eitaa logo
معارف الشیعه
3.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
697 ویدیو
307 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
حمله به خیمه‌گاه-@sheykh_javad.mp3
3.58M
🏴 صلی الله علیک یا اباعبدالله روضه حمله به خیمه آل الله علیهم‌السلام در عصر عاشورا ▪️ مرحوم آیت الله کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 جایگاه در نگاه حاج مرحوم آیت الله حاج را باید از کسانی دانست که از ابتدا تا نهایت هیچ گاه از میرزای اصفهانی جدا نشد و در تمام سالهایی که در مشهد حاضر بود و میرزا نیز حیات داشت ، پیوسته در ترویج وی میکوشید و احترامی از روی اعتقاد معنوی شدید، برای او قایل بود. ایشان در مکاشفه دیده بود که سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف دهان میرزا را بوسیدند! 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۴۰ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 عظمت علمی و معنوی از منظر مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا رضوان الله علیهما مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا مرد بسیار محتاطی بود. یک وقتی به یکی از شاگردانش که به درس میرزا میرفت گفته بود: به آقای میرزا بگویید که به من اجازه ای در امور حسبیه بدهند تا وقتی دخالت میکنم،اجازه داشته باشم!!!! میرزا گفته بود:من به ایشان اجازه بدهم؟! حاج اقا حسین گفته بود:تعارف که نداریم! میرزا گفته بود:حال که ایشان اصرار دارند،مینویسم!! 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۵۱ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
چرخاندن سر مطهر امام حسین " سلام الله علیه " در کوچه های کوفه 📚البداية والنهاية، ابن کثیر، ج ٨ ص ١٩٠ 🔸البداية والنهاية : ما قُتِلَ قَتيلٌ إلَا احتَزّوا رَأسَهُ وحَمَلوهُ إلَى ابنِ زِيادٍ ، ثُمَّ بَعَثَ بِهَا ابنُ زِيادٍ إلى يَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ إلَى الشّامِ 🔹هيچ شهيدى كشته نشد ، جز آن كه سرش را جدا كردند و آن را نزد ابن زياد آوردند . او هم آنها را براى يزيد بن معاويه در شام فرستاد. 📚تذكرة الخواصّ، سبط ابن جوزی : ص ٢٥٩ 🔸تذكرة الخواصّ : إنَّ ابنَ زِيادٍ نَصَبَ الرُّؤوسَ كُلَّها بِالكوفَةِ عَلَى الخَشَبِ ، وكانَت زِيادَةً عَلى سَبعينَ رَأسا ، وهِيَ أوَّلُ رُؤوسٍ نُصِبَت فِي الإِسلامِ بَعدَ رَأسِ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ بِالكوفَةِ .  🔹ابن زياد ، همه سرها را در كوفه بر چوب نهاد . سرها افزون بر هفتاد عدد بودند و در اسلام ، آنها نخستين سرها پس از سر مسلم بن عقيل بودند كه در كوفه نصب شدند. 📚الملهوف : 🔸أمَرَ ابنُ زِيادٍ بِرَأسِ الحُسَينِ عليه السلام ، فَطيفَ بِهِ في سِكَكِ الكوفَةِ ، ويَحِقُّ لي أن أتَمَثَّلَ هُنا أبياتا لِبَعضِ ذَوِي العُقولِ ، يَرثي بها قَتيلاً مِن آلِ الرَّسولِ صلى الله عليه و آله فَقالَ: رَأسُ ابنِ بِنتِ مُحَمَّدٍ ووَصِيِّهِ  لِلنّاظِرينَ عَلى قَناةٍ يُرفَعُ  وَالمُسلِمونَ بِمَنظَرٍ وبِمَسمَعِ  لا مُنكِرٌ مِنهُم ولا مُتَفَجِّعُ  كُحِلَت بِمَنظَرِكَ العُيونُ عَمايَةً  وأصَمَّ رُزؤُكُ كُلَّ اُذُنٍ تَسمَعُ  أيقَظتَ أجفانا وكُنتَ لَها كَرىً  وأنَمتَ عَينا لَم تَكُن بِكَ تَهجُعُ  ما رَوضَةٌ إلّا تَمَنَّت أنَّها  لَكَ حُفرَةٌ ولِخَطِّ قَبرِكَ مَضجَعُ 🔹الملهوف: ابن زياد، فرمان داد كه سر حسين عليه السلام را در كوچه هاى كوفه بچرخانند . سزاوار است كه به اشعار يكى از خردمندان ، تمثّل بجويم كه بر كُشته اى از خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله مرثيه خوانده است سر فرزند دختر محمّد و وصىّ او را  براى تماشاگران، بر سر نيزه مى كنند  و مسلمانان مى بينند و مى شنوند  و هيچ يك، نه انكار مى كنند و نه به درد مى آيند .  چشم ها با ديدن تو، سرمه كورى مى كشند  و مصيبتت هر گوش شنوايى را كر مى كند .  چشم هايى را دچار بى خوابى كردى كه مايه آرامش آنها بودى  و چشم هايى را خواباندى كه از [هراس از]تو ، خواب نداشتند .  هيچ بوستانى نيست ، جز آن كه آرزو دارد  مدفن تو و آرامگاه پيكرت باشد 📚 الإرشاد : ج ٢ ص ١١٨ 🔸الإرشاد : لَمّا فَرَغَ القَومُ مِنَ التَّطوافِ بِهِ [أي بِرَأسِ الحُسَينِ عليه السلام ] بِالكوفَةِ ، رَدّوه إلى بابِ القَصرِ ، فَدَفَعَهُ ابنُ زِيادٍ إلى زَحرِ بنِ قَيسٍ ، ودَفَعَ إلَيهِ رُؤوسَ أصحابِهِ ، وسَرَّحَهُ إلى يَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ عَلَيهِم لَعائِنُ اللّه ِ ولَعنَةُ اللّاعِنينَ فِي السَّماواتِ وَالأَرَضينَ ، وأنفَذَ مَعَهُ أبا بُردَةَ بنَ عَوفٍ الأَزدِيَّ ، وطارِقَ بنَ أبي ظَبيانَ في جَماعَةٍ مِن أهلِ الكوفَةِ ، حَتّى وَرَدوا بِها عَلى يَزيدَ بِدِمَشقَ 🔹هنگامى كه دشمنان از چرخاندن سر حسين عليه السلام در كوفه فراغت يافتند، آن را به درِ كاخ باز گرداندند و ابن زياد ، آن را به زَحر بن قيس سپرد و سرهاى ياران امام حسين عليه السلام را نيز به او سپرد و او را به سوى يزيد ـ كه لعنت هاى خدا و لعنت كنندگان در آسمان ها و زمين ها بر او و پدرش باد ـ فرستاد. ابو بُردة بن عوف اَزدى و طارق بن ابى ظبيان را نيز با گروهى از كوفيان ، همراه او روانه كرد ، تا آن كه با آن سرها در دمشق بر يزيد وارد شدند کانال معرفتی " معارف الشیعه " @Maaref_shiaa
🔴مقام و عظمت امام معصوم از زبان امام هادی سلام الله علیه" یکی از بزرگان می فرمود : 🔵عبارتی شریف از وجود مقدس امام هادی سلام الله علیه در زیارت جامعه کبیره توجه بفرمایید: إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه آقا خطاب به آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین میفرمایند: اگر صحبت از خیر شود ،شما اول و آخر آن هستید شما فرع و اصل آن هستید شما معدن و مرکز و جایگاه آن هستید!!! 💧مطلب صریح است یعنی کمال،کل الکمال فقط منحصر در امام است سلوک فقط منحصر در امام است اول سلوک اخر سلوک اصل و فرع سلوک معدن و مرکز کسب کمال در سلوک فقط و فقط امام است پس راه منحصر در امام است. فقط باید به هر جان کندی خودمان را به امام زمان سلام الله علیه نزدیک کنیم همه چیز اوست و لاغیر کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نام الله علیه عَنْ أَبِي عُمَارَةَ الْمُنْشِدِ قَالَ مَا ذُكِرَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِیٍّ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ فِی يَوْمٍ قَطُّ فَرُئِیَ أَبُو عَبْدِ اللهِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ مُتَبَسِّماً قَطُّ إِلَى اللَّيْلِ . أبو عمارة نقل كرده هرگز ذكر نشد یاد سلام الله عليه، نزد سلام الله عليه مگر آنکه در آن روز ، آن جناب تا شب متبسّم و خندان ديده نشد! 📚کامل الزیارات / باب ٣٢ ، حدیث ۵ . 📚بحار الأنوار ۴۴ / ۲۸۰ ، حدیث ۱۱ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
وقتی که قاصد آمد را خدمت سلام الله علیه و عجّل الله فَرَجَه الشریف ببرد از او پرسید چه میخواهی ؟ مَا الَّذِی تُرِیدُ یَا أَبَا الْحَسَنِ ؟ به قاصد عرض کرد ؛ الْإِمَامَ الْمَحْجُوبَ عَنِ الْعَالِمِ . به دنبال امامی میگردم که غایب و محجوب از عالم است . قاصد گفت ؛ مَا هُوَ مَحْجُوبٌ عَنْکُمْ وَ لٰکِنْ حَجْبُهُ سُوءُ أَعْمَالِکُمْ . حضرت ، محجوب از عالم نیست ، ولکن اعمال بد شما او را محجوب کرده است! 📚بحار الأنوار ۵۳ /۳۲۱ . کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_6043854880597084040.apk
3.27M
📚ترجمه مقتل سید بن طاووس رضوان الله تعالی علیه ⚫️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 و اعلام بی نیازی از حجت معصوم پس از ختم نبوت و در آخرالزمان ! 🔻 ملاصدرا در شرحش بر سخنی بس عجیب را مطرح کرده است. او در ذیل حدیث بیست و یکم از احادیث کتاب عقل و جهل اصول کافی از كفايت‌ عقل‌ پس‌ از ختم‌ نبوت‌ و عدم‌ نياز مردم‌ در آخرالزمان‌ به‌ حجت معصوم به دلیل این که عقل هایشان ترقی پیدا می کند، سخن‌ گفته‌ است‌. 🔸حدیث 21 این است: «عن ابى جعفر عليه السلام قال: اذا قام قائمنا وضع اللّه يده على رءوس العباد فجمع بها عقولهم و كملت احلامهم». {هر گاه قائم ما قیام کند خداوند دستش را بر سر بندگان قرار می دهد تا عقل هایشان را جمع کند و اندیشه شان کامل شود.} 🔸و شرح ملاصدرا بر حدیث فوق هم این است: «ثم من بعثة الرسول صلّى اللّه عليه و آله الى اخر الزمان كانت الاستعدادات فى الترقى و النفوس فى التلطف و التزكى، و لهذا لم يحتاجوا الى رسول اخر يكون حجةَ من اللّه عليهم و انما الحجة منه عليهم هو العقل الّذي هو الرسول الداخلي كما دل عليه الحديث السابق و الحديث اللاحق أيضا. ففى اخر الزمان يترقى الاستعدادات من النفوس الى حد لا يحتاجون به الى معلم من خارج على الرسم المعهود بين الناس الآن، بل يكتفون بالالهام الغيبى عن التأدب الوضعى و بالمسدد الداخلي عن المؤدب الخارجى و بالمكمل العقلى عن المعلم الحسى كما لسائر الاولياء، فملك روحانى هو يد اللّه يجمع عقولهم و يكمل احلامهم.» (شرح أصول الكافي (صدرا)، ج1، ص: 567) 🔸ترجمه: «از بعثت حضرت رسول صلی الله علیه و آله تا آخرالزمان استعدادهای مردم در ترقی است و جانهایشان در مسیر لطافت و پاکی، و به همین جهت نیازی به رسول دیگر که حجت از جانب خداوند بر آنها باشد ندارند و حجت خداوند بر آنها همان عقل است که رسول داخلی است ـ همان گونه که حدیث سابق و لاحق بر آن دلالت می کندـ . پس در آخرالزمان استعدادهای انسانها تا حدی ترقی پیدا می کند که به معلمی از بیرون ـ به رسم شناحته شده ای که الان در بین مردم است ـ نیازی ندارند بلکه با الهام غیبی از آموزش وضعی و بیرونی، و با راهنمای داخلی از مودب و معلم خارجی و با کمال بخش عقلی از معلم حسی بی نیاز می شوند همان طور که برای سایر اولیاء چنین است. پس فرشته ای روحانی که عبارت از دست خداوند عقلهایشان را جمع و اندیشه هایشان را کمال می بخشد.» 🔸خب این عبارت ملاصدرا صراحت دارد در این که پس از ختم نبوت و دوران آخرالزمان مردم به دلیل تکامل عقلی از حجت ظاهری که امام معصوم است، بی نیاز می شوند. 🔸ضمنا جناب صدرا در اینجا دچار یک خلط مبحث نیز شده و روایت فوق الذکر را که مربوط به دوران پس از ظهور حضرت حجت (سلام الله علیه) است به دوران پس از ختم نبوت و آخرالزمانِ قبل از ظهور ربط داده است. البته اگر کسی بگوید حرف صدرا مربوط به بعد از ظهور است که مردم عقولشان کامل می شود، باز هم این حرف غلطی است که بگوییم مردم در این صورت از حجت و امام معصوم بی نیاز می شوند. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
👆👆👆 ⭕️ادامه مطلب از پست قبل: 🔸در هر صورت این فرمایش جناب صدرا در تقابل کامل با دهها آیه و روایت و مسلمات تشیع است و در همین کتابی که ایشان آن را شرح کرده ـ یعنی اصول کافی ـ و در باب عقل آن، این حرف غلط را زده، بابی هم به نام حجت دارد که روایات اهل بیت علیهم السلام، نیاز همه انسانها در همه زمانها را به حجت معصوم خداوند و تحت هر شرایطی مورد تاکید قرار داده اند و فرموده اند اگر تنها دو نفر در این عالم باشند، خداوند یکی را حجت معصوم بر دیگری قرار می داد تا آن شخص نگوید خدایا! چرا مرا بدون حجت و راهنمای معصوم قرار دادی و یا اگر در مسیر گمراهی قدم گذاشت نتواند گمراهی اش را با فقدان حجت معصوم توجیه کند. آن وقت چطور جناب صدرا چنین اشتباه فاحشی را مرتکب می شوند؟ 🔸بر اساس مبانی تشیع و آموزه های اهل بیت علیهم السلام ختم نبوت به معنای استغنای انسانها از وحی و آسمان و راهنمای معصوم و نیز به معنای رشد عقلی انسانها در دوره خاتمیت و آخرالزمان نیست بلکه به معنای پایان وحی تشریعی و نیامدن شریعتی جدید توسط پیامبر و رسولی دیگر است. اصل امامت و ولایت و وصایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به معنای استمرار ارتباط با آسمان و دریافت راهنمایی و هدایت از طرف خداوند توسط حجج معصوم الهی و وجود روح القدس در آنان است. 🔸البته مسلم است که مرحوم ملاصدرا هم به نبوت و هم به امامت معتقد بوده و در همین صفحاتی که این بحث را مطرح کرده به موضوع مهدویت و حضرت حجت ابن الحسن علیهما السلام اشاره و تصریح کرده است اما بدون شک این تحلیل ایشان از ختم نبوت و آخرالزمان غلط است همان گونه که آن حرف دیگر ایشان و جناب ابن سینا و حضرت آقای طباطبایی در باره همترازی و هموزنی «فلسفه با نبوت» و «فیلسوفان با پیامبران» غلط است که در جلسه پیشین نقد کردیم. اما متاسفانه آنچه موجب چنین خطای فاحشی در فیلسوفان مسلمان و شیعه شده، ماهیت سکولار و خودبنیاد فلسفه یونانی است که در ذهن و اندیشه آنان رسوخ کرده و آنان را به چنین ورطه های باطلی در اندیشه ورزی و تفلسف سوق داده است. غفر الله لنا و لهم. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔹مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حفظه الله در قسمتی از پیام تسلیت خود در رحلت مرحوم آیت الله این چنین مرقوم فرموده اند: 🔸 فقید سعید حقا از نوادری بود که "اجمعت العصابه علی الاذعان به"!! 📚مروارید علم و عمل ص۱۰۴ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
039-tanbihat.mp3
5.4M
#معارف_وحیانی #تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی {جلسه سی و نهم } #تدریس_تنبیهات ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa