eitaa logo
معارف تشیع
92 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
3.4هزار ویدیو
137 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
می‌خواهم قرانی باشم بسم الله الرحمن الرحیم چکیده بی تردید قران کریم - از میان کتابهای آسمانی - تنها کتاب فرستاده شده از سوی خداوند است که از دست تحریف در امان مانده و از جهت سند متقن بوده و همه ایات آن فرستاده شده از سوی خداوند متعال است، نه چیزی بر آن افزوده و نه چیزی از آن کاسته شده است، جز اینکه در دلالت بسیاری از آیات قران اجمال وجود دارد و به تفسیر درست نیازمند است، و از سوی دیگر به سبب از بین رفتن بسیاری از احادیث پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت پاک و معصوم او دست ما از تفسیر درست و یقینی همه آیات آن کوتاه است، با این حال این‌گونه نیست که برای تفسیر آیات و بیان احکام ان احادیث درست نداشته باشیم، بلکه در منابع روایی ما مسلمانان که همه احادیث به صورت مستند و معنعن وجود دارد احادیث فراوان صحیح و موثق یافت می‌شود و علمای اسلام از ان احادیث نه تنها برای استنباط احکام، بلکه برای دیگر معارف دین اسلام و مذهب تشیع استفاده می‌کنند. در این میان معدود افرادی بدون دلیل درست و منطقی ادعا می‌کنند همه معارف الهی و احکام دین را می‌توان از قران استحراج نمود و قرآن کریم به تنهایی برای این منظور کافی است و ما در این پژوهش می‌خواهیم با توجه به آیات قران و آدرسهایی که در آن ذکر شده است بطلان این توهم را آشکار گردانیده و لزوم پیروی از ثقلین (کتاب خدا و عترت پیامبر صلی الله علیه وآله) را ثابت نماییم. کلید واژهها: قرآن، قرآنی، عترت، اهل بیت، سنت. مقدمه مقصود از عنوان مقاله نقد کسانی است که میگویند: مسلمانان اگر تنها به قران تممسک کنند برای احکام و معارف دینشان کافی است و به روایات پیامبر صلی الله علیه وآله و امامان معصوم علیهم السلام نیازی نخواهند داشت. بارها در فضای مجازی از افرادی خوانده ام که اگر ما تنها به قران رجوع نماییم برای دین و شریعت و همه احکام فروع دین ما کافی است. البته قابل انکار نیست که از میان کتابهای فرستاده شده بر پیامبران خدا، قرآن کریم تنها کتاب فرستاده شده از سوی خدا است که در طول چهارده قرن هیچ گونه تحزیفی در آن راه پیدا نکرد، نه چیزی بر ان افزوده و نه چیزی از ان کاسته شد، از اینرو از جهت سند قطعی است. ولی از جهت دلالت اینگونه نیست که همه آیات آن روشن و مبیّن باشد، بلکه آیات فروان وجود دارد که از جهت دلالت مجمل است و به تفسیر نیاز دارد و وجود روایات و کتابهای فراوان تفسیر در میان سنی و شیعه در طول قرنها گواه صادق بر روشن نبودن دلالت همه آیات قران است، از اینرو قرآن به تنهایی برای کسب معارف الهی و استنباط احکام دین کافی نیست و به مفسر و مبین نیاز دارد، چنانکه بسیاری از واجبات و محرمات دین و شریعت اسلام در قران بیان نشده است، بلکه قران در هر زمانی به مبین و مفسر نیاز دارد تا ابهامات را برطرف نموده و مجملات را توضیح دهد و در بعضی از آیات قران این افراد به عنوان افراد مطاع و کسانی که اطاعت از آنان واجب است [رسول، اولی الامر و ولیّ] اشاره شده‌اند. با این حال برخی ادعا می‌کنند که قران همه معارف الهی و احکام مورد نیاز جامعه را بیان نموده و مسلمانان به چیزی مانند سنت و عترت نیاز ندارند. در این نوشتار تلاش شده است بطلان توهم این دسته از مدعیان روشن گردیده و ثابت شود که در کنار قرآن به عنوان ثقل اکبر، به سنت پیامبر صل الله علیه وآله و اهل بیت معصوم علیهم السلام به عنوان ثقل اصغر که از احادیث موجود در کتابهای روایی استفاده می‌شود لازم است عمل شود و تکیه کردن به قرآن برای کسب معارف الهی کافی نیست.
مستندات تفکر اکتفا به قرآن تردیدی نیست که قرآن کریم نخستین و اصلی‌ترین منبع متقن و مورد اتفاق مسلمانان برای فهم معارف الهی و احکام و شریعت دین اسلام است و تا آنجا که قران بر حکمی از احکام خدا دلالت داشته باشد نوبت به ادله دیگر استنباط نمی‌رسد، ولی مشکل این است که صاحبان تفکر اکتفا به قرآن، این کتاب الهی را برای فهم معارف و احکام مورد نیاز جامعه و هدایت بشر کافی دانسته و تمسک به روایات پیشوایان معصوم علیهم السلام را نادرست و انحراف از قران می‌پندارند، اینان در زمان کنونی برای اثبات ادعای خود به آیاتی از قران و بعضی از روایات از پیشوایان معصوم علیهم السلام استناد می‌کنند که بر حصر دلالت نداشته و با رجوع به سنت برای درک معارف و اجکام دین منافات ندارد. به عنوان نمونه: خداوند فرمود: (إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي‏ هِيَ أَقْوَم‏) [الاسراء:9] «همانا اين قرآن هدايت مي‌كند به آنچه راست و درست‏تر است‏». و فرمود: (ِوَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمين‏) [النحل:89]. «و اين كتاب را كه بتو نازل كرده‏ايم بيان همه چيز، و راهنما و رحمت و بشارتى براى مسلمانان است‏». علی علیه السلام نیز فرمود: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ‏ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لَا يَغُشُّ وَ الْهَادِي الَّذِي لَا يُضِلُّ وَ الْمُحَدِّثُ الَّذِي لَا يَكْذِب‏» (نهج البلاغه (صبحی الصالح) خطبه 176). «آگاه باشید، این قران پند دهنده ای است که فریب نمی‌دهد و هدایتگری است که گمراه نمی‌گرداند و سخنگویی است که دروغ نمی‌گوید». پاسخ به این تفکر با ملاحظه عناوینی که در ادامه تقدیم می‌شود ظاهر می‌گردد: پاسخ به مستندات ایه 9 از سوره اسراء تنها بر هدایتگری قران دلالت دارد، در حالی که هدایتگری غیر قران، مانند پیامبران را نفی نمی‌کند و در آیه‎‌ای دیگر در باره گروهی از پیامبران فرمود (وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا) [الانبیاء: 73] «و آنانرا پيشوايانى قرار داديم كه با فرمان ما هدایت مى‏كنند». و نیز فرمود (وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُون‏) [الاعراف:181] «از آفريدگان ما امتى هستند كه به حق هدایت مى‏كنند و بدان به عدالت حكم مى‏كنند». آیه سوره نحل نیز دلالت ندارد که همه معارف و احکام مورد نیاز مردم در قران صریحا و بدون واسطه بیان شده باشد، چنانکه این موضوع روشن است که در قران بیشتر احکام فروع دین صریحا بیان نشده است، بلکه مقصود بیان بودن قران برای هر چیزی با توجه به آدرس‌هایی که داده است مانند اطاعت از پیامبر و اولی الامر است. حدیث نهج البلاغه نیز بر اختصاص خصوصیات ذکر شده به قران دلالت ندارد، چنانکه تنها بر پند دهندگی و هدایتگری و خبر دادن صادقانه دلالت دارد که هادی و مخبر بودن پیامبر و اوصیای پاک او و مفسر بودن آنان برای قران را نفی نمی‌کند. افزون بر اینکه در ادامه خواهد آمد که علی علیه السلام در باره قرآن فرمود که به ترجمان نیاز دارد و خود را از اهل بیت نبوت خوانده است. (ادامه دارد)
شب اول ماه ربیع الاول لیله المبیت است یعنی شبی که حضرت علی علیه السلام در بستر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خوابید تا ازجان ایشان در مقابل سوء قصد دشمنان مراقبت کند کانال احادیث تصویری
🌸پنجشنبہ و ياد درگذشتگان😔 🌸اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ 🌸🌿 🙏التماس دعا 🙏 🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 🌸پنجشنبہ است ثانیه هایمان بوی دلتنگی میدهد چه مهمانان ساکتی هستند رفتگان ؛ نه بدستی ظرفی آلوده میکنند ؛نه به حرفی دلی را 🌸تنها به فاتحه قانعند😔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بار الها تنهاکوچه ای که بن بست نيست کوچه يادتوست از تو خالصانه ميخواهم که دوستان خوبم و هيچ انسانی در کوچه پس کوچه هاي زندگی اسير وگرفتار هيچ بن بستی نگردند شب همه عزیزان بخیر ❤️ ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‍‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‍‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
عدالت سلطان غزنوی 💎 سلطان محمود غزنوی شبی هر چه کرد ؛ خوابش نبرد ، غلامان را گفت : حتما به کسی ظلم شده ؛ او را بیابید. پس از کمی جست و جو ؛ غلامان باز گشتند و گفتند : سلطان به سلامت باشد ، دادخواهی نیافتیم . اما سلطان را دوباره خواب نیامد ؛ پس خود برخواست و با جامه مبدل ، از قصر بیرون شد ؛ در پشت قصر خود ؛ ناله ای شنید که میگفت خدایا : سلطان محمود هم اینک به خوشی در قصر خویش نشسته و در نزدیک قصرش اینچنین ستم میشود ؛ سلطان گفت : چه میگویی؟ من محمودم و از پی تو آمده ام ؛ بگو ماجرا چیست؟ آن مرد گفت : یکی از خواص تو که نامش را نمیدانم ؛ شبها به خانه من می آید و به زور ، زن من را مورد آزار و اذیت و تجاوز قرار میدهد . سلطان گفت : اکنون کجاست؟ مرد گفت: شاید رفته باشد . شاه گفت : هرگاه آمد ، مرا خبر کن ؛ و آن مرد را به نگهبان قصر معرفی کرد و گفت : هر زمان این مرد ، مرا خواست ؛ به من برسانیدش حتی اگر در نماز باشم . شب بعد ؛ باز همان سرهنگ به خانه آن مرد بینوا رفت ؛ مرد مظلوم به سرای سلطان شتافت . سلطان محمود ؛ با شمشیر برهنه به راه افتاد ، در نزدیکی خانه صدای عیش مرد را شنید ؛ دستور داد تا چراغها و آتشدانها را خاموش کنند آنگاه ظالم را با شمشیر کشت . پس از آن دستور داد تا چراغ افروزند و در صورت کشته نگریست ؛ پس ؛ در دم سر به سجده نهاد ، آنگاه صاحب خانه را گفت قدری نان بیاورید که بسیار گرسنه ام . صاحبخانه گفت : پادشاهی چون تو ؛ چگونه به نان درویشی چون من قناعت توان کردن؟ شاه گفت: هر چه هست ؛ بیاور . مرد پاره ای نان آورد و از شاه سبب خاموش و روشن کردن چراغ و سجده و نان خواستن سلطان را پرسید ؛ سلطان در جواب گفت: آن شب که از ماجرای تو آگاه شدم ؛ با خود اندیشیدم در زمان سلطنت من ؛ کسی جرأت این کار را ندارد مگر یکی از فرزندانم ؛ پس گفتم چراغ را خاموش کن تا محبت پدری ؛ مانع اجرای عدالت نشود ؛ چراغ که روشن شد ؛ دیدم بیگانه است ؛ پس سجده شکر گذاشتم . اما غذا خواستنم از این رو بود که از آن شب که از چنین ظلمی در سرزمین خود آگاه شدم؛ با پروردگار خود پیمان بستم لب به آب و غذا نزنم تا داد تو را از آن ستمگر بستانم . اکنون از آن ساعت تا به حال چیزی نخورده ام. گر به دولت برسی ؛ مست نگردی ؛ مردی گر به ذلت برسی ؛ پست نگردی ؛ مردی اهل عالم همه بازیچه دست هوسند گر تو بازیچه این دست نگردی ، مردی. منبع: منبع: پند تاریخ ج۳ ص۱۸۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌳🌹 آغاز روزمان را مزین و منور میکنیم به کلام روحبخش و دلنشین قرآن کریم..🌹🌳🌹
بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم