eitaa logo
معارف الشیعه
3.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
699 ویدیو
307 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
" 🔴 برپایی مجالسی برای فرج " سلام الله علیه " نویسنده کتاب مکیال المکارم می گوید : یکی از تکلیف ها و وظایف مردم در زمان غیبت حضرت مهدی اروحناه فداه آن است که مجالسی بر پا کنند که در آن از (عج) شود ، و خوبی ها و فضیلت ها و مقامات شکوهمندش گفتگو گردد و به اطلاع همگان برسد و برای آن وجود شریف در آن مجالس دعا شود ، و از بذل و بخشش جان و مال در این راه خودداری نگردد ؛ چرا که این کارها ، رواج دادن و گسترش آیین خدا ، بزرگ داشت و بالا بردن کلام خدا و کمک کردن به یکدیگر برای انجام نیکی و تقوا و گرامیداشت مراسم و شعائر الهی و یاری نسبت به ّ پروردگار است. 📚مکیال المکارم جلد 2 ص 169 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
گذری بر حیات علمی و عملی حضرات آیات #میرزا_مهدی_اصفهانی و #سید_علی_قاضی رضوان الله علیهما کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
گذری-در-حیات-علمی-و-عملی-حضرات-آیات-میرزا-مهدی-اصفهانی-و-سید-علی-قاضی-2.pdf
847.5K
گذری بر حیات علمی و عملی حضرات آیات #میرزا_مهدی_اصفهانی و #سید_علی_قاضی رضوان الله علیهما کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 اول یک‌دور معارف بخوانید و بعد اگر خواستید، و دانش‌های دیگر. آیت الله ( حفظه الله تعالی ) : «آشنایی با معارف اهل‌بیت(ع) باید محور حوزه علمیه باشد؛ اگر از محور بودن در حوزه بیرون رفت، این حوزه از مدار خودش خارج شده است. حوزه‌ای که مدار آن در فقه و اخلاق و عرفان، معارف اهل‌بیت(ع) نباشد، شک نکنید که این حوزه، شیعی نیست. می‌شود: حوزه مدینه یا حوزه الازهر. معنا ندارد طلبه در حوزه علمیه، شرح تجرید خوانده، شرح منظومه خوانده، اسفار خوانده، اشارات خوانده، حکمت‌الاشراق خوانده...، اما یک دوره توحید صدوق و کتب روایی دیگر را نخوانده باشد. این قابل‌دفاع نیست. ⬅️ این به معنی انکار فلسفه نیست؛ من نمی‌خواهم فلسفه را انکار کنم؛ می‌گویم این‌طرفش چه شد؟ طلبه ممکن است با حساب‌و‌کتاب [و در صورت لزوم]، ادبیات معاصر یا روشنفکری را بخواند و همچنین کتاب‌های خوب مثل کتب علامه طباطبایی(ره) را بخواند، اما اصول‌کافی و بحارالانوار چطور؟ [اگر نمی‌خوانیم] پس چرا اسم خودمان را می‌گذاریم طلبه؟ من نمی‌گویم آنها را نخوانید، می‌گویم این‌طرفش چه شد؟ آدم سی سال در حوزه علمیه باشد، اما یک دور «کافی» نخوانده، یک دور «بحار» نخوانده. پس چه خوانده‌ای؟ منبعِِ معارف برای طلبه، قرآن و روایات است. قرآن اصل است و روایات تفسیر قرآن است. خدا رحمت کند استاد ما را، می‌فرمود قرآن فهم نمی‌شود الا بالروایه (لتبیّن للناس ما نزّل الیهم. مبیّن قرآن اهل‌بیت-ع- هستند.) و روایت فهم نمی‌شود الا بالزیارة. منبع معرفتی ما باید قرآن و روایات باشد. همۀ سیر ما آخرش باید به اینها ختم شود. این سیر چقدر طول می‌کشد؟ از اول طلبگی تا آخر عمر. حد ندارد. کتب دیگر هم می‌خوانیم؟ بله. من همیشه به دوستانی که می‌گویند "ما فلسفه بخوانیم یا نه؟" می‌گویم اگر روایات و معارف را خوانده‌اید، بروید بخوانید؛ آن وقت استفاده می‌کنید. اگر نخوانده‌اید، نروید. یعنی ذهن خودتان را در معارف، اول با کلام دیگران باز نکنید. اگر جزو "عباد" شده‌اید، بروید بخوانید. این آیه قرآن را ببینید: "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ". شما جزو "عباد" بشو! همانی که فرمود: "فَاطْلُبْ أَوَّلًا فِي‏ نَفْسِكَ‏ حَقِيقَةَ الْعُبُودِيَّة." همانی که فرمود: "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا". (...قرآن نوری است که ما عباد خود را با آن هدایت می‌کنیم). شما جزو عباد بشو! وقتی این محقق شد، برو [به سمتِ] "يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ." چنین فردی حرف که می‌شنود بهترینش را انتخاب می‌کند؛ عبد کسی است که وقتی می‌شنود، بهترین را انتخاب می‌کند. بهترین کدام است؟ چیزی که به درد بندگی می‌خورد و با توحید و ولایت تناسب دارد». کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 ایستاده آب خوردن در روز از امام صادق سلام الله علیه منقول است که: آب ایستاده خوردن در روز، بیشتر باعث قوت و صحت بدن می شود. 📚 کتاب باب سوم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 ایستاده آب خوردن در شب از امام صادق سلام الله علیه منقول است که: آب ایستاده خوردن در شب باعث غلبه زرداب و صفرا می شود. 📚 کتاب باب سوم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
4_5938427920404971677.mp3
23.02M
⭐️ ❌مناظره استاد از اساتید علم با استاد رمضانی از شاگردان استاد و از اساتید 🔴 حق در مناظره معلوم می شود . کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 هیچ چیز از شما بر ما پوشیده نیست ( سلام الله علیه ) فرمودند: فَإِنّا یُحیطُ عِلمُنا بِأنْبائِکُمْ، وَلا یَعْزُبُ عَنّا شَى‏ءٍ مِنَ أخبارِکُمْ وَ مَعْرِفَتِنا بَالِزَّلَلِ الَّذى أصابَکُمْ؛ به راستى که علم ما بر اوضاع شما احاطه دارد و هیچ ‏چیز از احوال ‏شما بر ما پوشیده نیست و نسبت به ‏لغزشهایى که ‏از شما سرمى‏ زند شناخت داریم. 📚 بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۷۵٫ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⭐️ «مطالعات روایی» نوعی برنامۀ ریاضتی و سلوکی است. آیت الله ( دام ظله ) : «مطالعه و کار کردن در روایات و معارف اهل‌بیت(ع)، برنامۀ ریاضتی برای همه، خصوصاً برای طلبه است. همان‌طور که انسان می‌تواند بیدار بماند و تهجد کند - که جزو مناسک عبادی محسوب می‌شود - کار کردن با معارف اهل‌بیت(ع) را باید جزو مناسک عبادی و ریاضات خود به‌حساب آوریم و نباید به‌هیچ‌وجه از الآن تا آخر عمر تعطیل شود. [انسان مؤمن، با ، به بالاترین مرتبه ایمان می‌رسد؛] «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ‌ع قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یا بُنَی اعْرِفْ مَنَازِلَ الشِّیعَةِ عَلَی قَدْرِ رِوَایتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِی الدِّرَایةُ لِلرِّوَایةِ وَ بِالدِّرَایاتِ لِلرِّوَایاتِ یعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَی أَقْصَی دَرَجَاتِ الْإِیمَانِ». درجات و مراتب شیعیان را از اندازه روایت و میزان معرفت آنها بشناس . چرا که معرفت همان فهم و شناخت روایات است . و از طریق همین فهم ها نسبت به روایات است که مومن تا بالاترین درجه ایمان بالا می رود .  کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
7.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 مستندی کوتاه درباره شخصیت عظیم،صاحب نفس کم نظیر، واجد مقام طی الارض، عالم ربانی، مرحوم علامه #سید_ابوالحسن_حافظیان رضوان الله تعالی علیه از بزرگان #مکتب_تفکیک کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایتی بسیار مهم از لسان مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی ( دام ظله الشریف ) در فضیلت ختم قرآن هدیه به ائمه معصومین " سلام الله علیهم اجمعین " کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 آخرین اذان بلال برای حضرت زهرا (سلام الله علیها ) 🔹موذنی که فقط برای آل الله اذان میگوید... 🔸شیخ صدوق رحمه اللَّه در من لا یحضره الفقیه روایت كرده است: وقتى پیغمبر خدا(ص) از دنیا رحلت نمود بلال از گفتن اذان خوددارى كرد، و گفت: من بعد از پیامبر خدا(ص) براى احدى اذان نخواهم گفت. روزى فاطمه زهرا(س) فرمود: دوست دارم صداى اذان مؤذن پدرم را بشنوم. و چون این سخن به گوش بلال رسید، مشغول گفتن اذان شد. هنگامى كه بلال دو مرتبه گفت: اللَّه اكبر، حضرت فاطمه(س) به یاد روزگار پدرش رسول خدا افتاد و نتوانست از گریه خوددارى نماید. و زمانى كه بلال گفت: اشهد أن محمّدا رسول اللَّه، فاطمه علیها السّلام صیحه ‏اى زد و با صورت خود سقوط و غش كرد!! مردم به بلال گفتند: از گفتن اذان خوددارى كن! زیرا فاطمه(س) دختر پیغمبر(ص) رحلت كرد. مردم فكر كردند كه فاطمه(س) از دار دنیا رفته است! بلال اذان را تمام نكرده قطع نمود. پس از آنكه فاطمه زهرا(س) به هوش آمد به بلال گفت: اذان را تمام كن. ولى بلال نپذیرفت و به آن حضرت گفت: اى برترین زنان! من از اینكه هر گاه صداى اذان مرا می‏شنوى و این همه ناراحت می‏شوى می‏ترسم. لذا حضرت فاطمه علیها السّلام وى را معاف نمود. -------------------------------------------------- 📚متن عربی: 🔸رُوِیَ أَنَّهُ لَمَّا قُبِضَ النَّبِیُّ ص امْتَنَعَ بِلَالٌ مِنَ الْأَذَانِ قَالَ لَا أُؤَذِّنُ لِأَحَدٍ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِنَّ فَاطِمَةَ ع قَالَتْ ذَاتَ یَوْمٍ إِنِّی أَشْتَهِی أَنْ‏ أَسْمَعَ صَوْتَ مُؤَذِّنِ أَبِی ع بِالْأَذَانِ فَبَلَغَ ذَلِكَ بِلَالًا فَأَخَذَ فِی الْأَذَانِ فَلَمَّا قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ ذَكَرَتْ أَبَاهَا وَ أَیَّامَهُ فَلَمْ تَتَمَالَكْ مِنَ الْبُكَاءِ فَلَمَّا بَلَغَ إِلَى قَوْلِهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ شَهَقَتْ فَاطِمَةُ ع وَ سَقَطَتْ لِوَجْهِهَا وَ غُشِیَ عَلَیْهَا فَقَالَ النَّاسُ لِبِلَالٍ أَمْسِكْ یَا بِلَالُ فَقَدْ فَارَقَتِ ابْنَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص الدُّنْیَا وَ ظَنُّوا أَنَّهَا قَدْ مَاتَتْ فَقَطَعَ أَذَانَهُ وَ لَمْ یُتِمَّهُ فَأَفَاقَتْ فَاطِمَةُ ع وَ سَأَلَتْهُ أَنْ یُتِمَّ الْأَذَانَ فَلَمْ یَفْعَلْ وَ قَالَ لَهَا یَا سَیِّدَةَ النِّسْوَانِ إِنِّی أَخْشَى عَلَیْكِ مِمَّا تُنْزِلِینَهُ بِنَفْسِكِ إِذَا سَمِعْتِ صَوْتِی بِالْأَذَانِ فَأَعْفَتْهُ عَنْ ذَلِكَ‏. -------------------------------------------------- 📘 من لا یحضره الفقیه، ج 3 ص 137- روضة الواعظین، ص 181. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa