فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 هماکنون، ورود رهبر انقلاب اسلامی به حسینیه امام خمینی و شعار متفاوت دانشجویان در استقبال از رهبر انقلاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۸
💢 آیات تاریخی و مسئله تعمیم
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹در مواجهه با آیات تاریخی و به ویژه جنبه تاریخی این آیات، آیا مجاز به تعمیم هستیم؟
این سوال از آن جهت اهمیت دارد که قرآن کریم، کتاب همه زمان هاست و نباید دلالت آن را به زمان نزول محدود کرد.
🔸اما در این میان باید به مغالطه ای نیز توجه داد و آن اینکه آیا جنبه تاریخی آیه را می توان تعمیم داد؟
مثلا اگر یهود زمان نزول، تحریفی را انجام داد؛ آیا می توان مفهوم این تحریف_که در قرآن کریم بدان اشارت رفته_ را توسعه داد؟ پاسخ، تقریبا منفی است.(ر.ک. مقاله: بررسی تطبیقی تحریف عهدین از نگاه متکلمان و مفسران)
در همین راستا می توان اصطلاح یهود را هم مثال زد. مثلا آیا این اصطلاح در آیه: أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ(مائده:۸۲) را می توان به زمان غیرنزول نیز تعمیم داد یا اینکه اشاره قرآن کریم به یهود آن زمان، مثلا چیزی معادل صهیونیسم امروز بوده است؟
🔹به هرحال قرآن کریم، نمونه آیات زیر در مورد یهود_به عنوان یک دین_ را نیز دارد:
مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ(آل عمران:۱۱۳)
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ (بقره:۶۲)
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 سه/۳ وظیفۀ اصلی دانشگاه
🎙 مقام معظم رهبری
1403.1.19
🔹اگر بخواهیم دانشگاه را تعریف کنیم، رکن اصلی تعریف دانشگاه علم است. دانشگاه ۳ وظیفۀ اصلی دارد. اول عالم تربیت کند، دوم علم تولید کند، سوم به تربیت عالم و تولید علم جهت بدهد.
🔸دانشگاههای دنیا عالم تربیت میکنند، علم هم تولید میکنند، اما در این رکن سوم لنگند. نتیجه چه میشود؟ نتیجه این میشود که محصول تربیت علم و تولید علم و تربیت عالم میشود ابزار دست قدرتهای صهیونیستی و قدرتهای استکباری دنیا.
🔹همۀ ارکان دانشگاه باید به این ۳ نقطه توجه کنند. مدیر، استاد، دانشجو، متن درسی، فرایندهای آموزشی، همه باید در خدمت این ۳ جهت باشند.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✍️ شهید سید مرتضی آوینی:
🔹من در فروپاشی تمدّن غرب بیشتر به تحوّل درونی غربیها امیدوارم تا جنگی رو در رو که میان شرق و غرب و یا اسلام و غرب روی دهد...
🔸غرب از درون خواهد پوسید و در خود فرو خواهد ریخت و چون عقربی در محاصره آتش، خود را نیش خواهد زد و خواهد کشت.
✴️ سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم استاد سید مرتضی آوینی را گرامی میداریم.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔸 نشست علمی مبانی انسانشناختی اخلاق سیاسی در قرآن
🎙 با حضور:
حجتالاسلام والمسلمین #محمد_عابدی
عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
📅 دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵
👈 حضور مجازی:
🔹 cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#نظرسنجی
#تقویت_انگیزه
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۹
💢حسن انعکاسی، بُعد سوم فعل اخلاقی
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹در علم اخلاق و تحلیل افعال اخلاقی، معمولا به دو رکن حسن فعلی و حسن فاعلی، اشاره می شود. بر همین اساس، رفتارهای ما نیز معمولا از این دو زاویه سنجیده می شود. در جامعه مومنانه هم معمولا در توجیه خطاها، به یکی از این دو(حسن فاعلی) اشاره می شود.
این درحالی است که فضیلت اخلاقی، مبتنی بر بعد سومی هم هست و لازم است ما، در انجام فعل اخلاقی به آن نیز توجه داشته باشیم. اینکه دیگران چه برداشتی از رفتار ما دارند؛ نیز مهم است.
🔸اشتباه نشود؛ قصد نداریم بگوییم مشروعیت رفتار ما، وام دار تایید و رد دیگران است؛ بلکه سخن در مرحله قبل تر و آن، شناختِ ماهیت رفتار ماست. رفتار ما فقط آنی نیست که ما نیت آن را کرده ایم؛ بلکه بخشی از آن، انعکاس رفتار ما در محیط و برداشتی است که دیگران از رفتار ما دارند. باید برای این انعکاس(حسن انعکاسی) نیز سهمی از معیاریت برای فعل اخلاقی را قائل باشیم.
🔹آیه زیر را می توان نماد توجه به حسن انعکاسی در قرآن کریم، دانست:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا(بقره:۱۰۴)
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir