eitaa logo
معارف الشیعه
3.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
698 ویدیو
307 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه .pdf
591.8K
🔴 فایل 🔸نگاهی با تدبر و بی تعصب به 🔸با دقت و تامل بخوانید! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
59-Tasharof Esmaeel Herghali.mp3
8.04M
⭐️ ▫️ای ساربان، آهسته ران! کآرام جانم میرود! اسماعیل هرقلی به محضر مقدس امام عصر " سلام الله علیه " و شفا یافتن او به عنایت مولای عالم. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 به محضر مبارک " ارواحنافداه " امام باقر سلام الله علیه فرمود: 🔻مَن قَرأَ المُسبِّحاتِ كلَّها قَبلَ أن ینامَ لَمْ یمُتْ حَتّی یدرِكَ القائمَ صَلواتُ الله علَیه و إنْ ماتَ كانَ فی ‌جِوار رسولِ الله صلی‌الله علیه و آله. کسی که را قبل از خواب بخواند نمی‌میرد تا حضرت قائم (صلوات الله علیه) را درک کند و اگر پیش از آن که آن حضرت را درک کند از دنیا برود در جوار رسول ‌الله (صلی‌الله علیه و آله) خواهد بود. 📚تفسیر صافی، ج ٥، ص ١٤١ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 استدلال " سلام الله علیه " بر عجز انسان از شناخت خدای متعال ▪️نهج البلاغة مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ سلام الله علیه ذَكَرَ فِيهَا مَلَكَ الْمَوْتِ‏ هَلْ تُحِسُّ بِهِ إِذَا دَخَلَ مَنْزِلًا أَمْ هَلْ تَرَاهُ إِذَا تَوَفَّى أَحَداً بَلْ كَيْفَ يَتَوَفَّى الْجَنِينَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَ يَلِجُ عَلَيْهِ مِنْ بَعْضِ جَوَارِحِهَا أَمِ الرُّوحُ أَجَابَتْهُ بِإِذْنِ رَبِّهَا أَمْ هُوَ سَاكِنٌ مَعَهُ فِي أَحْشَائِهَا كَيْفَ يَصِفُ إِلَهَهُ مَنْ يَعْجِزُ عَنْ صِفَةِ مَخْلُوقٍ مِثْلِهِ. امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه ای که ملک الموت را در آن ذکر می‌کند، می‌فرماید: آیا هنگامی که فرشته¬ی مرگ وارد منزلی می‌شود، او را با حس درک می‌کنید؟ و آیا وقتی که کسی را قبض روح می‌نماید وی را می‌بینید؟ و حتی چگونگی قبض روح کردن جنین را در شکم مادر می‌توانید تشخیص دهید؟ که آیا از پیکر مادر وارد می‌شود یا این که روح به اذن پروردگار دعوت او را اجابت می‌کند (و خارج می‌شود)؟ یا این که همراه او در رحم مادر ساکن است؟ آن کس که از صفات مخلوقی مانند خود عاجز است، چگونه می‌تواند پروردگار خویش را توصیف کند؟ 📚بحار الأنوار ج‏6، ص: 143 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
💥 مثل است که وقتی تکانش می‌دهی، لجن‌هایش بالا می‌آید! «بزرگان، نفس انسان را به حوض‌هاي قديمي يا خزينه‌هاي قديمي مثال مي‌زنند که ته آن‌ها لجن مي‌نشست و روي آنها آب صاف بود که با يک تکان آب آلوده مي‌شد. گاهي نفس ما هم اين‌گونه است. يک چيزهايي ته نفس ما وجود دارند که براي بر هم زدن و کثيف کردن وجود ما کافي است. آدمي که خيلي نفس آرامي دارد و خيال مي‌کرد که در زندگي ؛ ناگهان مي‌بيند وضع رفيقش از او بهتر شده، در صورتي که از او کمتر درس خوانده! [با خودش می‌گوید] چطور وضع او بهتر شده؟! می‌بینید که همه وجودش به هم ریخته است! اي بندۀ خدا! از خدا درخواست کن! چه کار داري خدا به او چي داده است!؟ چرا سر در کيسۀ مردم مي‌کني؟ ادعاي زيادي هم نباید داشته باشیم.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🔻 تاملی بر شخصیت قسمت شانزدهم 🔽 🔴 ممنوعیت انتقاد به خلفای جور و جواز قتل مخالفان آنها در کلام 🔷محی الدین برای اینکه راه ستمگران را هموار کند و زبان اعتراض را بر حکام جور ببندد می‌گوید: إن تکلّمنا فی ولاتنا و ملوکنا بما هم علیه من الجور سقط ما هو لنا فی جورهم و أسأنا الأدب مع الله حیث رجحنا نظرنا علی فعله فی ذلک لأنّ لنا الذی هو فی جورهم هو نصیب أخروی بلا شکّ فقد حرّمناه نفوسنا و من حرم نفسه أجر الآخرة فهو من الخاسرین... ؛ [۱] پس اگر در مورد ظلم و ستم سلاطین و حکام جور خود سخن بگوییم ثوابی که از ستم آنها به ما می‌رسد از دست داده ایم و نسبت به خدا بی ادبی کرده ایم زیرا نظر خود را بر خدا که ستمگر را بر ما مسلط کرده است، مقدم داشته ایم چون بهره ما از ستم آنان بدون شک اجر اخروی است که خود را از آن محروم کرده ایم و هر کس خود را از پاداش اخروی محروم کند از زیان کاران است. 🔷 محی الدین با تأکید بر اینکه «أولی الأمر» در آیه شریفه خلفا و حکام هستند اگر چه ظالم و ستمگر باشند، حکم جواز مقاتله و قتل مخالفان این خلفا را صادر می‌کند؛ او دشمنان خلفا را همچون دشمنان خدا معرفی می‌کند و می‌گوید: (وَ أوُلِی الأَمرِ مِنکُم) و هم الخلفا و... ثمّ أنّ الله جعل له أعداء ینازعون فی أولوهیّة کفرعون و أمثاله کذلک جعل الله للخلفاء منازعین فی رتبتهم و جعل له أن یقاتلهم و یقتلهم إذا ظفر بمن ظفر منهم کما یفعل سبحانه مع المشرکین... ؛ [۲] أولی الأمر خلفای اند... و همان گونه که خدا برای خود دشمنانی قرار داده است که در الوهیتش با او در ستیزند؛ برای خلفا هم کسانی را قرار داده است که با مقام آنان می‌ستیزند و خدا برای خلیفه مقرر فرموده است که با آنان بجنگند و بر هر یک از آنان پیروز شد او را بکشد، همان گونه که خدا با مشرکان می‌کند. به این ترتیب محی الدین عربی آیه «أُولی الأَمرِ» که یکی از مهمترین ادله امامت حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام است را به گونه ای تفسیر می‌کند که بتواند آن را وسیله توجیه جنایات یزید و سایر خلفای بنی امیه و بنی عباس در قتل و ظلم به خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم قرار دهد. [۱]: الفتوحات المکیّة، ج ۱، ص ۷۵۱. [۲]: الفتوحات المکیّة، ج ۳، ص ۴۷۵ و ج ۱، ص ۷۵۹ و ج ۲، ص ۲۸۵. 📚ابن عربی از نگاهی دیگر/ص۱۴۸📚 ❌ اتمام حجت می کنیم که در قیامت عذری برای دوستی با دشمنان اهلبیت سلام الله علیهم اجمعین نداشته باشید ... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 از رموز ▪️از مرحوم حاج نقل شده است که : در هوای گرم تلاوت آیه شریفه " يا نارُ كُونِى بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ " باعث احساس خنکی شده و گفتن اسامی پرورگار که با "ح"شروع میشود مثل‌ حکیم،حلیم و...باعث احساس گرما خواهد شد ان شاءالله.... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 حکایتی کریمانه از سیدالشهدا در روز «قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْن‏ " سلام الله علیه " فَرَاَیْتُ شَخْصَاً مِنَ الْکُفَارِ قَدْ طَعَنَ اَبِا عَبْدِ الله عَلَیْهِ السَّلام بِالرُّمْحَ فَلَمْ یَقْتُلهُ اَبِی، فَلَّمَا انْتَقَلَتِ الْاِمَامَةُ اِلَیَّ عَرَفْتُ اَنَّ ذَلِکَ الرَّجُلُ الْکَافِرُ کَانَ فِی صُلْبُهُ مَنْ یَقُولُ بِوِلَایَتِنَا.» حضرت زین‌العابدین امام سجّاد علیه السلام فرمودند: ⭕️ در روز عاشورا و در گرماگرم جنگ، مردی از کفّار را دیدم که با امام حسین سلام الله علیه زد و با اینکه پدرم مسلّط و قادر بر کشتن او بودند، ولی از قتل او صرف‌نظر فرمودند. زمانی که به مقام امامت رسيدم، دانستم آن مرد کافری که پدرم او را به هلاکت نرساندند، در صُلبش کسی بوده كه قائل به ولایت ما اهل‌بيت و است (پس پدرم به علم امامت از آینده خبر داشته و آن مرد را نکشتند). 📚 معالی السبطین، ج۲، ص۲۹ ( صلی الله علیک یا سیدناالمظلوم یا اباعبدالله الحسین ) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔹قسمت نهم 🔸چون به دقت بنگری آنچه در دار وجود است وجوب است و بحث در امکان برای سرگرمی است!!!! 📚ممد الهمم حسن زاده آملی ص۱۰۷ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 عرفانهای مصطلح!! هرچند تمام این از جهت مبانی دارای اشتباهات بزرگ و انحرافات عمیق از مکتب اهل البیت سلام الله علیهم اجمعین هستند و لذا قابل اعتنا و اعتماد نیستند اما لازم است بدانیم و آگاه باشیم عمده و اکثر این اصلا استاد نیستند! بلکه اطلاعات یا تبحری در کسب کرده اند و با چند خواب یا (اگر خیال نبوده باشد) داعیه ی دستگیری و تربیت شاگرد پبدا کرده اند.... بسیاری از همین افراد که مدعی اتصال به و وصول به مقام و اشراف بر ضمیر و اطلاع بر عوالم هستند، وقتی از نزدیک با آنها مرتبط میشویم میبینیم در بسیاری از مسایل بی اطلاع و جاهل محض هستند.... چگونه میشود شخصی مدعی اطلاع و بر نفوس باشد اما وقتی با او معاشرت میکنیم بالوضوح در میابیم که از احوال خودش یا اندرونی خودش هم بی خبر است چه رسد به دیگران! اما ای کاش فقط بی خبر بودند! مشکل زمانی دو چندان میشود که میبینیم نه تنها بی خبرند بلکه اطلاعات و دارند و با سادگی آن اخبار غلط را باور کرده اند و بر طبق آن راجع به افراد یا امور قضاوت میکنند!!!! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 فضیلت و اهمّیت غسل رسول خدا صلی الله علیه و آله 🔸فاغتَسِلْ فِی كُلِّ جُمُعَةٍ و لَو أنَّكَ تَشتَرِی الماءَ بِقوتِ یومِكَ و تَطویهِ فَإنَّهُ لَیسَ شَیءٌ مِنَ التَّطَوُّعِ أعظَمَ مِنهُ 💠 هر جمعه غسل بجا آور؛ گرچه هزینۀ خوراک روزت را برای خرید آب بدهی و بدون غذا بمانی! 💠 چرا که هیچ یک از عبادات مستحبّی بالاتر از غسل جمعه نیست. 📚 "بحار الأنوار" ج ۸۱ ص ۱۲ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 یعنی قیام قائم آل محمد عجل الله فرجه الشریف 🔻قال الصادق صلوات الله علیه: نُقِلَ مِنْ خَطِّ الشَّهِيدِ ره عَنْ أَبِي الْوَلِيدِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) فِي قَوْلِهِ قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ إِنَّمَا يَعْنِي بِهِ قِيَامَ الْقَائِمِ (عجل الله فرجه الشریف). امام صادق صلوات الله علیه در معنای قد قامت الصلاة (یکی از عبارات اقامه) می فرماید همانا منظور قیام قائم (عجل الله فرجه الشریف) است. 📚بحار الأنوار ج‏51 ص 149 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa