🔴 از عجایب روزگار!
مرحوم علامه ابوالفتح کراجکی (م۴۴۹ق)، فقیه و متکلّم شیعه در قرن پنجم و از شاگردان شیخ مفید و شیخ طوسی رحمهماالله مینویسد:
🥀 «از عجایب روزگار این است که فاطمه زهراء بتول، سیدة نساء العالمین، دختر خاتم الانبیاء، بسوی پدرش گریهکنان خارج میشد و از امتّش یاری میطلبید و از کسانی که آنان را به دینش هدایت کرده بود برای دفع ظلم ابوبکر در حقّش استمداد میکرد، اما هیچکس او را یاری نکرد و پاسخش را نداد، با وجود زمان کمی که از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله گذشته بود و اگر این عمل آن غاصبان در حقّ فرد دیگری مثل او صادر میشد، رقّت قلبی بر مردم عارض میگشت و به یاری آن مظلوم میشتافتند!
⭕️ اما دیر زمانی نگذشت که عایشه دختر ابوبکر، بسوی بصره خارج شد و مردم را به جنگ با امیرالمؤمنین علیّ بن ابیطالب علیهماالسلام و نیکانی که در اصحابش بودند تحریض و ترغیب کرد و بسوی ریختن خون او و فرزندان و خاندان و شیعیانش سوق داد، در عین حال ده هزار نفر از همین مردم ندای او را لبیک گفتند و (در جنگ جمل) در برابرش جنگیدند تا اینکه اکثرشان در مقابلش به هلاکت رسیدند! و این از امور عجیب روزگار است!»
💠 «فمن عجيب الامور و طريفها: أن تخرج فاطمة الزهراء البتول سيّدة نساء العالمين، ابنة خاتم النبيّين، تندب أباها و تستغيث بامّته، و من هداهم إلى شريعته، في منع أبي بكر من ظلمها فلا يساعدها أحد، و لا يتكلّم معها بشر، مع قرب العهد برسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، و مع ما يدخل القلوب من الرّقة في مثل هذا الفعل إذا ورد من مثلها حتى تحمل الناس أنفسهم على الظلم فضلا عن غيره، ثمّ تخرج عائشة بنت أبي بكر إلى البصرة تحرّض الناس على قتال أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب عليه السّلام، و قتال من معه من خيار الناس، ساعية في سفك دمه و دماء أولاده، و أهله و شيعته، فتجيبها عشرة آلاف من الناس، و يقاتلون أمامها، إلى أن هلك أكثرهم بين يديها، إنّ هذا لمن الأمر العجيب!»
📚 التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة (ابوالفتحکراجکی)، ص۱۲۸
خارج فقه کتاب زکات درس 88 دوشنبه 28 آبان
نقل اقوال را طول دادیم چون مسأله از مسائل اساسي است و ما خواستیم تا هنگام رجوع به اخبار خوانندگان أنس ذهنی به خلاصه أقوال فريقين در ما يتعلق به الزكات داشته باشید.
و قبل از ذكر اخبار مسأله نظر خوانندگان را به نكته ای توجه می دهیم و آن اینکه: ممکن است به ذهن خطور کند که چون زكات ماليات ديني تشریع شده در جميع اديان از جمله دين اسلام برای تأمين شؤون اقتصادي و سد خلات حادث شده برای حكومت دينی و پیروان آن در جميع ازمنه و امكنه است و دين اسلام دين شامل كافه مردم و برای جميع اعصار تا روز قيامت است، و اموال عامه و منابع ثروت مختلف و متطور به حسب ازمنه و امكنه و قاره ها است، پس لامحاله مناسب این است که اصل حكم زكات و تشريع آن مذكور در قرآن كريم و به منزله قانون اساسي اسلام باشد، و آنچه به آن زکات تعلق می گیرد بر اساس امكنه و ازمنه و متحول بوده و تعيين آن به متصدی حكومت اسلامي سپرده شود تا آن را بر اساس منابع ثروت مردم و بر اساس احتياج برای مصارف لازم تعیین نماید.
بنا براین این چیزی است که ممکن است به ذهن تبادر پیدا کند و تو می بینی که قرآن كريم در آیات فراوان بر وجوب ايتاء زكات تاکید نموده و آن را مقارن با نماز قرار داده است، و نیز فرمود: (...أنفقوا من طيبات ما كسبتم و مما أخرجنا لكم من الارض). [بقره: 267].
و ظاهر این است که مراد از نفقه زكات است، به دلیل قوله (تعالی): (و الذين يكنزون الذهب و الفضة و لاينفقونها في سبيل الله) [توبه: 34] و خدا به پیامبر (ص) خطاب نموده و فرمود: (خذ من أموالهم صدقة) [توبه: 103] و مصرف آن را بیان فرمود با قوله: (انما الصدقات للفقراء و المساكين) [توبه: 60]. و چیزی که به آن زکات تعلق میگیرد را معين نکرد، و پیامبر (ص) آن را معین کرد، چنانکه در خلال اخبار آتيه خواهد آمد که آن گاه که قوله (تعالی): (خذ من أموالهم صدقة) نازل گردید پیامبر (ص) زكات را بر نه چیز وضع کرد، و از غیر آنها عفو کرد، و شاید از این اخبار به ذهن متبادر شود که رسول الله (ص) به عنوان رسول از جانب پروردگار خود حكم الله را که عبارت از وجوب زكات و لزوم أخذ انها هست بیان فرمود، و از این جهت که حاكم مسلمانان و سائس آنان در عصر خود بود زكات را در نه چیز وضع کرد و از غیر آنها عفو کرد، در حالی که مقتضی برای زکالت بقیه وجود داشت و قوله: «أموالهم» شامل آن نیز میشد، زیرا نه مورد عمده ثروت عرب در حجاز در عصر او (ص) بود، بنا براین برای حاكم مسلمانان در هر مكان و عصری جایز است ثروت رعيت خود و احتياج حكومت و مرتزق آن را ملاحظه نموده و زكات را طبق آنچه رافع احتياج باشد و صلاح می داند وضع نماید.
و در أخبار كثيره مستفيضه وارد شده که «ان الله فرض للفقراء في اموال الاغنياء ما يكتفون به و لو علم ان الذي فرض لهم لايكفيهم لزادهم» [وسائل 9: 10، کتاب الزکاة، ابواب ما تجب فیه الزکاةف باب 1(باب وجوبها) ح 3]، و لا محاله مراد از فقراء فقراء و ساير مصارف ثمانيه تا روز قيامت است.
پس این امری که ممکن است به ذهن خطور کند را ايرادا ذکر کردیم نه اعتقادا.
بر می گردیم به أخبار باب، مستفاد از آنها بعد از جمع بين آنها و ضمیمه کردن بعضی از انها به بعضی دیگر مُحَكَّم است.
فنقول: اخبار مسأله به چهار طائفه تقسیم میشود:
طائفه اولی: أخبار متضمن اینکه رسول الله (ص) زكات را بر نه چیز وضع کرد و از غیر انها عفو کرد، این اخبار در صدد بيان أمر تاريخي صدر از رسول الله (ص) در عصر او است و این مدلول مطابقی آن است، گرچه ممکن است از آنها استشعار بشود که بيان آن برای اخذ به آن در عصر امام حاكی آن نیز.
طائفه دوم: اخباری که مشتمل بر بيان این امر تاريخی است با تصريح یا ظهور به اینکه حكم فعلي در عصر امام حاكي آن نیز آن را، و اینکه غرض از نقل فعل پیامبر (ص) اخذ به آن در عصر حاضر نیز هست، و به این طائفه ملحق میشود آنچه بر وجوب زكات در نه چیز دلالت دارد بدون تعرض وضع بنا، و نیز آنچه بر عدم زكات در غير چهار نوع غلات دلالت دارد.
طائفه سوم: اخباری که صريحا بر ثبوت زكات در غير نه مورد نیز دلالت دارد.
طائفه چهارم: اخباری مشتمل بر مضمون دو طائفه دوم و سوم است و از آنها صدور هر دو طائفه استفاده میشود.
و مخفی نماند که دو طائفه اخير با صراحت معارض طائفه ثانيه هستند، نه طائفه اولی، زیرا مفاد دو طائفه اخير صريحا ثبوت زكات در غير نه مورد و مفاد طائفه اولی این است که رسول الله (ص) زکات را در نه چیز وضع نموده و از غیر انها عفو کرده است، و بين عفو رسول از غير نه مورد در عصر خود از این جهت که حاكم عصر خود بود و عدم عفو از انها در اعصار متأخر منافات وجود ندارد.
طائفه اول روایات زکات
در هر حال از طائفه اولي مارواه الكليني و الصدوق بسند صحيح لاريب فيه، ففي الفقيه روي الحسن بن محبوب عن عبدالله بن سنان قال: قال أبوعبدالله (ع): لما نزلت آية الزكاة "خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تزكيهم بها" في شهر رمضان فأمر رسول الله (ص)مناديه فنادي في الناس ان الله - تبارك و تعالی - قد فرض عليكم الزكاة كما فرض عليكم الصلاة ففرض الله عليكم من الذهب و الفضة و الابل و البقر و الغنم و من الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب و نادي فيهم بذلك في شهر رمضان و عفا لهم عما سوي ذلك قال ثم لم يتعرض لشئ من اموالهم حتي حال عليهم الحول من قابل فصاموا و أفطروا فأمر6 مناديه فنادي في المسلمين: أيها المسلمون زكوا أموالكم تقبل صلاتكم قال : ثم وجه عمال الصدقة و عمال الطسوق».[وسائل ج 9: 53، باب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، حديث 1].
سند صدوق به حسن بن محبوب: محمد بن موسي بن المتوكل، عن عبدالله بن جعفر الحميري و سعد بن عبدالله، عن أحمد بن محمد بن عيسي، عن الحسن بن محبوب .
و مخفی نماند که حكم زكات در آيات كثيره ذکر شده است، بعضی از آنها آيات مكی و قبلا نازل شده بود و آنچه در أواخر حيات پیامبر (ص) نازل شده به قوله (خذ من اموالهم صدقة) مطالبه زكات و أخذ آن از انان با توجيه عمال صدقات است.
و منها أيضا مارواه الكليني، عن علي بن ابراهيم، عن أبيه، عن حماد، عن حريز، عن زرارة و محمد بن مسلم و أبي بصير و بريد بن معاوية العجلي و الفضيل بن يسار كلهم، عن أبي جعفر و أبي عبدالله (ع) قالا فرض الله (عزوجل) الزكاة مع الصلاة في الاموال و سنها رسول الله (ص) في تسعة أشياء و عفا رسول الله عما سواهن : في الذهب و الفضة و الابل و البقر و الغنم و الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب و عفا رسول الله (ص) عما سوي ذلک». [وسائل ج 9: 55، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، حديث 4].
سند حدیث صحيح بلا اشكال است.
📰 محورهای ۲۵گانه مشترک شیعه و سنی درباره حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها
♦️حجتالاسلاموالمسلمین محمدجعفر طبسی:
وهابیت تکفیری در تبلیغات رسانهای خود تلاش میکند تا حوادث و موضوعات مربوط به زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را پنهان سازد، یا آنها را جزء اختصاصات و جعلیات شیعه قراردهد؛ در حالی که منابع معتبر و مشهور اهل تسنن، ابعاد گستردهای از شخصیت و منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها و فعالیتهای اجتماعی و مواضع سیاسی آن بانوی والامقام را گزارش کردهاند.
♦️بهطورکلی دست کم ۲۵ محور مشترک و مورد اتفاق در منابع شیعه و سنی درباره شخصیت و تاریخ زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وجود دارد که در این یادداشت مطرح میشود:
۱. آیه تطهیر در سوره احزاب/۳۳
۲. آیه مباهله در سوره آل عمران/۶۱
۳. آیه ذوی القربی در سوره إسرا/۲۶
۴. خلیفه اول فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها برنگرداند
۵. خشم و قهر و رویگردانی حضرت زهرا سلام الله علیها از خلیفه اول
۶. خودداری حضرت زهرا سلام الله علیها از سخن گفتن با خلیفه اول
۷. دفن شبانه حضرت زهرا سلام الله علیها
۸. بیخبر گذاشتن خلیفه اول نسبت به تشییع و دفن حضرت زهرا سلام الله علیها
۹. اقامه نماز بر پیکر حضرت زهرا سلام الله علیها توسط امیرالمؤمنین علی علیه السلام
۱۰. علت دفن شبانه فاطمه سلام الله علیها
۱۱. غسل آن حضرت توسط علی علیه السلام
۱۲. غضب و رضایت خدا در غضب و رضایت فاطمه سلام الله علیها
۱۳. غضب فاطمه سلام الله علیها، غضب رسول خدا صلی الله علیه وآله است
۱۴. آزار دادن و ایذاء فاطمه سلام الله علیها، ایذاء رسول صلی الله علیه وآله ایذاء خداست
۱۵. فاطمه سلام الله علیها راستگوترین افراد است
۱۶. فاطمه سلام الله علیها اولین شخصی که وارد بهشت میشود
۱۷. نحوه ورود فاطمه سلام الله علیها به صحنه قیامت
۱۸. فاطمه سلام الله علیها محبوبترین خلق نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله
۱۹. پدر و مادر رسول خدا صلی الله علیه وآله فدای فاطمه سلام الله علیها
۲۰. قرائت آیه تطهیر بر در خانه فاطمه سلام الله علیها
۲۱. فاطمه سلام الله علیها پیشاپیش رسول خدا صلی الله علیه وآله در قیامت
۲۲. خانه فاطمه سلام الله علیها از خانه انبیا علیهم السلام با فضیلتتر است
۲۳. فاطمه سلام الله علیها موجب اتحاد میان امّت اسلامی
۲۴. اسقاط و شهادت جنین فاطمه سلام الله علیها حقیقتی انکارناپذیر است
۲۵. جایگاه دشمنان اهل بیت دوزخ است
متن کامل +منابع:
https://hawzahnews.com/xbwLp
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌳🌹 آغاز روزمان را مزین و منور میکنیم به کلام روحبخش و دلنشین قرآن کریم..🌹🌳🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرقی نمیکند شب چگونه گذشت،
هر صبح دنیا به ما
سلامی دوباره میدهد
صبح بزرگترین پاداش برای کسانیست که به جادوی بی نظیر زندگی
ایمان دارند
صبح مثل معجزه میماند،
آغاز دوبارهی یک زندگیست...
درودها...
صبحتون بخیر وعافیت
شروع روزتون متبرک به یادخدا
روزتون شادوپرنشاط🙏🌹🤚
📖 تقویم شیعه
☀️ امروزسه شنبه:
شمسی: سه شنبه - ۲۹ آبان ۱۴۰۳
میلادی: Tuesday - 19 November 2024
قمری: الثلاثاء، 17 جماد أول 1446
📆 روزشمار:
▪️16 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️26 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
🌺33 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
ارزش استفاده انسان از دسترنج خود
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم فرمود:
🌷 منْ اَكَلَ مِنْ كَدِّ يَدِهِ حَلالاً فُتِحَ لَهُ اَبْوابُ الْجَنَّةِ يَدْخُلَ مِنْ اَيِّها شاءَ.
🌾 هر كس از دسترنج حلال خود روزى بخورَد، درهاى بهشت به روى او باز میشود ، تا ازهر كدام كه بخواهد، وارد شود .
📚 جامع الأخبار، ص ۳۹۰
خارج فقه کتاب زکات درس 89 سه شنبه 29 آبان
و منها أيضا مارواه الكليني، عن علي بن ابراهيم، عن أبيه، عن اسماعيل بن مرار، عن يونس، عن عبدالله بن مسكان، عن أبي بكر الحضرمي ، عن أبي عبدالله (ع) قال: وضع رسول الله (ص) الزكاة علي تسعة أشياء: الحنطة والشعير و التمر و الزبيب و الذهب و الفضة و الابل و البقر و الغنم و عفا رسول الله (ص) عما سوي ذلك. قال يونس: معني قوله: ان الزكاة في تسعة أشياء و عفا عما سوي ذلك انما كان ذلك في أول النبوة كما كانت الصلاة ركعتين ثم زاد رسول الله (ص) فيها سبع ركعات و كذلك الزكاة وضعها و سنها في أول نبوته علي تسعة أشياء ثم وضعها علی جميع الحبوب».[وسائل ج 9: 55، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 5].
سند این حدیث نیز بی اشکال است، گرچه اسماعيل بن مرار صريحا توثیق نشد.
مخفي نماند که كليني بابی را به این عنوان درست کرد: «باب ما وضع رسول الله (ص) الزكاة عليه» [الکافی (دار الحدیث) 7: 43، باب 4] و در این باب این دو خبر را ذکر کرد، سپس باب دیگر گشود به عنوان: «باب ما يزكي من الحبوب» [الکافی (دار الحدیث) 7: 44 باب ذ] و در این باب اخباری که بر ثبوت زكات در غير چهار مورد دلالت دارد را نیز ذکر کرد. فراجع .
و منها أيضا مارواه الشيخ، عن علي بن الحسن بن فضال، عن العباس بن عامر، عن ابان بن عثمان، عن أبي بصير و الحسن بن شهاب، عن أبي عبدالله (ع) قال: وضع رسول الله (ص) الزكاة علي تسعة أشياء و عفا عما سوي ذلك: علي الذهب و الفضة و الحنة و الشعير و التمر و الزبيب و الابل و البقر و الغنم».[وسائل ج 9: 56، باب 8، أبواب ما تجب فيه الزكاة، ح 10].
سند این حدیث نیز مشکلی ندارد، زیرا ابان گرچه ناووسي مذهب بود، ولی او از کسانی است که عصابه بر تصحيح مايصح عنه اجماع کرده اند، و علي بن الحسن بن فضال گرچه فطحي المذهب است، ولی شيخ در الفهرست گفت: «انه ثقة كوفي كثير العلم واسع الرواية و الاخبار جيد التصانيف غير معاند...».
این چهار روايت صحيحه یا موثقه بود که متعرض نقل چیزی شده است که رسول الله (ص) آن را وضع و عفو کرد، و از فعل نبي گرچه استشعار می شود که برای اخذ به آن است، ولی وقوع خلاف در فعل نبي در عصر او نیر محتمل است، و امام اراده کرد بيان چیزی را که در صنع و فعل پیامبر (ص) حق است، بدون قصد وجوب اخذ به آن در عصر امام (ع) برای تبدل چیزی که ماليات در اعصار مختلف به آن تعلق میگیرد.
طائفه دوم روایات زکات
و اما طائفه دوم اخبار زکات نیز أخبار كثيره است:
(روایت اولي): مارواه الشيخ، عن علي بن الحسن بن فضال، عن محمد بن عبيدالله بن علي الحلبي و العباس بن عامر جميعا، عن عبدالله بن بكير، عن محمد (بن جعفر) الطيار قال: سألت أبا عبدالله (ع) عما تجب فيه الزكاة فقال: في تسعة أشياء: الذهب و الفضة و الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب و الابل و البقر و الغنم و عفا رسول الله (ص) عما سوي ذلك، فقلت: أصلحك الله فان عندنا حبا كثيرا قال: فقال: و ما هو؟ قلت: الارز، قال: نعم ما اكثره، فقلت: أفيه الزكاة؟ فزبرني، قال: ثم قال: أقول لك: ان رسول الله (ص) عفا عما سوي ذلك و تقول: ان عندنا حبا كثيرا أفيه الزكاة».[وسائل ج9: 58، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 12].
و محمد بن عبيدالله مجهول الحال. و محمد الطيار نیز مجهول است، زیرا بقاء محمد بن جعفربن أبي طالب تا عصر امام صادق (ع) مشكل است.
(روایت ثانيه): مارواه أيضا عن علي بن الحسن، عن جعفر بن محمد بن حكيم، عن جميل بن دراج، عن أبي عبدالله (ع) قال: سمعته يقول: وضع رسول الله (ص) الزكاة علي تسعة أشياء، و عفا عما سوي ذلك: علي الفضة و الذهب و الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب و الابل و البقر و الغنم، فقال له الطيار و أنا حاضر: ان عندنا حبا كثيرا يقال له الارز فقال له أبو عبدالله (ع): و عندنا حب كثير، قال: فعليه شئ؟ قال: لا، قد اعلمتك ان رسول الله (ص) عفا عما سوي ذلک». [وسائل ج 9: 58 – 59، الباب 8 من أبواب ما تجب فيه الزكاة، الحديث 13].
و جعفر بن محمد بن حكيم از او مدح نشده است، گرچه ادراج او در حسان توهم شده است.
و قوله (ع) في خبر الطيار: "أقول لك ان رسول الله عفا...» در آن دو احتمال وجود دارد: (احتمال اول): این احتمال اظهر است این است که مراد این باشد که بعد از عفو رسول (ص) از غير نه مورد، وجهی برای سؤال تو از ثبوت زكات در ارز وجود نخواهد داشت.
(احتمال دوم): مراد این باشد که آنچه از من واقع شده است نقل عمل پیامبر (ص) و عفو او از غير نه مورد است، و این با ثبوت زكات در غير نه مورد بعد از آن منافات ندارد، پس سؤال ت. بلا وجه است.
ولی این احتمال خلاف ظاهر است، مضافا به اینکه ظاهر سؤال در صدر خبر سؤال از حكم فعلي است، نه سؤال از چیزی که رسول الله (ص) آن را انجام داده است. و سپس خبر جميل رافع احتمال دوم است، به دلیل قوله (ع): «لا» در جواب قول سائل: «فعليه شئ». مگر اینکه گفته شود که برای ما ثابت نشد که جواب امام اینگونه باشد، بعد از اینکه دو خبر حاكي از قضية واحده هستند و كلمه «لا» در خبر اول ذکر نشد. فتأمل.
تواتر روایات شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط حضرت محسن علیه السلام در قضیه هجوم در روایات شیعه و سنی بدست غاصبین خلافت
🔻علامه سید جعفر مرتضی عاملی علیه الرحمه تصریح میکند که این احادیث متواتر است و حدیثی که بحد تواتر رسیده ما را ازبررسی سند بی نیاز میکند:
متن_عربی : إنّ تواتر حديث اسقاط الجنين في كتب الشيعة والسنة، من الواضحات ولذلك فهو لا يحتاج إلى البحث في صحة سند هذه الرواية أو تلك..
📚مختصر مفید اسئله و اجوبه فی الدین والعقيدة، علامه سید جعفر مرتضی عاملی، جلد 9 صفحه 82
🔻البانی (عالم بزرگ رجالی معاصر وهابيت) هم میگوید روایت متواتر نیازی به بررسی سند ندارد
متن_عربی : ولا يشترط في الحديث المتواتر سلامة طرقه من الضعف، لأن ثبوته إنما هو بمجموعها، لا بالفرد منها.
📚 إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل،ج6ص95.
اخلاص چگونه فراهم می گردد؟
مردى نمى توانست اخلاص خود را حفظ كند،
روزى چاره اندیشى كرد و با خود گفت: در گوشه شهر، مسجدى متروك هست كه كسى به آن توجه ندارد و رفت و آمد نمى كند، خوب است شبانه به آن مسجد بروم، تا كسى مرا ندیده خالصانه خدا را عبادت كنم .
در نیمه هاى شب مخفیانه به آن مسجد رفت، آن شب باران مى آمد و رعد و برق و بارش، شدت داشت.
او در آن مسجد مشغول عبادت شد، در وسطه هاى عبادت، ناگهان صدایى شنید، با خود گفت: حتما شخصى وارد مسجد شد، خوشحال شد «كه آن شخص فردا مى رود و به مردم مى گوید این آدم چقدر انسان خداشناس و وارسته اى است كه در نیمه هاى شب به مسجد متروكه آمده و مشغول نماز و عبادت است» او بر كیفیت و كمیت عبادتش افزود و همچنان با كمال خوشحالى تا صبح به عبادت ادامه داد، وقتى كه هوا روشن شد، و به آن كسى كه وارد مسجد شده بود، زیر چشمى نگاه كرد، دید آدم نیست بلكه سگ سیاهى است كه بر اثر رعد و برق و بارندگى شدید، نتوانسته در بیرون بماند و به مسجد پناه آورده است .
پیش خود شرمنده شد كه ساعت ها براى سگ، عبادت مى كرده است .
در این شب زیبـای پاییزی ﺁﺭﺯﻭی ﻣﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ
ﺳﻌﺎﺩﺕ ،ﺳﻼمتی و ﺳﺮﺑﻠﻨﺪیست
شبتون بخیر
خوابتون رویایی
لحظه هاتون پر از آرامش
و به امیـــــد فردایی بهتر
شـب خـوش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌳🌹 آغاز روزمان را مزین و منور میکنیم به کلام روحبخش و دلنشین قرآن کریم..🌹🌳🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂در این صبحِ تماشایی پاییز
🍂دلت شاد و لبت از خنده لبریز
🍂چراغ خانه ات همواره روشن
🍂شب و روزت دل انگیز و دلاویز
سلام، صبح پاییزی تون هر کجا هستید در هر زمان بخیر و خوشی
☀️ امروز چهارشنبه:
شمسی: چهارشنبه - ۳۰ آبان ۱۴۰۳
میلادی: Wednesday - 20 November 2024
قمری: الأربعاء، 18 جماد أول 1446
📆 روزشمار:
▪️15 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️25 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
🌺32 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها