eitaa logo
معارف تشیع
94 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.2هزار ویدیو
135 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
ازدواج و فرزند آوری در اسلام [قسمت اول] (احمد باقریان ساروی) بسم الله الرحمن الرحیم همسرگزینی و زندگی مشترک زن و مرد انسانها گرچه از جهتی – مانند حیوانات - برای ارضای غریزه و لذات جنسی است، ولی تمایز مهم انسان با حیوان در این باره این است که انسانها برای همسرگزینی خود، تنها به ارضای غرایز جنسی بسنده نمی کنند، بلکه در کنار آن آرامش و فرزند آوری را نیز هدف خود قرار می‌دهند و این هدف برای آنان تا آنجا از اهمیت برخوردار است که در بسیاری از موارد اگر یکی از دو طرف (زن و مرد) نازا باشد و راه درمانی برای آن پیدا نشود ازدواج آن دو ادامه پیدا نکرده و به جدایی می‌انجامد و این چیزی است که در حیوانات به چشم نمی‌خورد، زیرا در چهارپایان اصالت اعمال غریزه جنسی است، گرچه در بیشتر آنان پس از تولد فرزند علاقه به فرزند نیز به عنوان امری غریزی طبیعی در آنها پدیدار می‌َشود، بدون اینکه این موضوع هدف آنان از کنار هم قرارگرفتن و آمیزش باشد. تمایز دیگر انسانها با حیوانات در نوع، کمیت و کبفیت علاقه به فرزند است، زیرا علاقه به فرزند در حیوانات از جهت زمان محدود است و غالبا به مادر اختصاص دارد، به گونه‌ای که با رسیدن فرزند به بلوغ و توانایی او برای ادامه حیات خود، مادر نیز او را از خود جدا کرده و رهایش نموده و با او مانند دیگر حیوانات بیگانه رفتار می‌کند و ارتباط میان پدر مادر و فرزند کاملا منقطع می‌َگردد، ولی انسانها وجود فرزند را نعمتی بزرگ به شمار آورده و نوعی استمرار زندگی خود می‌َدانند و تا آخر عمر خود حاضر نمی‌شوند از او جدا گردند، تا آنچا که با همه توان برای آسایش، پیشرفت، زندگی مناسب و خوشبختی او تلاش خود را به کار می‌گیرند، و برای او همسر گزیده و در صورت توانایی مالی برای او خانه مناسب تهیه می کنند و یا در این راه به میزان توان خود او را یاری می‌رسانند و اگر دختر باشد او را شوهر می‌دهند و او را با دادن جهیزیه در زندگی جدید مستقل کمک می‌َکنند و در هر صورت به فکر آینده آنان نیز بوده و اموالی را به عنوان ارث برای فرزندان خود باقی می‌َگذارند. از اینرو در اسلام چه در قرآن کریم و چه در روایات پیشوایان معصوم علیهم السلام همسرگزینی و فرزند آوری مورد تشویق فراوان قرار گرفته و قوانین و ادابی برای آن مقرر شده است، چنانکه فقیهان نیز در کتاب نکاح به این موضوع اهتمام ورزیده و احکام الهی را در این باره استنباط می‌نمایند. آنچه در این باره در این نوشتار ملاحظه می نمایید بررسی ازدواج و فرزند آوری در اسلام از نگاه قرآن و روایات پیشوایان معصوم علیهم السلام و آراء فقها است. در فقه برای ارزش و استحباب همسرگزینی و فرزند آوری به ادله اربعه [کتاب خدا، سنت، عقل و اجماع] می توان استدلال کرد. دلیل اول: آیات قرآن در باره ازدواج در آیاتی از قرآن کریم انسانها به ازدواج تشویق شده اند: خداوند فرمود: (وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم‏) [النور:32]. «و البته بايد مردان بى‏زن و زنان بى‏شوهر و كنيزان و بندگان شايسته خود را به نكاح يكديگر درآوريد، اگر آن مردان و زنان فقيرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بى‏نياز خواهد فرمود و خدا رحمتش گسترده و بی پایان و (به احوال بندگان) آگاه است‏». و نیز فرمود: (فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساء) [النساء:3]. «پس آن كس از زنان را به نكاح خود درآريد كه شما را نيكو (و مناسب با عدالت) است‏». و درباره هدف از همسرگزینی در میان انسانها فرمود: (وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون‏) [الروم:21]. «و باز يكى از آيات (لطف) او آن است كه براى شما از جنس خودتان جفتى بيافريد كه در كنار او آرامش يافته و با هم انس گيريد و ميان شما رأفت و مهربانى برقرار فرمود. در اين امر نيز براى مردم با فكرت ادله‏اى (از علم و حكمت حق) آشكار است‏». و اما علاقه انسان به فرزند طبیعی بوده و چندان به تشویق نیاز ندارد، و خداوند مردم عصر جاهلیت را از کشتن فرزندان خود نهی فرمود، خداوند در قرآن کریم در مورد دختران که در عصر جاهلیت آنها را می کشتند از کشتن آنان نهی نموده و فرمود (ً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُمْ) [الانعام:151]. «و فرزندان خود را از بيم فقر نكشيد، ما شما و آنان را روزى مى‏دهيم‏». و نیز فرمود: (وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبيراً) [إسراء:31]. «هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل مرسانيد كه ما روزی رسان آنان و شما هستيم، زيرا اين کشتن فرزندان بسيار گناه بزرگى است‏»
در این دو آیه شریفه نکاتی شایسته توجه است: (اولا) گرچه آنچه در جاهلیت عرب مرسوم بود کشتن فرزندان دحتر بود، ولی در این دو آیه با تعبیر «أولاد» به معنای فرزندان – اعم از دختر و پسر - از کشتن آنان نهی شده است. (ثانیا) علت قتل آنان از سوی مردم آن عصر را ترس از گرسنگی بیان کرد که این علت به قتل دختران اختصاص ندارد و در زمان کنونی نیز علت سقط جنین و یا خودداری پدران و مادران از افزایش فرزند شمرده می شود. (ثالثا) خدا به آن علت پاسخ داده و فرمود روزی رسان شما و آن فرزندان خدا است و در این صورت نگرانی شما از گرسنگی به خاطر داشتن فرزند بیجا است. (رابعا) کشتن فرزندان را گناهی بزگ خوانده است. و نیز شایسته توجه است که عنوان قتل تنها در مورد کشتن فرزندان پس از به دنیا آمدنشان صدق نمی کند، بلکه عمومیت دارد و سقط جنین را نیز شامل می‌گردد، از اینرو دیه قتل انسان در مورد سقط جنین نیز ثابت است. و نیز خداوند در آیه دیگر درباره فرزندان کشته شده فرمود: (وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ * بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَت‏) [التکویر:8 - 9]. «و به یاد اور هنگامى را كه از دختران زنده به گور شده باز پرسند * كه (آن بى گناهان) به چه جرم و گناه كشته شدند؟!». از این دو آیه استفاده می شود که کشتن فرزند کیفر آخرتی دارد و کاری که کیفر آخرتی داشته باشد حرام است. [روزنامه بشیر مازندران 23/ 3/ 1402] (ادامه دارد)
38.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هیچ درختی به خاطر پناه دادن به کبوترها بی بار و برگ نشده است تکیه گاه باشیم مهربانی سخت نیست🤍 سلام صبح بخیر❄️
🗓 تقویم شیعه: ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ میلادی: Wednesday - 14 June 2023 قمری: الأربعاء، 25 ذو القعدة 1444 🗞 وقایع مهم: 🔹سفر امام رضا علیه السلام از مدینه به مرو، 200ه-ق 🔹دحو الارض 📆 روزشمار: ▪️5 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام ▪️12 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️14 روز تا روز عرفه ▪️15 روز تا عید سعید قربان ▪️20 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام
🔻‌ وادی السلام ✍️ «وادی السلام» يك قبرستان اسلامی در شهر نجف عراق می باشد که در حدود 1485 هكتارمساحت دارد و بيش از 5 ميليون قبر در آن وجود دارد. اين قبرستان که گفته می شود بزرگترین قبرستان جهان است، حدود 1400 سال است که مرده ها در آن مدفون می گردند. در ورودی قبرستان «وادی السلام» مرقد منسوب به هود و صالح نبی قرار دارد همچنین پیکر "رئیس‌علی دلواری" _ رهبر قیام جنوب ایران علیه استعمار انگلیس_ در این قبرستان به خاک سپرده شده است
اثر ولایت ولی خدا 🌺🌺قالَ مولاناالإمامُ الباقر عليه السلام: 🌺... لَوْ اَنَّ رَجُلاً قام لَيْلَهُ و صامَ نَهارَهُ و تَصَدَّق بِجَميعِ مالِهِ وَ حَجَّ جَميعَ دَهْرِهِ 🌺و لَمْ يَعْرِفْ وِلايَةَ وَلِى اللّهِ فَيُوالِيِه و يكون جَميعُ اَعْمالِهِ بِدِلالَتِهِ مِنْهُ اِلَيْهِ، 🌺ما كانَ عَلىَ اللّهِ حَقٌّ فى ثَوابِهِ ولا كانَ من اَهْلِ الإيمانِ. ; 🌺🌺مولاناامام باقر عليه السلام فرمود: ... اگر فردى شب را نماز گزارد و روز به روزه بگذراند 🌺و تمام اموال خود را صدقه بدهد و تمام عمر خود را حج بجاى آورد، 🌺اما ولايت ولى خدا را نشناسد تا كه از او پيروى كند و تمام كارهايش به راهنمايى او باشد، 🌺نه خداوند به او پاداشى خواهد داد و نه چنين فردى از اهل ايمان است. بحارالأنوار، ج 23، ص 294؛ تفسير عياشى، ج 1، ص 259. 🌺🌺
هرخانه ای حال و هوای خاص خودش را دارد بعضی از خانه ها همین که وارد میشوی عجیب آرامت می کنند انگار که جادویت کرده باشند... بعضی از خانه ها صبح های زود بوی چای تازه دم ونان برشته می دهند وظهر ها بوی پیاز داغ ونعنا وغروب ها بوی هل و دارچین بعضی از خانه ها هیچ وقت دلتنگی ندارند...
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
. 💠 ۲۵ ذی‌قعده ‍ آغاز حرکت از مدینه به خراسان 🔸 امام رضا علیه السلام با آگاهی کامل نسبت به نقشه مأمون، از پذیرفتن ولایتعهدی سر باز زد، اما با فشار و تهدید گماشتگان خلیفه عباسی، سرانجام مجبور شد که همراه آنها به سوی مرو حرکت کند. به این ترتیب، قافله‌ای که بنا بود آن‌حضرت را از مدینه به مرو ببرد، روز ۲۵ ذی‌القعده سال ۲۰۰ ق، از دروازه مدینه خارج شد و قدم در جاده‌ای که به خراسان منتهی می‌شد، گذاشت. طبق گزارش «ابن‌واضح یعقوبی»، ظاهراً مأمون به رجاء بن ابی‌ضحاک فرمان داده‌بود که امام(ع) را از طریق بصره، به سوی مرو بیاورد. ▫️ «بنا به دستور مأمون سفر امام از راه بصره، اهواز و فارس انجام پذیرفت؛ زیرا او تأکید داشت امام از راهی که از شهرهای شیعه نشینِ كوفه و قم می گذرد عبور نکند. ▫️ بنابر پژوهشی که در سال های اخیر انجام شده است، امام رضا علیه السلام از مدینه تا مرو، این مناطق را پشت سر گذاشته است: نقره (معدن نقره)، نباج، بصره، اهواز، بهبهان، شیراز، اصطخر، ابرقو، ده شیر، یزد، خرانق، رباط پشت بادام، نیشابور، ده سرخ، کوه سنگ تراشان (کوهسنگی)، توس(طوس)، نوغان، سرخس و سپس مرو. » 🚩 گزارش های تاریخی از وقایع پیش آمده در طول این سفر بسیار اندک است. 📚 عیون اخبار الرضا(ع) ج ۲، ص۱۸۱ ح۵ ، ماه هشتم، ص۱۰۵ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیزیکدان مشهور برایان کاکس، در پاسخ به این سوال که شگفت انگیزترین پدیده‌ی جهان برای او چه چیزی است، با مثال قرار دادنِ کهکشان راه شیری پاسخ خود را اینگونه بیان می‌کند.
ازدواج و فرزند آوری در اسلام [قسمت دوم] دلیل دوم [بر استحباب ازدواج]: روایات درباره ازدواج اشاره شد که در احادیث وارد شده از پیشوایان معصوم به ازدواج و فرزند آوری و افزایش نسل بشر تشویق فراوان شده است، در این باره تعدادی از احادیث را ملاحظه می‌نمایید: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ )ع( قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ )ص( قَالَ: «تَزَوَّجُوا فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الْأُمَمَ غَداً فِي الْقِيَامَةِ حَتَّى إِنَّ السِّقْطَ يَجِي‏ءُ مُحْبَنْطِئاً عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ- فَيُقَالُ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ- فَيَقُولُ لَا حَتَّى يَدْخُلَ أَبَوَايَ الْجَنَّةَ قَبْلِي».. [وسائل الشیعه (آل البیت)20: 14، ابواب مقدمات النکاح، باب 1 حدیث 2]. امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله فرمود: «ازدواج کنید، که من در روز رستاخیز در میان امتها خواهان افزایش هستم، تا انجا که فرزند سقط شده در کنار درب بهشت می ایستد و به او گفته می شود: به بهشت داخل شو، میگوید، نه، تا هنکامی که پیش از من، پدر و مادرم به بهشت در آیند». قَالَ رَسُولُ اللَّهِ )ص(‏: «مَا يَمْنَعُ الْمُؤْمِنَ أَنْ يَتَّخِذَ أَهْلًا لَعَلَّ اللَّهَ يَرْزُقُهُ نَسَمَةً تُثْقِلُ الْأَرْضَ بِلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ». [وسائل الشیعه (آل البیت)20: 14، ابواب مقدمات النکاح، باب 1 حدیث 3]. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «چه چیزی مؤمن را از همسر گرفتن باز می دارد؟ شاید خدا به او نسلی روزی نماید که زمین را با ذکر لا إله إلا الله سنگین نماید». قَالَ رَسُولُ اللَّهِ )ص‏( «مَا بُنِيَ بِنَاءٌ فِي الْإِسْلَامِ- أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ التَّزْوِيجِ». [وسائل الشیعه (آل البیت)20: 14، ابواب مقدمات النکاح، باب 1 حدیث 4]. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «هیچ بنیانی در اسلام نزد خدا محبوبتر از همسر گزینی بنا نهاده نشد». قَالَ رَسُولُ اللَّهِ )ص(‏ «اتَّخِذُوا الْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَكُم‏». [وسائل الشیعه (آل البیت)20: 15، ابواب مقدمات النکاح، باب 1 حدیث 5]. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: «همسر انتخاب کنید، زیرا این کار پربارترین روزی برای شما است». فِي الْخِصَالِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيٍّ )ع( فِي حَدِيثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ: تَزَوَّجُوا فَإِنَّ التَّزْوِيجَ سُنَّةُ رَسُولِ اللَّهِ )ص(، فَإِنَّهُ كَانَ يَقُولُ مَنْ كَانَ يُحِبُّ أَنْ يَتَّبِعَ سُنَّتِي فَإِنَّ مِنْ سُنَّتِيَ التَّزْوِيجَ وَ اطْلُبُوا الْوَلَدَ فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الْأُمَمَ غَدا». [وسائل الشیعه (آل البیت)20: 15، ابواب مقدمات النکاح، باب 1 حدیث 6]. علی علیه السلام فرمود: «همسر انتخاب کنید، زیرا همسر گزینی سنت پیامبر خدا صلی الله علیه وآله است، زیرا او همواره می فرمود: "هر کس دوست دارد که پیرو سنت من باشد پس بداند که یکی از سنتهای من ازدواج است، و فرزند بخواهید، زیرا من برای فردا [روز رستاخیز] در میان امتها خواهان افزایش هستم"». در کتاب کافی بابی با عنوان «باب کراهة العذبة» وجود دارد که در آن روایات مذمت از خودداری از همسرگزینی را آورده است که از میان آنها سه حدیث در اینجا اورده می شود. قالَ رَسُولُ اللَّهِ )ص(‏ «رُذَالُ‏ مَوْتَاكُمُ‏ الْعُزَّابُ‏». [کلینی، الکافی (دار الحدیث)10: 583 باب کراهة العذبة حدیث 3]. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: «پستترین مردگان شما بی همسران هستند» قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام: «رَكْعَتَانِ يُصَلِّيهِمَا الْمُتَزَوِّجُ أَفْضَلُ‏ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً يُصَلِّيهَا أَعْزَبُ‏». [کلینی، الکافی (دار الحدیث)10: 583 باب کراهة العذبة حدیث 3]. امام صادق علیه السلام فرمود: «دو رکعت نماز را که شخص ازدواج کرده بخواند برتر از هفتاد رکعت نماز است که شخص عزب آن را بخواند». عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ». وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ: «فَلْيَتَّقِ اللَّهَ فِي النِّصْفِ الْآخَرِ» أَوِ «الْبَاقِي».[کلینی، الکافی (دار الحدیث)10: 582 باب کراهة العذبة حدیث 2]. امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: «هر کس ازدواج کند نیمی از دین خود را حفظ کرده است» و در حدیث دیگر [در ادامه] آمده است: «پس در نیم دیگر یا نیم باقی مانده از خدا بترسد».
دلیل سوم: عقل برای ارزش همسرگزینی و فرزند آوری به دلیل عقل نیز می توان استدلال کرد، به این بیان: 1. غریزه جنسی چه در انسان و چه در حیوانات از سوی خداوند همراه با خلقت موجودات جاندار در آنها قرار داده شده و باید از راه درست إعمال گردد و اشفتگی و بی بند و باری جنسی گرچه در میان حیوانات که از عقل بهره ندارند، رایج و بی اشکال است، ولی برای انسانها که از نعمت خرد برخوردار هستند روا نیست، بلکه باید ساماندهی شده و طبق قوانینی انجام بگیرد و این قوانین در میان عقلا در همه قبایل نژادهای انسانی و در میان ادیان و مذاهب محتلف وجود دارد و از آن در عربی به عنوان ازدواج و نکاح و در فارسی به عنوان همسرگزینی تعبیر می شود. هدف از نهاده شدن غریزه جنسی در حیوانات عموما و در انسانها خصوصا افزون بر ایجاد الفت و دوستی در میان نر و ماده و پدید آمدن آرامش با کنار هم قرار گرفتن، فرزند آوری و استمرار و افزایش نسل نیز است. از اینرو نزد عقل و عقلا همسرگزینی و فرزند آوری انسانها ارزشمند است و مردان و زنانی که با وجود شرایط و اماده بودن زمینه ازدواج به طور کلی از انتخاب همسر و ایجاد زندگی مشترک خودداری می کنند از نگاه عقل محکوم بوده و مورد سرزنش عقلا قرار می گیرند و کار آنان زشت شمرده می شود. چنانکه برخی از کشورها که فرزند آوری آنان رو به کاهش گذاشته شده است نگران سرنوشت آینده کشور خود هستند، از اینکه برای اداره کشورشان چه باسد بکنند؟! و ما مسلمانان نیز باید نگران آینده کشور و دین و مذهب خود باشیم و راه برطرف شدن این نگرانی با ازدواج جوانان و فرزند آوری آنان و افزایش نسل است. [ادامه دارد]
هنگام اذان موقع اذان ،التماس دعا الهی یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد 🍃یا عالیُ بِحَقِّ علی 🍃یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه 🍃یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن 🍃یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن 🍃عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان در پناه حضرت حق روزی آرام و سرشار از معنویت نثارتان.. آمین یا رب العالمین یا علی مدد التمــــــــــاس دعــــا هنگام اذان است 🍃 لحظه اجابت دعاست🍃 خدایا ظهور حجتت را برسان 🍃 خدایا قلب مقدسش از ما راضی وخشنود بگردان 🍃 خدایا موانع ظهورش برطرف بگردان 🍃 خدایا عاقبت همه مارو ختم به خیر بگردان 🍃 خدایا ما را آنی وکمتر از آنی به خودمان وامگذار🍃 خدایا تا مارو نبخشیدی از این دنیا نبر🍃 الهی آمین بحق حضرت زینب(س) 🍃 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمّد وَعَجِّل فَرَجَهُم وأهْلِك أَعدَائَهُـم أجمَعین🍃 دعابرای بیماران فراموش نشودپس بگو اللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ اَهْلِکْ اعْدائَهُم اجمع أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء(🙏) أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء(🙏) أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء(🙏) أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء(🙏) أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء(🙏) 🍃ـــــــ﷽ــــــــ🍃 🍃نَّ اللَّهَ وَملائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا🍃 🍃 الّلهُمَّ 🍃 صَلِّ 🍃 علی 🍃 مُحَمَّدٍ 🍃 وَآل 🍃 مُحَمَّد 🍃وَعَجِّل 🍃 فَرَجَهُم الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت🌸 🗓 امروز پنجشنبه ✨خـدایا... 🌸به عشقت، ✨پرده ی صبح را... 🌸از پنجره‎ی احساسم که، ✨رو به بیکرانه ‎های آسمان 🌸و دریای توست باز میکنم... ✨و آرامش را، 🌸از نور تو، ✨تمنا می‎کنم..... 🌸 بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم ✨ الــهـــی بــه امــیــد تـــو 📡 عجیبــ ترینـهای جـــهان
🗓 تقویم شیعه: ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ میلادی: Thursday - 15 June 2023 قمری: الخميس، 26 ذو القعدة 1444 🗞 وقایع مهم: 🔹خروج پیامبر گرامی اسلام از مدینه برای حجة الوداع، 10ه-ق 📆 روزشمار: ▪️4 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام ▪️11 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️13 روز تا روز عرفه ▪️14 روز تا عید سعید قربان ▪️19 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای جالب دکتر_عزیزی در عربستان و مواجهه طنزامیزش با معلم قرآن وهابی رو حتما ببینید.
🥀 حدیث 🌷قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : 🌸ما مِن صَبَاحِِ وَ لاَ رَوَاحِِ اِلَّا وَ بِقَاعُ الاَرضِ تُنادِى بَعضُهَا بَعضاً يَا جَارَهِِ هَل مَرَّ بِكِ الیَومَ ذَاكِر لِلّهِ تَعَالَی ؟ اَو عَبد وَضَعَ جَبهَتَهُ عَلَيكِ سَاجِداً لِلّهِ تَعَالَی ؟ فَمِن قَائِلَةِِ لاَ وَ مِن قَائِلَهِِ نَعَم ، فَاِذَا قَالَت نَعَم اِهتَزَّت وَ اِبتَجَهَت وَ تَرَى اَنَّ لَهَا فَضلاً عَلَى جَارَتِهَا.🌸 ¤¤¤¤¤¤¤ 🍀هيچ صبح و شامی نيست مگر اين كه بعضی از نقاط "زمين" بعضی دیگر را ندا مى كنند: اى همسايه ! آيا امروز کسی بر تو گذشت كه ذكر خدا بگوید؟ يا بنده اى بود كه بخاطر سجده برای خداوند پیشانی خود را بر تو بگذارد؟ برخى نقاط زمین گويند آرى و برخى نه ؛ پس هر قطعه زمینی که جوابش آری باشد بر خود مى بالد و شادمان مى شود و خود را از قطعه همجوارش برتر مى بیند.🍀 📚تنبیه الخواطر، ج۲، ص۵۱
ای بشر از چه گمان کردی که دنیا مال توست ورنه پنداری که هر لحظه اجل دنبال توست هر چه خوردی مال مور و هرچی هستی مال گور هر چه داری مال وارث،هرچه کردی مال توست.... (زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنينَ وَ الْقَناطيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآب‏) [آل عمران/ 14] «مردم را حبّ شهوات نفسانى، از ميل به زنها و فرزندان و هميان‏هايى از طلا و نقره و اسبهاى نشان دار نيكو و چهارپايان و مزارع در نظر زيبا و دلفريب است، (ليكن) اينها متاع زندگانى (فانى) دنياست و نزد خداست منزل بازگشت نيكو.».
🌿 چرا در صحیح بخاری از اهل‌بیت (علیهم‌السلام) روایتی نقل نشده است؟! 👈🏼 عداوت و دشمنی بخاری با اهلبیت (علیهم‌السلام) در بیان روایات از نواصب به خوبی روشن می‌شود. یکی از سؤالاتی که همواره در طول تاریخ مطرح بوده، عدم نقل روایت از ائمه (علیهم‌السلام) در است. با آنکه محدثین و علمای اهلسنت معتقدند امامان شیعه یا همان خاندان رسالت نزدشان صاحب جایگاه عظیم هستند، اما در منابع روایی و حدیثی خود از آن انوار طیبه هیچ روایتی نقل نشده است. ➖ بخاری مشهورترین محدث اهلسنت با آنکه هم‌دوران با بعضی از ائمه (علیهم‌السلام) بوده است، اما به هیچ وجه از آن بزرگواران روایتی نقل نکرده است. ➖ عالم معروف اهلسنت با اشاره به این مطلب، در کتاب خود می‌نویسد: «گویی بخاری دلش از دشمنی و عداوت با اهل بیت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) خالی نبوده است. شاهد بر این مطلب اجتناب از روایت کردن از امامان اهل بیت (علیهم‌السلام) در کتاب خود و بالعکس روایت کردن از دشمنان آنان در این کتاب است». 📚 أحمد بن محمد الغُمَارِی، المداوی، چاپ اول، دار الكتبی، قاهره، ج۱، ص۳۹۲ ➖ با یک تحقیق ساده در صحیح بخاری مانند روز روشن می‌شود که بخاری از نواصب، در کتابش روایت نقل کرده است، اما از اهل‌بیت رسالت (علیهم‌السلام) روایتی نقل نمی‌کند. این مطلب قطعاً نشانه دشمنی او با خاندان رسالت و نشانه‌ی ناصبی‌گری او است.
ازدواج و فرزند آوری در اسلام [قسمت سوم] دلیل چهارم [بر استحباب ازدواج]: اجماع در مورد استحباب ازدواج و فرزند آوری نه تنها در میان فقهای شیعه، بلکه در میان همه فقیهان مسلمان اتفاق نظر وجود دارد، ولی چون مستند این اجماع ادله نقلیه [کتاب خدا و سنت] است، از این رو این اجماع و اتفاق نظر نمی تواند به عنوان دلیل مستقل شمرده شود، بلکه فقط بیانگر این است که در دلالت ادله نقلیه بر ارزشمندی و استحباب ازدواج و فرزنداوری اتفاق نظر وجود دارد. همسرگزینی در کلمات فقیهان فقیهان نیز با توجه به آیات قرآن کریم و روایات پیشوایان معصوم علیهم السلام به استحباب ازدواج و فرزند آوری و کراهت بی همسر بودن فتوا داده اند. سید محمد کاظم یزدی (رحمه الله) درباره ازدواج گفته است: «از بعضی از اخبار كراهت عزب بودن استفاده می شود... و بنا بر قول اقوی در استحباب ازدواج بين کسی که به آن اشتیاق داشته باشد و کسی که به آن مشتاق نباشد فرقی وجود ندارد، زیرا اخبار در این باره اطلاق دارد و نیز برای اینکه فائده آن به كسر شهوت انحصار ندارد، بلکه فوائد دیگر دارد که یکی از آنها افزایش نسل و فراوان شدن گوینده "لا إله إلا الله" است‌… مسأله 3. آنچه مستحب است طبيعت اردواج است، چه‌ قصد قربت داشته باشد و چه قصد قربت نداشته باشد، و عبادت بودن و ثواب داشتن آن به قصد قربت توقف ندارد. مسأله 4. استحباب ازدواج با ملاحظه نفس و طبيعت آن است. و أما با ملاحظه عوارض آن بر اساس احكام پنجگانه تقسیم می شود، از اینرو گاهی به سبب نذر یا عهد یا سوگند و نیز در جایی که مقدمه برای واجب مطلق باشد و یا در ترك آن گمان ضرر و یا وقوع در زنا و یا حرام دیگر وجود داشته باشد واجب می‌شود، و گاهی مستحب و گاهی حرام می‌شود، مانند آنجا که به واجبی اخلال برساند، اخلال به واجب مانند اینکه مانع تحصيل‌ علم واجب و یا ترك حقی از حقوق واجب گردد... و گاهی ازدواج مكروه می‌شود، مانند آنجا که وقوع در مكروهی را سبب گردد، و گاهی مباح می‌شود، مانند آنجا که مصلحت تركش با مصلحت انجام دادنش تعارض داشته باشد... [العروة الوثقی 2: 796 (اسلامیه)، کتاب النکاح]. فقیهانی که نوعا بر عروة الوثقی حاشیه زده اند در مورد استحباب ازدواج چیزی بیان نکردند و این نکته بیانگر تایید فتوای سید پزدی (رحمه الله) در مورد استحباب همسرگزینی و فرزند آوری است. امام خمینی (رحمه الله) نیز گفته است: «ازدواج از مستحبات مؤکّد است و آنچه در تشویق به آن و مذمت از ترک آن (در اخبار معصومان علیهم السلام) وارد شده بی شمار است» [تحریر الوسیله، ج 2 ص 211]. امام خمینی (رحمه الله) در ادامه تعدادی از اخبار را نقل کرده و سپس احکام ازدواج را بیان نموده است. سقط جنین یکی از موانع بزرگ افزایش نسل انسان سقط جنین و کشتن فرزند در رحم مادر است، سقط جنین گاهی از روی ناچاری و برای نجات جان مادر و مانند آن است، در این صورت طبق نظر پزشک متخصص عمل می شود و حرمت شرعی ندارد، گرچه این موضوع حکم وضعی وجوب پرداخت دیه را بر نمی دارد، ولی سقط جنین در صورت ضروری نبودن، افزون بر وجوب پرداختن دیه قتل، از جهت تکلیفی نیز حرام است.‌ برای اثبات حرمت و نا مشروع بودن سقط جنین به آیاتی از کتاب خدا یعنی قرآن کریم و سنت [روایات پیشوایان معصوم علیهم السلام] و دلیل عقل استدلال شده است. دلالت کتاب خدا بر حرمت سقط جنین برای اثبات حرمت سقط جنین از سوی پدر و مادر به آیاتی از قرآن کریم استناد کرده اند که در اینجا مورد بررسی قرار می گیرد. الف: خداوند فرمود: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبيرا» [الإسراء:31]. «و فرزندان خود را به خاطر ترس از فقر نکشید، ما شما و آنان را روزی می دهیم. به یقین کشتن آنان گناه بزرگی است». ب: خداوند فرمود: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُم‏» [الأنعام: 151] «فرزندانتان را از فقر نکشید، ما شما و آن ها را روزی می دهیم». گرچه این دو آیه بر حرمت سقط جنین دلالت ندارد؛ زیرا موضوع این آیات «حرمت قتل اولاد» است؛ نه سقط جنین و قتل اولاد غیر از سقط جنین است؛ زیرا اولاد که جمع «ولد» است از ماده ولادت [زاده شدن] است. بنابراین به فرزند انسان تا هنگامی که در رحم است، حقیقتاً ولد گفته نمی شود؛ زیرا هنوز ولادت و زایمان صورت نگرفته است؛ بلکه بعد از ولادت و زایمان به آن ولد گفته می شود و سلب حیات او قتل او شمرده می‌شود، ولی سلب حیات از جنین تا زمانی که در رحم است را سقط، اسقاط و اجهاض می‌گویند، نه قتل.
آری عنوان قتل بر سفط جنین نیز اطلاق می شود، از اینرو ممکن است گفته شود زاده شدن از مادر خصوصیت ندارد، بلکه سلب خصوصیت شده و آنچه متعلق نهی است قتل انسان و فرزند است گرچه فعلا از مادر زاده نشده باشد، ولی بالقوه و به اعتبار بعد از تولد عنوان ولد بر او اطلاق می شود، البته در صورتی که از حالت نطفه بودن بیرون آمده و جنین شکل انسانی پیدا کند و الا عنوان قتل صدق نمی کند، بنا براین دو آیه شریفه بر حرمت قتل جنین نیز در صورتی که به مرحله ای برسد که شکل انسانی پیدا کند دلالت می کند. [ادامه دارد]