eitaa logo
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
452 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 علوم انسانی اسلامی از اندیشه تا زندگی 🔸 دستاوردهای علمی ایران اسلامی 🔸 آثار و رویدادهای موسسه معنا 🌐 وبگاه : 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @maanainstitute_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ در حال برگزاری 💠 نشست «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت» 🔸سخنران: حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سیدی فرد 🔹 لینک شرکت به صورت مجازی: 🌐 https://gharar.ir/r/8c30380a _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ هسته نقد نئوآتئیسم «موسسه راهبردی حق پژوهی» با همکاری دانشکده الهیات و دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کند: 💠 مدرسه تخصصی «از علم تا خدا: چالش‌های الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسی الحاد جدید» 🔸 اساتید این دوره : 🔘 حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی‌فرد (استاد سطوح عالی حوزه علمیه) 🔘 دکتر عباس جوارشکیان (ریاست دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی) 🔘 دکتر محمود رضایی (ریاست دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی) 🔘 دکتر میثم توکلی‌بینا (عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🔘 دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون (عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه فردوسی) 🔹 زمان برگزاری: پنج‌شنبه و جمعه ۳۰ آذر (۷:۰۰ تا ۱۶:۳۰) و ۱ دی (۸:۰۰ تا ۱۸:۳۰) 🔸 آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ 🔹 محل برگزاری: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، تالار دکتر سعادت 🔸 ثبت نام حضوری دوره: https://survey.porsline.ir/s/xUT3bjh0 🔹نشانی ثبت نام مجازی دوره: https://survey.porsline.ir/s/RsX5GoHm @elmvadin _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ فراخوان چهارمین دوره «فلسفه به زبان ساده» 💠 چهارمین دوره آزاد فلسفه به زبان ساده به همت معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ویژه طلاب حوزه علمیه اصفهان (اعم از خواهران و برادران) برگزار می شود. 🔸 این دوره در چهار ترم آموزشی ارائه می‌شود و مباحث قابل طرح در این دوره عبارتند از: 🔘 آشنایی با خطوط کلی دانش فلسفه و اندیشه‌ورزی عمیق در زندگی 🔘 مروری بر تاریخ فلسفه از یونان باستان تا غرب معاصر 🔘 خوانش روان از حکمت الهی نزد مسلمین 🔘 و همچنین گفتگوهای فلسفی 🔹 اولویت پذیرش در این دوره، سطوح عالی حوزه و دانشگاه هستند و همچنین ارائه گواهی پایان دوره از دانشگاه باقرالعلوم(ع) خواهد بود. 🔸مهلت ثبت‌نام در این دوره تا 30 آذر ماه سال جاری می‌باشد. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://api.morsalat.ir/Kvv _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ گزارش نشست علمی «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت» 💠 این نشست علمی به همت مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا و با همکاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و شبکه اجتهاد در روز سه‌شنبه 21 آذر ماه با ارائۀ استاد سیدمحمد سیدی فرد، بر اساس دیدگاه آیت الله محمدحسین ملک‌زاده برگزار شد. 🔸 در این نشست ابتدا حجت الاسلام محمدرضا شهیم دبیر علمی جلسه، به معرفی سخنران و طرح موضوع پرداختند و در ادامه استاد سیدی‌فرد عناوین زیر را به تفصیل شرح دادند: 🔘 ارائه تقسیم مشهور و بیان عناوین ثانویه 🔘 تعریف و استدلال مشهور بر تقسیم احکام به اولی، ثانوی و حکومی 🔘 دیدگاه های مختلف در رابطه و نسبت حکم حکومی با حکم اولی و حکم ثانوی 🔘 استدلال مشهور بر تقسیم احکام به احکام اولیه و احکام ثانویه و احکام حکومیه 🔘 اشکال به این تقسیم و ارائۀ تحلیلی دقیق توسط استاد ملک‌زاده 🔘 دیدگاه اول در باب حکم حکومی: حکم حکومی از احکام اولیه است. (که منسوب به برخی از کلمات امام خمینی است) 🔘 دیدگاه دوم: حکم حکومی در طول احکام اولیه و ثانویه است نه در عرض آن‌ها 🔘 دیدگاه سوم: حکم حکومی مستقل از احکام اولیه و ثانویه است و ربطی به آنها ندارد. 🔘 معیار تطبیق عناوین ثانوی در مقیاس جامعه 🔘 جایگاه مشورت در اصدار حکم حکومی 🔘 جایگاه مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شوراهای عالی به لحاظ شرعی 📝 متن کامل گزارش : B2n.ir/philoscience-592 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ علامه محمدتقی جعفری 💠 علامه محمد تقی جعفری (۱۳۰۲ - ۱۳۷۷هـ.ش)، حکیم، فیلسوف، متکلم، فقیه، اصولی نامدار و از علمای بزرگ معاصر شیعه بود. وی بیش از ۸۰ جلد کتاب تالیف کرده که جبر و اختیار، شرح نهج‌البلاغه، شرح مثنوی معنوی و وجدان، از معروف‌ترین آن‌هاست. 🔸 او در تهران و قم از محضر فقها و حکمایی چون میرزا مهدی آشتیانی، شیخ محمدرضا تنکابنی و میرزا محمدتقی زرگر تبریزی بهره‌ برد و در نجف نیز در حلقه درسی علمایی همچون سیدابوالقاسم خویی و آیت‌اللّه‌ حکیم‌ حاضر بود. و در سن ۲۳ سالگی موفق به اخذ درجه اجتهاد از شیخ محمدکاظم شیرازی شد. 🔹 هم‌اندیشی با محمدرضا مظفر فیلسوف، فقیه و منطقیِ نواندیش در نجف و احمد امین ریاضیدان عراقی؛ تاثیر شگرفی در شکل‌گیریِ شخصیت علمی و عملیِ جعفری داشت. 🔸 او بارها با «برتراند راسل» در مسائل فلسفی نامه‌نگاری داشته و همچنین گفتگوهایی با «روژه گارودی»، «پروفسور عبدالسلام» و «پروفسور روزنتال» داشته است. 📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-595 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۶) 💠 شرح استاد شهید مطهری بر سوال «چرایی عدم كون و فساد در فلک» 🔸 این اعتراض ابوریحان بر ارسطو، اساسی ترین اعتراضات فلسفی اوست. ابوریحان می خواهد یك اصل بسیار مهم را كه قدما حتی غیر ارسطوئین بدان معتقد بودند منكر شود. قدما عموما معتقد بودند كه جرم فلك، عنصری جدا و مغایر با عناصر تحت الفلك است؛ معتقد بودند كه جرم فلك «تك عنصری» و پیوسته و كرویّ الشكل است و به همین دلیل فنا ناپذیر است. از نظر قدما عالم مادون فلك عالم كون و فساد است یعنی عالمی است كه موجودات آن مرتب تغییر شكل و صورت می دهند و صورت جدید و شكل جدید می یابند اما افلاك همیشه همین طور بوده اند كه هستند و به همین طور باقی خواهند ماند. 🔹 اینجاست كه ابوریحان به مقام اعتراض برمی آید و می گوید چه دلیلی بر این مطلب هست؟ از كجا كه افلاك و آسمان‌ها نیز از عناصری نظیر عناصر زمینی ساخته نشده باشند و آنها نیز كون و فساد نپذیرند؟ اگر نقل‌های تاریخی اقوام و ملل گذشته را مبنی بر اینكه آسمان همین گونه بوده است كه هست دلیل می آورید آن اقوال ارزشی ندارد. 🔸 چنانكه می دانیم، زمان و پیشرفت علوم نظر ابوریحان را تأیید كرد. جوابی كه بوعلی می دهد تا اندازه ای اعتراف بر مدعای ابوریحان است. جمله ای كه بوعلی آورده از نظر من دوپهلوست؛ ممكن است مقصود این باشد كه ارسطو این مسأله را یك مسأله برهانی تلقی نكرده بلكه... 📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-598 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscien
38.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آدام اسمیت و تناقضات مکانیسم بازار! 💠 اندیشه‌های اسمیت در این چهارچوب خیلی منطقی می‌آید جلو و می‌گوید بهتر است دخالتی نباشد تا این سازوکار (بازار) بتواند کار خودش را انجام بدهد. بنابراین آزادی طلبی و عدم دخالت دولت، ادعا می‌کند که اثبات شد! 🔸 اینجا خود آدام اسمیت متوجه تناقضاتی می‌شود... _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ روش شناسی امتدادی؛ روش‌شناسی کتاب صراط 💠 به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی سی و نهمین جلسه از سلسله جلسات کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی با عنوان «روش شناسی امتدادی؛ روش شناسی کتاب صراط» برگزار می‌شود. 🔸 در این کرسی علمی سخنران و ارائه دهنده دکتر ابراهیم برزگر (عضو هیأت علمی دانشگاه طباطبایی) و ناقدین دکتر عطاءاله رفیعی آتانی (عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران)، دکتر فائز دین پرست (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و دکتر سیدعلی سیدی فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) و همچنین دکتر محمد اسحاقی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) مدیر کرسی می‌باشند. 🔹 زمان برگزاری این کرسی روز سه شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ ساعت ۱۴ و محل برگزاری آن موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی می‌باشد. علا‌قه‌مندان جهت حضور در این جلسه به صورت مجازی می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 https://b2n.ir/900980 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 نکته مهمی که در رویکرد نظریه اعتبارات به علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد، توجه به «سوبژکتیویسم» در علوم است. در تاریخ فلسفه اسلامی، برای اولین بار به طور منسجم و روشن علامه طباطبایی به این موضوع تفطن پیدا کردند که ذهنیت بشری در تحقیق دسته‌ای از رویدادها که به آن‌ها رویدادهای اجتماعی می‌گوییم، مدخلیت دارد. پارادایم و الگوی غالبِ اندیشه فلسفه اسلامی، نوعی عقل گرایی کلاسیک است که عقل را اصل و اساس وجود انسانی می‌داند و همه قوای اداراکی دیگر نظیر وهم، خیال و حس و همچنین همه ساحات عاطفی و گرایشی انسان باید تابع عقل باشد. علامه این نوع نگاه را در حیطه ادراکات حقیقی می‌پذیرند. اما در ادراکات اعتباری ایشان بیان می‌کنند که طبیعت و واقعیت تکوینی انسان اصل و محور است و ادراکات، عواطف و امیال ما تابع و طفیلی آن است؛ در اینجا زمام ذهن به دست ساحات غیر معرفتی بشر است. 📚برگرفته از کتاب «گفتارهایی در نظریه اعتبارات و نظریه اجتماعی» نوشته جمعی از اساتید؛ دکتر حسین هوشنگی، دکتر محسن جوادی، دکتر ابراهیم فیاض و دکتر سیدعلی سیدی فرد _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
سالروز شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا (س) بر همه مسلمین تسلیت باد.
✅ ششمین شماره فصلنامۀ رهیافت اندیشه منتشر شد 💠 پرونده‌هایی که در این شماره از مجله آمده است به قرار ذیل است: 🔘 سیاست، تغییر و جهانی‌شدن 🔘 رهایی از وابستگی ارزی؛ بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی 🔘 فرد، خانواده‌ و جامعه؛ از تربیت تا فرهنگ 🔘 زنان و مسائل اجتماعی پیش رو 🔘 الگوی مطلوب هماهنگی و برنامه‌ریزی در نظام اداری 🔘 محرومیت‌زدایی و اشتغال 🔸 در این شماره از فصلنامۀ رهیافت اندیشه گفت‌وگوهایی با اساتید و کارشناسان منتشر شده است. که این اساتید عبارتند از: دکتر فریدون عباسی دوانی، دکتر محمدجواد توکلی، دکتر محمدصادق کوشکی، دکتر فاطمه قاسم‌پور، حجت‌الاسلام دکتر محسن ملک‌افضلی اردکانی، دکتر انسیه کتابچی، حجت‌الاسلام دکتر ولی‌الله نقی‌پورفر، فاطمه شجاعی، دکتر مسلم آقایی‌طوق، حجت‌الاسلام دکتر حسین بستان، دکتر سجاد مهدی‌زاده، حجت‌الاسلام دکتر حسن خیری، دکتر وحید یاوری، دکتر سیدمرتضی حسینی، دکتر روح‌الامین سعیدی، دکتر علی چیت‌سازیان، حجت‌الاسلام محمد داستانپور، علیرضا میرغفاری. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
rahyaftandisheh6.pdf
37.04M
📘 فایل PDF شمارۀ ششم نشریه رهیافت اندیشه