eitaa logo
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
179 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
728 ویدیو
64 فایل
آیه های قرآن، تجلی کلام خداست بر دل و جان و معارفش جام شراب طهور است که باید آن را قطره قطره نوشید تا عشق به معبود بجوشد در رگ رگ وجودمان،چرا که مشتاق وصالیم. @maarefquran13951
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 🦋کانال اصفهانم 🦋
روزشمار کلاسها| کتاب صوتی شفای زندگی.mp3
4.26M
📙 هرشب یک قاچ کتاب 🔻 🚨 روزشمار کلاسهای دوازدهمین دوره مجازی قرآن کریم ➕ این کتاب، در شما معجزه می‌کند..😍 ⏳ 16 روز تا شروع کلاسها.... 📕 کتاب صوتی شفای زندگی 📝 نویسنده: لوییز ال هی 🔹فصل اول: آنچه به آن اعتقاد دارم... ✍ نسخه مشاور: 👌 همه قرآن‌آموزان دوازدهمین دوره آموزش مجازی قبل از خواب، این فایل را با دقت گوش بدن. 👏👏 🌺🍂🌺🍃🌺🍂🌺🍃🌺🍂 🙈 متفاوت‌ترین کانال قرآنی ایتاء: 📥 @Hamyare_Hafez
♻🌸جایگاه رحمت و غضب خداوند در قرآن♻🌸 1- معنای رحمت در عرف قرآن: با مراجعه به معاجمی که اکثرا به معانی واژگان قرآنی پرداخته شده، خصوصًا در مفرداتِ راغب 1، دیده می شود واژه‌ی «رحمت» از ریشه‌ی رحم به معنای «نرمى و نرمخویى» است و اینکه رحمت گاهی در معنای احسان و نیكى كردن نیز به کار می‌رود؛ ضمن اشاره به روایتی نیز 2، رحمت را بخشایش و نعمت دادن خداوند دانسته اند؛ لذا از این منظر، رحمت دو معنى دارد‌ یكى رقّت و نرمدلى و دیگرى احسان و بخشش. شریف جرجانی در کتاب «التعریفات» خود رحمت را به معنای «اراده‌ی رساندن خیر» گرفته است 3 و علامه طباطبایی نیز در تفسیر«کَتَبَ عَلی نَفسِهِ الرَّحمَةَ» 4، میگوید: افاضه ی نعمت بر مستحق آن و رساندن شیء به سعادت شایستهی آن را گویند. 5 و اما از مصادیق رحمت در قرآن: رحمت‌ یعنی نبوت و دین اسلام (انسان/31، شوری/ 8، فتح/ 25، بقره/ 107و ...)، یعنی بهشت (آل عمران/ 107، نساء/ 175، جاثیه/30، إسراء/ 57)، یعنی باران (نمل/ 63، فرقان/ 48، شوری/ 28 و...)، یعنی قرآن (یونس/ 58، نحل/ 64)، یعنی روزی (اسراء/ 100، فاطر/ 2، کهف/ 10 و...) و هر آنچه از سمت خداوند به صورت نعمت بر اهل زمین نازل می گردد. : . 1 راغب اصفهانى، حسين بن محمد. مفردات الفاظ قرآن. ص 347. . 2انّ الرَّحْمةَ من اللّه إنعام و إفضال و من الآدميّين رقّةٌ و تعطُّفٌ؛رحمت از سوى خداوند نعمت دادن و بخشايش دادن است و از آدميان شفقت و مهربانيست. . 3جرجانی، علی بن محمد. التعریفات. ص 48. باب الراء. «هی اراده ایصال الخیر». .4 انعام/ 12. . 5طباطبایی، سید محمد حسین. المیزان فی تفسیر القرآن. ج7. ص25 ؛ ترجمه تفسیر المیزان. ج7، ص34. .......... 🍀س، اوحدی- گزیده ی پژوهش حقیر در پایان نامه ی ارشد معارف قرآن با عنوان نسبت سنجی بین رحمت و غضب خداوند در قرآن و عهد عتیق 🦋 @maarefquran13951
🔹 آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹 🔸به عقلتان اهمیت بدهید / عقل، حجه الله است/ تبیین نسبت عقل و اهل بیت🔸 من همیشه به شما توصیه می‌کنم به این اهمیت بدهید. عقل، صبح تا شام دارد با شما حرف می‌زند. شما اینطور فکر کن که آقای بهجت که از دنیا رفته، یک قالب مثالی دارد در وجود تو، ایناها! (اشاره به سر) این عقل، «بهجتِ» تو است! شب و روز هم پهلوی تو است. من می‌گویم این چیزی که تو داری، از آقای بهجت هم بالاتر است! خدا چیزی بالاتر از آقای بهجت در وجود تو گذاشته. آقای بهجت چون بیرون از تو بود، محترم بود، این عقل، گناهش این است که خودمانی شده و دم دست انسان است! انسان راحت می‌تواند با او حرف بزند [لذا کمتر قدرش دانسته می شود]. این بهتر از آقای بهجت است؛ چرا؟ چون آقای بهجت را می‌توانستی به او بگویی «حجت الاسلام»، می‌توانستی بگویی «آیت الله»، می‌توانستی بگویی «آیت‌الله العظمی»، اما آیا می‌توانستی به او بگویی «حجت الله» بهجت؟! می‌توانستی به او بگویی حجت‌الله؟ به امام زمان می‌شود گفت حجت‌الله، اما به آقای بهجت نمی‌شود گفت حجت‌الله. آقا جان! این که در تو است، است!! خوب حالا چکار بکنیم؟ خدا این حجت‌الله را ارزان در اختیارت گذاشته، حرفش را گوش کن، هر چه حرفش را گوش کنی، او صریح‌تر با تو حرف می‌زند؛ این جوری هست! تو هرچه دقت بکنی، او صدایش بالاتر می‌رود، صدایش را محکم‌تر می‌شنوی. هر چه به او بی‌اعتنایی کنی، صدایش ضعیف‌تر می‌شود. تکریمش بکن، تجلیلش بکن، تحقیرش نکن. پس ببینید؛ این عقل، هم بزرگترین تهدید است برای انسان و هم بزرگترین فرصت است. می‌دانی چه جوری می‌شود که هم تهدید است، هم فرصت است؟ شما در بازار دارید راه می‌روید، یکی بیایید صد میلیون تومان بگذارد در جیبَت؛ این بزرگترین تهدید است و بزرگترین فرصت؛ درست است؟ جیب‌برها، زورگیرها اگر این را ببینند، ولو سَرَت را بِبُرند، صد میلیون را باید از جیبَت دربیاورند؛ اما اگر این را به «مقصد» رساندی، همه چیز تمام است. باید به یک جای امنی آن را برسانی. اما ما به آن جای امن نرسیدیم و این پول زیاد را هم به ما داده‌اند؛ از این جهت هم تهدید است، هم فرصت است؛ الا [اینکه] بتوانی به یک نقطه امنی برسانی آن را. اگر خدا به تو محبت داد و عشق به اهل بیت پیدا کردی و دلت آنجا جا گرفت، این، «من دخله کان آمنا» است. @maarefquran13951
هدایت شده از 🦋کانال اصفهانم 🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 یعنی... 🚨 فرهنگ‌ «بزن به حساب دیوار» ⚠️ خیلیامون قرآن می‌خونیم، حفظ می‌کنیم، یاد میگیریم، یاد می‌دهیم ولی از عمل به معارف حیاتبخشش غافل میشیم... این کلیپ بهتون میگه اگر عامل به قرآن باشید چگونه زندگی زیبا و لذتبخش خواهد شد. ✅ عمق مفاهیم قرآنی یعنی ایجاد چنین رفتاری در فرد و جامعه... به نظر شما چقدر موفق بوده‌ایم؟ ❌ بیائیم قرآنی باشیم و قرآنی زندگی کنیم... عزیزان من تدبر در قرآن را فراموش نکنید چرا که کلید اصلی عمل به قرآن، است. 🎁 این فوق‌العاده زیبا را باهم تماشا می‌کنیم... ✅ جهت ثبت نام و تکمیل فرم به: 🆔 @Quran_Contact 👌شروع کلاس: 25 آبان ماه 🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃
🌸جایگاه رحمت و غضب خداوند در قرآن 2- رحمن و رحیم از اسماء پر بسامد قرآن کریم: در ارتباط با دو واژه ی رحمن و رحیم نیز باید گفت هر دو برگرفته از رحمت خداوندند. ولی بر کسی پوشیده نیست که مسلما تفاوتهایی دارند و در این ارتباط با دو تعبیر «رحمت رحمانیه» و «رحمت رحیمیه» مواجه خواهیم شد؛ رحمت رحمانیه عبارت است از افاضه‌ی وجود به عالم هستی، که شامل همه‌ی موجودات این عالم ‌و همه‌ی ممکنات می‌شود، و «وجود» از طرف خداوند به عنوان رحمتی هم در دنیا و هم در آخرت، همه‌ی چیز، اعم از انسان و غیر انسان، مؤمن و کافر را در بر میگیرد. ولى «رحیم» اشاره به رحمت خاص پروردگار است كه ویژه‌ی بندگان مطیع و صالح و فرمانبردار می باشد 1؛ لذا دلیل اینکه «رحمن» در همه جای قرآن مطلق آمده ولی «رحیم»، اکثرا مقید، نیز مشخص می شود. نکته ی قابل توجه آنکه اطلاق نام «رحمان» براى هیچ کس جز خداوند شایسته نیست؛ چراکه وصف خاص الهی است و به همین منظور همواره در بسمله، بلافاصله بعد از لفظ جلاله می‌آید و اینکه گرچه رحیم بر انسان نیز اطلاق می‌گردد، ولی باز هم رحیم حقیقی، فقط خداوند است و بس. نکته ی بعدی آنکه جناب محمد شجاعی در کتاب قیام قیامت خود می نویسد: اسمای حسنی، ‌یک سلسله عناوین محض و اعتباری نیست، بلکه آنها منشأ آثارند و اصولا هر موجودی و هر وجودی در دنیا و نظامهای دیگر و عوالم برتر و حتی آخرت از آثار اسمای حسنی است. 2 ایشان بیان می‌دارد که هر اسمی‌آثار خاص خود را داشته و ذات مقدس خداوند در مقام ربوبیت دارای هریک از این اسماء و صفات است 3. پس با این برداشت، خداوند اگر رحمن است‌ یعنی در مقام ربوبیت خود رحمن است و اگر رحیم است ‌یعنی در مقام ربوبیت خود رحیم است و هر کس بنا برظرفیت وجودی که در جهت کسبش تلاش نموده خود را مربوب رحمن می‌بیند ‌یا مربوب رحیم زیرا طلبِ طالب، در اینجا شرط است که ‌یا به رحمانیت فراگیرش اکتفا کنیم و تربیت در این مسیر را بخواهیم ‌یا اینکه تشنه‌ی رحیمیتش شده، تربیت در مسیرخاصان درگاهش را طلب نماییم. .1مکارم شیرازی، ناصر. تفسیر نمونه. ج 1، ص 23. . 2شجاعی، محمد. قیام قیامت. ص 86. . 3همان، ص 87. ............ 🍀 س،اوحدی- گزیده ی پژوهش حقیر در پایان نامه ی ارشد معارف قرآن با عنوان نسبت سنجی بین رحمت و غضب خداوند در قرآن و عهد عتیق 🦋 @maarefquran13951
◼️ نمونه‌ای از عملکرد ایجابی امامان علیهم‌السلام در دوره برکناری از حکومت 🆔 @shahidsadr
💐 🕊«هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است...» ▫️می‌خواهیم درکنارهم از تو بشنویم و از تو بخوانیم... اصل ما تویی... و می‌آید روزی که دست در دست های تو، معنای حقیقی زندگی و زنده بودن را درک خواهیم کرد.... ‌ 🕊 به مناسبت ماه ربیع الاول ماه شادی اهل بیت (ع)، کارگاه یک روزه ای با عنوان ” آغاز امامت امام زمان عج  “ برگزار می‌گردد. ▫️با بهره‌‌وری از سخنان زیبای استاد محمدحسین رجبی دوانی ▫️زمان برگزاری:  ۱۸ آبان  از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۲۰ در موسسه زیتون 💸هزینه این کارگاه فقط ۳۰ هزارتومان و با ۵۰درصد تخفیف ویژه دانشجویان 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام وارد لینک زیر شوید و یا باشماره موسسه تماس حاصل فرمایید :👇 📞شماره تماس: ۰۲۱-۹۱۰۰۹۵۹۶ داخلی ۳ 🌐لینک ثبت‌نام: https://b2n.ir/40993 منتظر همه‌ی منتظران حضرت حجت (عج) هستیم☺️🖐
هدایت شده از کودکانه
ضررهای دهگانه موبایل برای کودکان 😊 @koodakaneh1 😊
_معارف_قرآن_کریم جایگاه رحمت و غضب خداوند در قرآن 3- برائت استهلال تمام سوره‌ها با دو صفت رحمن و رحیم: در رویکرد تفسیری آیات قرآن، نظریه ای وجود دارد با عنوان نظریه‌ی «وحدت موضوعی سوره‌ها» که علامه‌طباطبایی در المیزان و علامه جوادی آملی در تسنیم، بدان معتقد بوده و هدفمندی سوره‌ها را تاکید دارند. لازمه‌ی موافقت با این نظریه نیز در این است که معتقد باشیم، چینش صرفًا آیات در سوره‌ها توسط شخص پیامبر خاتم (ص) و در دوران حیاتشان اتفاق افتاده است. در این نظریه،‌ یکی از راه‌های کشف هدف سوره، توجه به اسماء الحسنی به کار رفته در همان سوره است. علاوه بر این، آیت الله جوادی آملی به هماهنگی بسمله‌ی هر سوره با محتوای آن، تاکید داشته، نوشته اند: آیه‌ی کریمه‌ی «بسم اله الرحمن الرحیم»، 114 بار نازل شده است نه اینکه ‌یک بار نازل شده باشد و به دستور پیامبر اکرم (ص)، سرفصل سور قرآنی قرار گرفته باشد.» 1. با توجه به موارد فوق، واژه های «رحمن و رحیم» در ابتدای هر سوره، نشان از محتوای آن داشته و مخصوص اهداف و منویات همان سوره است. شاید مثال واضح آن سوره‌ی «الرحمن» باشد که در کل آن خداوند مکررًا نعمات خود را بر انسان برمی‌شمرد و و مکررًا به منظور ‌یادآوری بر تکذیب کنندگان، ‌یک سؤال مشخص را می‌پرسد که: «فَبِأَىّ ءَالَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَان». اولین رحمت خود را نیز قرآن و بعد خلقت انسان بر شمرده و بعد بیان و دیگر نعمت‌های دنیا را‌ یکی پس از دیگری نام می‌برد که همگی از مجرای رحمت الهی سرچشمه می‌گیرند. باید توجه داشت «رحمن»‌ که افاضه‌ی وجود به عالم هستی، بدون در نظر گرفتن استحقاق است، نقطه‌ی مقابل نداشته، تغییر ناپذیر و مصون از هرگونه تحول و دگرگونی بوده و صفت ذات خداوند است؛ لذا اساسًا نمی‌شود خداوند افاضه‌ی وجود و هستی نکند؛ چون این عالم «نیست» می‌شود. بنابراین رحمت رحیمیه از صفات فعل خداوند است چراکه در مقابل رحیم، غضب است و غضب به عنوان‌ یک وصف کمالی در مقابل رحیم است، همچنان که در قرآن داریم: «‌یُعَذَّبُ مَن ‌یَشَاء وَ‌ یَرحَمُ مَن ‌یَشَاء» 2 مثل رضا که در مقابل آن، سخط است. درحالیکه در رحمن، خواستن و ‌یشائی در کار نیست و خداوند نمی‌شود که رحمن نباشد ولی می‌شود که رحیم نبوده و غضب نماید. به ویژه اینکه هرگاه سخن از ‌یشاء باشد، بحث استحقاق است. . 1جوادی آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، ج 1، ص 290. . 2عنکبوت/ 21. .......... 🍀 س، اوحدی- گزیده ی پژوهش حقیر در پایان نامه ی ارشد معارف قرآن با عنوان نسبت سنجی بین رحمت و غضب خداوند در قرآن و عهد عتیق 🦋 @maarefquran13951
هدایت شده از مبلغان نور 🌍
🔰 نتیجه تلاش برای وحدت شیعه و سنی مبلغان نور http://eitaa.com/joinchat/3011379201C7afdd551c2