✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 ساخت دستگاه بومی شبیهساز کنترل فوران چاههای نفت
🔸 متخصصان مرکز طراحی شبیهساز شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) موفق به طراحی و تولید دستگاه شبیه ساز کنترل فوران حفاری کشور در مدت کمتر از ۱۰ ماه و با قیمتی معادل یک ششم نمونه خارجی این محصول راهبردی شدهاند.
🔹 فرآیند بومیسازی این دستگاه شامل: شناخت شبیهساز حفاری و نیازمندیهای آن، طراحی نرمافزار شبیهساز حفاری، ساخت نرمافزار، ارتقای سختافزار سیستم موجود و ایجاد ارتباط با نرمافزار و ساخت سختافزار شبیهساز قابل حمل بوده است.
🔸 از مزایای استفاده از شبیهساز فوران حفاری پیشگیری از خطرات و حوادث عملیاتی و در نتیجه پیشگیری از خسارت احتمالی به محیطزیست، نظم عملیات و افزایش ایمنی خواهد بود. به همین دلیل تولید بومی چنین دستگاهی در کشور علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، میتواند نقش مؤثری در پیشگیری از خطرات احتمالی در فرآیند حفاری داشته باشد.
📝متن خبر: B2n.ir/q16739
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 آن زحمتی که انسان باید خودش را در متن آن قرار بدهد، زحمت تکلیف و مسئولیت است. اگر انسان خودش را متعهد کند به اینکه به وظایفش و تکالیفش عمل کند، خوشی در همین دنیا و سعادت و خوشی مطلق در آخرت به دنبال آن میآید. خدا انسان را برای خوشی و سعادت آفریده است، اما به شرط اینکه بداند برای رسیدن به سعادت جاودانی و ابدی باید از این گردنه سخت عبور کند.
📚برگرفته از کتاب «آشنایی با قرآن جلد 13» اثر استاد شهید آیت الله مطهری
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_انسان
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «هستی شناسی اجتماعی؛ در آمدی بر یک نظریه نو»
💠 کتاب «هستی شناسی اجتماعی؛ در آمدی بر یک نظریه نو» اثر استاد سیدعلی سیدیفرد و با مقدمه آیت الله محمدحسین ملکزاده است، که توسط نشر سدید به چاپ رسیده است.
🔸 مباحث هستیشناسی اجتماعی، به عنوان یک حوزۀ مطالعاتی مستقل، به تازگی و در اواخر قرن بیستم در جهان غرب شکل گرفته است و از مسائل فلسفی پیچیده در حیطۀ فلسفۀ علوم اجتماعی است و اتخاذ موضع روشن در این مسئله، تا حد زیادی دیدگاه ما در باب مسئله عاملیت-ساختار را روشن میکند.
🔹این کتاب در صدد ارائه پاسخ روشنی به دو پرسش اساسی در باب هستیشناسی امر اجتماعی است؛ پرسش از «هستی» امر اجتماعی و پرسش از «چیستی» آن.
🔸نویسنده در این کتاب سعی کرده پس از بررسی و نقد آراء اندیشمندان جهان اسلام و غرب به تبیین رویکرد خود بپردازد و نظریهای ایجابی در زمینه هستی شناسی اجتماعی ارائه کند که عمدتاً مبتنی بر پارهای از دستاورهای علم اصول فقه، به خصوص نظریۀ تقارن شدید شهید آیت الله صدر است.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/j69189
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ خواجه نصیرالدین طوسی
💠 محمد بن محمد بن حسن طوسی (597 -672 هـ ق) معروف به محقق طوسی و معلم ثالث، فیلسوف، حکیم، متکلم، ریاضیدان و منجم ایرانی شیعی در قرن هفتم هجری قمری بود.
🔸 اگر تمام قلمروی هنرها و علوم و فلسفه اسلامی را روی هم درنظربگیریم، بدون شک پس از ابن سینا، بزرگترین چهره، خواجه نصیرالدین طوسی است. تبحّر وی در علوم زمان خود به خصوص فلسفه، ریاضیّات، کلام، منطق، ادبیات و نجوم، باعث گردیده تا بزرگان وی را با القابی چون «استاد البشر»، «افضل علما»، «سلطان فقها» یاد کنند.
🔹 خواجه نصیرالدین طوسی آثار فراوانی به عربی و فارسی تالیف کرده است. بر ریاضیات دوره یونانی، از اقلیدوس تا بطلمیوس، شرحهایی نوشت. و نیز کتابهای مستقلی در ریاضیات و نجوم تالیف کرد و در آنها از منظومه بطلمیوسی خرده گرفت و طرح افلاک تازهای پیشنهاد کرد. همچنین در تالیف زیج مراغه، معروف به زیج ایلخانی، شرکت داشت. همچنین او با جواب دادن به متکلمانی که ابن سینا را مورد حمله قرار داده بودند، آثار او را از نو زنده کرد.
🔸 وی در طول عمر خویش آثار علمی مهمی از جمله: اساس الاقتباس، تجرید الاعتقاد، شرح الاشارات و ... به یادگار گذاشت. با تألیف کتاب تجرید الاعتقاد روش ابتکاری فلسفی را در کلام شیعه ابداع کرد. همچنین بزرگانی چون علامه حلی، قطبالدین شیرازی، ابن میثم بحرانی و ... از جمله شاگردان ایشان بودند.
📝متن کامل : B2n.ir/g01829
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فراخوان دریافت مقاله برای دوفصلنامهٔ «فلسفه و علوم انسانی»
💠 مجلهٔ تازه تاسیس «فلسفه و علوم انسانی» آمادهٔ دریافت مقالات اساتید و پژوهشگران است.
🔸 هدف از انتشار مجلۀ «فلسفه و علوم انسانی» انتشار آخرین دستاوردهای پژوهشی محققان در زمینهٔ مطالعات بینارشتهای فلسفی در مکاتب مختلف فلسفهٔ اسلامی و فلسفهٔ غرب است.
🔹 این نشریه مقالات مرتبط با موضوعات زیر را منتشر میکند:
۱. معرفتشناسی و علوم انسانی
۲. روششناسی و علوم انسانی
۳. هستیشناسی و علوم انسانی
۴. انسانشناسی و علوم انسانی
۵. مسائل مشترک فلسفه و علوم انسانی.
🔸 اهداف بنیادین از راهاندازی مجله به قرار زیر است:
۱. بسترسازی برای مطالعات بینارشتهای و پژوهشهای روزآمد در قلمرو مناسبات میان دانشهای فلسفی و علوم انسانی
۲. ارائه یافتههای علمی صاحبنظران و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در زمینه مناسبات فلسفه و علوم انسانی
۳. پاسخگویی به نیازهای علمی در قلمرو تحول در علوم انسانی
۴. ایجاد فضای مناسب برای تضارب آراء در موضوعات کلان علوم انسانی
۵. ترویج گفتمان تحول در علوم انسانی.
🔹 مقالات این نشریه همچون سایر نشریات مؤسسه بر مبنای ملاکهای سامانهٔ ارزیابی کمیسیون نشریات وزرات علوم بررسی و چاپ خواهد شد و اولین شماره آن در سال ۱۴۰۳ منتشر میشود. علاقهمندان میتوانند با مراجعه به این لینک نسبت به ارسال مقالهٔ خود اقدام نمایند:
http://www.philosophyandhuman
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#علوم_انسانی_اسلامی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «بررسی تعداد عناصر بسیط در حکمت مشاء و حکمت اشراقی»
💠 این مقاله به قلم دکتر سعید انواری و دکتر امیرحسین شهگلی نگاشته شده و در شماره 61 نشریه حکمت سینوی به چاپ رسیده که چکیدۀ آن بدین شرح است:
🔸 نظریه غالب در مورد تعداد عناصر بسیط اولیه (اسطقسات) در طبیعیات قدیم، متعلق به مشاییان است که تعداد آنها را چهار عدد دانسته اند. ایشان سه دلیل در اثبات نظریه خود بیان کرده اند که عبارت اند از:
1. استدلال از طریق جایگاه طبیعی اجسام و میل طبیعی آنها بر اساس کیفیت های سنگینی و سبکی؛ 2.استدلال از طریق کیفیت های ملموس اصلی مشترک میان اجسام؛ 3. استدلال از طریق ترکیب و تحلیل. ایشان سپس مصادیق عناصر اربعه را به نحو استقرایی تعیین کرده اند.
🔹 ابوریحان بیرونی و سهروردی با این نظریه مخالفت کرده و آتش را عنصر مستقلی به شمار نیاورده اند و آن را همان هوای داغ دانسته اند. سهروردی با تغییر ملاک تقسیم بندی اجسام بسیط اولیه، آنها را بر اساس کیفیت های مبصر و میزان عبور نور از آنها دسته بندی کرده و تعداد عناصر را سه عدد (حاجز، مقتصد و لطیف) دانسته است. در این مقاله دلایل مشاییان و اشکالات سهروردی در مورد عناصر اربعه مورد نقد و بررسی قرارگرفته و نشان داده شده است که دلیل مخالفت سهروردی با عنصر دانستن آتش در طبیعیات و تغییر ملاک تقسیم بندی عناصر بسیط اولیه توسط وی، از نظام خاص الهیاتی وی ناشی شده است و او درنهایت، نظام طبیعیاتی کامل و مستقلی بر اساس نظریات خود بنا نکرده است.
📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/n41844
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#مقاله
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی- ترویجی «الهیات مبتنی بر علوم شناختی»
💠 پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست علمی- ترویجی با موضوع «الهیات مبتنی بر علوم شناختی» برگزار میکند.
🔸این نشست علمی با حضور و سخنرانی حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمینیا و خانم دکتر نعیمه پورمحمدی و نیز دبیری علمی آقای قاسم بابایی خواهد بود.
🔹 زمان برگزاری این نشست علمی روز دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ و محل برگزاری آن سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم میباشد.
🖥 این کرسی علمی همچنین به صورت مجازی برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند جهت شرکت به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند :
🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#علوم_شناختی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ششمین شماره فصلنامۀ رهیافت اندیشه منتشر شد
💠 پروندههایی که در این شماره از مجله آمده است به قرار ذیل است:
🔘 سیاست، تغییر و جهانیشدن
🔘 رهایی از وابستگی ارزی؛ بهرهبرداری از ظرفیتهای داخلی و بینالمللی
🔘 فرد، خانواده و جامعه؛ از تربیت تا فرهنگ
🔘 زنان و مسائل اجتماعی پیش رو
🔘 الگوی مطلوب هماهنگی و برنامهریزی در نظام اداری
🔘 محرومیتزدایی و اشتغال
🔸 در این شماره از فصلنامۀ رهیافت اندیشه گفتوگوهایی با اساتید و کارشناسان منتشر شده است. که این اساتید عبارتند از: دکتر فریدون عباسی دوانی، دکتر محمدجواد توکلی، دکتر محمدصادق کوشکی، دکتر فاطمه قاسمپور، حجتالاسلام دکتر محسن ملکافضلی اردکانی، دکتر انسیه کتابچی، حجتالاسلام دکتر ولیالله نقیپورفر، فاطمه شجاعی، دکتر مسلم آقاییطوق، حجتالاسلام دکتر حسین بستان، دکتر سجاد مهدیزاده، حجتالاسلام دکتر حسن خیری، دکتر وحید یاوری، دکتر سیدمرتضی حسینی، دکتر روحالامین سعیدی، دکتر علی چیتسازیان، حجتالاسلام محمد داستانپور، علیرضا میرغفاری.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 Social Ontology: Sketch for a New Theory
💠 Seyyedifard’s book, Social Ontology: Sketch for a New Theory, is a work of high stature in the philosophy of social science. The book is written in Persian and published in 2016.
🔸 The book is aptly titled. Its main goal is to formulate a new theory about social facts. The theory has its roots in the Islamic tradition of philosophy of mind and language.
🔹 The Author heavily draws on stuff debated in the Shia principles of jurisprudence which is, at prima facie, a little odd. But soon becomes clear that some fundamental theses about the mind and language are detectable in the field, theses that are of use in constructing a theory of social ontology.
📝 Full text: B2n.ir/a51563
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#English_post
#Philosophy_of_Social_Science
#Book_Review
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ درسگفتار
💠 تبیین اعتباریات با تکیه بر نظام اغراض و ارزش ها
🔸 برهان پذیری اعتباریّات
اعتباریّات، برهان برمیدارد بهصورت دقیقترین برهان؛ اما نه برهانِ فضایِ تکوین و مقولات؛ این، خلط کردنِ دو فضاست. تفاوتِ فضا در چیست؟ تفاوت فضا این است که ما وقتی میخواهیم ارزشها را برای اغراض جهتدهی کنیم، اگر خود ارزشها را ببینیم و بخواهیم اوصاف تکوینی آنها را با اعتبار هماهنگ کنیم، داریم اشتباه میکنیم. غالب اشتباهات کلاسیک در استدلالاتی که در فلسفه اخلاق، در حقوق، در سائر علوم انسانی شده از این ناحیه است که بین این جهتدهی به فضای اعتبار با تکوین، یک نحو مشابهت برقرار کردند و حال آن که نقطه انطلاق باید تکوین باشد، امّا تحلیل فضای اعتبار باید نسبت به اغراض باشد.
🎙 برگرفته از جلسات درس آیت الله مفیدی یزدی
📝متن کامل: B2n.ir/s69876
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#درسگفتار
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 اصولا تنها خط فاصل میان فعالیتهای دانشمندان علوم اجتماعی و دانشمندان علوم طبیعی این است که دستهی اول پژوهشهای خود را با تاملات فلسفی همراه میکنند، در حالی که دسته دوم به ندرت چنین میکنند و این کار را به متخصصانی که معمولا در مرزهای این دانش قرار دارند میسپارند. هر قدر که رشتههای علوم اجتماعی بیشتر به اقتباس تکنیکهای صوری علوم طبیعی بپردازند، بیشتر متمایل به این سو میشوند؛ برای مثال، جامعه شناسی گرایشهای فلسفی پررنگی را نشان میدهد، در حالی که چنین گرایشهایی در اقتصاد بسیار اندک است. هر قدر که راهبردهای روش شناختی، جهت گیری عام و نظریات موجود در یک رشته متنوع تر باشد، تعداد بیشتری از دست اندکاران آن رشته به دفاع از موضع خود و به تَبَع توسل به فلسفه، احساس نیاز میکنند.
📚برگرفته از کتاب «مبانی علوم اجتماعی مدرن» نوشته پاتریک برت، ترجمه استاد سیدعلی سیدی فرد
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دکتر غلامحسین مصاحب
💠 دکتر غلامحسین مُصاحَب (1289-1358هـ.ش)، ریاضیدان و دانشنامهنویس و اندیشمند معاصر ایرانی بود که به سبب کوششهایش در ترویج ریاضیات جدید، پدر ریاضیات جدید ایران نام گرفت.
🔸 مصاحب، تحصیلات خود را در ایران، فرانسه و انگلستان گذراند و موفق به اخذ درجه دکتری در ریاضیات به سال ۱۳۲۷ از دانشگاه کمبریج شد و رساله پایان تحصیل وی نیز در جلد ششم مجله انجمن فلسفه کمبریج در سال ۱۹۵۰ به چاپ رسید.
🔹 ایشان نخستین کسی بود که منطق صورت به معنی جدید، یعنی منطق ریاضی را وارد فضای فکری ایران کرد. آثاری که از او در مباحث آنالیز ریاضی و تئوری اعداد و منطق برجای مانده، از جهت جامعیت و حسن تألیف و سهل و ممتنع بودن شاهکار است، که «مدخل منطق صورت» از جمله آن میباشد.
🔸 او در فرهنگ فارسی نیز مطالعاتی جدی داشته و بر اثر کثرت معلومات و احاطه بر علوم قدیم و جدید و دقت و موشکافی در کار، آثار علمیاش کمنظیر است. «دایرةالمعارف» فارسی ماندگارترین اثر وی است و میتوان او را بنیانگذار دانشنامهنویسی مدرن در ایران نیز نامید.
📝متن کامل : B2n.ir/g48381
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_معاصر
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience