eitaa logo
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
452 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 علوم انسانی اسلامی از اندیشه تا زندگی 🔸 دستاوردهای علمی ایران اسلامی 🔸 آثار و رویدادهای موسسه معنا 🌐 وبگاه : 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @maanainstitute_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅هدف یا اهداف علوم انسانی چیست؟ علوم انسانیِ اسلامی به چه معنی است؟دلایل مخالفان علم دینی و علوم انسانیِ اسلامی به طور خاص، چیست؟ 💠 دکتر احمدحسین شریفی در این کتاب در جستجوی پاسخ سؤالاتی از این قبیل است: علوم انسانی چه نوع علومی‌اند؟ چه تفاوت‌ها و تمایزهایی با علوم غیرانسانی دارند؟ هدف یا اهداف علوم انسانی چیست؟ علوم انسانیِ اسلامی به چه معنی است؟ آیا قید «اسلامی» در این ترکیب، احترازی است یا توضیحی؟ روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی به چه صورت است؟ روش تحلیل و داوری نظریه‌ها در علوم انسانی چگونه‌ است؟ آیا منحصر دانستن روش‌شناسی علوم انسانی در روش تجربی موجه است؟ آیا استناد به متون دینی در تحلیل کنش‌های انسانی، علم تولیدی ما را امری اختصاصی و درون‌دینی نمی‌کند؟ چگونه می‌توان درستی نظریه خود را برای کسانی که هم‌کیش و هم ‌آیین ما نیستند، تبیین کرد؟ ارزش‌ها چه نقشی در علوم انسانی دارند؟ آیا پذیرش تأثیر ارزش در دانش، مستلزم از دست دادن عینیت و بی‌طرفی علمی نیست؟ چگونه می‌توان از علوم انسانی اسلامی سخن گفت و در عین حال ویژگی‌های عینیت، بی‌طرفی، آزاداندیشی و واقع‌گرایی علمی را تأمین کرد؟ دلایل مخالفان علم دینی و علوم انسانیِ اسلامی به طور خاص، چیست؟ از چه قوت و اعتباری برخوردارند؟ 🔸 خلاصه متن کتاب در: https://B2n.ir/t76744 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @maanainstitute
✅ علوم انسانی اسلامی به مثابه کاشف عقلانیت اسلامی 💠 این مقاله به قلم دکتر حسن سبحانی؛پژوهشگر و عضوهیئت علمی دانشگاه تهران نگاشته شده و به چاپ رسیده است. 🔸 فرضیات در علوم انسانی که روایتی اولیه دربارهٔ شناخت کنش ها و رفتارهای آدمی است دارای ماهیت اخلاقی است؛ چون نشانگر نظام عقلانیت در عمل انسان ها است. اما اثبات فرضیات، با روش های واقع نمایی علمی، امکان پذیر است. علوم متعارف انسانی عموماً حاوی نظریاتی است که در صدد شناساندن دستگاه عقلانیت در عمل مردمان جوامع غربی است. 🔹در این مقاله با تفکیک «عقلانیت عملی» از «عقلانیت علمی و شناختی» نشان داده می شود که عقلانیت شناختی، مربوط به فاعل شناخت و عالم علوم انسانی است که اعتبار خود را از اعتبار عقلانیت پارادایم های فلسفهٔ علم می گیرد. اما عقلانیت عمل که به «موضوع شناخت» علوم انسانی مربوط است، اعتبار خود را وامدار فلسفه و نظام اخلاقی است. 📝 متن کامل مقاله در : 🌐B2n.ir/w38603 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻ادرس تارنمای ما: 🌐 https://manainstitute.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @maanainstitute
✅امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی):مسئله‌ی حضور پرشور مردم در صحنه‌ ـ که جزو لوازم حتمی اداره‌ی صحیح کشور و پیشرفت انقلاب و به نتیجه رسیدن انقلاب و به هدفها دست یافتن انقلاب است ــ باید ترویج بشود؛ هر کسی صدایی دارد، هر کسی زبان گویایی دارد، هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی میتواند اثر بگذارد، باید روی این زمینه کار کند: وَ تَواصَوا بِالحَقّ؛ این حق است. تواصی به حق وظیفه‌ی همه است.» 💠 ✨ایام الله 22 بهمن،و چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد.✨ 💻ادرس تارنمای ما: 🌐 https://manainstitute.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @maanainstitute
✅در اسلام در مقابل تفاوت‌ها و اختلافات اقتصادی هدف به تعادل و عدالت رساندن شرایط اقتصادی است. در اقتصاد اسلامی مقصود تبدیل نابرابری‌های اقتصادی به فرصت‌های سازنده است که با دو شیوه و سیاست قابل اجرا خواهد بود. الف) سیاست‌گذاری بخش عمومی ب) فرهنگ سازی 💠 مولفان دکترسعید کیان پور، محسن حاجیان و ساناز لطفی فرد در این کتاب معتقد هستند: 🔸در اقتصاد اسلامی دیدگاه متعادلی نسبت‌به عدالت اقتصادی وجود دارد که سبب شده دیدگاه معقولی نسبت به تفاوت‌های اقتصادی وجود داشته باشد. در اقتصاد اسلامی رویکرد درآمد به یک اندازه وجود ندارد و در عین‌حال دیدگاه آزادی مطلق اقتصاد نیز وجود ندارد؛ بلکه در نظر اسلام درآمد‌ها باید با رعایت حقوق و عدالت دریافت شود و هر شخص بر اساس تلاش و کار ارائه شده دستمزد دریافت کند. همچنین باور بر این است که اختلاف درآمدی نباید به‌گونه‌ای باشد که سبب ثروت‌اندوزی و خارج شدن اقتصاد از تعادل شود. به‌همین‌دلیل برخی از اقتصاددانان معتقدند که دیدگاه اقتصاد اسلامی نسبت‌به تفاوت اقتصادی معقولیت و مقبولیت بیشتری نسبت‌به مکاتب دیگر دارد. در اقتصاد اسلامی باور این است که هر کسی باید مالک دارایی‌هایش و دستاورد‌هایش باشد و با اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هایی در تولید، توزیع و مصرف تعادل را در اقتصاد برقرار کرد. خلاصه متن کتاب در: 🌐B2n.ir/f60062 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://manainstitute.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @maanainstitute
موسسه مطالعات پژوهشی معنا با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می کند: 🔶️ سلسله نشست‌های ‌های همایش بین المللی علوم‌انسانی اسلامی: روش پژوهش اجتماعی در علوم انسانی اسلامی ،روش ژرف کاوی 💢 ارائه دهنده: 👤 دکتر علی سیدی فرد؛ هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 💢 اساتید مدعو: 🔰دکتر امیرخادم علیزاده ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 🔰دکتر محمد مجاهدی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 🔰دکتر حبیب اله طباطباییان؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 🗓️ زمان: شنبه 4 اسفندماه ⏰ ساعت: 14 تا 16 📌 مکان: دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده علوم ارتباطات،طبقه دوم غربی،اتاق دفاع دکتری(جنب پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @maanainstitute
✅معرفی اجمالی کتاب فقه سیاسی اثر آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 💠از مهمترین عرصه‌های علوم انسانی در طول تاریخ مباحث مربوط به سیاست و شیوه حکمرانی بوده است که اندیشمندان بسیاری متناسب با سیستم حکومتی موردپذیرش خود در این عرصه قلم زده و آثار فراوانی را به رشته تحریر درآورده‌اند. کتاب ابتدا به چیستی فقه سیاسی پرداخته، سپس پیشینه آن را مورد بررسی قرار میدهد. پس از آن جایگاه فقه سیاسی در فقه شیعه واکاوی و پیش فرض های لازم برای پرداختن به فقه سیاسی بیان میشود. 🔸مؤلف محترم در جلد اول این اثر تلاش نموده‌اند تا برخی از مسائل فقه سیاسی را به‌ صورت نوین عرضه کنند و از این رو به مطالب مهمی پیرامون جایگاه حکومت بر اساس شریعت در عصر غیبت حضرت ولی عصر (عج)، مقوم‌های حکومت اسلامی، اصل عدم ولایت و اعتبار عهدنامۀ مالک اشتر به عنوان متنی مهم در عرصه فقه سیاسی پرداخته اند. 🖥️ جهت تهیه کتاب به این لینک مراجعه کنید. 🌐B2n.ir/y51978 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://manainstitute.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @maanainstitute