#متن_مقتل
شهادت حضرت رقیه (سلام الله علیها)
🔷شهادت حضرت رقیه (س) در منابع اینگونه شرح داده شده:
🔸عصر روز سه شنبه در خرابه در کنار حضرت زینب(س) نشسته بود. جمعی از کودکان شامی را دید که در رفت و آمد هستند. پرسید: «عمه جان! اینان کجا می روند؟» حضرت زینب(س)فرمود: «عزیزم این ها به خانه هایشان می روند.» پرسید: «عمه! مگر ما خانه نداریم؟» فرمودند: «چرا عزیزم، خانه ما در مدینه است» تا نام مدینه را شنید، خاطرات زیبای همراهی با پدر در ذهن او آمد و بلافاصله پرسید: «عمه! پدرم کجاست؟» فرمود: «به سفر رفته.» طفل دیگر سخن نگفت، به گوشه خرابه رفته زانوی غم بغل گرفت و با غم و اندوه به خواب رفت. پاسی از شب گذشت. ظاهراً در عالم رؤیا پدر را دید. سراسیمه از خواب بیدار شد، مجدداً سراغ پدر را از عمه گرفت و بهانه جویی نمود، به گونه ای که با صدای ناله و گریه او تمام اهل خرابه به شیون و ناله پرداختند. خبر را به یزید رساندند، دستور داد سر بریده پدرش را برایش ببرند. رأس مطهر سید الشهدا را در میان طَبَق جای داده، وارد خرابه کردند و مقابل این دختر قرار دادند. سرپوش طبق را کنار زد، سر مطهر سید الشهدا را دید، سر را برداشت و در آغوش کشید. بر پیشانی و لبهای پدر بوسه زد و آه و ناله اش بلند تر شد، گفت: «پدر جان چه کسی صورت شما را به خونت رنگین کرد؟ پدر جان چه کسی رگهای گردنت را بریده؟ پدر جان «مَن ذَالَّذی أَیتَمَنی علی صِغَرِ سِنِّیِ» چه کسی مرا در کودکی یتیم کرد؟ پدر جان یتیم به چه کسی پناه ببرد تا بزرگ بشود؟ پدر جان کاش خاک را بالش زیر سرم قرار می دادم، ولی محاسنت را خضاب شده به خونت نمی دیدم.»
🔹دختر خردسال حسین(ع) آن قدر شیرین زبانی کرد و با سر پدر ناله نمود تا خاموش شد. همه خیال کردند به خواب رفته. وقتی به سراغ او آمدند، از دنیا رفته بود. شبانه غساله آوردند، او را غسل دادند و در همان خرابه مدفون نمودند.
همچنین در منابع گزارشهایی از چگونگی وفات دختری منسوب به امام حسین(ع) در شام وجود دارد، که برخی از آنان به این شرح اند:
1- نخستین منبعی که ماجرای شهادت دختر خردسالی از امام حسین را در شام مطرح کرده است. کامل بهایی نوشته عمادالدین طبری (۷۰۰ق) است. او نام دختر را ذکر نکرده است. سن او را چهار سال و وفات او را چند روز پس از دیدن سر پدر در خانه یزید گزارش کرده است.
2- ملّا حسین واعظ کاشفی سبزواری (متوفی ۹۱۰ق) محل حادثه را کوشْک (کاخ) یزید و زمان آن را روز دیدن سر بریده ذکر کرده است.
3- فخرالدین طُریحی (م ۱۰۸۵ ق)؛ نخستین کسی است که کودک را سه ساله و سخنانی از او خطاب به پدر گزارش کرده است.
4- محمدحسین ارجستانی در اواخر قرن سیزدهم، نام کودک را زُبیده، سن او را سه سال، محلّ حادثه را خرابه شام گزارش کرده است. ارجستانی پیش از ذکر این حادثه، به حضور دختری از امام حسین به نام رقیه در شام یاد کرده است.
5- شیخ محمدجواد یزدی در اوایل قرن چهاردهم محل حادثه را خرابه شام دانسته است و گفته نام او زُبَیده یا رُقَیه یا زینب یا سَکینه و یا فاطمه بوده است.
کانال عرفانی (دانای اسرار)
@allamezarabadi
Bentolhosayn.mp3
8.28M
#پست_ویژه⭐️
#بنت_الحسین سلام الله علیهما
سخن آوای بسیار زیبا در وصف حضرت رقیه سلام الله علیها
اللهم عجل لولیک الفرج
@allamezarabadi
" دو ملک ؛ دو رفیق "
آیت الله مروی می فرمودند :
در جلسه ای بودیم ،مرحوم آیت الله #حاج_شیخ_ابوالقاسم_خزعلی (ره) هم بودند،آقای خزعلی از ایشان سوال کردند:
آقای معلم چه می کنید که سر وقت بیدار می شوید؟
شنیده ایم دقیقا سر وقت بیدار می شوید؟
گفتند: این دوتا فرشته ای که موکل ما هستند مابا این دوتا رفیقیم،
شب به آنها می گوییم ما را فلان ساعت بیدار کنید ، آنها هم مارا بیدار می کنند......
خرمن معرفت ص ۴۳
#نکته_مهم : هدف از بیان عظمت شاگردان مرحوم آقا #سید_موسی_زرآبادی ؛ بیان عظمت خود ایشان در امر شاگرد پروری و برای اهلبیت نوکر پروری است .......
حال ببینید اگر این ها کمالات شاگردان است ؛ استاد دیگر چه کمالاتی دارد؟؟؟
#شاگردان
#کرامات
کانال عرفانی (دانای اسرار)
@allamezarabadi
#حتما_بخوانید
جسارت مرد شامی و برخورد امام مجتبی " سلام الله علیه "
مردی شامی امام حسن علیه السلام را دید در حالی که آن حضرت سوار بر مرکب بود. مقابل آن حضرت ایستاد و شروع به ناسزا گفتن نمود. حضرت سکوت نمود و پاسخ او را نداد. وقتی آن مرد مسافر دشنام گویی خویش را به پایان برد، حضرت به او سلام نموده و لبخندی بر لب آورد و چنین سخن آغاز نمود: ای پیرمرد! به گمانم غریبی! گویا دچار اشتباهی شده ای! اکنون اگر از ما رضایت و حلالیت بطلبی تو را عفو خواهیم نمود؛ اگر چیزی بخواهی عطایت می کنیم؛ اگر طالب رشد و هدایت باشی ارشادت می کنیم؛ اگر مرکبی بخواهی آن را به تو می بخشیم؛ اگر گرسنه هستی غذایت می دهیم؛ اگر برهنه باشی تو را می پوشانیم؛ اگر حاجتمندی حاجتت را روا می سازیم؛ اگر از وطن رانده شده باشی پناهت می دهیم؛ اگر نیازی داشته باشی نیازت را برآورده می سازیم؛ اکنون بهتر است وسایلت را به خانه ی ما بیاوری و تا پایان سفرت با ما زندگی کنی، زیرا منزل ما وسیع است و اسباب رفاه و آسایش در آن فراهم می باشد... وقتی آن مرد شامی جملات مهر آمیز امام را شنید شروع به گریستن کرد و گفت: شهادت می دهم تو خلیفه ی خدا بر زمین هستی و حقیقتا خداوند بهتر می داند رسالت خود را در کدام خاندان قرار دهد. پیش از این تو و پدرت مبغوض ترین خلق خدا در نزد من بودید اما از این پس کسی را بیشتر از شما دوست نمی دارم. آن مرد اسباب و وسایل خویش را به منزل امام برد و تا زمانی که در مدینه بود مهمان آن حضرت بود و از معتقدین به محبت این خاندان شد.
📚منبع: مناقب آل أبي طالب، ابن شهرآشوب، ج4، ص: 19
#سیره_اهلبیت_علیهم_السلام
کانال عرفانی (دانای اسرار)
@allamezarabadi
زیارت #اربعین ، بهترین فرصت برای گرفتن تصمیمات بزرگ است. وقتِ حُر شدن و زهیر شدن است.
آیت الله #سید_محمّد_مهدی_میرباقری (دام ظله الشریف ) :
«در سفرهايی كه به زيارت سیدالشهدا(سلام الله علیه) میآييم، بايد به عزمهای بزرگ برسيم. الحمدلله اين قلوب را امام(سلام الله علیه) دعوت كرده. شك نكنيد که دعوت از آن طرف است. اول ظهر اگر نماز میخوانيم، خدا صدا زده؛ ما شروع نمیكنيم. در دعای ابوحمزه آمده است که «بِكَ عَرَفْتُكَ وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ وَ دَعَوْتَنِي إِلَيْكَ»، اگر من سحر ماه رمضان آمدم و دارم اشك میريزم تو من را صدا زدی، شروع از تو بوده، تو دل من را داغ كردی، تو خواب را از چشم من بردی و من مشغول مناجات شدم.
ترديد نكنيد که در اين سفرها شروع از امام حسين(سلام الله علیه ) بوده است؛ از آن طرف يك جذبهای میآيد و آدم راه میافتد. بینهايت هم بايد اين را شكر كنيم، اگر شكر كرديد «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُم»، توفيقاتتون زياد میشود، زيارتتان پربارتر میشود و دستپُرتر برمیگرديد.
احدی هم منت بر امام ندارد. همهٔ عالَم رهينِ امام هستند. فرمود مالی كه در راه امام خرج میشود دوهزار برابرِ خيرات ديگر است، جان هم همينطور است، عمر هم همينطور است؛ عمری كه خرج امام میشود تفاوتش با كارهای خير ديگر خيلی زياد است. زيارت يعني عمر را خرج امام كردن، قدمتان را خرج امام میكنيد.
اين نعمتی كه خدا به شما داده، بینهايت قيمت دارد، قدرش را بدانيد و شكر كنيد.
در اين زيارتهايی كه انسان میآيد، در اين لحظههايی كه امام انسان را دعوت كرده و او راه افتاده آمده بهسوی امام، همه چيز آماده است كه تصميمهای بزرگ بگيرد و بشود حُر، اين تصميمها را اينجا میشود گرفت؛ جای ديگر نمیشود. تصميمهای بزرگ را در محرم میشود بگيريد، در روز عاشورا و سفر زيارت میشود بگيريد. يك قراری با خدا ببندیم و يك دفعه با همه وجودمان بهطرف امام حسين(سلام الله علیه) بياييم. فرمود زيارت، اتمام عهد است؛ ما يك عهدی با امام داشتيم و تا زيارت نياييم عهدمان ناقص است، میآييم عهدمان را با امام خودمان كامل كنيم. در اين اتمام عهد باید تصميمهای بزرگ بگيريد، حالا وقت حُر و زهیر شدن است. راه باز است.»
#اربعین
کانال عرفانی (دانای اسرار)
@allamezarabadi
Arbaein' Bahare Doa.mp3
5.05M
#پست_ویژه⭐️
▫️این دعای تمام مشتاقان وصل است:
ما از تو به غیر تو نداریم تمنا...
#سخن_آوا "اربعین، بهار دعا"
#عمود_آخر
#اربعین_مهدوی
🔊 #برسد_دست_اربعینی_ها
@allamezarabadi
" اعتلاء نام سید در آخرالزمان.... "
آقای سید احمد عقیلی به نقل از آقا #سید_خلیل_زرآبادی بیان می کردند :
«برای شناساندن آقا سید موسی نیاز به یادواره و کتاب و مانند اینها نیست ، در آخرالزمان ، روز به روز نام سید موسی اعتلاء می یابد ، همانطور که ماه بالا می آید ستاره ها نیز به همراه او بالا می آیند و ریز و درشت شناخته می شوند .
#نکته : در اینجا ماه کنایه از وجود مبارک امام زمان علیه السلام است .
دانای اسرار. ص۲۰۸
#سید_موسی_زرآبادی
کانال عرفانی ( دانای اسرار )
@allamezarabadi
Mehmani Mola.mp3
5.99M
#پست_ویژه⭐️
اگر دنبال امام زمان " سلام الله علیه " هستید ، اربعین وقتشه.....
شاید یکی از همین موکب دار ها حضرت باشن ....
#مهدویت
#اربعین
کانال عرفانی (دانای اسرار)
@allamezarabadi
" ثواب پیادهروی برای زیارت امام حسین( سلام الله علیه ) "
آیت الله #سید_محمّد_مهدی_میرباقری ( ایده الله تعالی ) :
«زيارت سيدالشهدا(علیه السلام) در روایات با حج مقایسه شده است. حج، خودش عمل فوقالعادهای است و ثوابهای بیشماری برایش ذكر شده و یک عمل معمولی نيست. فردی به حضرت(علیه السلام) عرض کرد من امسال نتوانستم به حج بروم، چه قدر پول بدهم؟ گویا از ثروتمندان مكه بوده. حضرت به او فرمودند اگر به اندازه كوه هم طلا بدهی جای حج را نمیگيرد.
از آن طرف هم روایت امام صادق(سلام الله علیه) است که فرمودند ثواب زيارت امام حسین(سلام الله علیه) به اندازه يك حج عمره است، تا هفتاد هزار حج. هر قدمی كه برمیداريد ثواب يك حج عمره دارد. معصوم وعده بیجا که به ما نمیدهند.
مرحوم مجلسی بزرگ یعنی پدرِ علامه مجلسی، شخصيت فوق العادهای بودند و آثار علمی ارزندهای هم از ایشان به جا مانده و غير از مقامات معنویشان از فقهای بزرگ و محدثين بزرگ شيعه بودهاند؛ ايشان نقل میكنند و ذيل اين روايت میگويند که فرات كه از حله میگذرد تا كربلا، شصتهزار قدم است؛ اگر كسی از اينجا غسل كند و با پای پياده برود، ثوابش شصتهزار حج عمره است. میگویند به شکلی زيارت كنيد كه ثواب شصتهزار حج بدهند و در هر قدمتان به اندازه يك حج عمره ثواب برای شما حاصل میشود... . گاهی ما به خاطر بخل و كوچكی خودمان نمیتوانيم با خدا معامله كنيم و [این ثوابها] باورمان نمیآيد.
امام صادق(سلام الله علیه ) به سدیر فرمودند آیا هر هفته به زيارت جدم میروی؟ گفت راه من خيلی دور است، چگونه هر هفته به كربلا بروم؟ حضرت فرمودند به بالای بلندی برو و نگاهي به چپ و راستت کرده و رو كن به سيدالشهداء(علیه السلام) و بگو
«السلام عليك يا ابا عبدالله السلام عليك و رحمه الله و بركاته»،
اين، ثواب يك حج و يك عمره دارد.
آیا باورمان میآيد؟ اگر باورمان میآمد كه ترك نمیكرديم! سدیر میگفت گاهی من در ماه بيست بار امام حسين(علیه السلام ) را بدین شکل زيارت میكنم.
هر بار میرود بالای پشت بام و سلام میدهد و میآيد. خيلی وعده بزرگی است.»
#اربعین
کانال عرفانی (دانای اسرار)
@allamezarabadi
" ادعیه ای که از ائمه اطهار " سلام الله علیهم اجمعین نرسیده و من درآوردی ست ..... "
حضرت استاد حاج #شیخ_جعفر_ناصری (زید عزه ) :
اگر اهل بیت روایتی و کلمه ای و دعایی را می گویند، قواعد داشته و دستشان بوده است؛ لذا ما نباید از خودمان همین جور دعا اختراع کنیم. در دعای غریق دارد: یا اللَّهُ یا رَحْمَانُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک.
راوی در بازگویی گفت: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ و الابصار ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک.
حضرت فرمودند: خداوند، مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ و الابصار هست؛ ولی دعا را همان طوری که من می گویم بگو و اضافه نکن.
این ها قاعده دارد.
(كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص352)
#عرفان_ماثور
کانال عرفانی (دانای اسرار)
@allamezaeabadi
" و لو به یک جمله .... "
حضرت استاد حاج #شیخ_جعفر_ناصری (دام ظله الشریف ) :
ارتباط با حضرت سیدالشهداء تاج افتخاری است ؛ یعنی آدم ولو یک جمله بتواند در جهت معرفی حضرت سیدالشهداء به مردم خدمتی کند مایه افتخار است.
کانال عرفانی (دانای اسرار)
@allamezarabadi
مرحوم کافی نقل می کرد که:
شبی خواب بودم که نیمه های شب صدای در خانه ام بلند شد از پنجره طبقه دوم از مردی که آمده بود به در خانه ام پرسیدم که چه می خواهد؛ گفت که فردا چکی دارد و آبرویش در خطر است.می خواست کمکش کنم.
لباس مناسب پوشیدم و به سمت در خانه رفتم، در حین پایین آمدن از پله ها فقط در ذهن خودم گفتم: با خودت چکار کردی حاج احمد؟ نه آسایش داری و نه خواب و خوراک؛ همین.
رفتم با روی خوش با آن مرد حرف زدم و کارش را هم راه انداختم و آمدم خوابیدم. همان شب حضرت حجه بن الحسن (عج) را خواب دیدم...
فرمود: شیخ احمد حالا دیگر غر میزنی؛ اگر ناراحتی حواله کنیم مردم بروند سراغ شخص دیگری؟
آنجا بود که فهمیدم که راه انداختن کار مردم و کار خیر، لطف و محبت و عنایتی است که خداوند و حضرت حجت (عج) به من دارند...
کانال عرفانی (دانای اسرار)
@allamezarabadi
با سلام و تسلیت به مناسب ایام عزای آل الله علیهم السلام .
با عرض پوزش به دلیل تقارن با ایام اربعین حسینی و تشرف خادم کانال به عتبات عالیات در روند کانال وقفه ایجاد شد .
ان شاالله از امروز کما فی السابق خدمت عزیزان هستیم .
وفقکم الله و ایانا لصالح الاعمال و دعاء الفرج ....
#پست_ویژه⭐️
برکات ترویج امام زمان " سلام الله علیه "
حضرت استاد حاج #شیخ_جعفر_ناصری (دام ظله الشریف) :
توجّه دادن مردم به امام زمان علیه السلام آثار وضعی در زندگی دارد؛ یعنی هرکه می خواهی باش، اگر این کار را توانستی انجام بدهی، از جهت دنیایی و اولاد و یک سری مسائل، خیر می بینی و عمر و زندگی برکت می کند؛ یعنی همین که توجّه پیدا کردی یا توجّه دادی مردم را یا خودت را خدمت حضرت بقیة الله صلوات الله علیه، آثار وضعی خوبی دارد و زندگی را پربرکت می کند.
#مهدویت
کانال عرفانی (دانای اسرار)
@allamezarabadi
" گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست... "
حضرت استاد حاج #شیخ_جعفر_ناصری (دام ظله الشریف ) :
می گويند: شخصي در بني اسرائيل بود، در خواب به او گفتند که سه دعاي مستجاب دارد. گفت: فردا دعا مي كنم گفتند مانعي ندارد مشورت كن. با زنش مشورت كرد كه چنين اتفاقي افتاده است. همسرش گفت ببين من چقدر زشت شده ام؛ من خيلي ناراحتم. دعا كن من زيبا شوم. دعا كرد زنش زيبا شود. وقتي زنش زيبا شد ديگر زير بار او نمي رفت. بعد مدتي گذشت ديد اين طور كه نمي شود. دعاي دوم را باز به او اختصاص داد و دعا كرد كه زنش زشت شود. دو دعاي مستجاب خلاص شد و ...
ما هم دعا کردنمان اين طور است.
فرصت ها را از بين مي بريم و نمي دانيم چه بخواهيم. گاهي مطالب و موارد خيلي پايين را مي خواهيم؛ مثل كسي كه پول و ثروت بخواهد يا دفع دشمني را بخواهد؛ در حالی که نتیجه اين ها فصلي و موقت است. گاهي خداي متعال به ذات يك نفر غنا ميدهد ، ارزش این غنا و بی نیازی از همه دنيا بيشتر است.
#نکات_مهم
کانال عرفانی (دانای اسرار)
@allamezarabadi
روز ظهور تو چه سرافکنده می شوند،
آنان که در دعای فرج کم گذاشتند !
کانال عرفانی (دانای اسرار)
@allamezarabadi
روز شمار صفر الاحزان
✏️روز بیست و چهارم:
💠 بخش اول:
1⃣ طلب کتف توسط پیامبر صلی الله علیه وآله
در این روز (1)یا در روز 28 صفر(2) پیامبر صلی الله علیه وآله دوات و کتف طلبیدند تا بنویسند و برای امت بیان کنند که خلافت بلافصل بعد از ایشان برای امیرالمومنین علیه السلام است، ولی عمر با کلامی که احدی به رسول خدا صلی الله علیه وآله نگفته بود مانع از این کار شد و به ساحت اقدس نبوی جسارت کرد وگفت: «ان الرجل لیهجر» : «این مرد هذیان می گوید»!
روزهای آخر عمر رسول خدا صلی الله علیه وآله بود. مهاجرین و انصار اطراف بستر آن حضرت نشسته بودند، پیامبر صلی الله علیه وآله نظری به آنان فرمود در حالی که می دیدند بعد از آن حضرت فِتن،گمراهی ها، انحرافات فکری، تفرقه بین مسلمین که از ظلم به اهل بیت آن حضرت و خلیفه بلافصل الهی علی بن ابی طالب علیه السلام پیش می آید، چه می کند؟ لذا برای حفظ امت از لغزش ها و هرج و مرج فرمود: «ایتونی بدواة و بياض اكتب لكم ما لن تضلّوا بعدی ابدا» : «کاغذ و دوات برای من بیاورید تا مطلبی برای شما بنویسم که هرگز بعد از من گمراه نشوید»؛ در این هنگام عمر گفت: ان الرجل لیهجر (العیاذ بالله) حسبنا کتاب الله یا به عبارت های دیگر ان رسول الله یهجر و... همانا این مرد هذیان می گوید، همانا رسول خدا صلی الله علیه وآله هذیان می گوید، کتاب خدا ما را بس است.
با این کلام عمر اختلاف و سر و صدا بین اصحاب به وجود آمد، عده ای (از منافقین) گفتند: قول، قول عمر است. عده دیگر گفتند: کاغذ و قلم بیاورید. در این هنگام رسول خدا صلی الله علیه وآله صورت مبارک از آنها برگرداندند و فرمود: از نزد من دور شوید نزاع و سر و صدا نزد من جایز نیست. آنان رفتند و شیطان کار خودش را کرد و شد در امت آنچه نباید میشد.
🅾 ذکر چند مطلب شایان توجه است:
1- این حدیث به عبارات مختلف در کتب مختلف شیعه و اهل خلاف نقل شده است.
این عبارت که جسارت به اشرف مخلوقات را در بر دارد به عبارت های مختلف نقل شده است: «ان الرجل لیهجر».(3) «ان النبی صلی الله علیه وآله بهجر کما یهجر المریض».(4) «انما یهجر (رسول الله)».(5)
«ان نبی الله یهجر (لیهجر)».(6) «ان النبی یهجر».(7) »(ان) رسول الله یهجر».(8) «دعوا الرجل (دعوه) فإنّه یهجر».(10)
«قد غلبه الوجع».(11) «قد غلب علیه الوجع».(12) «اشتدّ به الوجع».(13)
«رسول الله هجر».(14) «هجر رسول الله صلی الله علیه وآله».(15) «هجر هجر رسول الله».(16) «هجر هجر استفهموه».(17)
«ما له؟ اَهجر»؟(18) «ما شأنه؟ اَهجر»؟(19)
«ما له؟ اَهجر؟ استفهموه».(20) «ما شأنه؟ اَهجر؟ استفهموه». (21)
2- آن قدر مطلب واضح و اسناد فراوان است که عده ای بر آن شده اند که معنای این عبارت را نقل کنند تا شاید از وقاحت کلام گوینده آن بکاهند.(22) به عنوان نمونه: ابن ابی الحدید می گوید: عمر کلمه ای گفت که معنایش این است: «ان الوجع قد غلب علی رسول الله» : «همانا درد بر رسول خدا صلی الله علیه وآله غلبه کرده است»!!!(23) اما این ماجرا قابل انکار نیست.
3- جسارت ونسبت هذیان به اشرف مخلوقات مخالف آیات قرآن کریم است، که آیات زیر به عنوان نمونه ذکر می شود:
وَ ما یَنطِقُ عَن الهوی* ان هو الا وحیٌ یوحی(24)
اطیعوا الله و اطیعُوا الرسول(25)
ما اتاکم الرَّسول فخذوه و ما نَهاکم عنه فانتَهوا(26)
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا(27)
4- گوینده این کلام شامل این آیات قرآنی میشود:
وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا(28)
انَ الذینَ یُوذونَ اللهَ وَرسولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِی الدُنیا وَالاخِرةِ و اعَدَّ لَهُم عَذاباً مُهیناً(29)
5- اضافه بر عبارت ان الرجل لیهجر که در کتب مختلف ذکر شده، گوینده این کلام در جاهای مختلف در دوران حکومت خود و قبل از آن در جواب سوال کنندگان و گاهی هم در کلام خودش که به ابن عباس گفت: می دانی چرا آن روز مانع از آوردن کاغذ و قلم شدم؟ چون می دانستم رسول خدا در آن وصیت می خواهد خلافت و امامتِ خلق بعد از خود را با علی بن ابیطالب علیه السلام بیان کند. لذا مانع آوردن کاغذ و قلم شدم!!!(30)
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔰 در بخش دوم منابع را بررسی میکنیم...
⚠️ ادامه دارد...
کانال عرفانی(دانای اسرار)
@allamezarabadi
روز شمار صفر الاحزان
✏️روز بیست و چهارم:
💠 بخش دوم:
1⃣ طلب کتف توسط پیامبر صلی الله علیه وآله
را در بخش اول خواندیم.
🔰 در ادامه منابع را بررسی میکنیم...
⚠️ لازم به ذکر است در کتاب شریف تقویم شیعه (تالیف عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحسین بندانی نیشابوری)برای امروز حدود 4 صفحه منابع ذکر شده است که مراجعه به آنها برای محقیق بسیار مفید است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
❇️ 📚 منابع:
1. این مطلب از کلام ابن عباس که گفت: «یوم الخمیس و ما یوم الخمیس، الرزیّه کلّ الرزیّة ما حال بین رسول الله صلی الله علیه وآله و بین کتابه» استفاده شده است. خاصه و عامه این کلام را از ابن عباس نقل کرده اند.
2. کتاب سلیم بن قیس : ج 2 ص 794. غایة المرام: ج 6 ص 95-97. و...
3. الرسالة السعدیة: ص72. کشف الغمة: ج2 ص48. و...
4. مکاتیب الرسول صلی الله علیه وآله: ج3 ص698. غایة المرام: ج6 ص99. و...
5. عمر بن الخطاب: ص109. اعیان الشیعة: ج1 ص294 و...
6. احتجاج: ج1 ص223. الطبقات الکبری: ج2 ص242. و...
7. نهج الحق: ص332. المراجعات: ص353. و...
8. الطرائف: ص432. اعیان الشیعة: ج1 ص294 و...
9. ارشاد: ج1 ص184. تذکرة الخواص: ص62. و...
10. الطرائف: ص432. المسترشد: ص553. و...
11. امالی مفید: ص36. الغدیر: ج5 ص340. الاحکام ابن حزم: ج7 ص984.
12. المسترشد: ص681. سعد السعود: ص297 و...
13. احقاق الحق: ص236. و...
14. البقین: ص522. و...
15. السقیفة امّ الفتن: ص98. صحیح بخاری: ج4 ص31. و...
16. فتح الباری: ج8 ص101. عمدة القاری: ج18 ص62.
17. الایضاح (فضل بن شاذان): ص360. و...
18. امتاع الاسماع(مقریزی): ج14 ص449. و...
19. عمدة القاری: ج18 ص62. و...
20. صحیح بخاری: ج4 ص66. و...
21. الیقین: ص521. و...
22. النص و الاجتهاد: ص150. المراجعات: ص353. ماذا تقضون؟: ص 494.
23. النص و الاجتهاد: ص170. و...
24. سوره نجم آیه 3و4.
25. سوره های نساء آیه59. مائده آیه92. نور آیه54. تغابن آیه12. آل عمران آیه32. انفعال آیه1، 20، 46. مجادله آیه13. محمد صلی الله علیه وآله آیه33.
26. سوره حشر آیه 7.
27. سوره احزاب آیه 36.
28. سوره نساء آیه 36.
29. سوره احزاب آیه 57.
30. کشف الیقین: ص 471. بحار الانوار: ج 29 ص 639،ج 30 ص 244-554-555، ج 31 ص 75، ج 38 ص 157.
➖➖➖➖➖➖➖➖
کانال عرفانی(دانای اسرار)
@allamezarabadi