eitaa logo
معارج
72 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
457 ویدیو
48 فایل
امام خميني(ره): #تربيت انسان از #حكومت و #انقلاب هم مهمتر است. کانال اطلاع رسانی حوزه ۳۶۴ حضرت رقیّه سلام الله علیها ناحیه حیدر کرار علیه السلام شهر پرند استان تهران ارتباط با مدیر کانال 👈 @siyane_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼 برگزاری حلقه میانسال به صورت حضوری 🌼 در این جلسه در مورد : فواید روزه برای کودکان و نوجوانان ولایت پذیری و ادب و بحث بصیرت افزایی در جریان انتخابات بحث و تبادل نظر شد . 🌺 در این جلسه متربیان با اهداء هدیه از سرگروه خود به مناسبت هفته معلم تقدیر و تشکر کردند . 🌼 با تشکر از سرگروه محترم خواهر فرهادی .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
30.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سورهٔ_فاتحه «آیه۷_ قسمت۱» 🎬 موضوع کلیپ: 🔰صِرٰاطَ اَلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ اَلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ اَلضّٰالِّينَ ﴿۷﴾ معنای: أَنْعَمْتَ @salehinhoze
معارج
#تفسیر_ سورهٔ_فاتحه «آیه۷_ قسمت۱» 🎬 موضوع کلیپ: 🔰صِرٰاطَ اَلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ ا
♻️تفسیر قرآن سوره فاتحه آیه ۷- قسمت ۱ 🌷«صراط الّذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و الضالّین»، 🌷 در آیۀ ششم از خدای متعال درخواست می‌کنیم که ما را در راهی قرار بده که آن راه استقامت ، پایداری داشته باشد و روشن ، آشکار باشد ، رفعت داشته باشد، منزلت داشته باشد، تزاحم در آن نباشد، سختی و، چالش نداشته باشد. «اهدنا الصراط المستقیم». طبیعتا وقتی‌که می‌گوییم که ما را به راه راست و به راه مستقیم هدایت کن، پشت‌سرش باید بگوییم : راهی که این گونه صفت دارد. یعنی باید سخن از راه باشد، اما سخن از راه نیست، می‌بینیم که در ادامه درخواست می‌کنیم که 🌷«صراط الّذین انعمت علیهم»🌷 راه کسانی که به آن‌ها نعمت داده‌ای نه راهی که اینچنین صفتی دارد. که مثلاً محکم است، نورافکن دارد، پرژکتور دارد، مبدأ دارد، مقصد دارد، چاله ندارد، فلان... این را نمی‌گوییم راه کسانی که به آن‌ها نعمت داده‌ای. غیرالمغضوب علیهم و الضالّین و نه راه کسانی‌که به آن‌ها غضب شده یا گمراه شده‌اند. راه آن‌ها نه. اما نکات خیلی بلندی اینجا نهفته است. اولین بحث اینست که وقتی‌که می‌گوییم که پروردگارا ما را به راهی هدایت کن که اینگونه باشد، سیاق آیه سازگاری با این دارد که بعد باید راه معرفی بشود؟ عرض کردیم راه را معرفی نمی‌کند بلکه روندۀ راه یا راهنمای راه را معرفی می‌کند. راهنمای راه را معرفی می‌کند در واقع. صراط الّذین انعمت علیهم راه کسانی که به آن‌ها نعمت داده شده، تَنَعَّمْتَ با انعمت چه فرقی می‌کند؟ اگر می‌گفت راه کسانی‌که «تَنَعَمْتَ علیهم که نعمت به آن‌ها دادی» تمام توجه می‌رفت روی خودِ نفسِ نعمت، یعنی آن‌ها را نعمتی قرار دادی. اما وقتی می‌گوید اَنعمت نکات دیگری در آن نهفته است. از انعمت یک استفادۀ دیگر هم می‌کنیم و آن بخشش، عطا، سخاوت، اِعطا، که در آن نهفته است. پس اگر می‌فرمود: صراطَ الّذین تَنَعَّمْتَ علیهم یعنی راه کسانی که اینها را متنعم‌شان کردی، از نعمت برخوردار کردی. دیگه عنایت روی بخشش و عطا و سخاوت نبود، اما وقتی می‌گوید انعمت در انعمت دو تا نکته نهفته است. 🔺۱:هم نعمت دادن نهفته است، 🔺۲:هم نفس عطا و بخشش. بعضی از افراد از این واژۀ انعمت یک برداشت استحسانی زیبایی کردند، اشکالی هم ندارد، گفتند خودِ واژۀ انعمت مخفف امامت و نبوت و عدالت و معاد و توحید است. چرا؟ چون اولین حرف چیست؟ الف است، الف دلالت می‌کند بر امامت، نون دلالت می‌کند بر نبوت، عین دلالت می‌کند بر عدل، میم دلالت می‌کند بر معاد، تا دلالت می‌کند بر توحید.این برداشت ذوقی است. اشکالی هم ندارد. ولی نمی‌خواهیم روش بگیم که بله الّا و بالله همین است و جز این نیست، خیر برداشت ذوقیه و می‌توانیم از آن استفاده بکنیم اشکالی هم ندارد. صراط الذین انعمت علیهم راه کسانی‌که به اینها نعمت دادی. خدای متعال به چه کسانی نعمت داده؟ به کسانی که نعمت داده اینها را معرفی هم کرده است ❇️ تعریف نعمت: ما یک آلاء داریم، یک نعمت داریم، یک مَنّ داریم. «لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المُومِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رسولاً» (سوره آل‌عمران آیه ۱۶۴) خدای متعال یک منّتی بر ما گذاشته، یعنی چه؟ یعنی یک بهره‌مندی سنگینی را در اختیار ما قرار داده، « وَ نُریدُ أنْ نَمُنّ علی الّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِیِ الارضِ وَ نَجْعَلَهُم أئمّه و نَجْعَلَهُمُ الْوارِثین» (سوره قصص آیه ۵) اینجا صحبت از مَنّ است. مَنّ یعنی چی؟ یعنی بهره‌مندی سنگین، وزین، این را مَنّ گویند. گاهی می‌گویند نعمت، نعمت چیست؟بهره‌مندی است که, با وجود من سازگار باشد. آب، هوا، استراحت، خواب، اینها م نعمت است. پس هر چیزی که با وجود من سازگار باشد نعمت است. آنچه نعومت و سازگاری با من داشته باشد نعمت است. لذا انعام به چی می‌گوییم؟ به شتر می‌گوییم انعام، به گاو می‌گوییم انعام، به گوسفند می‌گوییم انعام. چرا؟ چون تمام وجودشان برای ما سازگار است. به گرگ که ما انعام نمی‌گوییم که. انعام موجوداتی هستند، چهارپایانی هستند که برای ما نفع دارند، با وجود ما سازگارند. مَنّ یعنی بهره‌مندی سنگین، وزین. نعمت یعنی بهره‌مندی سازگار. 🌸و صلّ الله علی محمد و آل محمد. 🌸 @salehinhoze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وظایف حلقه های صالحین در ایام انتخابات حجت‌الاسلام والمسلمین تویسرکانی نماینده‌ ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین و عضو شورای محتوایی صالحین ┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈• با ما همراه باشید اخبار و ایده های تربیت تشکیلاتی 🆔@idehsalehin
هدایت شده از صالحین پرند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺 بِسمِ رَبِ الشُهَدا وَلصِدیقین 🌺🌸 با سلام و عرض ادب به دوستان و همراهان گرامی☺️♡ مسابقه داریم چه مسابقه ای😍 به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س)و روز دختر مسابقه سرود خوانی با موضوع ولادت حضرت معصومه (س) ویژه پایگاه های خواهر برگزار میشود . به برترین گروه سرود جوایز اهدا خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر به بنر توجه بفرمائید. باتشکر ❤️🌺 @salehinhoze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا