eitaa logo
معارف تشیع
94 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.3هزار ویدیو
137 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
خمس درس 32.MP3
47.27M
خارج فقه کتاب خمس درس 32 چهار شنبه سوم اسفند 1401 شمسی
درس 32 چهار شنبه سوم اسفند حکم کنز در زمین خریداری شده متن عروه: و لو كان في ارض مبتاعة مع احتمال كونه لاحد البائعين عرفه المالك قبله |1| فان لم يعرفه فالمالك قبله و هكذا فان لم يعرفوه فهو للواجد و عليه الخمس». |1| شرح: [وجوب تعریف در این فرض] در میان ما مخالفی وجود ندارد، چنانکه از کتاب جواهر نقل شده است [جواهر الکلام 16: 31] و در کتاب «منتهي» [جلد 8: 526] برای آن ادعای اجماع شده است، به خاطر عمل به يد سابق، زیرا يد بر خانه يد بر اشیاء آن نیز است، و این «ید» اماره تا رمانی که کشف خلاف نشده باشد أماره بر ملکیت است، افزون بر دلالت فقره اول از دو صحيحه سابق محمد بن مسلم بر آن، بنا بر اینکه دو صحیحه به باب كنز ارتباط داشته باشند. اشکال: بر این يد مناقشه شد [در کتاب مدارک الاحکام 5: 372] به اینکه اگر در اینجا تمام باشد بر این دلالت خواهد کرد که آن چیز بدون تعريف مال آن شخص [صاحب خانه] است، بلکه باید به آن حكم کرد حتی اگر قابل ادعا نباشد، مانند کودک، دیوانه و مرده. پاسخ: [حاج آقا رضا همدانی] در «مصباح الفقيه» [جلد 14: 65] از اشکال مذکور پاسخ داد به اینکه اینگونه يد تبعی غير مستقل ظهورش در ملكيت تمام نمی‌شود مگر با ضميمه ادعاء، مخصوصا با توجه به ظهور فعلش که انتقال خانه است در اطلاع نداشتن او از چیزی که در آن خانه مدفون است، و مستندی برای حجيت «يد» وجود ندارد جز بناء عقلا و امضای آن از سوی شارع، و عقلا برای يد سابق که فعلا باقي نیست- نسبت به مانند این اموال که استيلاء بر آنها اخراز نشده جز با تبع – اعتباری بیش از قبول ادعای او بر ملكيت اعتباری قایل نیستند. و بالجمله: بين يد فعلي و يد سابق فرقی وجود ندارد، مخصوصا اگر تبعي باشد. آری در اینجا چیز دیگر وجود دارد و آن این است که آنچه ذکر شد در صورتی صحیح است که يد سابق نسبت به كنز احراز بشود، به ابنکه علم پیدا کند که در سابق مدفون بوده است، و اما اگر احراز نشود، به اینکه احتمال تأخر دفن تا زمان لاحق داده شود، در این صورت وجهی برای وجوب رجوع به مالك سابق وجود ندارد، و تنها این احتمال که این کنز مال او است – مانند لقطه - موجب وجوب تعريف آن برای او نمی‌شود، و الا لازم می‌آید وجوب تعريف برای هر چیزی که احتمال داده می‌شود که برای او باشد، نه به خاطر خصوص مالك سابق و این خلاف فرض است، به دلیل آنچه دانستی از اینکه حكم لقطه و مجهول المالك بر مذخور از روی قصد جاری نمی‌شود، محصوصا با وجود آثار قدمت در آن، و مخفي نیست که احتمال تأخر دفن در ايادي سابق بر سابق بیشتر متمشی می‌شود. متن عروه: «و ان ادعاه المالك السابق فالسابق اعطاه بلا بينة |1| و ان تنازع الملاك فيه يجري عليه حكم التداعي» [2]. |1| شرح: زیرا این مقتضای ید است. |2| شرح: ظاهر این عبارت به قرينه سياق، ملاك طولي است، با اینکه حكم در این صورت قطعا تداعي نیست، بلکه سابق بر اسبق مقدم می‌شود، چنانکه مصنف نیز به آن فتوا داده است، زیرا سابق نسبت به اسبق به منزله دليل نسبت به اصل است، از آنجا که نسبت به اسبق فعلي است و اسبق شأني است. به عبارت دیگر: لاحق به منزله منكر ولی سابق به منزله مدعی است، بنا براین بر ان دو حكم مدعي و منكر جاری می‌شود، نه متداعيين، از اینرو عبارت مصنف باید بر ملاك هم عرض بودن حمل شود، و تعبير به تداعي نیز به صورت مسامحه واقع شده است، زیرا تداعي در صورتی تحقق پیدا می‌کند که هر یک از ان دو نسبت به یک چیز مدعي باشند، در حالی که دو مالك در عرض هم هر دو مدعی باشند اگر هر دو يدی بر خانه داشته باشند هر یک نسبت به نصف مشاع که در احتیار دیگری قرار دارد مدعی و نسبت به آنچه در اختیار خود او قرار دارد منكر است. شرط نصاب در کنز متن عروه: «و يشترط في وجوب الخمس فيه النصاب و هو عشرون دينارا». [1]. [1] شرح: [دلیل بر لزوم تصاب در وجوب خمس:] به خاطر چیزی است که در بحث از عموم و شمول كنز نسبت به طلا و نقره و جز این دو بیان شد که آن دلیل صحيحه بزنطي از امام رضا (علیه السلام) بود و در آن آمده است: سألته عما يجب فيه الخمس من الكنز فقال: «ما يجب الزكاة في مثله ففيه الخمس». {الوسائل ج 9: 495 – 496، کتاب الخمس، ابواب ما يجب فيه الخمس، باب 2، حديث 2]. پیش از این بیان شد که در صحيحه سه اجتمال داده می‌شود: (اول): مراد از آن با سؤال و جوابش مقدار باشد. (دوم): مقصود از آن نوع و جنس باشد. سوم: مقصود از ان هر دو باشد. و نیز بیان شد که احتمال سوم اقوی است، ولی نسبت به صحيحه دیگر بزنطی که درباره نصاب معدن وارد شده است احتمال اول تقویت می‌شود، پس روايت به طور قطع در مقام بیان نصاب است. در این صورت بحث واقع می‌شود در اینکه نصاب معتبر در اینجا آیا نصاب طلا مطلقا و یا نصاب نقره مطلقا و یا اقل قيمت از نصاب آن دو مطلقا است و یا معتبر است طلا با طلا و نقره با نقره و غير آین دو با اقل قيمت [از طلا و نقره]؟ در این مسأله وجوهی تصور می‌شود:
(وجه اول): قول امام (ع) «عشرين دينارا» در صحيحه بزنطی که درباره نصاب معدن وارد شده قرينه قرار داده شود بر اینکه مراد در این مقام نیز همین است، به قرينه وحدت سائل و مسؤول و تشابه دو جواب در دو صحيحه. (وجه دوم) نصاب نقره یکی از چیزهایی است که در آن زكات واجب می‌شود.
مقدمه البیع 1.pdf
329.9K
مقدمه کتاب البیع جلد اول استاد علامه ایت الله جوادی املی (مد ظله)
آدم هایِ بی معرفتی هستیم ! زود برایِ هم تکراری می شویم زود از هم خسته می شویم . انگار عاشق شدن را یادمان نداده اند پایِ حرف ماندن را ، وفاداری را ؛ یادمان نداده اند . اولش برای به دست آوردنِ هم ، به هر دری می زنیم به هم که رسیدیم ؛ مقایسه می کنیم ، دنبالِ عیب هایِ هم می گردیم ، و راحت از هم سیر می شویم . انصافا که آدم هایِ بی اراده و سر درگمی هستیم ، به حرف و قول هایمان هیچ اعتباری نیست . ما یک مشت بازنده ایم که انتقامِ نداشته هایمان را ؛ از رابطه ها و آدم هایِ بی گناه می گیریم
18.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠شیخ جمیل عالم سنی اهل لبنان ،که در مناظره با وهابیت از اعتقادات شیعه دفاع کرد!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┊ ┊ 🍎 ┊ ❄️ 🍎 سـلام پنج شنبه ی زیبـاتون بخیر🕊❄️ صبـح زمستونیتون بـا طراوت 🕊🍎 امروزتون سرشـار از آرامـش🕊❄️ الهـی نگـاه پـر مـهر خــــدا🕊🍎 هـمـراه لحـظه‌هــاتـون 🕊❄️ آخر هفته تون عالی🕊🍎
🗓 تقویم شیعه: ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ میلادی: Thursday - 23 February 2023 قمری: الخميس، 2 شعبان 1444 🗞 وقایع مهم تاریخ امروز: 🔹اعلام وجوب روزه در ماه مبارک رمضان 🔹مرگ معتز عباسی لعنة الله علیه، 255ه-ق 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا ولادت امام حسین علیه السلام ▪️2 روز تا ولادت حضرت عباس علیه السلام ▪️3 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام ▪️9 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ▪️13 روز تا ولادت حضرت صاحب الزمان (عج)
❇️ فقیــه نــوآور؛ نگاهی گذرا به خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی صاحب جواهر ◻️ نقل است که روزی از مرحوم صاحب جواهر سؤال می‌کنند که اگر خداوند به شما اطلاع دهد که از عمر شما جز چند ساعت و جز اندکی نمانده، این ساعات پایانی عمر را صرف چه کار می‌کنید؟ ایشان در جواب می‌فرمایند: این چند ساعت عمرم را صرف خدمت به خلق و گره‌گشائی از مردم می‌کنم و اگر دیدم که کاری نمی‌توانم برای کسی انجام دهم، می‌روم جلوی در خانه‌ام می‌نشینم تا شاید کسی به من مراجعه بکند و بگوید حاج‌آقا برایم استخاره‌ای بگیرید. 🔹اول شعبان سالگشت رحلت عالم بزرگوار آیت‌الله محمدحسن نجفی اصفهانی(ره) معروف به صاحب جواهر می‌باشد.
هدایت شده از اخبار 🇮🇷 20:20
19.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صدای دلنشین نوجوان مازندرانی در برنامه معلی بینندگان را شگفت زده کرد. ✅کانال اخبار 20:20👇 http://eitaa.com/joinchat/1684144128C592f3e217d