#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#تاثیرگزاری
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی
"رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین"
🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر
🔸 جلسه سی و ششم با حضور دکتر حسین دیبا
( استادیار پژوهشکده اخلاق و معنویت)
🔻موضوع: تبیین تلاش در ایفای وظایف و مسئولیتهای اقتصادی پدر در خانواده و رابطه پدر_دختری
📆 زمان: جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ (روز ۲۵ ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۱۶
🔗 لینک شرکت در جلسات:
https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade
🌐 کانال اطلاعات نشستها:
https://eitaa.com/khanevadeh_1403
👈 سامانه ثبتنام جهت دریافت گواهی (رایگان):
https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt
#مثبتخانواده #پدر_دختری #اخلاق #تربیت #مشاوره #روانشناسی #جامعهشناسی #رسانه
#نشست_علمی
#روایت_نخبگانی
#پژوهشکده_باقرالعلوم_علیهالسلام
✅ با ما همراه باشید
•┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈•
#مثبتخانواده
@khanevadeh_1403
🌀 سلسله نشست های علمی
"رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین"
🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر
🔸 جلسه سی و هفتم با حضور جناب آقای دکتر میرسبحان سادات
(روانشناس و رواندرمانگر، مؤلف و پژوهشگر حوزه نوجوان)
🔻موضوع: نقش پدران در شکل گیری
هویت جنسیتی دخترانش (جلسه دوم)
📆 زمان: جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ (روز ۲۵ ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰
🔗 لینک شرکت در جلسات:
https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade
🌐 کانال اطلاعات نشستها:
https://eitaa.com/khanevadeh_1403
👈 سامانه ثبتنام جهت دریافت گواهی (رایگان):
https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt
#مثبتخانواده #پدر_دختری #اخلاق #تربیت #مشاوره #روانشناسی #جامعهشناسی #رسانه
#نشست_علمی
#روایت_نخبگانی
#پژوهشکده_باقرالعلوم_علیهالسلام
✅ با ما همراه باشید
•┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈•
#مثبتخانواده
@khanevadeh_1403
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۶
💢تعمیم یا کاربست جدید؟
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹در تحلیل آن بخش از روایات تفسیری امامیه که مذیَّل به آیه ای شده است؛ در موارد بسیاری، ارتباط روایت و آیه به صورت ارتباطِ تعمیمی تصویر می شود که به نوعی، ناظر به تعمیم و الغاء خصوصیت از آیه است. نمونه آن، تفسیر "آیه نفر" یا "سبیل الله"(بقره:۱۹۵) است که سبب نزول آن ها جهاد است؛ اما گفته شده: "السبیل لایعنی القتال فحسب فهو یعم سبیل اعلاء کلمه الدین"(معرفت،التفسیر و المفسرون، ج۱،ص۲۴)
🔸 این درحالی است که این اصرار که همه استعمالات آیات در کلام معصوم در قالب ارتباطِ تعمیمی دیده شود، قبل هر چیز می تواند نوعی تحمیل پیش فرض باشد. مگر اینکه تاسیسِ اصل کنیم که اصولا در هر مقام و موقعیتی که معصوم، آیه ای را استخدام کند، در مقام تفسیر در قالب ارتباطِ تعمیمی است.
🔹از این رو به نظر می رسد بتوان احتمال دیگری را نیز مطرح کرد. و آن اینکه کاربست آیات در برخی از روایات، از باب اشراب معنایی جدید و کاربست آیه قرآنی در معنایی دیگر است که هیچ استبعاد عقلی هم ندارد.
نمود بارز تطبیق این احتمال را می توان در روایت صحیحه علی بن مهزیار از امام باقر(ع) ذیل آیه خمس مشاهده کرد.(فَأَمَّا الْغَنَائِمُ وَ الْفَوَائِدُ فَهِيَ وَاجِبَةٌ ... قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ اعْلَمُوا أَنَّمٰا غَنِمْتُمْ) به این صورت که ارتباط روایت و آیه ذیل آن در چارچوب کاربست جدید معنایی(نه تعمیم) دیده شود.
🔸موارد متعدد دیگر مانند کاربست فاحشه(اعراف:۲۸) به "ائمه جور"، ماء معین(ملک:۳۰) به "امام"، طعام(عبس:۲۴) به "علم" و نعیم(تکاثر:۸) به "امامت"، نمونه های دیگری است که به جای اصرار بر دیدن آن ها در فضای تعمیم، می توانند در تطبیق بر این احتمال پیشنهادی، دیده شوند.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
📚الموسوعة الفلسطینیة
مجموعهای که در تدوین آن بیش از 230 محقق از کشورهای عربی سهیم بودهاند . این دایرةالمعارف، به تحقیق و تدوین مدخلهایی پرداخته است که تا پایان سال 1983 را دربر میگیرد . بنابراین ، بسیاری از رویدادهایی مانند مواضع کشورهای اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، مقاومت اسلامی لبنان، انتفاضه، طرحهای صلح و روندهای سازش با اسرائیل و... را در برمیگیرد.
این مجموعه یکی از بهترين کتبی است که تاکنون درباره تاريخ و جغرافيا و فرهنگ و تمدن و مدارس و معاهد علمی و ادوار مختلف تاريخی فلسطين نوشته شده.
سازمان علمی دانشنامۀ فلسطین، علاوه بر ترجمۀ این #موسوعه ، با پژوهش و تألیف در زمینههای دیگر، مدخلهای تازهای را بدان افزوده است.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#عصر_جمعه
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه
🔹امام موسی کاظم(ع):
خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش، ارزانی می دارد، هر کس در عصر جمعه صدبار سوره قدر را بخواند از این هزار رحمت بهرمند می شود.
📚امالی صدوق ، ص۶۰۶
🔸مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در #عصر_جمعه ترک مکن!
🔷🔶🔹🔸
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛
صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛
فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛
وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشستهای علمی درآمدی به اخلاق قرآنی - فصل چهارم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی)
📅زمان: شنبه 18 فروردین ماه (26 رمضانالمبارک)
👤دکتر سید محمدعلی ایازی؛ استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مفسر قرآن کریم
✅عنوان: امکان و چگونگی نظامسازی اخلاق بر اساس قرآن
⏰ ساعت 13:00
👤دکتر محمدجواد فلاح؛ دانشیار اخلاق دانشگاه معارف اسلامی
✅عنوان: الگوی اخلاق خانواده بر اساس آیه ۲۱ سوره روم
⏰ ساعت 15:00
👤دکتر حامد شریعتینیاسر؛ استادیار قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی
✅عنوان: جایگاه عواطف در اخلاق قرآنی
⏰ ساعت 21:00
👈لینک ورود: https://cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم🔸
🔶🔸دبیرخانه یکصدمین سال باز تاسیس حوزه قم باهمکاری معاونت پژوهش حوزههای علمیه برگزار می کند:
گرایشهای دانش سیاسی حوزه علمیه قم در سده اخیر
🎙حجت الاسلام و المسلمین سید سجاد ایزدهی
⏱ زمان: شنبه 1403/01/18
🔸ساعت 20:30
بازپخش روز بعدساعت 11
🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه
http://livehowzeh.ir/tv
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
انجمن علمی دانشجویی روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) برگزار میکند:
📌نشست علمی اسلام و مکانیزمهای سلامت روان
سخنران : حجتالاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
دکتری روانشناسی عمومی
هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💥شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
ساعت ٢٢_٢١
📍لينك جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/ra14
☄️☄️☄️ شركت در نشست براى عموم رايگان است .
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#ایجاد_امنیت
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی
"رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین"
🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر
🔸 جلسه سی و نهم با حضور حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد زارعان
(دانشیار علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی (ره) و دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه مک گیل کانادا)
🔻موضوع: نقش پدر در تربیت جنسیتی دختر از نگاه دینی
📆 زمان: شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ (روز ۲۶ ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰
🔗 لینک شرکت در جلسات:
https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade
🌐 کانال اطلاعات نشستها:
https://eitaa.com/khanevadeh_1403
👈 سامانه ثبتنام جهت دریافت گواهی (رایگان):
https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt
#مثبتخانواده #پدر_دختری #اخلاق #تربیت #مشاوره #روانشناسی #جامعهشناسی #رسانه
#نشست_علمی
#روایت_نخبگانی
#پژوهشکده_باقرالعلوم_علیهالسلام
✅ با ما همراه باشید
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 کوتاهترین خطبه نماز جمعه تاریخ اسلام
أقصر خطبة جُمعه في التاريخ الإسلامي قالها الشيخ الغزي محمود الحسنات:
"إذا أكثر من ٣٠ ألف شهيد و ٧٠ ألف جريح و مليوني مشرد لم يستطيعوا إيقاظ الأمه، فما لـكلماتي أن تفعل..؟!
أقم الصلاه".
٢٦ رمضان ١٤٤٥
٥ إبريل ٢٠٢٤
شیخ محمود الحسنات:
«اگر بیش از ۳۰ هزار شهید و ۷۰ هزار مجروح و ۲ میلیون آواره نتوانستند امت اسلام را بیدار کنند، حرفهای من چه میتواند بکند؟!
نماز را اقامه کنید»
۲۶ رمضان ۱۴۴۵
۵ آوریل ۲۰۲۴
پینوشت: شیخ محمود الحسنات یکی از وعاظ مشهور جهان عرب است که صفحاتی با چند میلیون مخاطب در یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام دارد. وی فلسطینی و مقیم ترکیه است.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۷
💢 تحلیل های حلِّ جدولی!
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹در مواجهه با یک متن و تفسیر آن، جورآمدن معنای مستنبَط از متن با ذهن شخصی را می توان یکی از معیارهایی دانست که _متاسفانه و البته ناخواسته_ به عنوان یکی از معیارهای صحت تحلیل پذیرفته ایم. شبیه حل جدول کلمات متقاطع!
مثلا مهم این است که حرف اول و آخر کلمه سه حرفیِ جدول_به ترتیب_ خاء و نون باشد؛ حالا فرقی نمی کند که این کلمه، "خون" باشد یا "خان" و یا حتی "خَشِن"؛ بلکه مهم آن است که جدول ذهنی من حل شده است! (و به همین سبک، آن برداشتی از متن که بتواند پازل ذهنی مرا حل کند؛ درست است.)
🔸یکی از بزنگاه های تفسیر به رای، ارائه تحلیل هایی از یک متن (تک گزاره) است که آتش تهیه آن، تنها یک گزاره _البته با فرض موثَّق بودن_ است. این مسئله در مواجهه با قرآن کریم، ضرورت رویکرد تفسیر موضوعی(در مقابل تفسیر تجزئه ای) را پررنگ می کند؛ چنانچه در مواجهه با روایات نیز ما را مجبور می کند تا از بنیان نهادن تحلیل های آسمانخراش وار بر بنیان های تک گزاره ای جلوگیری کنیم.
🔹اینکه ذهن فردی، جوّال باشد و بتواند انبوهی از معانی _که شاید برخی از آن ها صرفا علائق شخصی باشند_ را به متن پیوند زند؛ البته می تواند از جهت مهارت تفنُّن در الصاق معانی مختلف به متن، ستودنی باشد؛ اما اینکه بتوان به آن، به عنوان یک تفسیر درست از متن نگریست؛ جای بسی تامل دارد.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#امین_بودن
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه(244)
🔹موضوع:روش حکمرانی قرآن بر علوم(جلسه هفدهم)
🎙 ارائهدهنده:
👤 حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدصادق یوسفی مقدم
🎙 دبیرجلسه:
👤 دکتر سیدسجاد آلسیدغفور
📆 زمان: 19 فروردین 1403(27 رمضان 1445 ه.ق)
⏰ساعت: 12:45 تا 14
🌐 لینک فضای مجازی:
http://dte.bz/hokmconf
✅ پخش زنده ایتا:
https://eitaa.com/tablighnews
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی
"رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین"
🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر
🔸 جلسه چهلم با حضور سرکار خانم دکتر فاطمه نادری
(استادیار معارف دانشگاه ولی عصر رفسنجان)
🔻موضوع: تبیین نقش مادر در رابطه پدر_دختری
📆 زمان: یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ (روز ۲۷ ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۱۵
🔗 لینک شرکت در جلسات:
https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade
🌐 کانال اطلاعات نشستها:
https://eitaa.com/khanevadeh_1403
👈 سامانه ثبتنام جهت دریافت گواهی (رایگان):
https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt
#مثبتخانواده #پدر_دختری #اخلاق #تربیت #مشاوره #روانشناسی #جامعهشناسی #رسانه
#نشست_علمی
#روایت_نخبگانی
#پژوهشکده_باقرالعلوم_علیهالسلام
✅ با ما همراه باشید
•┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈•
#مثبتخانواده
@khanevadeh_1403
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 هماکنون، ورود رهبر انقلاب اسلامی به حسینیه امام خمینی و شعار متفاوت دانشجویان در استقبال از رهبر انقلاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۸
💢 آیات تاریخی و مسئله تعمیم
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹در مواجهه با آیات تاریخی و به ویژه جنبه تاریخی این آیات، آیا مجاز به تعمیم هستیم؟
این سوال از آن جهت اهمیت دارد که قرآن کریم، کتاب همه زمان هاست و نباید دلالت آن را به زمان نزول محدود کرد.
🔸اما در این میان باید به مغالطه ای نیز توجه داد و آن اینکه آیا جنبه تاریخی آیه را می توان تعمیم داد؟
مثلا اگر یهود زمان نزول، تحریفی را انجام داد؛ آیا می توان مفهوم این تحریف_که در قرآن کریم بدان اشارت رفته_ را توسعه داد؟ پاسخ، تقریبا منفی است.(ر.ک. مقاله: بررسی تطبیقی تحریف عهدین از نگاه متکلمان و مفسران)
در همین راستا می توان اصطلاح یهود را هم مثال زد. مثلا آیا این اصطلاح در آیه: أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ(مائده:۸۲) را می توان به زمان غیرنزول نیز تعمیم داد یا اینکه اشاره قرآن کریم به یهود آن زمان، مثلا چیزی معادل صهیونیسم امروز بوده است؟
🔹به هرحال قرآن کریم، نمونه آیات زیر در مورد یهود_به عنوان یک دین_ را نیز دارد:
مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ(آل عمران:۱۱۳)
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ (بقره:۶۲)
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 سه/۳ وظیفۀ اصلی دانشگاه
🎙 مقام معظم رهبری
1403.1.19
🔹اگر بخواهیم دانشگاه را تعریف کنیم، رکن اصلی تعریف دانشگاه علم است. دانشگاه ۳ وظیفۀ اصلی دارد. اول عالم تربیت کند، دوم علم تولید کند، سوم به تربیت عالم و تولید علم جهت بدهد.
🔸دانشگاههای دنیا عالم تربیت میکنند، علم هم تولید میکنند، اما در این رکن سوم لنگند. نتیجه چه میشود؟ نتیجه این میشود که محصول تربیت علم و تولید علم و تربیت عالم میشود ابزار دست قدرتهای صهیونیستی و قدرتهای استکباری دنیا.
🔹همۀ ارکان دانشگاه باید به این ۳ نقطه توجه کنند. مدیر، استاد، دانشجو، متن درسی، فرایندهای آموزشی، همه باید در خدمت این ۳ جهت باشند.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir