eitaa logo
«دوره معارف اسلام‌ »
312 دنبال‌کننده
836 عکس
143 ویدیو
7 فایل
ء﷽... الحمدللّه والصلوة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله واللعنة علی اعدآء الله الی یوم لقآءالله ولا حول ولاقوّة الّابالله درکانال«دوره معارف اسلام»برخی مطالب معرفتی از اولیاء الهی و رادمردان عرصه حقیقت و واقعیت دوره می‌شود مرد راهی اگر، بیا وبیار
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴صلی الله علیک یا حسن بن علی🏴 🔵صلی الله علیک یا موسی بن جعفر🔵 ⚫️امام معصوم علیه السلام مَجرا و مُجری اراده پروردگار در عوالم وجود است⚫️ 🔹 امام عليه السّلام قلب عالم امكان، و سرّ حقيقت تنزّل فيض پروردگار در عوالم مادون ذات حقّ است. مشيّت و تقدير اراده الهى توسّط نفس امام عليه السّلام در جميع عوالم سارى و جارى است؛ 🔹 در آنجا كه اراده حقّ بر قيام تعلّق گيرد قيام مى ‏كند ولو اينكه يك نفر همراه و همگام با او نباشد، 🔹 و در آنجا كه اراده حقّ بر سكوت و سكون تعلّق پذيرد از خود اظهار سليقه و رويّه نمى‏كند، گرچه تمامى خلائق پشت سر او در حال انقياد و اطاعت باشند. او از خود گذشته است و به حقّ پيوسته است، و ديگر از پيش خود نظرى ندارد و فكرى سِواى اراده و مشيّت حقّ در مخيّله او خطور نمى‏ كند. 🔹 فعل او فعل حقّ است و بر فعل حقّ ايراد و اعتراض جائى ندارد. 🔹 سكوت امام‏ مجتبى‏ عليه السّلام به همان اندازه مورد رضا و مشيّت حقّ است كه قيام سيّد الشّهداء عليه السّلام، بدون يك ذرّه و يا سر سوزنى اختلاف و تفاوت. و اگر جز اين باشد در فعل حقّ قبح و شناعت به وجود مى ‏آيد؛ تَعالَى اللهُ عن ذلكَ عُلُوًّا كبيرًا. 🔹 و تا انسان به اين حقيقت نرسد دائماً در حال شكّ و ترديد و نوسان و اعتراض و ايراد اشكالات واهى و پوچ نسبت به امام معصوم عليه السّلام بسر خواهد برد. و در هر موقعيّتى و مناسبتى (بسته به حوادث و جريانات‏ مناسب و يا نامناسب آن موقعيّت) حكمى و قضاوتى به مقتضاى فهم ناقص و توهّمات و تخيّلات خود نسبت به فعل امام عليه‏ السّلام خواهد نمود، و دائماً دچار تناقض و تضادهاى متولّده از جريانات مشابه در زمينه‏ ها و ظروف متفاوت خواهد گرديد. 🔹 و از اين جا به اين حديث شريف نبوى مى ‏رسيم كه فرمود: الحَسنُ و الحُسينُ إمامانِ، قاما أو قَعَدا! (حسن و حسین، هر دو امام هستند چه قیام کنند و یا سکوت کنند). 📚 اربعين در فرهنگ شيعه، ص61و62. 📝 آیت الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه. 🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴 https://eitaa.com/emamshenaci
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تا خدا هست و خدایی می کند مجتبی مشکل گشایی می کند میرزامحمّدشفیع شیرازی متخلّص به وصال شیرازی (۱۲۶۲هـ.ق)از بزرگان شعرآء واهل معرفت بود.علاوه برمراتب علمی،به خطوط هفت گانه(نسخ،نستعلیق، ثلث،رقایم،ریحان،تعلیق،شکسته)مهارت داشته وکتابهای فراوان ازجمله،۶۷ مرتبه ازقرآن کریم استنساخ کرده بود پس ازمدتی،چشمش رمَد آلود می گرددو اطبّآء پس ازعلاج موقّت،او رااز کتابت و مطالعه نهی می کنند امّاعشق به قرائت و کتابت مانع توجّه به توصیه اطبآء شد تاجایی که نابیناگردید.اوباحالت اضطرار به حضرت محمّد و آل او (صلوات‌الله علیهم) متوسّل می شودودرعالَم رؤیا،پیغمبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم ) به او می فرماید: چرا درمصائب دو نوردیده من،مرثیه نمی گویی تاخدای متعال به دیدگانت نورعنایت کند؟! درهمان حال حضرت فاطمه زهرآء (سلام‌الله‌علیها) نیزمی فرماید: وصال شیرازی! اوّل ازمرثیه فرزندم امام حسن مجتبی علیه السلام شروع کن؛که مظلومیّت خاص دارد! صبح آن روزوصال شیرازی این مرثیه را سرودوشفآء یافت : از تاب رفت و طشت طلب کرد و ناله کرد آن طشت را زِخون جگر دشت لاله کرد خونی که خورد در همه عمر، از گلو بریخت دل را تهی زخون دل چند ساله کرد نبْوَد عجب که خون جگر گر شدش بجام عمریش روزگار، همین در پیاله کرد نتوان نوشت قصّه درد و مصیبتش ور می توان ز غصه هزاران رساله کرد زینب درید معجر و آه از جگر کشید کلثوم زد به سینه و از درد ناله کرد هر خواهری که بود روان کرد سیل خون هر دختری که بود پریشان کُلاله کرد یا ربّ به اهل بیت ندانم چه سان گذشت آن روز شد عیان که رسول از جهان گذشت 🔷🔸💠🔸🔷 «دوره معارف اسلام» @maarefe_islam
🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
16.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بزرگترین مظلومیت امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | مجلس ۵۵ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
هو العلیم. مواعظ امام حسن مجتبی عليه السّلام به جناده در آن ساعت‌هاى آخر از حیات حضرت امام حسن علیه السّلام جنادة خدمت آن حضرت رسید و تقاضاى نصیحت و موعظه نمود، در حالیکه رنگ آن حضرت زرد شده و حالش منقلب و دیگر رمقى ندارد و زهر تمام بدن او را گرفته بود. مجلسى رضوان اللَه علیه نقل میکند در «بحار الانوار» از کتاب «کفایةُ الأثر فى النّصوص على الائمّة الإثنَى عشر» که جنادة بن أبى امیه گفت: من وارد شدم بر حضرت حسن بن علىّ بن أبى طالب عليهم السّلام در همان مرضى که با آن وفات نمود، و در مقابل آن حضرت طشتى بود که در آن خون قِى مینمود و کبد آن حضرت قطعه قطعه از سمّى که معاویه لعنَهُ اللَه خورانیده بود خارج میشد1 ؛ و عرض کردم: اى مولاى من! چرا خود را معالجه نمى‌کنید؟ حضرت فرمود: اى بنده خدا! مرگ را به چه علاج کنم‌؟ گفتم: ﴿إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٰجِعُونَ﴾. ثُمَّ الْتَفَتَ إلَىَّ فَقَالَ: وَ اللَه لَقَدْ عَهِدَ إلَینَا رَسُولُ اللَه صَلَّى اللَه عَلَیهِ وَ ءَالِهِ إنَّ هَذَا الامْرَ یمْلِکهُ إثْنَا عَشَرَ إمَامًا مِنْ وُلْدِ عَلِىٍّ وَ فَاطِمَةَ، مَا مِنَّا إلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ. ثُمَّ رُفِعَتِ الطَّسْتُ وَ بَکى صَلَوَاتُ اللَه عَلَیهِ وَ ءَالِهِ. «سپس روى به من نموده فرمود: سوگند به خدا که رسول خدا صلّى اللَه علیه و آله و سلّم از ما پیمان گرفته و وصیت نموده است که این امر ولایت و خلافت عامّه را بعد از او، دوازده امام از اولاد علىّ و فاطمه عهده دار خواهند بود؛ و هیچکس از ما نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول گردد. در این وقت طشت را از نزد آن حضرت برداشتند و آن حضرت بگریست‌». قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ: عِظْنِى یا بْنَ رَسُولِ اللَه! قَالَ: نَعَمِ، اسْتَعِدَّ لِسَفَرِک وَ حَصِّلْ زَادَک قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِک. وَ اعْلَمْ أَنَّک تَطْلُبُ الدُّنْیا وَ الْمَوْتُ یطْلُبُک، وَ لَا تَحْمِلْ هَمَّ یوْمِک الَّذِى لَمْ یأْتِ عَلَى یوْمِک الَّذِى أَنْتَ فِیهِ. وَ اعْلَمْ أَنَّک لَا تَکسِبُ مِنَ الْمَالِ شَیئًا فَوْقَ قُوتِک إلَّا کنْتَ فِیهِ خَازِنًا لِغَیرِک. وَ اعْلَمْ أَنَّ فِى حَلَالِهَا حِسَابٌ وَ فِى حَرَامِهَا عِقَابٌ وَ فِى الشُّبُهَاتِ عِتَابٌ؛ فَأَنْزِلِ الدُّنْیا بِمَنْزِلَةِ الْمِیتَةِ، خُذْ مِنْهَا مَا یکفِیک فَإنْ کانَ ذَلِک حَلَالًا کنْتَ قَدْ زَهِدْتَ فِیهَا، وَ إنْ کانَ حَرَامًا لَمْ یکنْ فِیهِ وِزْرٌ، فَأَخَذْتَ کمَا أَخَذْتَ مِنَ الْمِیتَةِ، وَ إنْ کانَ الْعِتَابُ فَإنَّ الْعِتَابَ یسِیرٌ. «عرض کردم: مرا نصیحت و اندرزى کن اى پسر رسول خدا! فرمود: بلى، براى سفرى که در پیش دارى خود را آماده ساز، و توشه این سفر را قبل از آنکه زمان کوچ کردن در رسد و آهنگ رحیل بنوازند مهیا کن. و بدان که تو به دنبال دنیا میروى و طلب آن را میکنى در حالیکه مرگ تو را تعقیب نموده و طلب تو را مى‌نماید. و همّ و اندوه و اندیشه و تفکر روزى را که هنوز نیامده است بار مکن بر روزى که آمده و تو در آن هستى. و بدان که تو از اموال دنیا هیچ چیزى را زیادى از قوت خودت کسب نمى‌کنى مگر آنکه در آن چیز خازن و نگهدار براى غیر خودت بوده‌اى! و بدان که در آنچه از اموال دنیا از راه حلال بدست مى‌آورى حساب است و در حرامش عقاب است و در مشتبهاتش عتاب و سرزنش و مؤاخذه است. بنابر این اصل، دنیا را مانند جیفه و مُردارى فرض کن که به اندازه کفاف در موقع ضرورت از آن براى خود برمیدارى؛ پس اگر آنچه اخذ نموده‌اى از حلال باشد، تو در این امر طریق زهد و قناعت پیشه داشته‌اى و از عهده حساب کمترى برآمده‌اى؛ و اگر آنچه را از دنیا برمیدارى از حرام باشد، دیگر دچار وِزر و تبعات و مؤاخذه نشده‌اى، چون از میته به قدر ضرورت برداشته‌اى نه زیاده بر آن؛ و اگر از موارد مشتبه باشد که مورد عتاب واقع مى‌شوى، دچار عتاب‌ کمترى شده‌اى!» وَ اعْمَلْ لِدُنْیاک کأَنَّک تَعِیشُ أَبَدًا وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِک کأَنَّک تَمُوتُ غَدًا. وَ إذَا أَرَدْتَ عِزًّا بِلَا عَشِیرَةٍ وَ هَیبَةً بِلَا سُلْطَانٍ، فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِیةِ اللَه إلَى عِزِّ طَاعَةِ اللَه عَزّ وَ جَلَّ. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
وَ إذَا نَازَعَتْک إلَى صُحْبَةِ الرِّجَالِ حَاجَةٌ، فَاصْحَبْ مَن إذَا صَحِبْتَهُ زَانَک، وَ إذَا خَدَمْتَهُ صَانَک، وَ إذَا أَرَدْتَ مِنْهُ مَعُونَةً أَعَانَک، وَ إنْ قُلْتَ صَدَّقَ قَوْلَک، وَ إنْ صُلْتَ شَدَّ صَوْلَک، وَ إنْ مَدَدْتَ یدَک بِفَضْلٍ مَدَّهَا، وَ إنْ بَدَتْ عَنْک ثُلْمَةٌ سَدَّهَا، وَ إنْ رَأَى مِنْک حَسَنَةً عَدَّهَا، وَ إنْ سَأَلْتَهُ أَعْطَاک، وَ إنْ سَکتَّ عَنْهُ ابْتَدَاک، وَ إنْ نَزَلَتْ إحْدَى الْمُلِمَّاتِ بِهِ سَآءَک. مَنْ لَا تَأْتِیک مِنْهُ الْبَوَآئِقُ، وَ لَا یخْتَلِفُ عَلَیک مِنْهُ الطَّرَآئِقُ، وَ لَا یخْذُلُک عِنْدَ الْحَقَآئِقِ، وَ إنْ تَنَازَعْتُمَا مُنْقَسِمًا ءَاثَرَک. «براى دنیاى خود چنان عمل کن که گویا تو إلى الأبد در دنیا بطور جاودان زیست میکنى و براى آخرتت چنان عمل کن که گویا تو فردا خواهى مرد! و اگر اراده دارى که عزیز بشوى بدون عشیره و یاران، و صاحب هیبت گردى بدون قدرت و سلطنت، پس براى حصول این مقصود از پستى و کاستى معصیتِ خدا خارج شو، و در بلندى و رفعت طاعت خداوند عزّ و جلّ درآ. و اگر حاجتى تو را وادار کند که ناچار با افرادى مصاحبت و همنشینى کنى، پس براى خود مصاحب و همنشینى اختیار کن که این مصاحبت موجب زینت و احترام تو گردد، و اگر او را خدمت کنى تو را حفظ کند، و اگر از او کمکى بخواهى تو را کمک کند، و اگر سخنى گوئى گفتار تو را تصدیق کند و صحّه بگذارد، و اگر با کسى بخواهى در افتى و با شدّت رفتار کنى صَولت تو را محکم کند، و اگر بخواهى دستت را به کرم و عطا دراز کنى مانع این نشود بلکه خود در این امر مساعدت نماید، و اگر در تو فتور و رخنه‌اى پیدا شد فوراً آن را ببندد و مسدود کند، و اگر از تو نیکى ببیند آن را به حساب آورد و دستخوش نسیان قرار ندهد، و اگر تو از او چیزى خواستى به تو بدهد، و اگر در مواقع ضرورت و نیاز از خواستن امتناع ورزیدى خود او ابتدا به دادن کند، و بدون سؤال رفع ضرورت و حاجت از تو بنماید، و اگر بعضى از حوادث و ناملایمات بر او وارد شود، مراتب دوستى تو با او چنان باشد که تو را به رنج و ناراحتى اندازد.1 آن رفیقِ همنشین، کسى باشد که از ناحیه او هیچگاه ناراحتى و گرفتارى به تو نرسد، و راه‌هاى زندگى بر تو تغییر نپذیرد، و در مواقع وصول به واقعیات و حقائق تو را تنها و ذلیل و مخذول نگذارد و اگر در چیزى که باید بین شما قسمت گردد، نوبت به منازعه رسید و در تقسیم دچار گفتگو و جدال شدید، تو را بر خود مقدّم دارد.»  در نسخه «بحار» طبع کمپانى و طبع حیدرى چنین آورده است که: وَ إنْ نَزَلَتْ إحْدَى الْمُلِمّاتِ بِهِ ساءَک. و لذا ما بدون تصرّف همان را در اینجا ترجمه کردیم ولیکن در کتاب «معالى السّبطین» که او هم از «بحار» نقل کرده است اینطور آورده است که: وَ إنْ نَزَلَتْ بِک إحْدَى الْمُلِمّاتِ واساک. «یعنى اگر به تو بعضى از شدائد و گرفتارى‌هاى روزگار برسد مواسات کند.» و البتّه این معنى صحیح تر و مناسب تر است‌ جُناده به دنبال این مطلب میگوید: پس از آنکه حضرت مجتبى علیه السّلام این مواعظ را بیان فرمودند نَفَسشان قطع و رنگ آن حضرت زرد شد تا حدّیکه چنین پنداشتم که در هماندم جان خواهد داد. در این حال حضرت إمام حسین علیه السّلام با أسود بن أبى الاسود داخل شدند و سید الشّهداء خود را به روى برادر انداخت و سر و صورت او را بوسید، و سپس در نزد او نشست، و هر دو با یکدیگر به نجوى و آهستگى سخنانى گفتند. و أبو الاسود ناگاه گفت: إنَّا لِلَّه روح حضرت حسن به عالم باقى شتافت حضرت علامه آیة اللَه حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی معاد شناسى، جلد۳، صفحه ۳۶ 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
خلاصه آخرین مواعظ امام حسن مجتبی عليه السلام به جُنادة قبل از شهادت 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Maad_0090.mp3
10.76M
﷽ 📚|معادشناسی 📝|جلسـه نود 📆| هشتم صفر الخیر ۱۴۴۵ه.ق. 🕌قم المقدسه 🎙|شیخ عبدالمهدی حاجیان 📚 🎬مجلس بیستم//معادشناسی ❌ 📜 از انتهای صفحه ۲۵ 📜تا ابتدای مجلس بیست و یکم 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا