eitaa logo
معارف تشیع
92 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3.2هزار ویدیو
134 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
ارزش استفاده انسان از دسترنج خود پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم فرمود: 🌷 منْ اَكَلَ مِنْ كَدِّ يَدِهِ حَلالاً فُتِحَ لَهُ اَبْوابُ الْجَنَّةِ يَدْخُلَ مِنْ اَيِّها شاءَ. 🌾 هر كس از دسترنج حلال خود روزى بخورَد، درهاى بهشت به روى او باز میشود ، تا ازهر كدام كه بخواهد، وارد شود . 📚 جامع الأخبار، ص ۳۹۰
خارج زکات درس 89.MP3
35.38M
خارج فقه کتاب زکات درس 89 سه شنبه 29 آبان
خارج فقه کتاب زکات درس 89 سه شنبه 29 آبان و منها أيضا مارواه الكليني، عن علي بن ابراهيم، عن أبيه، عن اسماعيل بن مرار، عن يونس، عن عبدالله بن مسكان، عن أبي بكر الحضرمي ، عن أبي عبدالله (ع) قال: وضع رسول الله (ص) الزكاة علي تسعة أشياء: الحنطة والشعير و التمر و الزبيب و الذهب و الفضة و الابل و البقر و الغنم و عفا رسول الله (ص) عما سوي ذلك. قال يونس: معني قوله: ان الزكاة في تسعة أشياء و عفا عما سوي ذلك انما كان ذلك في أول النبوة كما كانت الصلاة ركعتين ثم زاد رسول الله (ص) فيها سبع ركعات و كذلك الزكاة وضعها و سنها في أول نبوته علي تسعة أشياء ثم وضعها علی جميع الحبوب».[وسائل ج 9: 55، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 5]. سند این حدیث نیز بی اشکال است، گرچه اسماعيل بن مرار صريحا توثیق نشد. مخفي نماند که كليني بابی را به این عنوان درست کرد: «باب ما وضع رسول الله (ص) الزكاة عليه» [الکافی (دار الحدیث) 7: 43، باب 4] و در این باب این دو خبر را ذکر کرد، سپس باب دیگر گشود به عنوان: «باب ما يزكي من الحبوب» [الکافی (دار الحدیث) 7: 44 باب ذ] و در این باب اخباری که بر ثبوت زكات در غير چهار مورد دلالت دارد را نیز ذکر کرد. فراجع . و منها أيضا مارواه الشيخ، عن علي بن الحسن بن فضال، عن العباس بن عامر، عن ابان بن عثمان، عن أبي بصير و الحسن بن شهاب، عن أبي عبدالله (ع) قال: وضع رسول الله (ص) الزكاة علي تسعة أشياء و عفا عما سوي ذلك: علي الذهب و الفضة و الحنة و الشعير و التمر و الزبيب و الابل و البقر و الغنم».[وسائل ج 9: 56، باب 8، أبواب ما تجب فيه الزكاة، ح 10]. سند این حدیث نیز مشکلی ندارد، زیرا ابان گرچه ناووسي مذهب بود، ولی او از کسانی است که عصابه بر تصحيح مايصح عنه اجماع کرده اند، و علي بن الحسن بن فضال گرچه فطحي المذهب است، ولی شيخ در الفهرست گفت: «انه ثقة كوفي كثير العلم واسع الرواية و الاخبار جيد التصانيف غير معاند...». این چهار روايت صحيحه یا موثقه بود که متعرض نقل چیزی شده است که رسول الله (ص) آن را وضع و عفو کرد، و از فعل نبي گرچه استشعار می شود که برای اخذ به آن است، ولی وقوع خلاف در فعل نبي در عصر او نیر محتمل است، و امام اراده کرد بيان چیزی را که در صنع و فعل پیامبر (ص) حق است، بدون قصد وجوب اخذ به آن در عصر امام (ع) برای تبدل چیزی که ماليات در اعصار مختلف به آن تعلق میگیرد. طائفه دوم روایات زکات و اما طائفه دوم اخبار زکات نیز أخبار كثيره است: (روایت اولي): مارواه الشيخ، عن علي بن الحسن بن فضال، عن محمد بن عبيدالله بن علي الحلبي و العباس بن عامر جميعا، عن عبدالله بن بكير، عن محمد (بن جعفر) الطيار قال: سألت أبا عبدالله (ع) عما تجب فيه الزكاة فقال: في تسعة أشياء: الذهب و الفضة و الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب و الابل و البقر و الغنم و عفا رسول الله (ص) عما سوي ذلك، فقلت: أصلحك الله فان عندنا حبا كثيرا قال: فقال: و ما هو؟ قلت: الارز، قال: نعم ما اكثره، فقلت: أفيه الزكاة؟ فزبرني، قال: ثم قال: أقول لك: ان رسول الله (ص) عفا عما سوي ذلك و تقول: ان عندنا حبا كثيرا أفيه الزكاة».[وسائل ج9: 58، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 12]. و محمد بن عبيدالله مجهول الحال. و محمد الطيار نیز مجهول است، زیرا بقاء محمد بن جعفربن أبي طالب تا عصر امام صادق (ع) مشكل است. (روایت ثانيه): مارواه أيضا عن علي بن الحسن، عن جعفر بن محمد بن حكيم، عن جميل بن دراج، عن أبي عبدالله (ع) قال: سمعته يقول: وضع رسول الله (ص) الزكاة علي تسعة أشياء، و عفا عما سوي ذلك: علي الفضة و الذهب و الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب و الابل و البقر و الغنم، فقال له الطيار و أنا حاضر: ان عندنا حبا كثيرا يقال له الارز فقال له أبو عبدالله (ع): و عندنا حب كثير، قال: فعليه شئ؟ قال: لا، قد اعلمتك ان رسول الله (ص) عفا عما سوي ذلک». [وسائل ج 9: 58 – 59، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 13]. و جعفر بن محمد بن حكيم از او مدح نشده است، گرچه ادراج او در حسان توهم شده است. و قوله (ع) في خبر الطيار: "أقول لك ان رسول الله عفا...» در آن دو احتمال وجود دارد: (احتمال اول): این احتمال اظهر است این است که مراد این باشد که بعد از عفو رسول (ص) از غير نه مورد، وجهی برای سؤال تو از ثبوت زكات در ارز وجود نخواهد داشت. (احتمال دوم): مراد این باشد که آنچه از من واقع شده است نقل عمل پیامبر (ص) و عفو او از غير نه مورد است، و این با ثبوت زكات در غير نه مورد بعد از آن منافات ندارد، پس سؤال ت. بلا وجه است.
ولی این احتمال خلاف ظاهر است، مضافا به اینکه ظاهر سؤال در صدر خبر سؤال از حكم فعلي است، نه سؤال از چیزی که رسول الله (ص) آن را انجام داده است. و سپس خبر جميل رافع احتمال دوم است، به دلیل قوله (ع): «لا» در جواب قول سائل: «فعليه شئ». مگر اینکه گفته شود که برای ما ثابت نشد که جواب امام اینگونه باشد، بعد از اینکه دو خبر حاكي از قضية واحده هستند و كلمه «لا» در خبر اول ذکر نشد. فتأمل.
تواتر روایات شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط حضرت محسن علیه السلام در قضیه هجوم در روایات شیعه و سنی بدست غاصبین خلافت 🔻علامه سید جعفر مرتضی عاملی علیه الرحمه تصریح میکند که این احادیث متواتر است و حدیثی که بحد تواتر رسیده ما را ازبررسی سند بی نیاز میکند: متن_عربی : إنّ تواتر حديث اسقاط الجنين في كتب الشيعة والسنة، من الواضحات ولذلك فهو لا يحتاج إلى البحث في صحة سند هذه الرواية أو تلك.. 📚مختصر مفید اسئله و اجوبه فی الدین والعقيدة، علامه سید جعفر مرتضی عاملی، جلد 9 صفحه 82 🔻البانی (عالم بزرگ رجالی معاصر وهابيت) هم میگوید روایت متواتر نیازی به بررسی سند ندارد متن_عربی : ولا يشترط في الحديث المتواتر سلامة طرقه من الضعف، لأن ثبوته إنما هو بمجموعها، لا بالفرد منها. 📚 إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل،ج6ص95.
اخلاص چگونه فراهم می گردد؟ مردى نمى توانست اخلاص خود را حفظ كند، روزى چاره اندیشى كرد و با خود گفت: در گوشه شهر، مسجدى متروك هست كه كسى به آن توجه ندارد و رفت و آمد نمى كند، خوب است شبانه به آن مسجد بروم، تا كسى مرا ندیده خالصانه خدا را عبادت كنم . در نیمه هاى شب مخفیانه به آن مسجد رفت، آن شب باران مى آمد و رعد و برق و بارش، شدت داشت. او در آن مسجد مشغول عبادت شد، در وسطه هاى عبادت، ناگهان صدایى شنید، با خود گفت: حتما شخصى وارد مسجد شد، خوشحال شد «كه آن شخص فردا مى رود و به مردم مى گوید این آدم چقدر انسان خداشناس و وارسته اى است كه در نیمه هاى شب به مسجد متروكه آمده و مشغول نماز و عبادت است» او بر كیفیت و كمیت عبادتش افزود و همچنان با كمال خوشحالى تا صبح به عبادت ادامه داد، وقتى كه هوا روشن شد، و به آن كسى كه وارد مسجد شده بود، زیر چشمى نگاه كرد، دید آدم نیست بلكه سگ سیاهى است كه بر اثر رعد و برق و بارندگى شدید، نتوانسته در بیرون بماند و به مسجد پناه آورده است . پیش خود شرمنده شد كه ساعت ها براى سگ، عبادت مى كرده است . در این شب زیبـای پاییزی ﺁﺭﺯﻭی ﻣﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺳﻌﺎﺩﺕ ،ﺳﻼمتی و ﺳﺮﺑﻠﻨﺪیست شبتون بخیر خوابتون رویایی لحظه هاتون پر از آرامش و به امیـــــد فردایی بهتر شـب خـوش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌳🌹 آغاز روزمان را مزین و منور میکنیم به کلام روحبخش و دلنشین قرآن کریم..🌹🌳🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂در این صبحِ تماشایی پاییز 🍂دلت شاد و لبت از خنده لبریز 🍂چراغ خانه ات همواره روشن 🍂شب و روزت دل انگیز و دلاویز سلام، صبح پاییزی تون هر کجا هستید در هر زمان بخیر و خوشی
☀️ امروز چهارشنبه: شمسی: چهارشنبه - ۳۰ آبان ۱۴۰۳ میلادی: Wednesday - 20 November 2024 قمری: الأربعاء، 18 جماد أول 1446 📆 روزشمار: ▪️15 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز) ▪️25 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها 🌺32 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
شیعیان باید بهترین مردم باشند امام صادق عليه السلام: 🔸 تعمَلونَ ما أمَرناكُم بِهِ مِنَ العَمَلِ بِطاعَةِ اللَّهِ ، وتَتَناهَونَ عَمّا نَهَيناكُم عَنهُ مِنِ ارتِكابِ مَحارِمِ اللَّهِ ، وتُعامِلونَ النّاسَ بِالصِّدقِ وَالعَدلِ ، وتُؤَدّونَ الأَمانَةَ ، وتَأمُرونَ بِالمَعروفِ ، وتَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ ، ولا يَطَّلِعُ النّاسُ مِنكُم إلّا عَلى‌ خَيرٍ ؛ فَإِذا رَأَوا ما أنتُم عَلَيهِ قالوا : هؤُلاءِ الفُلانِيَّةُ ، رَحِمَ اللَّهُ فُلاناً ما كانَ أحسَنَ ما يُؤَدِّبُ أصحابَهُ ! وعَلِموا فَضلَ ما كانَ عِندَنا فَسارَعوا إلَيهِ. 🔹 أشهَدُ عَلَى أبي ؛ مُحَمَّدِ بنِ عَلِي - رِضوانُ اللَّهِ عَلَيهِ ورَحمَتُهُ وبَرَكاتُهُ - لَقَد سَمِعتُهُ يَقولُ : كانَ أولِياؤُنا وشيعَتُنا في ما مَضى‌ خَيرَ مَن كانوا فيهِ ؛ إن كانَ إمامُ مَسجِدٍ فِي الحَيِّ كانَ مِنهُم ، وإن كانَ مُؤَذِّنٌ فِي القَبيلَةِ كانَ مِنهُم ، وإن كانَ صاحِبُ وَديعَةٍ كانَ مِنهُم ، وإن كانَ صاحِبُ أمانَةٍ كانَ مِنهُم ، وإن كانَ عالِمٌ مِنَ النّاسِ يَقصُدونَهُ لِدينِهِم ومَصالِحِ اُمورِهِم كانَ مِنهُم . فَكونوا أنتُم كَذلِكَ ؛ حَبِّبونا إلَى النّاسِ ، ولا تُبَغِّضونا إلَيهِم . ترجمه 🔸 به دستورى كه در طاعت از خداوند داده‌ايم ، عمل كنيد ، از انجام دادن حرام‌هاى خداوند - كه از آنها نهيتان كرده‌ايم - ، اجتناب كنيد ، با مردم با راستى و عدالت رفتار كنيد ، امانت را ادا نماييد ، امر به معروف و نهى از منكر كنيد و مردم ، از شما جز خوبى سراغ نداشته باشند ، كه اگر شما را بر اين حال ببينند ، خواهند گفت : "اينها پيرو فلانى هستند . خداوند ، فلانى را رحمت كند كه چه قدر خوب يارانش را فرهيخته كرده است!" و ارزش آنچه را كه نزد ماست ، مى‌شناسند و به سوى آن، شتاب خواهند كرد . 🔹 من شهادت مى‌دهم كه از پدرم (امام باقر عليه السلام) شنيدم كه مى‌فرمود : دوستان و شيعيان ما در گذشته ، بهترين مردم دوران خود بودند . اگر در قبيله‌اى، امامى بود ، از ايشان بود . اگر در قبيله‌اى مؤذّنى بود ، از ميان آنان بود . اگر نگاه دارنده سپرده‌اى [از مال مردم ]بود ، از آنان بود و اگر عالمى در ميان مردم بود كه براى دين و مصلحتِ كارشان، به او مراجعه مى‌كردند ، از ايشان بود. شما نيز چنين باشيد . ما را در نظر مردم، محبوب كنيد و در نظرشان، مبغوض نسازيد . 📚 دعائم الإسلام : جزء ۱ صفحه ۵۷ .
🍀🍀🍀🍀🍀 روز چهارشنبه به نام بن جعفر(ع) و (ع) و (ع )و (ع) عليهم السلام است، 🌺السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ اللَّه 🌺 السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللَّه 🌺 السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ 🌺السَّلامُ عَلَيْكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللَّهَ مُخْلِصِينَ وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاكُمُ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَجْمَعِينَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا إِبْرَاهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى يَا مَوْلايَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَنَا مَوْلًى لَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِي يَوْمِكُمْ هَذَا وَ هُوَ يَوْمُ الْأَرْبِعَاءِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَ أَجِيرُونِي بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
خارج زکات درس 90.MP3
39.69M
خارج فقه کتاب زکات درس 90 چهارشنبه 30 آبان
خارج فقه کتاب زکات درس 90 چهارشنبه 30 آبان (روایت ثالثه): مارواه الصدوق في معاني الاخبار، عن أبيه، عن محمد بن يحيي، عن محمد بن أحمد، عن موسي بن عمر، عن محمد بن سنان، عن أبي سعيد القماط، عمن ذكره، عن أبي عبدالله (ع) انه سئل عن الزكاة فقال : وضع رسول الله (ص) الزكاة علي تسعة و عفا عما سوي ذلك: الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب و الذهب و الفضة و البقر و الغنم و الابل فقال السائل: و الذرة، فغضب -(ع) ثم قال: كان و الله علي عهد رسول الله (ص) السماسم و لذرة و الدخن و جميع ذلك فقال: انهم يقولون: انه لم يكن ذلك علي عهد رسول الله (ص) و انما وضع علي تسعة لمالم يكن بحضرته غير ذلك فغضب و قال: كذبوا فهل يكون العفو الا عن شئ قد كان، و لا والله ما أعرف شيئا عليه الزكاة غير هذا، فمن شاء فليؤمن و من شاء فليكفر. و رواه في الخصال عن محمد بن الحسن، عن محمد بن يحيي أيضا».[وسائل ج 9: 54، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 3]. این حديث مرسل است، مضافا به عدم ذكر آن در كتب اربعه ممکن است آن را موهون گرداند، ولی اینکه سؤال و جواب و در مقام بيان حكم فعلي است، نه در مقام حكايت عمل پیامبر (ص) فقط،؛ واضح است. (روایات رابعه): مارواه في العيون، عن حمزة بن محمد العلوي، عن قنبربن علي بن شاذان، عن أبيه، عن الفضل بن شاذان، عن الرضا(ع) (في حديث) قال: و الزكاة علي تسعة أشياء: علي الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب و الابل و البقر و الغنم و الذهب و الفضة».[وسائل ج 9: 54، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 2]. و قنبرين علي كما قبل امامي مجهول است پس این خبر مانند خبر سابق ضعيف است. (روایت خامسه): مارواه الشيخ عن علي بن الحسن بن فضال، عن هارون بن مسلم، عن القاسم بن عروة، عن عبدالله بن بكير، عن زرارة، عن أحدهما(ع) قال: الزكاة علي تسعة أشياء: علي الذهب و الفضة و الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب و الابل و البقر و الغنم و عفا رسول الله (ص) عما سوي ذلک».[وسائل ج 9: 57، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 8]. گرچه سند این حدیث توثیق شده اند، ولی اشکالی در آن وجود دارد، و ظاهر خبر این است که بصدد بيان حكم فعلي بوده است، گرچه در آخر عفو رسول (ص) حکایت شده است. (روایت سادسه): مارواه الشيخ أيضا، عن علي بن الحسن، عن علي بن اسباط، عن محمد بن زياد، عن عمربن اذينة، عن زرارة قال : سألت أبا جعفر(ع) عن صدقات الاموال، فقال: في تسعة أشياء ليس في غيرها شیء: في الذهب و الفضة و الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب و الابل و البقر و الغنم السائمة و هي الراعية و ليس في شئ من الحيوان غير هذه الثلاثة الاصناف شئ، و كل شئ كان من هذه الثلاثة الاصناف فليس فيه شئ حتي يحول عليه الحول منذ يوم ينتج».[وسائل ج 9: 57، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 9]. ظاهر این خبر نیز با توجه به سؤال و جواب این است که در مقام بيان حكم فعلي در عصر أبو جعفر(ع) بوده، و ظاهرا موثقه است و مراد از محمد بن زياد محمد بن أبي عمير است. (روایت سابعه): مارواه أيضا عنه، عن محمد بن عبدالله بن زرارة، عن محمد بن أبي عمير، عن حماد بن عثمان، عن عبيدالله بن علي الحلبي ، عن أبي عبدالله (ع) قال: سئل عن الزكاة فقال : الزكاة علي تسعة أشياء: علي الذهب و الفضة و الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب و الابل و البقر و الغنم و عفا رسول الله (ص) عما سوي ذلک».[وسائل ج 9: 58، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 11]. این روایت از جهت دلالت و سند مانند روایت سابق است. (روایت ثامنه): مارواه علي بن جعفر في كتابه، عن أخيه موسي بن جعفر(ع) قال: سألته عن الصدقة فيما هي؟ قال: قال رسول الله (ص) في تسعة: الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب و الذهب و الفضة و الابل و البقر و الغنم و عفا عما سوي ذلک. [وسائل ج9: 60، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 17]. این اخبار مضافا به ظهور آنها در حكم فعلي بر این نیز دلالت می کند که نقل صنع نبی (ص) به خاطر اخذ به آن بود، نه صرف حكايت واقعه تاريخي. (روایت تاسعه): مارواه الشيخ باسناده عن سعد، عن احمد بن محمد، عن أبيه، عن الحسين بن سعيد، عن ابن أبي عمير، عن عمر بن اذينة، عن زرارة، عن أبي جعفر(ع) قال: ما انبتت الارض من الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب ... و ليس فيما انبتت الارض شئ الا في هذه الاربعة أشياء».[وسائل ج 9: 63، باب 9 از أبواب ما تجب فيه الزكاة، حديث 8]. (روایت عاشره): مارواه باسناده عن علي بن الحسن، عن محمد بن اسماعيل، عن حماد بن عيسي، عن عمر بن اذينة، عن زرارة و بكير ابني أعين، عن أبي جعفر(ع) قال: ليس في شئ انبتت الارض من الارز و الذرة و الدخن و الحمص و العدس و سائر الحبوب و الفواكه غير هذه الاربعة الاصناف و ان كثر ثمنه زكاة الا ان يصير مالا يباع بذهب او فضة تكنزه ثم يحول عليه الحول».[وسائل ج 9: 63، الباب 9 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 9].
سند دو خبر مشکلی ندارد، اولی صحيحه و دومی موثقه است و در هر دو تصریح شده است به عدم وجوب زكات زراعت در غير چهار چیز. این ده روایت برای طائفه ثانيه است، اگرچه بعضی از آنها از جهت سند ضعیف بود به سبب ارسال یا به مجهول بودن راوی.
💫 زمانی که ابن سینا از همدان فرار کرد به بغداد رفت، آنجا مردی را دید که دارو میفروخت و ادعای طبابت میکرد. ابن سینا ایستاد و به تماشا مشغول شد. زنی پیش طبیب آمد و ظرف ادرار یک بیمار را به او داد؛ طبیب درجا گفت که بیمار یهودیست! به زن نگاه کرد و گفت تو خدمتکاری؟ زن گفت بله گفت دیروز ماست خورده ای؟ زن گفت بله گفت از مشرق آمده ای؟ زن گفت بله! مردم از علم طبیب متعجب شده بودند و ابن سینا نیز در حیرت فرو رفته بود! نزدیک رفت و به طبیب گفت این ها را از کجا فهمیدی؟! طبیب گفت از آنجا که فهمیدم تو ابن سینا هستی! ابن سینا باز در تعجب فرو رفت. بلاخره با اصرار زیاد طبیب پاسخ داد: زمانی که آن زن ظرف ادرار را به من داد دیدم که بر آستینش غبار نشسته، فهمیدم که یهودیست! دیدم لباسهایش کهنه است فهمیدم که خدمتکار است! و از آنجا که یهودیها به خدمت مسلمانها در نمی‌آیند آن فردی که به او خدمت میکند هم یهودیست. لکه ای از ماست بر روی لباسش دیدم فهمیدم که دیروز ماست خورده اند و به بیمار هم داده‌اند. خانه های یهودیان از طرف مشرق است و فهمیدم خانه او نیز در همانجاست. ابن سینا گفت اینها درست! من را از کجا شناختی؟! گفت امروز خبر رسید که ابن سینا از همدان فرار کرده است فهمیدم که به اینجا می‌آید و به جز تو کسی متوجه این مکر من نمیشود و همه گمان میکنند که از غیب خبر دارم! 📚به نقل از کتاب کلیات عبید زاکانی؛ تصحیح پرویز اتابکی
🛑 در هر که میخوانم بر و نفرین می کنم 🖇 🖇(6) 🌸 صلوات‌الله‌علیها خطاب به و فرمودند: ✅ قالت : فإني أشهـد الله وملائكته أنكما أسخطنماني وما أرضيتماني ، ولئن لقيت النبي لأشكونكما إليه...وهي تقول : والله لأدعون الله عليك في كل صلاة أصليها 🔰خداوند و ملائکه را شاهد می گیرم که شما دو نفر (ابوبکر وعمر) مرا کردید و نمودید اگر پیامبر صلی الله علیه و آله را ملاقات نمایم نزد ایشان از شما دو نفر می کنم. 👈سپس حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند : ای ! به خدا در هر نمازی که بخوانم تو را می کنم.👉 📚الإمامة و السیاسة ج1 ص 31 🔥 این روایات را شیعه و سنی به صورت نقل کردند.