۸ بهمن ۱۴۰۱
۹ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی برای رشد کردن🌾🌱
باید سختی کشید.
گاهی برای فهمیدن
باید شکست خورد.
گاهی برای بدست آوردن
باید از دست داد.🌾🌱
سلام
صبح زیبای زمستانیتان بخیر
روزتون سرشار از حس خوب💚😍🌸
۹ بهمن ۱۴۰۱
۹ بهمن ۱۴۰۱
🗓 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
میلادی: Sunday - 29 January 2023
قمری: الأحد، 7 رجب 1444
🌹 امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
🗞 وقایع مهم شیعه:
🔹ارسال نامه مامون به امام رضا علیه السلام برای ولایت عهدی، 200ه-ق
📆 روزشمار:
▪️3 روز تا ولادت امام جواد علیه السلام
▪️6 روز تا ولادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام
▪️8 روز تا وفات حضرت زینب سلام الله علیها
▪️18 روز تا شهادت امام موسی کاظم علیه السلام
▪️19 روز تا وفات حضرت ابوطالب علیه السلام
۹ بهمن ۱۴۰۱
۹ بهمن ۱۴۰۱
۹ بهمن ۱۴۰۱
۹ بهمن ۱۴۰۱
کتاب خمس درس 17 یکشنبه نهم بهمن
استثنای مؤونه اخراح و تصفیه
متن عروه: «بعد استثناء مؤونة الاخراج و التصفية و نحوهما |1| فلا يجب اذا كان المخرج اقل منه و ان كان الاحوط اخراجه اذا بلغ دينارا بل مطلقا».
|1| در مدارك آمده است: «هذا الحكم مقطوع به في كلام الاصحاب» (سید عاملی، مدارک الاحکام 5: 392).
و در کتاب الخلاف آمده است: »وقت وجوب الخمس في المعادن حين الاخذ و وقت الاخراج حين التصفية و الفراغ منه و يكون المؤونة و ما يلزم عليه من اصله و الخمس فيما يبقي ... و اما احتساب النفقة من اصله فعليه اجماع الفرقة». [الخلاف2: 118 – 119 مساله 140].
و در کتاب تذكره امده است: «مسألة يعتبر النصاب بعد المؤونة لانها وصلة الي تحصيله و طريق الي تناوله فكانت منهما كالشريكين، و قال الشافعي و احمد: المؤونة علي المخرج لانه زكاة، و هو ممنوع". و في المنتهي ايضا نحو ذلك بلا تفاوت». (علامه حلی، تذکرة الفقهاء5: 4427، مساله 317).
بررسی: در اینجا دو مسأله وجود دارد: مساله اولی: اصل استثناء مؤونه. مساله ثانيه: اعتبار نصاب قبل از مؤونه است یا او بعد از آن؟.
اما مساله اولي، برای اثبات آن به اجماع و روايات استثناء مؤونه استدلال شده است، و نیز به اینکه مستفاد از اخبار وارده در تفسير آيه خمس و غير آن این است که موضوع خمس در همه موارد – از غنائم جنگ و معادن و كنوز و ارباح مكاسب و مانند ان - عنوان غنيمت است، و ظاهر ابن است که اغتنام و استفاده صدق نمیکند مگر بعد از اخراج مؤونه تحصيل مال.
بررسی: در این مسأله که در كلمات بسیاری از اصحاب به گونه ای عنوان نشد که كاشف از اقوال معصومين (ع) باشد، تحصیل اجماع مشكل بلکه ممتنع است، گرچه – چنانکه پیش از این نقل شد – شیخ طوسی (رحمه الله) در کتاب «الخلاف» آن را ادعا کرده است، و اخبار استثناء مؤوننه که به شهادت بعضی از آنها به مؤونه رجل و عيالش تفسیر شده است مستثنا در ارباح مكاسب است، پس باقي میماند دليل اخير و ظاهر این است که این دلیل برای اثبات مقصود کافی باشد.
و اما مسأله دوم، تحصيل اجماع یا عدم خلاف در آن مشكلتر است، زیرا این مساله در كلمات اصحاب عنوان نشد، و نظر علامه در دو کتاب تذكره و منتهي ناظر به مسأله اولي است، نه این مسأله، چنانکه از استدلال او و از آنچه که از شافعي و احمد در مقابل قول مختار خود نقل کرده ظاهر میشود.
پس آنچه در کتاب «جواهر» [ج 16: 83] در مسأله «دم» امده، از اینکه «ظاهر تذكره و منتهي این است که مساله مجمع عليها نزد ما است» چون خلاف در دو مساله را به شافعي و احمد نسبت داده است، فسادش ظاهر میشود.
و مخفي نماند که مختار «مدارك الاحکام» [5: 392] در این مسأله این است که اعتبار نصاب قبل از مؤونه است و از نقل کلام او در جواهر ]16: 18 و 82 - 83, و مصباح الفقیه [14: 24 و 197] عكس آن ظاهر میشود، پس رجوع کنید به کتاب مدارک الاحکام، و در منقولات تا انجا که ممکن باشد باید به منابع آنها رجوع کنید. و اجمالا اینکه: ادعای اجماع در مسأله در کتاب خلاف بلا وجه است.
شيخ انصاري (قدس سره) برای اعتبار نصاب بعد از مؤونه استدلال کرد به اینکه ظاهر قول او [امام علیه السلام] «ليس فيه شئ حتي يبلغ عشرين دينارا« وجوب خمس در همه بیست دینار است، البته اگر به این نصاب برسد، و این تصور نمیشود مگر به اینکه مؤونة قبلاً جدا بشود. [کتاب الخمس، ضمن تراث الشیخ الاعظم 11: 127].
اشکال بر او این است که مفهوم كلام امام (ع) این است که معدن اگر به بیست دینار برسد (فيه شئ) و در مسأله اولي ظاهر شد که اصل اخراج مؤونه بلا اشكال است، در این صورت قيد "بعد المؤونة" یا به شرط یعني "اذا بلغ" و یا به جزاء یعني "ففيه شئ" بر میگردد، و لازمه اولی اعتبار نصاب بعد از مؤونه و لازمه دومی اعتبار نصاب قبل از مؤونه است و مرجحی برای یکی از دو اطلاق وجود ندارد، از اینرو تعارض میکنند و پس از سقوط هر دو، به اطلاقات ثبوت خمس در معدن رجوع میشود و مقتضای اطلاقات مزبور اعتبار نصاب قبل از مؤونه است، زیرا اصل اخراج مؤونه متيقن است و اما اینکه اعتبار نصاب نیز بعد از آن باشد، مشكوك فيه است، پس احوط – اگر اقوي نباشد - اعتبار نصاب قبل از مؤونه است.
۹ بهمن ۱۴۰۱
۹ بهمن ۱۴۰۱
۹ بهمن ۱۴۰۱
۱۰ بهمن ۱۴۰۱