✅ کتاب «حکمت برتر؛ درسگفتاری درباره نوآوریهای فلسفه ملاصدرا»
💠 کتاب «حکمت برتر؛ درسگفتاری درباره نوآوریهای فلسفه ملاصدرا» اثر استاد سید مصطفی محقق داماد میباشد که توسط انتشارات سخن به چاپ رسیده است.
🔸 این کتاب،مجموعه درسگفتارهایی است که نویسنده در سال ۱۳۸۵ به دعوت غلامرضا اعوانی رییس وقت مؤسسه حکمت و فلسفه در آن مؤسسه ارائه داده است.
🔹 کتاب فوق شامل ۹ درسگفتار با عناوین زیر است: حکمت برتر ملاصدرا، حکمت متعالیه؛ ابداع یا التقاط؟، اصالت وجود، بساطت و ترکیب مشتقات در ادبیات علوم عقلی اسلامی، وحدت تشکیکی وجود، تقسیمات کلی وجود به ذهنی و خارجی، هستی و چیستی علم، اتحاد عاقل و معقول و بررسی اشکال عدم بقای موضوع در حرکت جوهر.
📚 متن معرفی : B2n.ir/r66643
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی (۸)»
💠 هشتمین جلسه از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید.
🔹در این نشست حجتالاسلام حمید پارسانیا به ادامه موضوع «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» پرداختند.
🎙 فایل صوتی جلسه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#جامعه_شناسی_دین
#درس_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
جامعه شناسی دین از نگاه فارابی 8 .mp3
19.2M
🎙هشتمین جلسه از سلسله نشست های «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
❇️ استاد: حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
.
25.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ضرورت بحث از هستیشناسی اجتماعی (استاد آملی لاریجانی)
💠 با چه پیش فرضی سراغ علوم میرویم؟ با این پیشفرض که انسان حقیقی است محدود و مادی یا یک حقیقت عظیمی است؟ این تاثیر پیشفرضهاست و همه جا همین است.
🔸 در علوم اجتماعی [برای] کسی که فرض کنید جامعه شناسی کار میکند، راجع به اجتماع کار میکند، اولین مسئله این است که جامعه به لحاظ آنتولوژیکی یعنی هستی شناسانه اصلا واقعیتی دارد؟
🔹 یا جامعه واقعیتی ندارد و مجموعهای اعتباری از آحاد است! جامعه انسانی اصلا حقیقتی ندارد، الا این افرادی که دور هم جمع میشوند و یک برایند عملی دارند.
🔸 اما یک کس دیگری میگوید جامعه یک حقیقتی دارد، به قول خودشان society یک واقعیت هستی شناختی دارد، هر دو نظر در غرب هم موجود است، یعنی این طور نیست که همه یک طرف رفته باشند.
🎙 برگرفته از سخنان آیتالله آملی لاریجانی در نشست هماندیشی با نخبگان، اساتید و دانشگاهیان شهرستان بابلسر
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هستی_شناسی_اجتماعی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «مشاوره فلسفی و فلسفه اسلامی»
💠 گروه فلسفه اسلامیِ انجمن حکمت و فلسفه ایران، نشستی علمی با عنوان «مشاوره فلسفی و فلسفه اسلامی» (امکانسنجی و ظرفیتشناسی) به صورت حضوری و مجازی برگزار میکند.
🔸 سخنرانان این نشست دکتر محمدحسن یعقوبیان (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری ره) و دکتر هادی وکیلی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و همچنین دبیر نشست دکتر محمدجعفر جامهبزرگی (عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) میباشند.
🔹 این نشست در روز یکشنبه 1402/12/13 ساعت 13 در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران برگزار خواهد شد. علاقهمندان جهت حضور برخط در این نشست میتواند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 http://irip.ac.ir/u/136
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ از شش تا بینهایت؛ ستۀ ضروریه زندگی و الزامات بیشمار آن
💠 این یادداشت به قلم دکتر امیرحسین شهگلی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) نگاشته شده و در شماره 66 دو ماهنامه سوره اندیشه به چاپ رسیده است.
🔸 در طب سنتی شش اصل ضروری برای حفظ سلامتی بیان میکردند. اصول سلامتی برای زندگی کنونی کدامند؟ اگر آن شش اصل نه، پس چند اصل و کدام اصول؟
🔹 البته اگر آن اصول ششگانه را به علوم رایج و زندگی مدرن ارائه کنیم، بعید است با آن مخالفت کنند. اما چه نوع نگاهی باعث شده است که این اصول در یک دیدگاه اصالت و محوریت یابد؟
🔸 چه نوع نگاهی اصول سلامت و بهداشت را در متن زندگی میجوید؟ و کدام مبانی، سلامت و بهداشت را بیش از آنکه به شیوه زندگی مربوط بداند به عوامل دیگر ارجاع میدهد؟
📝 فایل PDF یادداشت : B2n.ir/a76635
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_طب
#یادداشت
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 ساخت ماهوارۀ تحقیقاتی سنجشی پارس یک به دست محققان ایرانی
🔸 ماهواره «پارس ۱» حاصل یک پروژه ۱۰۰ درصد ایرانی است که در مرداد ۱۳۹۴ در پژوهشکده سامانههای ماهواره از مجموعه پژوهشگاه فضایی ایران تعریف شد. و در مراحل ساخت و سپس آزمایشهای مختلف این ماهواره، سایر پژوهشکدههای این پژوهشگاه و برخی دانشگاههای کشور نیز مشارکت داشتند.
🔹 ساخت «پارس ۱» اولین گام در طراحی و ساخت ماهوارههای سنجشی محسوب میشود که به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار دادههای سنجشی داخلی و توسعه و آزمایش فناوریهای پایهای ماهوارههای سنجشی و بخش زمینی آنها، طراحی و ساخته شده است.
🔸 مأموریتهای کاربردی ماهواره «پارس ۱» تهیه نقشههایی با مقیاسهای مورد نیاز از منابع آبی، حوزههای زیستی و مراکز جمعیتی میباشد اما علاوه بر این، مأموریتهای کاربردی نیز متناسب با قابلیتهای محمولههای تصویربرداری نصب شده در آن، تعریف شده است.
🔹 این ماهواره قرار است فردا صبح با پرتابگر روسی سایوز به فضا پرتاب شود و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرد.
📝متن خبر: B2n.ir/h60785
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ادوارد جاناتان لو و امکان [پذیری] مابعدالطبیعه
💠 این مقاله به قلم دکترموسی اکرمی (استاد تمام گروه فلسفهٔ علم دانشگاه آزاد اسلامی) نگاشته شده و در شماره 63 دو دو فصلنامه علمی پژوهشی شناخت (دانشگاه شهید بهشتی) به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است:
🔸 پس از ستیز چندین دهه ای اثبت گرایی منطقی و فلسفه تحلیلی با مابعدالطبیعه، اینک شاهد روی آوری شماری از فیلسوفان تحلیلی به مابعدالطبیعه هستیم که نه تنها آن را ممکن، بلکه گریزناپذیر می دانند. ادروارد جاناتان لو در یک طرح گسترده آکادمیک، در کتابی که یادآور فلسفه انتقادی کانت در رویارویی با مابعدالطبیعه است، کوشیده تا ضمن نشان دادن امکان پذیری و حتی گریزناپذیری مابعدالطبیعه، خود، مابعدالطبیعه ای ناکانتی و واقع گرا عرضه کند. او بر این باور است که، در تمایزی روشن میان مابعدالطبیعه و علوم تجربی، وظیفه مابعدالطبیعه نه بیان اینکه چه چیزی وجود دارد، بلکه بیان این امر است که چه چیزی می تواند وجود داشته باشد. او موضوع مابعدالطبیعه را «امکان ها» و موضوع علوم تجربی را «فعلیت ها» می داند. او به دفاع از مابعدالطبیعه چونان فعالیتی عقلی، با نقش محوری برای فلسفه ورزی و با تقدمی در برابر علوم تجربی می پردازد، به گونه ای که مابعدالطبیعه و امکان مابعدالطبیعی موضوعاتِ ویژه علوم، همواره بر هر گونه نظریه پردازی علمی مقدمند. یافته های مابعدالطبیعه بنیاد علوم تجربی، بیانگر...
📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/e64815
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#متافیزیک
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کرسی علمی- ترویجی « تحلیل ابدیت »
💠 کرسی علمی- ترویجی با موضوع « تحلیل ابدیت » به همت گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود.
🔸 در این کرسی علمی، حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی اردستانی به عنوان ارائه دهنده و نیز دکتر سیدمحمدعلی دیباجی و دکتر حسین رمضانی به عنوان ناقد حضور خواهند داشت.
🔹 این نشست روز شنبه مورخ ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۰۰ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: قم، بلوار ۱۵خرداد، کوی شهید میثمی برگزار میشود. علاقهمندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند.
🌐 http://skyroom.online/ch/iict/hekmat2
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#الهیات
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
23.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آیا ایمان شخص در علوم دخیل است؟
💠 پیتر وینچ شاگرد مطرح ویتگنشتاین میگوید؛ علوم اجتماعی که در غرب در دورهای میخواستند بهصورت مکانیکال فعل آدمی را توجیه کنند، مبنای آن غلط است.
🔸 فعل آدمی را با فعل و انفعالات عِلّی و معلولی نمیشود تبیین کرد. فعل آدمی را با نهادها و تفسیر میشود معنا کرد.
🎙 برگرفته از سخنان آیتالله آملی لاریجانی در نشست هماندیشی با نخبگان، اساتید و دانشگاهیان شهرستان بابلسر
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مدرسه تخصصی دیباچهای به اخلاق اسلامی
💠 دورۀ «مدرسه زمستانه اخلاق اسلامی؛ دیباچهای به اخلاق اسلامی» به صورت حضوری و مجازی در قم برگزار میشود.
🔸 این دوره در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۲ در خانه اخلاقپژوهان جوان برگزار خواهد شد.
🔹 در این رویداد آموزشی، ۸ استاد برجسته به تدریس میپردازند و هرکدام جنبهای خاص از موضوع کلان اخلاق اسلامی را شرح میدهند.
🔸 علاقهمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 www.ethicshouse.ir/madares-al-akhlaq
📜 متن خبر : B2n.ir/y43682
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اخلاق
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۳)
💠 موضوع: موجبۀ سالبة المحمول چيست؟ (پاسخ استاد حائری به مقالۀ « بحثی درباره امکان» علامه طباطبايی)
🔸 در بحثی که ميان نگارنده اين سطور و يکي از بزرگان عصر در موضوع امکان به ميان آمد و مجلۀ دانشکدۀ ادبيات عهده دار انتشار آن گرديد، اين نکته به دست آمده که درک«قضيه سالبة المحمول» (1)، همان گونه که فلاسفۀ بزرگ اسلامي در محل خود هشدار داده اند نياز به تامل بسيار دارد، تا به درستی چهره واقعی آن آشکار شود.
🔹 به عقيدۀ اين نگارنده تنها پيچيدگی خاصي که در صورت تصوری اين قضيه است موجب انکار حالت تصديقی آن گرديده و بزرگان دانش را در تنگنای فکری انداخته است، در حالي که اگر اين قضيه به خوبی و درستي تصور و تحصيل گردد، تصديق و گراييدن به درستی آن بسيار آسان خواهد بود.
🔸 از طرفی، چون اين قضيه به خصوص قالب منطقی امکان ماهيات است، بدون دريافت حقيقت آن معنی امکان براي هيچ فيلسوفی هر قدر هم عالی مقام باشد ميسر نيست.
📝متن مقاله:
🌐 B2n.ir/philoscience-877
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience