eitaa logo
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
452 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 علوم انسانی اسلامی از اندیشه تا زندگی 🔸 دستاوردهای علمی ایران اسلامی 🔸 آثار و رویدادهای موسسه معنا 🌐 وبگاه : 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @maanainstitute_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ علمی که نمی‌خواست بی‌طرف باشد؛ اشاره‌ای به رابطـۀ اخلاق و طب قدیم 💠 این یادداشت به قلم دکتر امیرحسین شهگلی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) نگاشته شده و در شماره 82 مجله سوره اندیشه به چاپ رسیده است. 🔸 یکی از اصول علم‌ورزی در دوران حاضر، بی‌طرفی علمی است و یکی از مصادیق بارز ‌بی‌طرفی علمی، جلوگیری از ورود انگاره‌های متافیزیکی، دینی و ارزش‌های اخلاقی در علم است. این اصل برآمده از این ضرورت است که اعتبار علمی با دخالت این انگاره‌ها و ارزش‌ها، جای خود را به گرایشات دینی و اخلاقی و جغرافیایی خواهد داد. 🔹 طب قدیم یکی از نمونه‌هایی است که میان اعتبار علمی و کارآمدی عملی از یک‌ سو و بی طرف نبودن از سوی دیگر هیچ تعارضی نمی‌دیده‌ است. [و] نتیجۀ عدم تفکیک حوزۀ اعتقاد، ارزش و علم، خود را در حاکمیت اخلاق در علم ورزی و طبابت نشان می‌دهد. 📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/f93724 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ حرکت تألیفی جوهر و نقد نظریۀ نسبیت انیشتین 💠 این مقاله اثر استاد علی عابدی شاهرودی است که در شماره 54 فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر به چاپ رسیده است. 🔸 اصل حرکت جوهری نظریه فلسفی بنیان برانداز و حتمی ای بوده است که در عین این که مخالفت های بسیاری برانگیخته است، سرانجام، در جمع فیلسوفان مسلمان - و به ویژه شیعی - دو سه سده اخیر عموماً مقبول افتاده است. 🔹 نظریه نسبیت انیشتین نیز نظریه علمی بنیان برافکن و مهمی بوده است که باز، به رغم مخالفت های فراوانی که در میان فیزیک دانان پدید آورده است، بالاخره در عالَم فیزیک ریاضی تثبیت شده است. 🔸 استاد عابدی شاهرودی طی این مقاله‌ای کوتاه، طرحی به نظر بلندپروازانه درانداخته است؛ یعنی هم به تعمیم حرکت جوهری صدرایی دست یازیده و هم این صورت تعمیم یافته را دست مایه نقد نسبیت انیشتین ساخته است. 📝 فایل متنی مقاله : B2n.ir/k07718 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
✅ روش ژرف‌کاوی در ایستگاه دانشگاه تهران (بخش اول) 💠 کارگاهی یک روزه با موضوع «روش ژرف کاوی» با ارائ
✅ روش ژرف‌کاوی در ایستگاه دانشگاه تهران (بخش دوّم) 💠 کارگاهی یک روزه با موضوع «روش ژرف کاوی» با ارائه استاد سیدعلی سیدی‌فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) به همت معاونت پژوهشی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، آذر ماه ۱۴۰۲، در تالار شریعتی دانشکدۀ علوم اجتماعی، برگزار شد. در این سلسله‌سخنرانی‌های علمی و در ادامۀ بحث مطرح شد: 🔸 پس از بحث از مقولاتی نظیر دانش اجتماعی، کنش اجتماعی (هستی کنش و فرایند صدور آن)، تبیین و توصیف نوبت بحث از واقعیت اجتماعی است. در بحث از هستی‌ اجتماعی است. بحث هستی‌شناسی اجتماعی بحثی است در حوزۀ فلسفۀ علم اجتماعی. 🔹 دو پرسش اساسی در هستی‌شناسی اجتماعی عبارت‌اند از اینکه: اولاً آیا واقعیت اجتماعی (امر اجتماعی) قابل فروکاست به مجموعۀ افراد، ذهنیت‌ها و روابط میان آن‌ها هست یا نه. ثانیاً طبیعت و ماهیت امر اجتماعی چیست؟ از چه سنخی است؟ در اینجا دو موضع وجود دارد: فردگرایی هستی‌شناختی که معتقد است امر اجتماعی قابل تقلیل به افراد، ذهنیت‌ها و روابط میان آن‌هاست و کل‌گرایی هستی‌شناختی که معتقد است امر اجتماعی چیزی ورای افراد و روابط میان آن‌هاست. 🔸 یک خطای تاریخی مشهور این است که اندیشمندان متعلق به سنّت تعلیمی تمدن اسلامی در رابطه با این مسأله غالباً طرفدار کُل‌گرایی بوده‌اند؛ این سخن نادرست است. آن‌ها غالباً یا طرفدار فردگرایی بوده‌اند، یا هرچند متعرض این مسأله نشده‌اند، امّا لازمۀ دستگاه نظری آن‌ها ... 📝 متن گزارش (قسمت دوم): B2n.ir/philoscience-811 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ابن سینا به تنهایی الگوی تمدن‌ساز است 💠 این مطلب برگرفته از مصاحبه‌ با دکتر جعفر آقایانی چاوشی عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، پیرامون کتاب «پژوهش‌هایی درباره آثار علمی و فلسفی ابن‌سینا» می‌باشد که ایشان به موارد زیر اشاره کردند: 🔸ویژگی اصلی ابن‌سینا، احاطه داشتن بر بسیاری از دانش‌های زمانش بود. علت انتخاب عنوان این کتاب تنها دانش ابن‌سینا نبود بلکه نقشی بود که این نابغه بزرگ در تمدن اسلامی ایفا کرده بود. او به تنهایی یک الگوی تمدن‌ساز است! 🔹 ما ایرانیان چنانکه باید و شاید، بزرگان علمی و فلسفی خود را عموماً و ابن‌سینا را خصوصاً نشناخته‌ایم و همین عدم شناخت موجب گردیده تا نتوانیم متاع ارزشمند خود را در بازار جهانی عرضه کنیم؛ درحالی‌که غربیان، در این زمینه به‌شدت از ما پیشی گرفته‌اند. 🔸 استاد من در فرانسه می‌گفت: «... ابن‌سینا فیلسوف بزرگ ایرانی هم که غربِ قرون وسطایی، وام‌دار دانش و فلسفه اوست متعلق به همین مذهب انقلابی شیعه است. او هم به دلیل وابستگی به همین مذهب انقلابی بود که در زمانش با حاکمان قدرت در افتاد و آواره شهر و دیار گردید.» 🔹 و ادامه داد: «به نظر من دکارت که یکی از خوانندگان آثار فلسفی ابن‌سینا به زبان لاتینی بوده، نه تنها در علم و فلسفه بلکه در شیوه زندگی نیز از سلف ایرانی‌اش تأثیر پذیرفته است، بنیان فلسفی دکارت که در جمله «من می‌اندیشم، پس هستم» خلاصه می‌شود، متأثر از یک اثر فلسفی ابن‌سینا درباره انسان معلق است.» 📝 متن کامل مصاحبه : B2n.ir/philoscience-812 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ The Methodology of Islamic Human Sciences with an Emphasis on Ayatullah Misbah’s Doctrine 💠 Written by Dr. Ali Mesbah and published in the journal of Philosophy and Humanities (Iranian Institute of Philosophy) 🔸 Abstract: 🔹 Ayatullah Mesbah takes “the human sciences” to denote “a set of sciences dealing with understanding the human being, and describing, explaining, and interpreting individual and social phenomena (as human incidents), and directing human actions and reactions.” For a discipline to be “Islamic”, he requires it to meet such conditions as: complying with the foundational principles of Islamic thought, including ontological, theological, epistemological, methodological, axiological, and teleological principles. On the basis of the above-mentioned definitions, it is apparent that the subject matters of the human sciences are human actions and reactions, and their objectives are: description, explanation, interpretation, and direction. Taking into consideration the variety of the subject matters of these sciences, and the diversity of their goals, it is fully logical to anticipate a considerable multiplicity in their methods as well. In this paper, I will base my discussion on the ... 📝 Full text: B2n.ir/x50434 ‎_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) با همکاری نهادهای عالی پژوهشی و آموزشی، دومین نشستی علمی با عنوان «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی» را برگزار می‎کند: 🔸 سخنران این نشست حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی (رئیس بیناد بین المللی اسراء و استاد درس خارج حوزه علمیه قم) و میزبان حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی صحرایی (مدیر سطح چهار مؤسسه آموزش عالی اسراء) می‌باشند. 🔹 همچنین زمان برگزاری نشست روز چهارشنبه 25 بهمن ماه ساعت 19 خواهد بود و علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌توانند به کانال زیر مراجعه فرمایند: 🆔 @Imam_Ali_11 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
13.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دومین دوره فصلی تخصصی آموزش حکمت 💠 مدرسه‌ علمیه تخصصی علوم‌ عقلی عباسقلی‌خان مشهد، دومین دورۀ فصلی تخصصی آموزش حکمت را با عنوان «مدرسه رمضانیه حکمت اسلامی» برگزار می‌کند. 🔸 این دوره از 26 اسفند 1402 لغایت 6 فروردین 1403 در مدرسه علمیه عباسقلی‌خان در جوار حرم مطهر رضوی به مدت 7 شب راس ساعت 22 برگزار خواهد شد. 🔹 مهلت ثبت‌نام در این دوره تا سوم اسفندماه و تاریخ آزمون دوره پیش‌نیاز (مجازی) 4 اسفندماه می‌باشد. 🔸 جهت بهره‌مندی از محتوای دوره پیش‌نیاز مجازی به صفحه آپارات مدرسه‌علمیه تخصصی علوم‌عقلی عباسقلی‌خان مشهدمقدس به نشانی زیر مراجعه نمایید: 🌐 B2n.ir/Mfth 🔹 علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام در دوره و دریافت مجوز شرکت در آزمون پیش‌نیاز می‌توانند با آیدی زیر در ارتباط باشند: 🆔 @magk110 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی ٦» 💠 ششمین نشست از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید. 🔹در این نشست حجت‌الاسلام حمید پارسانیا به ادامه موضوع «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» پرداختند. 🎙 فایل صوتی جلسه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
جامعه شناسی دین از دیدگاه فارابی.mp3
19.14M
🎙 ششمین جلسه از سلسله نشست های «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» ❇️ استاد حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا
گزیده‌ای از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی 💠 با بیان استاد حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا: ▫️موسس جامعه شناسی کسی است که در پایه‌گذاری تعریف رایج ساینس هم نقش داشته و علم را به معنای مدرن خودش به کار برد او همان کُنت است، که تحت تاثیر کانت عقل را از مدار شناخت واقع حذف کرده و شهود حسی را مدار مواجهه با واقع قرار داده بود. ▫️معرفت و humanities که مابه غلط علوم انسانی ترجمه کرده ایم از دیدگاه کنت از سنخ علم نیست اما ابژه و موضوع برای علم است. موضوع جامعه شناسی هم می‌تواند هریک از اموری باشد که درقلمرو حیات اجتماعی انسان قردارد باشد واز جمله علم یا دین نیز از جهت بروز و ظهور اجتماعی خود میتواند موضوع و ابژه جامعه شناسی باشد. وقتی دین آبژه علم اجتماعی قرار میگیرد گاهی جامعه شناس خودش تعلقی به دین ندارد و فقط دارد آن را بررسی علمی می‌کند. و گاهی یک متدین در یک محفل علمی راجع به دین و دینداری جامعه خودش بحث می کند. دراین حال ابژه یعنی دینداری یک جامعه و سوژه یعنی فاعل شناسا یکی می‌شوند. یعنی جامعه شناس فرهنگ و دینداری خودرا موضوع شناخت خود قرار می‌دهد. ▫️جامعه شناسی دین هنگامی که توسط یک دیندار فرا گرفته میشود و یا به کار برده میشود سوژه و ابژه دو امر جدای از هم نیستند و درا ین حال جامعه شناسی دین اگر از بنیاد های فرهنگی و فلسفی سکولار و غیر دینی برخوردار باشدهویت دینی دینی جامعه شناس را دگرگون کرده و هویت جدیدی را در او ایجاد می‌کند. زیرا آگاهی قبلی او را نسبت به حقیقت دین تغییر می‌دهد. آنچه گفته شد مربوط به تاثیر سوژه و ابژه در قلمرو فردی است گاهی یک فرهنگ یا جامعه دینی را داریم که نهادها و سازمانهایی را دارد که یکی از آنها نهاد علم است و نهاد علم ممکن است با مرجعیت بخشیدن به یگ علمی دیگر که در جهانی دیگر شکل گرفته، اقتصاد و سیاست ، فرهنگ ودین جامعه خودش را متناسب با علم متناظر با آن فرهنگ متحول می‌کند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 ساخت سامانه خودکار انتقال آب کشاورزی مبتنی بر اینترنت اشیا 🔸این سامانه که توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی طراحی شده، مبتنی بر اینترنت اشیا صنعتی بوده و سبب ارتقا چشمگیر راندمان شبکه آبیاری بوستانها، فضای سبز و زمین‌های کشاورزی می‌شود و قادر به استحصال آب مازاد برای احیا دریاچه های خشک و دیگر مصارف است. 🔹 مدیر شرکت سازندۀ این سامانه که استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف نیز می‌باشد با اشاره به اینکه این سیستم مانند هر سیستم اینترنت اشیا صنعتی از دو زیر بخش اصلی سخت افزار (دانگل) که مشتمل بر سنسورها و عملگرها مجهز به مودم‌های اینترنت اشیا صنعتی است و نرم افزار که مشتمل بر بخش محاسبات ابری اتوماسیون و کنترل از راه دور یا اسکادا می‌باشد، تشکیل شده است. 🔸 این محصول در استان خوزستان (کانال غدیر) به صورت پایلوت نیمه صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است و از مزایای آن می‌توان به جلوگیری از هدررفت آب به میزان دو برابر آب آشامیدنی خرمشهر و آبادان از انتهای کانال غدیر از طریق اتوماسیون این کانال و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و تعیین نقاط فوری هرزرفت شبکه آبیاری اشاره کرد. 📝متن خبر: B2n.ir/q69640 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ همایش سالیانه انجمن منطق ایران 💠 یازدهمین همایش سالیانۀ انجمن منطق ایران در روزهای شنبه و یک‌شنبه، 28 و 29 بهمن‌ماه سال جاری، با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. 🔸 سخنرانان مدعو : ▫️محمّد اردشیر (دانشگاه صنعتی شریف) ▫️روهیت پاریخ (دانشگاه نیویورک) ▫️گراهام پریست (دانشگاه ملبورن) ▫️فرشته نباتی (دانشگاه علامه طباطبایی) ▫️بوبان ولیکوویچ (دانشگاه دیدرو پاریس) 🔹 موضوعات همایش: ▫️منطق ریاضی ▫️منطق فلسفی ▫️فلسفه ریاضی ▫️فلسفه منطق ▫️منطق سنتی ▫️تاریخ منطق ▫️منطق و علوم رایانه ▫️منطق کاربردی ▫️منطق و روش‌شناسی ▫️آموزش منطق 🔸 محل برگزاری این همایش، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران می‌باشد و آخرین مهلت جهت ثبت نام در این همایش 27 بهمن ماه خواهد بود. لینک ثبت‌نام : 🌐 B2n.ir/e48377 🔹همچنین لینک مجازی شرکت در این همایش به ثبت‌نام‌کنندگان از طریق پیامک و ایمیل ارسال می‌گردد. در صورت بروز مشکل در فرآیند ثبت‌نام با شماره 02167238209 تماس بگیرید. 🔸 جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه زمان‌بندی سخنرانی‌ها می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🌐 B2n.ir/d18129 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience