✅ استاد مسعود درخشان
💠 مسعود درخشان (متولد 1328) یکی از چهرههای منحصر به فرد علمی و از اقتصاددانان برجسته کشور است. وی استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دانشآموخته دکتری اقتصاد مالی با موضوع «اقتصاد ریاضیاتی و نظریه کنترل» از دانشگاه لندن است.
🔸 او به سبب نقدهایی مبنایی که به اندیشههای لیبرالیستی حاکم بر اقتصاد و فضای علمی دانشگاههای ایران داشته و همچنین مطرح کردن اقتصاد اسلامی به جای اقتصاد لیبرال، شناخته شده است.
🔹 یکی از مهم ترین تالیفات ایشان کتاب «فریب بزرگ» است که در آن با اتخاذ رويكرد تاريخی به بررسی نقادانهای از منشأ علم اقتصاد مدرن میپردازد و اصول و مبانی این اقتصاد را به چالش میکشد.
🔸 دکتر درخشان همچنین مؤسس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) بوده و به مدت 4 سال ریاست آن را به عهده داشته است.
🔹 ایشان برنده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی است و همچنین کتاب اقتصاد سنجی وی به عنوان کتاب سال ایران در پانزدهمین دوره انتخاب شده است.
📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-481
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_معاصر
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ همایش «احیای فلسفه و دین در دهههای اخیر در غرب»
💠 این همایش به همت مرکز فلسفه و علوم بنیادی و با سخنرانی دکتر مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه شریف در دانشگاه شیراز برگزار میگردد.
🔸 زمان برگزاری این همایش روز سه شنبه 30 آبان ماه 1402 از ساعت 15 تا 17 و محل برگزاری آن تالار خوارزمی در کتابخانه دانشگاه شیراز میباشد.
🔹 علاقهمندان به حضور در این همایش به صورت مجازی، میتوانند به لینک پخش مستقیم این جلسه مراجعه فرمایند:
🌐 https://tv.shirazu.ac.ir/live
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه
#رویداد_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۱)
💠 پرسش ابوریحان از ابوعلی سینا: جزء لا یتجزَی
🔸 چرا ارسطو قول قائلین به جز لایتجزی را شنیع خوانده است و حال آنکه شناعتی که بر قول طرفداران اقسام جسم به اجزاء الی غیر النهایه وارد میشود از آن بیشتر است، زیرا لازمه سخن این گروه (طرفداران اقسام جسم به اجزاء الی غیر النهایه)، این است که اگر متحرکی متحرک دیگر را دنبال کند هرگز به آن نرسد، هر چند دومی سریع تر از اولی حرکت کند. مثلا اگر فرض کنید میان ماه و خورشید یک فاصله معین باشد و ماه که حرکتش سریعتر است در مسیر خودش دنبال خورشید حرکت کند، باید هیچ وقت ماه به خورشید نرسد، برای آنکه اگر بخواهد برسد باید فاصله را به صفر برساند یا جزها را یکی پس از دیگر طی کند و چون اجزا بینهایت اند، هر چه طی کند به صفر نمی رسد، لهذا هیچ گاه (با این فرض) سریعی به بطیئی نمیرسد و حال آنکه مشاهده خلاف این مدعا را ثابت میکند.
البته بر قول طرفداران جز لایتجزی نیز ایرادات سختی وارد شده که آشنایان به علوم هندسی به آن آگاهند، اما آنچه بر مخالفینشان وارد است شنیع تر است. اکنون تو بگو راهی که بشود از هردو تخلص یافت، چیست؟
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کرسی ترویجی «اصل تنوع انسانها و دلالتهای انسانشناختی آن»
💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی با موضوع «اصل تنوع انسانها و دلالتهای انسانشناختی آن» برگزار میکند.
🔸 ارائه دهنده این کرسی علمی دکتر احمد شهگلی و ناقد حجتالاسلام والمسلمین دکتر مجید قربانعلی دولابی میباشند، همچنین دبیری علمی این نشست بر عهده دکتر محمدجعفر جامهبزرگی خواهد بود.
🔹 زمان برگزاری این نشست سه شنبه 7 آذر ساعت 10 صبح و محل برگزاری آن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران میباشد.
🔸علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت آنلاین میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 http://irip.ac.ir/u/136
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_انسان
#فلسفه_علم_اجتماعی
#کرسی_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 با قبول واقعیت تکامل میتوان انتظار داشت که فسیلها، تغییر تدریجی از اشکال اجدادی به نوادگان را اثبات میکند. اما این آن چیزی نیست که دیرین شناسان کشف کردهاند، برعکس آنها پی برده اند که در هر سری از تبارها شکافهایی وجود دارد. سنخهای جدید غالبا به صورت کاملا ناگهانی ظاهر میشوند و اجداد حد فاصل از لایههای زمین شناسی قدیمیتر غائب اند. کشف سریهایی از گونههای پیوسته که در آنها، گونهها فرزند به تدریج تغییر کرده باشند بسیار نادر است. در واقع سوابق فسیلی منقطع هستند و پرش از یک سنخ موجود زنده به سنخی متفاوت را نشان میدهد. این موضوع پرسش گیج کنندهای را پیش میکشد؛ چرا سوابق فسیلی، تغییرات تدریجی مورد انتظار در تکامل را نشان نمیدهد؟!
📚برگرفته از کتاب «چیستی تکامل» نوشته ارنست مایر است ترجمه مهدی صادقی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ رویکرد اصالی در احیای تمدن اسلامی
💠 این یادداشت به قلم دکتر امیرحسین شهگلی، پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا، نگاشته شده و در بخش سرمقالهی پنجمین شماره نشریه رهیافت اندیشه به چاپ رسیده است و چکیده آن بدین شرح میباشد:
🔸علوم ماقبل مدرن با رویکردهای مختلفی بررسی می شوند. در این میان رویکرد غالب بین اندیشمندان ، رویکرد خطی است ؛ رویکردی که نظام رسمی آموزشی در جهان بر آن مبتنی است . این رویکرد با مبنا قراردادن دستاوردهای علوم جدید، دربارة اهمیت بخش های مختلف علوم گذشته و تاریخ علوم قضاوت می کند. مورخان خطی علم تاریخ را به صحنۀ مواجهۀ دو گروه دانشمندان عاقل و دانا و متحجران نادان تبدیل می کنند و تنها بخشی از علوم گذشته را برای مطالعه و بررسی باارزش می دانند که با علوم جدید ارتباط دارد. در این یادداشت ضمن بررسی انتقادی رویکرد خطی به تاریخ علم ، رویکرد اصالی به تاریخ علم و ثمرات آن در احیای علوم تمدن اسلامی را بررسی خواهیم کرد.
📝 فایل PDF نشریه:
B2n.ir/philoscience-492
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_دینی
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی»
💠 «اصولِ ریاضیِ فلسفه طبیعی» که به اختصار اصول گفته میشود، یک کتاب سه جلدی به زبان لاتین و اثر آیزاک نیوتن فیزیکدان پرآوازه انگلیسی است که در سال ۱۶۸۷ میلادی منتشر شده است و همچنین در سال 98 به همت بهنام شیخ باقری به زبان فارسی ترجمه و توسط انتشارات نی به چاپ رسید.
🔸 این کتاب شامل قوانین نیوتن در مکانیک کلاسیک به همراه قانون جهانی گرانش نیوتن و قوانین کپلر در حرکت سیارات بوده و از جمله مهمترین کتابهای علمی نوشته شده در تاریخ است.
🔹 در بخشی از این کتاب میخوانیم: «به این اثر بهعنوان اصول ریاضی فلسفهی طبیعی مینگرم. چرا که بهنظر میرسد وظیفهی اصلی فلسفه این است که نیروهای طبیعی موجد حرکات در پدیدهها را بیابد و آنگاه از نیروهای بهدست آمده پدیدههای دیگر را تبیین کند و با این دیدگاه است که گزارههای کتابهای اول و دوم را ارائه نمودهام. در کتاب سوم، من این نیروها را در تشریح منظومهی جهانی بهکار گرفتهام و با استفاده از گزارههایی که در کتابهای قبلی به طریق ریاضی طرح و اثبات شدهاند و از روی پدیدههای سماوی، نیروی جاذبهی اجسام به سوی خورشید و سیارات دیگر را بهدست آوردهام و آنگاه با استفاده از این نیروها و گزارههای دیگر که آنها نیز جنبهی ریاضی دارند، حرکات سیارات، ستارههای دنبالهدار، ماه و دریا را نتیجه گرفتهام.»
📚 معرفی کتاب: B2n.ir/philoscience-493
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#تاریخ_علم_غرب
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۲)
💠 پاسخ ابوعلی سینا به سوال ابوریحان درباره جزء لا یتجزَی
🔸 ارسطو گفته است جسم منقسم است الی غیرالنهایه، و مقصود وی از این [گفته]، آن نیست که اجسام را اجزاء غیرمتناهیه بالفعل باشد و جسم بالفعل منقسم به اجزاء غیر متناهیه میشود، بلکه منظور از این انقسام آن است که هر جزء از اجزاء جسم را، فی حدذاته، وسط و دو طرف است. و در بعضی از اجزاء ممکن است وسط از طرفین جدا و منفصل شود، و در بعضی دیگر، از نهایت صغر (کوچکی)، این گونه فصل و انفصال بالفعل ممکن نیست ولی بالقوه امکان دارد. و ایرادی که تو آوردی بر آن کس وارد آید که جسم را منقسم به اجزاء غیر متناهیه بالفعل میداند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 ساخت موشک ابرفراصوت فتاح 2 با قابلیت گلاید و کروز توسط محققان ایرانی
🔸 یکی از مهم ترین ویژگی های موشک فتاح 2 این است که میتواند به سرعت 20 ماخ نیز برسد و سرجنگی آن حالت ماژولار دارد.
🔹 موشک فتاح 2 را میتوان پیشرفتهترین موشک ایران تا به امروز دانست که دارای سرجنگی با قابلیت گلایدکنندگی (HGV) و کروز (HCM) است. این اولینباری است که در یک موشک ایرانی چنین تکنولوژی به کارگرفته شده است.
🔸 برد این موشک حدود 1400 کیلومتر اعلام شده و امکان پرواز در ارتفاع پایین و تغییر مسیر مکرر را دارد. در نتیجه با این قابلیت مانوردهی بالا میتواند رادارهای هشدار زودهنگام پدافند دشمن را در شناسایی موشک، دچار مشکل کند و از سد سامانههای پدافندی دشمن بگذرد.
📝متن خبر: B2n.ir/philoscience-495
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ سلسله نشست های معنویت شیعی و سبک زندگی انسان معاصر
💠 به همت پژوهشکدۀ اخلاق و معنویتِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری مرکز بینالملل آن پژوهشگاه، اولین جلسه از سلسله نشستهای تخصصی با موضوع «معنویت شیعی در عصر حاضر» به زبان انگلیسی در روز 16 آبان سال جاری برگزار گردید.
🔸 گفتنی است که این جلسه، با ارائۀ پروفسور محمد لگنهاوزن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، واقع در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شده است.
🎙لینک صوت جلسه:
B2n.ir/philoscience-498
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#رویداد_علمی
#English_post
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
✅ سلسله نشست های معنویت شیعی و سبک زندگی انسان معاصر 💠 به همت پژوهشکدۀ اخلاق و معنویتِ پژوهشگاه علو
معنویت شیعی و سبک زندگی انسان معاصر.mp3
49.71M
🎙 صوت جلسه اول جلسه از سلسله نشستهای معنویت شیعی و سبک زندگی انسان معاصر
❇️ با سخنرانی دکتر محمد لگنهاوزن، به زبان انگلیسی
#English_post
✅ مقاله «فلسفه علم اصول فقه»
💠 مقاله «فلسفه علم اصول فقه» به قلم استاد علی عابدی شاهرودی نگاشته شده و در شماره 27 فصلنامه علوم اسلامی پژوهش و حوزه به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله به شرح زیر است:
🔸 در این نوشتار ابتدا فلسفه اصول فقه به عنوان دانشی که چیستی، ساختار، روش، مبادی، موضوعات، ادله و غایات اصول فقه را تحقیق میکند، معرفی شده و سپس فلسفهی اصول از حیث توصیف و نقادی نشان داده شده است. از دیدگاه نگارنده، فلسفه اصول فقه از جایگاه سنجشگر میتواند استدلالها و نظریه اصول فقهی را بسنجد و راه را برای نقدها از جایگاه درون علم اصول بگشاید. فلسفه اصول از جایگاه داور توان آن را دارد که استدلالها و نظریههای جایگزین را در داخل اصول فقه بر پایه ادله چهارگانه مطرح کند. اما از حیث ناظر بودن، تنها دانشِ دانش اصول فقه است که بدین جهت فلسفه علم اصول نامیده میشود.
📝 فایل PDF مقاله:
B2n.ir/philoscience-499
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#مقاله
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience