#امام_باقر_علیه_السلام :
🔸 إنَّ بَینَ جَبَلَی طُوسَ قَبضَةً قُبِضَتْ مِنَ الجَنَّةِ، مَن دَخَلَها کانَ آمِنا یومَ القِیامَةِ مِنَ النارِ.
🔹میان دو [رشته ] کوه طوس، خاکی است که از بهشت آورده شده است. هر که به آن خاک [برای زیارت ] قدم گذارد، در روز قیامت از آتش دوزخ ایمن باشد.
📗 عیون أخبار الرِّضا ج ۲ص ۲۵۶
▪️سالروز شهادت امام رضا به روایتى (202 ق)
▪️۲۳ذی القعده روز مخصوص زیارتی امام رضا علیه السلام
شیخ بهایی و شاه عباس صفوی!
در تاریخ آمده است ، به رسم قدیم روزی شاه عباس بزرگ در اصفهان به خدمت عالم زمانه " شیخ بهائی" رسید. پس از سلام واحوالپرسی از شیخ پرسید: در برخورد با افراد اجتماع اصالت ذاتی آنها بهتر است یا تربیت خانوادگی شان ؟
شیخ گفت : هر چه نظر حضرت اشرف باشد همان است، ولی به نظر من " اصالت " ارجح است.شاه برخلاف او گفت: شک نکنید که "تربیت" مهم تر است! بحث میان آن دو بالا گرفت و هیچیک نتوانستندیکدیگر را قانع کنند. بناچار، شاه برای اثبات حقانیت خود، او را به کاخ دعوت کرد تا حرفش رابه کرسی نشاند.
فردای آن روز هنگام غروب، شیخ به کاخ رسید. بعد از تشریفات اولیه،وقت شام فرارسید. سفره ای بلند پهن کردند ولی چون چراغ وبرقی نبود، مهمانخانه سخت تاریک بود در این لحظه پادشاه دستی به کف زد و با اشاره او، چهارگربه شمع به دست حاضر شدند وآنجا را روشن کردند!درهنگام شام ، شاه دستی پشت شیخ زد و گفت: دیدی گفتم "تربیت" از "اصالت" مهم تر است! مااین گربه های نا اهل را اهل و رام کردیم که این نتیجه ی اهمیت " تربیت " است.
شیخ در عین اینکه هاج و واج مانده بود گفت من فقط به یک شرط حرف شما را می پذیرم و آن اینکه فردا هم گربه ها مثل امروز چنین کنند!! شاه که از حرف شیخ سخت تعجب کرده بود، گفت: این چه حرفیست؟ فردا مثل امروز وامروز هم مثل دیروز!!! کار آنها اکتسابی است که با تربیت و ممارست وتمرین زیاد انجام می شود.
ولی شیخ دست بردار نبود که نبود تا جایی که شاه عباس را مجبور کرد تا این کار را فردا تکرار کند. لذا شیخ، فکورانه به خانه رفت.او وقتی از کاخ برگشت بیدرنگ دست به کار شد. چهار جوراب برداشت و چهار موش بخت برگشته در آن نهاد.
فردا او باز طبق قرار قبلی به کاخ رفت. تشریفات همان و سفره همان و گربه های بازیگر همان ! شاه که مغرورانه تکرار مراسم دیروز را تأکیدی برصحّت حرفهایش می دید، زیر لب برای شیخ رجز میخواند که در این زمان، شیخ موشها را رها کرد. هنگامه ای به پا شد یک گربه به شرق، دیگری به غرب، آن یکی، شمال واین یکی،جنوب! واین بار شیخ دستی برپشت شاه زد و گفت: شهریارا! یادت باشد اصالت گربه، موش گرفتن است گرچه "تربیت" هم بسیار مهم است ولی" اصالت " مهم تر!
یادت باشد با "تربیت" میتوان گربه را رام و آرام کرد ولی هرگاه گربه موش را دید، به اصل و ”اصالت" خود بر می گردد و شیر نا اهل و نا آرام و درنده می شود.
پیکار صفین .pdf
7.8M
وَقْعَةُ صِفّین
کتابی به زبان عربی و از کهنترین منابع تاریخ اسلام در موضوع زندگی امیرمؤمنان علی علیه السلام اثر مورخ نصر بن مزاحم منقری (متوفای ۲۱۲ق) است. مؤلف در این اثر در هشت جزء ابتدا تا انتهای کارزار صفین را بازگو میکند. وقعة صفین از معدود تک نگاریهای برجای مانده در موضوع نبرد صفین است. ویژگی این اثر دقت مؤلف در بیان حوادث صفین حتی در جزئیترین امور است. روش تاریخنگاری نصر بن مزاحم منقری در این کتاب، حدیثی است و حوادث را با دو یا سه واسطه از شاهدان عینی جنگ صفین روایت میکند.
درباره مؤلف
ابوالفضل، نصر بن مزاحم بن سیار (یسار) عطار منقری، اهل عراق، مورخ شیعی قرن ۲ق است. از لحاظ طبقه راویان، برخی او را در ردیف ابو مخنف شمردهاند.شیخ طوسی او را از اصحاب امام باقر علیه السلام میداند. با این حال مورخان و تراجم نویسان در اعتبار نصر بن مزاحم اختلاف نظر دارند. ظاهرا دلیل این اختلاف، مذهب اوست. او در سالهای پایانی عمرش در قیام ابوالسرایا، علیه بنیعباس شرکت کرد و ابوالسرایا مسئولیت بازار را به او سپرد. وقعة صفین، الجمل، الغارات، مقتل حجر بن عدی و مقتل حسین بن علی عناوین برخی از آثار اوست.
اهمیت کتاب
مؤلف در این کتاب به اخبار و حوادث جنگ صفین پرداخته و گزارشهای بسیاری درباره این جنگ و حوادث پیش و پس از آن ارائه میدهد. اهمیت کتاب را از چند جهت میتوان بررسی کرد. نخست، ارزش متنی کتاب به جهت قدمت تاریخی آن از یک سو و از طرفی دیگر، اشاره به اخبار و حوادث دوران خلافت اميرالمؤمنين علیه السلام ، و نیز به عنوان منبعی مهم برای رویدادهایی که منجر به جنگ صفین شده است.
خبرگزاری حوزه
تصاویر/ افتتاح مرکز مطالعات اسلامی شیعیان خوجه اثنیعشری در لندن
حوزه/ «مرکز تحقیقات بین المللی مطالعات عالی اسلامی» وابسته به اتحادیه بین المللی جوامع شیعیان خوجه اثنیعشری در لندن توسط حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی کشمیری، نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا افتتاح
https://www.hawzahnews.com/photo/1091943
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوش جان بسپاریم به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام صبح سه شنبه تان بحیر
هر صبح باید دروازہای برای
رویش دوبارہ مـهربانی باشد
همان که نیما گفت:
پس از این
همهچیز جهان تکراريست
جـز مهربانی...
🗓 تقویم شیعه:
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
میلادی: Tuesday - 13 June 2023
قمری: الثلاثاء، 24 ذو القعدة 1444
📆 روزشمار:
▪️6 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام
▪️13 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام
▪️15 روز تا روز عرفه
▪️16 روز تا عید سعید قربان
▪️21 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام
محمدشریف مازندرانی.docx
32.4K
امروز سالروز وفات شریف العلماء مازندرانی در سال ۱۲۴۵ ق
💠حقِ همسایه
🔹رسول خدا صلی الله علیه و آله به یکی از اصحابشان فرمودند:
«آیا میدانی حق همسایه چیست؟»
عرض کرد: نمی دانم ،یا رسول الله.
حضرت فرمودند:
🔘اگراز تو درخواست یاری نمود، او را یاری کن.
🔘 اگراز تو وام درخواست نمود، به او وام بده.
🔘 اگر دچار فقر شد، به او سود برسان.
🔘 اگر دچار مصیبت شد، او را تسلیت بگو.
🔘 اگر خیری به او رسید، به او تهنیت بگو تا بدین وسیله بهرهگیری از خیر را بر او گوارا گردانی.
🔘 اگر مریض شد او را عیادت کن.
🔘 اگر مرگ او فرا رسید، جنازهی او را تشییع کن.
🔘ساختمان خانه ی خود را آنچنان بلند نسازی که همسایه ی تو از باد و هوا محروم گردد، مگر این که از او اجازه بگیری.
🔘اگر میوه ای خریدی، مقداری از آن را به همسایه هدیه کن.
🔘اگر نمی خواهی هدیه کنی میوه ی خریداری شده را پنهانی وارد خانهی خویش ساز تا همسایهی تو آن را نبیند. و نگذار فرزندان تو میوه را به بیرون از خانه ببرند که باعث ناراحتی و حسرت فرزند همسایه گردد.
🔘همسایه ی خود را با بوی خوش غذای خانه ی خود میازار، مگر آنکه مقداری از آن را به اهل خانه ی او برسانی.
📚 بحار ج ۷۹، ص ۹۴.
━🌺🍃
ازدواج و فرزند آوری در اسلام [قسمت اول] (احمد باقریان ساروی)
بسم الله الرحمن الرحیم
همسرگزینی و زندگی مشترک زن و مرد انسانها گرچه از جهتی – مانند حیوانات - برای ارضای غریزه و لذات جنسی است، ولی تمایز مهم انسان با حیوان در این باره این است که انسانها برای همسرگزینی خود، تنها به ارضای غرایز جنسی بسنده نمی کنند، بلکه در کنار آن آرامش و فرزند آوری را نیز هدف خود قرار میدهند و این هدف برای آنان تا آنجا از اهمیت برخوردار است که در بسیاری از موارد اگر یکی از دو طرف (زن و مرد) نازا باشد و راه درمانی برای آن پیدا نشود ازدواج آن دو ادامه پیدا نکرده و به جدایی میانجامد و این چیزی است که در حیوانات به چشم نمیخورد، زیرا در چهارپایان اصالت اعمال غریزه جنسی است، گرچه در بیشتر آنان پس از تولد فرزند علاقه به فرزند نیز به عنوان امری غریزی طبیعی در آنها پدیدار میَشود، بدون اینکه این موضوع هدف آنان از کنار هم قرارگرفتن و آمیزش باشد.
تمایز دیگر انسانها با حیوانات در نوع، کمیت و کبفیت علاقه به فرزند است، زیرا علاقه به فرزند در حیوانات از جهت زمان محدود است و غالبا به مادر اختصاص دارد، به گونهای که با رسیدن فرزند به بلوغ و توانایی او برای ادامه حیات خود، مادر نیز او را از خود جدا کرده و رهایش نموده و با او مانند دیگر حیوانات بیگانه رفتار میکند و ارتباط میان پدر مادر و فرزند کاملا منقطع میَگردد، ولی انسانها وجود فرزند را نعمتی بزرگ به شمار آورده و نوعی استمرار زندگی خود میَدانند و تا آخر عمر خود حاضر نمیشوند از او جدا گردند، تا آنچا که با همه توان برای آسایش، پیشرفت، زندگی مناسب و خوشبختی او تلاش خود را به کار میگیرند، و برای او همسر گزیده و در صورت توانایی مالی برای او خانه مناسب تهیه می کنند و یا در این راه به میزان توان خود او را یاری میرسانند و اگر دختر باشد او را شوهر میدهند و او را با دادن جهیزیه در زندگی جدید مستقل کمک میَکنند و در هر صورت به فکر آینده آنان نیز بوده و اموالی را به عنوان ارث برای فرزندان خود باقی میَگذارند.
از اینرو در اسلام چه در قرآن کریم و چه در روایات پیشوایان معصوم علیهم السلام همسرگزینی و فرزند آوری مورد تشویق فراوان قرار گرفته و قوانین و ادابی برای آن مقرر شده است، چنانکه فقیهان نیز در کتاب نکاح به این موضوع اهتمام ورزیده و احکام الهی را در این باره استنباط مینمایند.
آنچه در این باره در این نوشتار ملاحظه می نمایید بررسی ازدواج و فرزند آوری در اسلام از نگاه قرآن و روایات پیشوایان معصوم علیهم السلام و آراء فقها است.
در فقه برای ارزش و استحباب همسرگزینی و فرزند آوری به ادله اربعه [کتاب خدا، سنت، عقل و اجماع] می توان استدلال کرد.
دلیل اول: آیات قرآن در باره ازدواج
در آیاتی از قرآن کریم انسانها به ازدواج تشویق شده اند:
خداوند فرمود: (وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم) [النور:32].
«و البته بايد مردان بىزن و زنان بىشوهر و كنيزان و بندگان شايسته خود را به نكاح يكديگر درآوريد، اگر آن مردان و زنان فقيرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بىنياز خواهد فرمود و خدا رحمتش گسترده و بی پایان و (به احوال بندگان) آگاه است».
و نیز فرمود: (فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساء) [النساء:3].
«پس آن كس از زنان را به نكاح خود درآريد كه شما را نيكو (و مناسب با عدالت) است».
و درباره هدف از همسرگزینی در میان انسانها فرمود: (وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون) [الروم:21].
«و باز يكى از آيات (لطف) او آن است كه براى شما از جنس خودتان جفتى بيافريد كه در كنار او آرامش يافته و با هم انس گيريد و ميان شما رأفت و مهربانى برقرار فرمود. در اين امر نيز براى مردم با فكرت ادلهاى (از علم و حكمت حق) آشكار است».
و اما علاقه انسان به فرزند طبیعی بوده و چندان به تشویق نیاز ندارد، و خداوند مردم عصر جاهلیت را از کشتن فرزندان خود نهی فرمود، خداوند در قرآن کریم در مورد دختران که در عصر جاهلیت آنها را می کشتند از کشتن آنان نهی نموده و فرمود (ً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُمْ) [الانعام:151].
«و فرزندان خود را از بيم فقر نكشيد، ما شما و آنان را روزى مىدهيم».
و نیز فرمود: (وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبيراً) [إسراء:31].
«هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل مرسانيد كه ما روزی رسان آنان و شما هستيم، زيرا اين کشتن فرزندان بسيار گناه بزرگى است»
در این دو آیه شریفه نکاتی شایسته توجه است:
(اولا) گرچه آنچه در جاهلیت عرب مرسوم بود کشتن فرزندان دحتر بود، ولی در این دو آیه با تعبیر «أولاد» به معنای فرزندان – اعم از دختر و پسر - از کشتن آنان نهی شده است.
(ثانیا) علت قتل آنان از سوی مردم آن عصر را ترس از گرسنگی بیان کرد که این علت به قتل دختران اختصاص ندارد و در زمان کنونی نیز علت سقط جنین و یا خودداری پدران و مادران از افزایش فرزند شمرده می شود.
(ثالثا) خدا به آن علت پاسخ داده و فرمود روزی رسان شما و آن فرزندان خدا است و در این صورت نگرانی شما از گرسنگی به خاطر داشتن فرزند بیجا است.
(رابعا) کشتن فرزندان را گناهی بزگ خوانده است.
و نیز شایسته توجه است که عنوان قتل تنها در مورد کشتن فرزندان پس از به دنیا آمدنشان صدق نمی کند، بلکه عمومیت دارد و سقط جنین را نیز شامل میگردد، از اینرو دیه قتل انسان در مورد سقط جنین نیز ثابت است.
و نیز خداوند در آیه دیگر درباره فرزندان کشته شده فرمود: (وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ * بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَت) [التکویر:8 - 9].
«و به یاد اور هنگامى را كه از دختران زنده به گور شده باز پرسند * كه (آن بى گناهان) به چه جرم و گناه كشته شدند؟!».
از این دو آیه استفاده می شود که کشتن فرزند کیفر آخرتی دارد و کاری که کیفر آخرتی داشته باشد حرام است. [روزنامه بشیر مازندران 23/ 3/ 1402] (ادامه دارد)
38.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هیچ درختی
به خاطر پناه دادن به کبوترها
بی بار و برگ نشده است
تکیه گاه باشیم
مهربانی سخت نیست🤍
سلام صبح بخیر❄️
🗓 تقویم شیعه:
☀️ امروز:
شمسی: چهارشنبه - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
میلادی: Wednesday - 14 June 2023
قمری: الأربعاء، 25 ذو القعدة 1444
🗞 وقایع مهم:
🔹سفر امام رضا علیه السلام از مدینه به مرو، 200ه-ق
🔹دحو الارض
📆 روزشمار:
▪️5 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام
▪️12 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام
▪️14 روز تا روز عرفه
▪️15 روز تا عید سعید قربان
▪️20 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام
🔻 وادی السلام
✍️ «وادی السلام» يك قبرستان اسلامی در شهر نجف عراق می باشد که در حدود 1485 هكتارمساحت دارد و بيش از 5 ميليون قبر در آن وجود دارد.
اين قبرستان که گفته می شود بزرگترین قبرستان جهان است، حدود 1400 سال است که مرده ها در آن مدفون می گردند.
در ورودی قبرستان «وادی السلام» مرقد منسوب به هود و صالح نبی قرار دارد
همچنین پیکر "رئیسعلی دلواری" _ رهبر قیام جنوب ایران علیه استعمار انگلیس_ در این قبرستان به خاک سپرده شده است
اثر ولایت ولی خدا
🌺🌺قالَ مولاناالإمامُ الباقر عليه السلام:
🌺... لَوْ اَنَّ رَجُلاً قام لَيْلَهُ و صامَ نَهارَهُ و تَصَدَّق بِجَميعِ مالِهِ وَ حَجَّ جَميعَ دَهْرِهِ
🌺و لَمْ يَعْرِفْ وِلايَةَ وَلِى اللّهِ فَيُوالِيِه و يكون جَميعُ اَعْمالِهِ بِدِلالَتِهِ مِنْهُ اِلَيْهِ،
🌺ما كانَ عَلىَ اللّهِ حَقٌّ فى ثَوابِهِ ولا كانَ من اَهْلِ الإيمانِ. ;
🌺🌺مولاناامام باقر عليه السلام فرمود:
... اگر فردى شب را نماز گزارد و روز به روزه بگذراند
🌺و تمام اموال خود را صدقه بدهد و تمام عمر خود را حج بجاى آورد،
🌺اما ولايت ولى خدا را نشناسد تا كه از او پيروى كند و تمام كارهايش به راهنمايى او باشد،
🌺نه خداوند به او پاداشى خواهد داد و نه چنين فردى از اهل ايمان است.
بحارالأنوار، ج 23، ص 294؛ تفسير عياشى، ج 1، ص 259.
🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشای شالی و دفاع مرغ مادر از بچه ها [مازندران]
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
.
💠 ۲۵ ذیقعده
آغاز حرکت #امام_رضا_علیه_السلام از مدینه به خراسان
🔸 امام رضا علیه السلام با آگاهی کامل نسبت به نقشه مأمون، از پذیرفتن ولایتعهدی سر باز زد، اما با فشار و تهدید گماشتگان خلیفه عباسی، سرانجام مجبور شد که همراه آنها به سوی مرو حرکت کند. به این ترتیب، قافلهای که بنا بود آنحضرت را از مدینه به مرو ببرد، روز ۲۵ ذیالقعده سال ۲۰۰ ق، از دروازه مدینه خارج شد و قدم در جادهای که به خراسان منتهی میشد، گذاشت.
طبق گزارش «ابنواضح یعقوبی»، ظاهراً مأمون به رجاء بن ابیضحاک فرمان دادهبود که امام(ع) را از طریق بصره، به سوی مرو بیاورد.
▫️ «بنا به دستور مأمون سفر امام از راه بصره، اهواز و فارس انجام پذیرفت؛ زیرا او تأکید داشت امام از راهی که از شهرهای شیعه نشینِ كوفه و قم می گذرد عبور نکند.
▫️ بنابر پژوهشی که در سال های اخیر انجام شده است، امام رضا علیه السلام از مدینه تا مرو، این مناطق را پشت سر گذاشته است:
نقره (معدن نقره)، نباج، بصره، اهواز، بهبهان، شیراز، اصطخر، ابرقو، ده شیر، یزد، خرانق، رباط پشت بادام، نیشابور، ده سرخ، کوه سنگ تراشان (کوهسنگی)، توس(طوس)، نوغان، سرخس و سپس مرو. »
🚩 گزارش های تاریخی از وقایع پیش آمده در طول این سفر بسیار اندک است.
📚 عیون اخبار الرضا(ع) ج ۲، ص۱۸۱ ح۵ ، ماه هشتم، ص۱۰۵
@hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیزیکدان مشهور برایان کاکس، در پاسخ به این سوال که شگفت انگیزترین پدیدهی جهان برای او چه چیزی است، با مثال قرار دادنِ کهکشان راه شیری پاسخ خود را اینگونه بیان میکند.
ازدواج و فرزند آوری در اسلام [قسمت دوم]
دلیل دوم [بر استحباب ازدواج]: روایات درباره ازدواج
اشاره شد که در احادیث وارد شده از پیشوایان معصوم به ازدواج و فرزند آوری و افزایش نسل بشر تشویق فراوان شده است، در این باره تعدادی از احادیث را ملاحظه مینمایید:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ )ع( قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ )ص( قَالَ: «تَزَوَّجُوا فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الْأُمَمَ غَداً فِي الْقِيَامَةِ حَتَّى إِنَّ السِّقْطَ يَجِيءُ مُحْبَنْطِئاً عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ- فَيُقَالُ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ- فَيَقُولُ لَا حَتَّى يَدْخُلَ أَبَوَايَ الْجَنَّةَ قَبْلِي».. [وسائل الشیعه (آل البیت)20: 14، ابواب مقدمات النکاح، باب 1 حدیث 2].
امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله فرمود: «ازدواج کنید، که من در روز رستاخیز در میان امتها خواهان افزایش هستم، تا انجا که فرزند سقط شده در کنار درب بهشت می ایستد و به او گفته می شود: به بهشت داخل شو، میگوید، نه، تا هنکامی که پیش از من، پدر و مادرم به بهشت در آیند».
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ )ص(: «مَا يَمْنَعُ الْمُؤْمِنَ أَنْ يَتَّخِذَ أَهْلًا لَعَلَّ اللَّهَ يَرْزُقُهُ نَسَمَةً تُثْقِلُ الْأَرْضَ بِلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ». [وسائل الشیعه (آل البیت)20: 14، ابواب مقدمات النکاح، باب 1 حدیث 3].
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «چه چیزی مؤمن را از همسر گرفتن باز می دارد؟ شاید خدا به او نسلی روزی نماید که زمین را با ذکر لا إله إلا الله سنگین نماید».
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ )ص( «مَا بُنِيَ بِنَاءٌ فِي الْإِسْلَامِ- أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ التَّزْوِيجِ». [وسائل الشیعه (آل البیت)20: 14، ابواب مقدمات النکاح، باب 1 حدیث 4].
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «هیچ بنیانی در اسلام نزد خدا محبوبتر از همسر گزینی بنا نهاده نشد».
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ )ص( «اتَّخِذُوا الْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَكُم». [وسائل الشیعه (آل البیت)20: 15، ابواب مقدمات النکاح، باب 1 حدیث 5].
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: «همسر انتخاب کنید، زیرا این کار پربارترین روزی برای شما است».
فِي الْخِصَالِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيٍّ )ع( فِي حَدِيثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ: تَزَوَّجُوا فَإِنَّ التَّزْوِيجَ سُنَّةُ رَسُولِ اللَّهِ )ص(، فَإِنَّهُ كَانَ يَقُولُ مَنْ كَانَ يُحِبُّ أَنْ يَتَّبِعَ سُنَّتِي فَإِنَّ مِنْ سُنَّتِيَ التَّزْوِيجَ وَ اطْلُبُوا الْوَلَدَ فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الْأُمَمَ غَدا». [وسائل الشیعه (آل البیت)20: 15، ابواب مقدمات النکاح، باب 1 حدیث 6].
علی علیه السلام فرمود: «همسر انتخاب کنید، زیرا همسر گزینی سنت پیامبر خدا صلی الله علیه وآله است، زیرا او همواره می فرمود: "هر کس دوست دارد که پیرو سنت من باشد پس بداند که یکی از سنتهای من ازدواج است، و فرزند بخواهید، زیرا من برای فردا [روز رستاخیز] در میان امتها خواهان افزایش هستم"».
در کتاب کافی بابی با عنوان «باب کراهة العذبة» وجود دارد که در آن روایات مذمت از خودداری از همسرگزینی را آورده است که از میان آنها سه حدیث در اینجا اورده می شود.
قالَ رَسُولُ اللَّهِ )ص( «رُذَالُ مَوْتَاكُمُ الْعُزَّابُ». [کلینی، الکافی (دار الحدیث)10: 583 باب کراهة العذبة حدیث 3].
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: «پستترین مردگان شما بی همسران هستند»
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام: «رَكْعَتَانِ يُصَلِّيهِمَا الْمُتَزَوِّجُ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً يُصَلِّيهَا أَعْزَبُ». [کلینی، الکافی (دار الحدیث)10: 583 باب کراهة العذبة حدیث 3].
امام صادق علیه السلام فرمود: «دو رکعت نماز را که شخص ازدواج کرده بخواند برتر از هفتاد رکعت نماز است که شخص عزب آن را بخواند».
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ». وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ: «فَلْيَتَّقِ اللَّهَ فِي النِّصْفِ الْآخَرِ» أَوِ «الْبَاقِي».[کلینی، الکافی (دار الحدیث)10: 582 باب کراهة العذبة حدیث 2].
امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: «هر کس ازدواج کند نیمی از دین خود را حفظ کرده است» و در حدیث دیگر [در ادامه] آمده است: «پس در نیم دیگر یا نیم باقی مانده از خدا بترسد».
دلیل سوم: عقل
برای ارزش همسرگزینی و فرزند آوری به دلیل عقل نیز می توان استدلال کرد، به این بیان:
1. غریزه جنسی چه در انسان و چه در حیوانات از سوی خداوند همراه با خلقت موجودات جاندار در آنها قرار داده شده و باید از راه درست إعمال گردد و اشفتگی و بی بند و باری جنسی گرچه در میان حیوانات که از عقل بهره ندارند، رایج و بی اشکال است، ولی برای انسانها که از نعمت خرد برخوردار هستند روا نیست، بلکه باید ساماندهی شده و طبق قوانینی انجام بگیرد و این قوانین در میان عقلا در همه قبایل نژادهای انسانی و در میان ادیان و مذاهب محتلف وجود دارد و از آن در عربی به عنوان ازدواج و نکاح و در فارسی به عنوان همسرگزینی تعبیر می شود.
هدف از نهاده شدن غریزه جنسی در حیوانات عموما و در انسانها خصوصا افزون بر ایجاد الفت و دوستی در میان نر و ماده و پدید آمدن آرامش با کنار هم قرار گرفتن، فرزند آوری و استمرار و افزایش نسل نیز است.
از اینرو نزد عقل و عقلا همسرگزینی و فرزند آوری انسانها ارزشمند است و مردان و زنانی که با وجود شرایط و اماده بودن زمینه ازدواج به طور کلی از انتخاب همسر و ایجاد زندگی مشترک خودداری می کنند از نگاه عقل محکوم بوده و مورد سرزنش عقلا قرار می گیرند و کار آنان زشت شمرده می شود.
چنانکه برخی از کشورها که فرزند آوری آنان رو به کاهش گذاشته شده است نگران سرنوشت آینده کشور خود هستند، از اینکه برای اداره کشورشان چه باسد بکنند؟! و ما مسلمانان نیز باید نگران آینده کشور و دین و مذهب خود باشیم و راه برطرف شدن این نگرانی با ازدواج جوانان و فرزند آوری آنان و افزایش نسل است.
[ادامه دارد]
هنگام اذان
موقع اذان ،التماس دعا
الهی
یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد
🍃یا عالیُ بِحَقِّ علی
🍃یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه
🍃یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن
🍃یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن
🍃عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان
در پناه حضرت حق روزی آرام و سرشار از معنویت نثارتان.. آمین یا رب العالمین
یا علی مدد
التمــــــــــاس دعــــا
هنگام اذان است 🍃
لحظه اجابت دعاست🍃
خدایا ظهور حجتت را برسان 🍃
خدایا قلب مقدسش از ما راضی وخشنود بگردان 🍃
خدایا موانع ظهورش برطرف بگردان 🍃
خدایا عاقبت همه مارو ختم به خیر بگردان 🍃
خدایا ما را آنی وکمتر از آنی به خودمان وامگذار🍃
خدایا تا مارو نبخشیدی از این دنیا نبر🍃
الهی آمین بحق حضرت زینب(س) 🍃
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمّد وَعَجِّل فَرَجَهُم وأهْلِك أَعدَائَهُـم أجمَعین🍃
دعابرای بیماران فراموش نشودپس بگو
اللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ اَهْلِکْ اعْدائَهُم اجمع
أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء(🙏)
أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء(🙏)
أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء(🙏)
أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء(🙏)
أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء(🙏)
🍃ـــــــ﷽ــــــــ🍃
🍃نَّ اللَّهَ وَملائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا🍃
🍃 الّلهُمَّ
🍃 صَلِّ
🍃 علی
🍃 مُحَمَّدٍ
🍃 وَآل
🍃 مُحَمَّد
🍃وَعَجِّل
🍃 فَرَجَهُم
الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرج