسه شرق‌شناسی بیروت) 💠 پنل ۹: منطق 🔸 منطق پس از ابن‌سینا: گرایش(های) منطقی دورهٔ متأخر 🎙 فاطمه کارااسماعیل (استانبول) 💠 پنل ۱۰: هستی‌شناسی 🔸 ظهور و افول اشتراک معنوی وجود در کلام (قرن ۱۱ تا ۱۴) 🎙 زاکاری کندی (دانشگاه مونیخ) 🔹 بازنگری در مسئله تحدید: پرداختن به بحثی سینوی از طریق دیدگاه‌های اسماعیل گلن‌بوی 🎙 محمد نجم‌الدین بسیکچی (دانشگاه کمبریج) 💠 پنل ۱۱: مواجهات معاصر 🔸 دربارهٔ تفاسیر مارکسیستی از ابن‌سینا در حوالی سال ۱۹۵۲ 🎙 جنس هانسن (موسسه شرق‌شناسی بیروت و دانشگاه تورنتو) 🔹 فلسفهٔ سینوی در حوزه‌های علمیهٔ شیعی معاصر 🎙 حیدر حب الله (موسسه المهدی، برمینگهام)
موسسه مطالعات پژوهشی معنا با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می کند: 🔶️ سلسله نشست‌های ‌های همایش بین المللی علوم‌انسانی اسلامی: روش پژوهش اجتماعی در علوم انسانی اسلامی ،روش ژرف کاوی 💢 ارائه دهنده: 👤 دکتر علی سیدی فرد؛ هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 💢 اساتید مدعو: 🔰دکتر یحیی بوذری نژاد؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران 🔰دکتر عبدالله بیچرانلو؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران 🔰دکتر مجید سلیمانی ساسانی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران 🗓️ زمان: سه شنبه 2 بهمن ماه ⏰ ساعت: 10 صبح 📌 مکان: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ،طبقه 5 اتاق شورای گروه ارتباطات ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @maanainstitute
✅آیا مهندسی اجتماعی ممکن است؟ 💠 دکتر رضا داوری اردکانی در یادداشتی بیان داشته است: 🔸مهندسی اجتماعی به معنای ساختاردهی یا تغییر جامعه بر اساس طرح‌ها و برنامه‌های مشخص است. برخی معتقدند این فرآیند امکان‌پذیر است، به‌ویژه در زمینه برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی، که در دنیای مدرن رایج شده است. ولی در بسیاری از موارد، مانند سوسیالیسم، تلاش‌هایی برای مهندسی جامعه از طریق انقلاب‌ها و تغییرات عمده صورت گرفته که اغلب به نتایج مورد نظر نرسیده است. در حقیقت، مهندسی اجتماعی معمولاً به معنی تغییر و اصلاحات در جامعه بر اساس طرح‌ها و ایدئولوژی‌های خاص است که از شرایط تاریخی و اجتماعی بی‌توجه به آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، که اغلب منجر به ناکامی می‌شود. تاریخ بشر در طول زمان به‌طور طبیعی تغییر کرده است، نه از طریق برنامه‌ریزی‌های دقیقی که توسط گروهی خاص انجام شده باشد. در دنیای جدید، برنامه‌ریزی‌های اجتماعی به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند آموزش و سیاست‌های اقتصادی، بیشتر از پیش اهمیت یافته است و به نوعی به مهندسی اجتماعی نزدیک می‌شود. اما این تغییرات باید با توجه به شرایط واقعی و امکان‌های موجود در جامعه صورت گیرند. در نهایت، تاریخ و فرهنگ انسان‌ها محصول تغییرات تدریجی و نه مهندسی‌های اجتماعی بر اساس ایدئولوژی‌های خاص است. هرچند که طرح‌ها و برنامه‌های اصلاحی می‌توانند مفید باشند، اما باید از درک واقعی شرایط و امکان‌های جامعه برخوردار باشند تا موفقیت‌آمیز باشند. متن کامل در: https://B2n.ir/d12117 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @maanainstitute
موسسه مطالعات پژوهشی معنا با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می کند: 🔶️ سلسله نشست‌های ‌های همایش بین المللی علوم‌انسانی اسلامی: روش پژوهش اجتماعی در علوم انسانی اسلامی ،روش ژرف کاوی 💢 ارائه دهنده: 👤 دکتر علی سیدی فرد؛ هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 💢 اساتید مدعو: 🔰دکتر سجاد مهدی زاده ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) 🔰دکتر کمیل قیدرلو ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) 🔰دکتر محمد صادق نصراللهی ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) 🗓️ زمان: چهارشنبه 3 بهمن ماه ⏰ ساعت: 14 📌 مکان: دانشگاه امام صادق (علیه اسلام)- سالن شهید مطهری ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @maanainstitute
✅هدف یا اهداف علوم انسانی چیست؟ علوم انسانیِ اسلامی به چه معنی است؟دلایل مخالفان علم دینی و علوم انسانیِ اسلامی به طور خاص، چیست؟ 💠 دکتر احمدحسین شریفی در این کتاب در جستجوی پاسخ سؤالاتی از این قبیل است: علوم انسانی چه نوع علومی‌اند؟ چه تفاوت‌ها و تمایزهایی با علوم غیرانسانی دارند؟ هدف یا اهداف علوم انسانی چیست؟ علوم انسانیِ اسلامی به چه معنی است؟ آیا قید «اسلامی» در این ترکیب، احترازی است یا توضیحی؟ روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی به چه صورت است؟ روش تحلیل و داوری نظریه‌ها در علوم انسانی چگونه‌ است؟ آیا منحصر دانستن روش‌شناسی علوم انسانی در روش تجربی موجه است؟ آیا استناد به متون دینی در تحلیل کنش‌های انسانی، علم تولیدی ما را امری اختصاصی و درون‌دینی نمی‌کند؟ چگونه می‌توان درستی نظریه خود را برای کسانی که هم‌کیش و هم ‌آیین ما نیستند، تبیین کرد؟ ارزش‌ها چه نقشی در علوم انسانی دارند؟ آیا پذیرش تأثیر ارزش در دانش، مستلزم از دست دادن عینیت و بی‌طرفی علمی نیست؟ چگونه می‌توان از علوم انسانی اسلامی سخن گفت و در عین حال ویژگی‌های عینیت، بی‌طرفی، آزاداندیشی و واقع‌گرایی علمی را تأمین کرد؟ دلایل مخالفان علم دینی و علوم انسانیِ اسلامی به طور خاص، چیست؟ از چه قوت و اعتباری برخوردارند؟ 🔸 خلاصه متن کتاب در: https://B2n.ir/t76744 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @maanainstitute
✅ علوم انسانی اسلامی به مثابه کاشف عقلانیت اسلامی 💠 این مقاله به قلم دکتر حسن سبحانی؛پژوهشگر و عضوهیئت علمی دانشگاه تهران نگاشته شده و به چاپ رسیده است. 🔸 فرضیات در علوم انسانی که روایتی اولیه دربارهٔ شناخت کنش ها و رفتارهای آدمی است دارای ماهیت اخلاقی است؛ چون نشانگر نظام عقلانیت در عمل انسان ها است. اما اثبات فرضیات، با روش های واقع نمایی علمی، امکان پذیر است. علوم متعارف انسانی عموماً حاوی نظریاتی است که در صدد شناساندن دستگاه عقلانیت در عمل مردمان جوامع غربی است. 🔹در این مقاله با تفکیک «عقلانیت عملی» از «عقلانیت علمی و شناختی» نشان داده می شود که عقلانیت شناختی، مربوط به فاعل شناخت و عالم علوم انسانی است که اعتبار خود را از اعتبار عقلانیت پارادایم های فلسفهٔ علم می گیرد. اما عقلانیت عمل که به «موضوع شناخت» علوم انسانی مربوط است، اعتبار خود را وامدار فلسفه و نظام اخلاقی است. 📝 متن کامل مقاله در : 🌐B2n.ir/w38603 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻ادرس تارنمای ما: 🌐 https://manainstitute.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @maanainstitute
✅امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی):مسئله‌ی حضور پرشور مردم در صحنه‌ ـ که جزو لوازم حتمی اداره‌ی صحیح کشور و پیشرفت انقلاب و به نتیجه رسیدن انقلاب و به هدفها دست یافتن انقلاب است ــ باید ترویج بشود؛ هر کسی صدایی دارد، هر کسی زبان گویایی دارد، هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی میتواند اثر بگذارد، باید روی این زمینه کار کند: وَ تَواصَوا بِالحَقّ؛ این حق است. تواصی به حق وظیفه‌ی همه است.» 💠 ✨ایام الله 22 بهمن،و چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد.✨ 💻ادرس تارنمای ما: 🌐 https://manainstitute.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @maanainstitute