eitaa logo
معاونت دانشجویی و فرهنگی
281 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
174 فایل
*کانال اطلاع رسانی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده معارف و انديشه اسلامی *اخبار و اطلاعیه‌های مهم دانشجویی و فرهنگی
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فکر جهانی 🔹 در همان سوره مبارکه «مدّثر» بعد از اشاره به قرآن کریم دو بار کلمه بشر ذکر شده است که ﴿ذِكْری‏ لِلْبَشَرِ﴾، ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ یعنی این است، این مربوط به عرب و عجم نیست، مربوط به مسلمان و مسیحی و اینها نیست. 🔹 ما که ـ إن ‏شاء الله ـ همیشه و آماده ‏ایم و به این امر موظفیم، اما وقتی حضرت ظهور کرد هم بخش ملی و محلی را زنده می ‏کند هم بخش منطقه ‏ای را زنده می ‏کند هم بخش بین ‏المللی را؛ حوزه ‏های علمیه که شاگردان مستقیم حضرت ‏اند حضرت به اینها دستور می‏ دهد که شما به فلان کشور بروید فلان شهر بروید. این ﴿مَا هِی إِلاّ ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾ را در آیات دیگر به این صورت بیان فرمود که فرمود: ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾، ﴿وَ كَفی‏ بِاللَّهِ شَهیداً﴾. این ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾ همان بیان نورانی پیغمبراست که «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»‏. این جمله خبریه ‎ای است که به داعی انشاء القا شده است؛ اینکه فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو» خود این آیات قرآن خود به خود که بالا نمی ‎آید، این باید به دست شما بالا بیاید. 🔹 فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»‏ یعنی «یجب علیکم» که بزنید؛ کسی که حضرت است اگر حداکثر فکرش حرم تا جمکران باشد، این دیگر جهانی نیست! کسی که نمی‎داند دکارت چه گفته هایدگر چه گفته کانت چه گفته این چگونه می‎تواند شاگرد حضرت باشد؟! این کجا می ‎خواهد برود، می ‎خواهد بین حرم و جمکران برود یا می‎خواهد جهان را اصلاح کند؟ می خواهد حرف حضرت را به جهان برساند یا نمی خواهد؟ اینکه فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»‏ به دست چه کسی باید احیا بشود؟ 🔹 کسی نداند در غرب چه خبر است کسی نداند در مکتب ‎های غرب چه خبر است کسی نداند در ادیان غرب چه خبر است، او چگونه می‎تواند باشد؟! این فقط جمکرانی فکر می‎کند نه جهانی! 📚 سوره مبارکه نبأ جلسه 1 تاریخ: 1398/08/
💠 تسخیر هستی 🔹 فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا﴾؛ هم می ‌توانید ببرید كه اینها آیات الهی اند هم می ‌توانید ببرید كه وسایل رفاهی را از این راه تحصیل كنید. اگر كسی با مشاهده آیات أرضی پی به خدای سبحان برد این در حقیقت بهترین بهره را از زمین برده است؛ ممكن است بهره‌ های مادی از گیاهان و دام ‌ها و امثال ذلك نداشته باشد امّا بهترین بهره را یك انسان موحّد، با می ‌برد. 🔹 این چنین نیست كه ﴿خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ﴾ فقط ناظر به بهره‌ های مادی باشد كه اگر كسی گوسفند نداشت و از دام استفاده نكرد مشمول این آیه نباشد، بلكه از هر چه كه در روی زمین است اگر انسان بهره توحیدی ببرد در حقیقت به مقصد رسیده است و بهره‌مند شده است. این ﴿خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ﴾ هم ناظر به منافع معنوی است هم ناظر به منافع مادی، لذا هم خدای سبحان اینها را به عنوان آیات ذكر می ‌كند هم به عنوان مواد اولیه برای تأمین رفاه انسان‌ ها؛ فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا﴾، بعد می ‌پردازند به آفرینش آسمان ها. 🔹 یك مسئله این است كه آسمان قبل از زمین است یا زمین قبل از آسمان است یا آسمان را خدا قبلاً خلق كرد بعد به پرداخت نه خلق الأرض، چون خلق الأرض قبل از سماء است، اینها جداگانه باید بحث شود. یك بحث در این است كه آفرینش آسمان‌ ها هم برای منفعت انسان است، چون این آیه در سیاق شمارش اموری است كه خدای سبحان برای انسان خلق كرد و كرد؛ آیه در این سیاق نیست كه آیات الهی را شمارش كند، آیه در این سیاق است كه نِعَم الهی را شماره كند كه اینها نعمت‌ هایی هستند که خدا آفرید و برای شما خلق كرد. اینكه فرمود: «ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ» یعنی بعد از اینكه را برای شما خلق كرد را هم باز برای شما خلق كرد، پس آسمان ‌ها هم مسخّر شمایند. 🔹 این آیات تسخیر به این معناست كه شمس و قمر و سایر موجودات سمائی را مسخّر شما قرار داد و شما می ‌توانید بر آنها مسلّط باشید نه اینكه اینها را مسخّر خود قرار داد، مسخّر خدا هستند حرفی در آن نیست چه اینکه انسان هم مسخّر خداست؛ امّا در ردیف نِعَم كه می ‌شمارد، می ‌فرماید آسمان ها و زمین را مسخّر شما قرار داد برای شما مسخّر كرد یعنی در تحت تسخیر شما قرار داد. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 88
💠انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه قم، الزهرا، میبد، مذاهب اسلامی، معارف اسلامی و حضرت معصومه برگزار می کند: ✅ *کارگاه آشنایی با محصولات مرکز نور* 📌نرم افزارهای علمی پژوهشی، پایگاه های نورمگز، نورلایب، سمیم نور و ... ✔️با حضور: حجت الاسلام حامد مقیسه؛ کارشناس آموزش موسسه نور 🔺همراه با اعطای گواهی به شرکت کنندگان محترم 📅زمان: یکشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۴ 👈لینک حضور: http://194.225.24.96/anjoman-elmi-1
🔹جزئیات ترم تابستانه فشرده دروس معارف اسلامی دانشگاه تهران اعلام شد / مهلت ثبت‌نام تا ۸ تیر ماه رئیس دانشکده اندیشه و معارف اسلامی دانشگاه تهران از برگزاری ترم تابستانه فشرده برای دروس گروه معارف اسلامی ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی ۹۹ و ۱۴۰۰ دانشگاه تهران خبر داد. https://news.ut.ac.ir/fa/news/28971 @UT_NEWSLINE
💠 مفاتیح الحیات 🔸 موارد صله رحم ... امام باقر (علیه السلام) فرمود: خدا در سه چیز برای هیچ‌كس رخصتی قرار نداده است: ادای امانت به نیكوكار و بدكار، وفای به عهد به نیكوكار و بدكار و نیكی با والدین، نیكوكار باشند یا بدكار.[1] این تكلیف درباره والدین حتی پس از مرگ آن دو نیز استمرار دارد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: سرور نیكوكاران در قیامت مردی است كه به والدین خود پس از مرگشان نیكی كند.[2] [1] . ثَلاثٌ لَمْ یجْعَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لأَحَدٍ فِیهِنَّ رُخْصَةً: أَدَاءُ الأَمَانَةِ إِلی الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَینِ بَرَّینِ كَانَا أَوْ فَاجِرَینِ (الكافى، ج2، ص162). [2] . سَیدُ الأَبْرَارِ یوْمَ الْقِیامَةِ رَجُلٌ بَرَّ وَالِدَیهِ بَعْدَ مَوْتِهِمَا (بحار الانوار، ج71، ص86). 📚 مفاتیح الحیات ص 242 و 243
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکبار برای همیشه دلیل وجوب حجاب تو کشور رو ببینیم (تاکید میکنم این کیلیپو هم گوش بدین و هم منتشر کنید) چرا حجاب اختیاری نمیشه؟
12.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸منطق مخالفان حجاب با خاک یکسان شد. 👏
💢به اطلاع سروران گرامی می رساند *کرسی آزاد اندیشی هشتم* با موضوع *به سوي نظريه كارآفريني مبتني بر برند* در تاریخ دوشنبه 13/4/1401 ساعت 10 الی 13 به صورت حضوری برگزار خواهد شد. سخنرانان این جلسه 1. دكتر جهانگير يدالهي فارسي رئیس دانشدکه کارآفرینی، دكتر محمد رضا زالي مدير ديده بان جهاني كارآفريني ايران، دانشكده كارآفريني و دكتر مهرداد عالي پور هريسيكارآفرين برتر ملي(برگزيده چشنواره كارآفرينان برتر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي)، بنيانگذار شركت دانش بنيان پنتر خواهند بود. از شما سروران گرامی دعوت می شود در این جلسه شرکت فرمایید.