❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۷
💢 تحلیل های حلِّ جدولی!
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹در مواجهه با یک متن و تفسیر آن، جورآمدن معنای مستنبَط از متن با ذهن شخصی را می توان یکی از معیارهایی دانست که _متاسفانه و البته ناخواسته_ به عنوان یکی از معیارهای صحت تحلیل پذیرفته ایم. شبیه حل جدول کلمات متقاطع!
مثلا مهم این است که حرف اول و آخر کلمه سه حرفیِ جدول_به ترتیب_ خاء و نون باشد؛ حالا فرقی نمی کند که این کلمه، "خون" باشد یا "خان" و یا حتی "خَشِن"؛ بلکه مهم آن است که جدول ذهنی من حل شده است! (و به همین سبک، آن برداشتی از متن که بتواند پازل ذهنی مرا حل کند؛ درست است.)
🔸یکی از بزنگاه های تفسیر به رای، ارائه تحلیل هایی از یک متن (تک گزاره) است که آتش تهیه آن، تنها یک گزاره _البته با فرض موثَّق بودن_ است. این مسئله در مواجهه با قرآن کریم، ضرورت رویکرد تفسیر موضوعی(در مقابل تفسیر تجزئه ای) را پررنگ می کند؛ چنانچه در مواجهه با روایات نیز ما را مجبور می کند تا از بنیان نهادن تحلیل های آسمانخراش وار بر بنیان های تک گزاره ای جلوگیری کنیم.
🔹اینکه ذهن فردی، جوّال باشد و بتواند انبوهی از معانی _که شاید برخی از آن ها صرفا علائق شخصی باشند_ را به متن پیوند زند؛ البته می تواند از جهت مهارت تفنُّن در الصاق معانی مختلف به متن، ستودنی باشد؛ اما اینکه بتوان به آن، به عنوان یک تفسیر درست از متن نگریست؛ جای بسی تامل دارد.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#امین_بودن
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه(244)
🔹موضوع:روش حکمرانی قرآن بر علوم(جلسه هفدهم)
🎙 ارائهدهنده:
👤 حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدصادق یوسفی مقدم
🎙 دبیرجلسه:
👤 دکتر سیدسجاد آلسیدغفور
📆 زمان: 19 فروردین 1403(27 رمضان 1445 ه.ق)
⏰ساعت: 12:45 تا 14
🌐 لینک فضای مجازی:
http://dte.bz/hokmconf
✅ پخش زنده ایتا:
https://eitaa.com/tablighnews
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی
"رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین"
🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر
🔸 جلسه چهلم با حضور سرکار خانم دکتر فاطمه نادری
(استادیار معارف دانشگاه ولی عصر رفسنجان)
🔻موضوع: تبیین نقش مادر در رابطه پدر_دختری
📆 زمان: یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ (روز ۲۷ ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۱۵
🔗 لینک شرکت در جلسات:
https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade
🌐 کانال اطلاعات نشستها:
https://eitaa.com/khanevadeh_1403
👈 سامانه ثبتنام جهت دریافت گواهی (رایگان):
https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt
#مثبتخانواده #پدر_دختری #اخلاق #تربیت #مشاوره #روانشناسی #جامعهشناسی #رسانه
#نشست_علمی
#روایت_نخبگانی
#پژوهشکده_باقرالعلوم_علیهالسلام
✅ با ما همراه باشید
•┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈•
#مثبتخانواده
@khanevadeh_1403
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 هماکنون، ورود رهبر انقلاب اسلامی به حسینیه امام خمینی و شعار متفاوت دانشجویان در استقبال از رهبر انقلاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۸
💢 آیات تاریخی و مسئله تعمیم
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹در مواجهه با آیات تاریخی و به ویژه جنبه تاریخی این آیات، آیا مجاز به تعمیم هستیم؟
این سوال از آن جهت اهمیت دارد که قرآن کریم، کتاب همه زمان هاست و نباید دلالت آن را به زمان نزول محدود کرد.
🔸اما در این میان باید به مغالطه ای نیز توجه داد و آن اینکه آیا جنبه تاریخی آیه را می توان تعمیم داد؟
مثلا اگر یهود زمان نزول، تحریفی را انجام داد؛ آیا می توان مفهوم این تحریف_که در قرآن کریم بدان اشارت رفته_ را توسعه داد؟ پاسخ، تقریبا منفی است.(ر.ک. مقاله: بررسی تطبیقی تحریف عهدین از نگاه متکلمان و مفسران)
در همین راستا می توان اصطلاح یهود را هم مثال زد. مثلا آیا این اصطلاح در آیه: أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ(مائده:۸۲) را می توان به زمان غیرنزول نیز تعمیم داد یا اینکه اشاره قرآن کریم به یهود آن زمان، مثلا چیزی معادل صهیونیسم امروز بوده است؟
🔹به هرحال قرآن کریم، نمونه آیات زیر در مورد یهود_به عنوان یک دین_ را نیز دارد:
مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ(آل عمران:۱۱۳)
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ (بقره:۶۲)
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 سه/۳ وظیفۀ اصلی دانشگاه
🎙 مقام معظم رهبری
1403.1.19
🔹اگر بخواهیم دانشگاه را تعریف کنیم، رکن اصلی تعریف دانشگاه علم است. دانشگاه ۳ وظیفۀ اصلی دارد. اول عالم تربیت کند، دوم علم تولید کند، سوم به تربیت عالم و تولید علم جهت بدهد.
🔸دانشگاههای دنیا عالم تربیت میکنند، علم هم تولید میکنند، اما در این رکن سوم لنگند. نتیجه چه میشود؟ نتیجه این میشود که محصول تربیت علم و تولید علم و تربیت عالم میشود ابزار دست قدرتهای صهیونیستی و قدرتهای استکباری دنیا.
🔹همۀ ارکان دانشگاه باید به این ۳ نقطه توجه کنند. مدیر، استاد، دانشجو، متن درسی، فرایندهای آموزشی، همه باید در خدمت این ۳ جهت باشند.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✍️ شهید سید مرتضی آوینی:
🔹من در فروپاشی تمدّن غرب بیشتر به تحوّل درونی غربیها امیدوارم تا جنگی رو در رو که میان شرق و غرب و یا اسلام و غرب روی دهد...
🔸غرب از درون خواهد پوسید و در خود فرو خواهد ریخت و چون عقربی در محاصره آتش، خود را نیش خواهد زد و خواهد کشت.
✴️ سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم استاد سید مرتضی آوینی را گرامی میداریم.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir