eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.6هزار عکس
32.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
مگر استغاثه حدیث و آیه می‌خواهد؟ • رها کردم همه‌ی قالبهای علمی و علمایی و اداری را ... و قلم را دادم دست قلبم و بقیه طرح را اینگونه ادامه دادم : ( کسی که به طلب رسیده؛ - دعایش حقیقی - و عملش متناسب است با قدر دعایش. نمی‌نشیند کنج عزلت دست بالا ببرد و کلماتی را زمزمه کند که حتی قدمی هم بلد نیست برایش بردارد. «نیاز» آدمیزاد را «بلدِکار» می‌‌کند. مگر زنی که راه می‌افتد می‌رود گوشه ضریح علیه‌السلام را می‌گیرد و زار می‌زند برای شفای فرزندش، کسی یادش داده است؟ این نیاز اوست که به او «آداب » را یاد داده است. آیا برای این طبیعی‌ترین و فطری‌ترین رفتار بشر، بزرگان هنوز بدنبال حدیث مستند می‌گردند؟ یک سوال: آیا کسی هست که بتواند جهان به سقوط رسیده‌ی امروز را سامان دهد؟ آیا این «امام حق» تنها «پاسخ گره‌گشا» به این نیاز بشر نیست؟ پس می‌‎شود داستان همان زن و شفای فرزند بیمار و حرم علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام! آیا استغاثه برای ظهور چیزی جز همین مسئله‌ی ساده است؟) • کارد به استخوان رسیده شروع کنیم، حتی شده از اجتماعات کوچک چند نفره در خانه‌ها و مساجد و هیئتها.... تا برسد به اجتماعات چند هزار نفره. ... و می‌رسد حتماً. • شما هم آماده باشید و اگر چنانچه می‌توانید در این طرح جلودار باشید و مراسم استغاثه را هر چند کوچک، هر هفته دو سه ساعت مانده به نماز مغرب برگزار کنید حتی با جمعیتی در حد انگشتان دست، با آیدی زیر ارتباط برقرار کنید: @poshtibaan_ertebatat @ostad_shojae ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
01-1 Az Gha`em Ta Ghiyamat (1402-10-28) Hoze Honari Sazman Tablighat Eslami_Tehran.mp3
25.76M
🔉 🔰 بخش اول 📌 دریچه‌ای تازه و نو به مباحث مهدویت * سنخیت و وحدت محتوای روایاتِ مربوط به 'قیامت، رجعت و ظهور' [05:13] ⚜ بررسی حقیقت و ویژگی‌های قیامت 1⃣ روز برداشته شدن 'حجاب از اسباب ظاهری'[08:39] 2⃣ از بین رفتن توهمات و 'کمالِ ظهور آیات الهی' [13:58] 3⃣ قیامت هم‌اکنون هست؛ ما در حجاب هستیم و نمی‌بینیم! [15:18] 4⃣ هر چه در این دنیاست، نازل شده حقیقتی قیامتی است [16:56] * نازل شدن حقایق ملکوتی به صورت 'تجلّی' است نه 'تجافی' [17:53] * 'امام' کسی است که 'عالم امر' تحت قدرتِ اوست [19:46] * 'حرکت' به سمت خداوند از سنخ 'سیر و جابجایی' نیست بلکه 'صیروت و فعلیت' است [24:29] 🔸 ایستگاه‌های حرکت عالم به مقصدِ ظهور حقیقت [31:45] 🔹 ایستگاه نهایی: قیامت 🔹 ایستگاه ماقبل آخر: رجعت 🔹 ایستگاه قبل‌تر: ظهور * عالمِ 'زمانه ظهور' صورت تنازل یافته عالم 'قیامت' است [32:24] * مباحث مربوط به قیامت؛ غنی‌ترین و غریب‌ترین مباحث قرآنی [38:36] 5⃣ قیامت: هنگامه ظهورِ 'سراب بودن' اسباب دنیوی [39:21] 6⃣ 'بی‌فروغ شدن خورشید' به هنگام جلوه‌گری نورِ پروردگار در قیامت [42:12] 7⃣ مشرق حقیقی عالم؛ قیامت است [46:44] * ظهور (علیه‌السلام)؛ اولین مرحله خروج از ظلم و ظهور حقیقت [50:28] * دو نفخه زمانه ظهور در تناظر با نفخه‌های قیامتی؛ نفخه مرگ و نفخه قیام و زنده شدن [52:49] *روایتی تأمل برانگیز؛ در زمانه مردم از نور خورشید بی‌نیاز می‌گردند! [56:14] ⏰ مدت زمان: ۱:۰۱:۱۸ 📆 ١۴٠٢/۱۰/۲۸ @Aminikhaah_Media ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✘ مطمئناً و یقیناً اگر فقط همین یه کار رو همه انجام بدیم تا ظهور هیچ فاصله‌ای نداریم. @ostad_shojae | montazer.ir ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| √ گلایه‌ی استاد شجاعی از بعضی خواص و علما ! ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ظهور وقتیه که علیه‌السلام صدا بزنه خدایا! اینا دیگه طاقت ندارند... 🎙 ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح دعای ندبه 04.mp3
11.06M
۴ ✨ لازمه‌ی رسیدن ، رفتن است ... رفتن همیشه به معنای ترک کردن نیست! بلکه می توانی چیزی را داشته باشی، کنارش باشی؛ اما از آن آزاد باشی ... دعای ندبه این رفتن را به زهد معنا می‌کند: ، تنها شرط رسیدن به دغدغه‌های بلند این دعاست. 🎤 @ostad_shojae ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 «آداب یاد نگرفته بدنبال اسرار نروید! » | ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، یک نامه از ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
#نهج_البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۷۱ - نامه به منذر بن جارود در سرزنش خيانت اقتصادى ┄┄┅
| ✉️ نامه ۷۲ - نامه به عبد الله بن عباس در بیان جایگاه مقدّرات الهى ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🗞️ و من كتاب له عليه‌السلام إلى عبد الله بن العباس 📜 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّكَ لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ وَ لاَ مَرْزُوقٍ مَا لَيْسَ لَكَ پس از ياد خدا و درود! تو از أجل خود پيشى نخواهى گرفت، و آنچه كه روزى تو نيست به تو نخواهد رسيد. وَ اِعْلَمْ بِأَنَّ اَلدَّهْرَ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ وَ أَنَّ اَلدُّنْيَا دَارُ دُوَلٍ فَمَا كَانَ مِنْهَا لَكَ أَتَاكَ عَلَى ضَعْفِكَ وَ مَا كَانَ مِنْهَا عَلَيْكَ لَمْ تَدْفَعْهُ بِقُوَّتِكَ و بدان كه روزگار دو روز است: روزى به سود، و روزى به زيان تو، و همانا دنيا خانه دگرگونى‌هاست، و آنچه كه به سود تو (و از آن تو) است هر چند ناتوان باشى خود را به تو خواهد رساند، و آنچه كه به زيان تو است هر چند توانا باشى دفع آن نخواهى كرد. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
🗞️ ترجمه و شرح فیض الاسلام: 🪶 ۷۲ از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است بعبداللّه ابن عبّاس، خدايش بيامرزد (كه در آن باو پند و اندرز مى‌دهد): (۱) پس از ستايش خداى تعالى و درود بر حضرت مصطفى، تو بر مرگ خود پيشى نمى‌گيرى، و آنچه بتو نمى‌رسد روزى نگشته (اختيار مرگت دست تو نيست، و آنچه نبايد بتو برسد نمى‌توان بدست آورى) (۲) و بدان روزگار دو روز است: روزى به سود و روزى به زيان تو است، و دنيا سراى گردش خوشیهايى است كه دست بدست مى‌گردد (هر كَس نوبتى دارد) پس آنچه از دنيا به سود تو است بتو مى‌رسد هر چند ناتوان باشى (ديگران جلو آنرا بگيرند) و آنچه از آن به زيان تو است (هر چند توانا باشى) بزور و توانائيت نمى‌توانى از آن جلوگيرى (چنانكه در كريم س ۱۰ ى ۱۰۷ مى‌فرمايد: «وَ إِنْ‌ يَمْسَسْكَ‌ اَللّٰهُ‌ بِضُرٍّ فَلاٰ كٰاشِفَ‌ لَهُ‌ إِلاّٰ هُوَ وَ إِنْ‌ يُرِدْكَ‌ بِخَيْرٍ فَلاٰ رَادَّ لِفَضْلِهِ‌ يُصِيبُ‌ بِهِ‌ مَنْ‌ يَشٰاءُ مِنْ‌ عِبٰادِهِ‌ وَ هُوَ اَلْغَفُورُ اَلرَّحِيمُ‌» يعنى و اگر خدا زيانى رساند جز او كسى آنرا جلو نمى‌گيرد، و اگر براى تو خير و نيكوئى خواهد فضل و بخشش او را كسى مانع نمى‌تواند شد، مى‌رساند آنرا به هر يك از بندگانش كه بخواهد و او آمرزندۀ مهربان است). ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞 إلى عَبْدِ اللهِ بْنِ الْعَبّاسِ(۱) 📜 از نامه هاى امام(علیه السلام) به عبدالله بن عباس است.(۲) 📖 شرح و تفسیر ابن عباس غمگین مباش به نظر مى رسد حادثه ناگوارى براى «عبد الله بن عباس» روى داده بوده و یا انتظار مهمى داشته و برآورده نشده و از این جهت غمگین بوده است; امام(علیه السلام)این نامه را براى دلدارى او و توجّه دادنش به طبیعت زندگى دنیا و مقدرات الهى مى نگارد تا آرامش پیدا کند. امام(علیه السلام) در این نامه کوتاه به پنج نکته مهم اشاره مى کند:
نخست مى فرماید: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى بدان) تو هرگز بر و سرآمدت پیشى نمى گیرى»; (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّکَ لَسْتَ بِسَابِق أَجَلَکَ). ← اشاره به اینکه تا أجلِ قطعى انسان فرا نرسد، حوادث خطرناک نمى تواند او را در کام خود فرو برد و هنگامى که فرا رسد تأخیر در آن ممکن نیست. همان گونه که قرآن فرموده است: «(ما تَسْبِقُ مِنْ أُمَّة أَجَلَها وَ ما یَسْتَأْخِرُونَ); هیچ گروهى از اجل خود پیشى نمى گیرد و از آن عقب نخواهد افتاد».(۳) ← البته این اشاره به اجل حتمى است و به آن معنا نیست که انسان در مقابل اجل معلق بى پروایى به خرج دهد و خود را گرفتار کند و بى دلیل در کام خطر فرو رود.
در دومین نکته مى فرماید: «(و نیز) آنچه قسمت تو نیست روزى تو نخواهد شد»; (وَلاَ مَرْزُوق مَا لَیْسَ لَکَ). ← اشاره به اینکه اگر انتظار نعمتى داشتى و به سبب عوامل ناخواسته از آن محروم شدى نگران نباش، چون روزى تو نبوده است و حتى با تلاش و کوشش هم به آن نمى رسیدى، هرچند گمان مى کردى امکان وصول به آن وجود دارد. این سخن تسلى خاطرى است براى تمام کسانى که گرفتار محرومیت هایى ناخواسته در زندگى مى شوند و چه بسا صفحه زندگى آنها را تیره و تار مى سازد. اگر به این نکته توجّه داشته باشند که چنین چیزى هرگز براى آنها مقرر نشده بوده و امکان دسترسى به آن حاصل نبوده، نگرانى آنها برطرف مى شود، هرچند این سخن به آن معنا نیست که انسان سعى و تلاش و مدیریت و تدبیر را براى رسیدن به نعمت هاى بیشتر فراموش کند. قرآن مجید مى فرماید: «(أَ هُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا); آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم مى کنند؟! ما معیشت آنها را در زندگى دنیا در میان آنها تقسیم کردیم».(۴)
در سومین اندرز به نکته مهم ترى اشاره مى کند و مى فرماید: «بدان دنیا دو روز است: روزى به سود توست و روزى به زیان تو»; (وَ اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ یَوْمَانِ: یَوْمٌ لَکَ وَ یَوْمٌ عَلَیْکَ). ← سراسر تاریخ بشر گواه این معناست که غالب انسان ها به خصوص شخصیت ها و صاحبان مقامات برجسته دوران هاى مختلفى در زندگى داشته اند; گاهى در اوج قدرت بودند و گاه در نهایت ضعف و ناتوانى. به هنگامى که در اوج قدرت بودند هرگز باور نمى کردند روزى گرفتار چنان زندگى نکبت بارى شوند و گاه که ضعیف و ناتوان بودند به فکرشان خطور نمى کرد که روزى بر اوج قدرت بنشینند. توجّه به این حقیقت سبب مى شود که انسان از حوادث روزگار و فراز و نشیب آن هرگز نگران نشود و کاسه صبرش لبریز نگردد و زمام اختیار از دست ندهد و بداند که هیچ یک از حوادث روزگار پایدار نیست. این جمله به قدرى در کلمات دانشمندان و ادبا مشهور شده که به صورت ضرب المثلى در آمده است. شاعر فارسى زبان مى گوید: روزگار است آن که گه عزت دهد گه خوار دارد * چرخ بازیگر از این بازیچه ها بسیار دارد شاعر بلندآوازه دیگر مى گوید: چرخ گردون گر دو روزى بر مراد تو نگشت * دائماً یکسان نماند حال گردون غم مخور ابویعقوب خریمى در این زمینه اشعارى دارد که مطلعش این است: هَلِ الدَّهْرُ إلاّ صَرْفُه وَ نَوائِبُهُ وَ سَرّاءُ عَیْش زائِل وَ مَصائِبُهُ یَقُولُ الْفَتى ثَمَّرْتُ مالی وَ إنَّما لِوارِثِهِ ما ثَمَّرَ الْمالَ کاسِبُهُ یُحاسِبُ فِیهِ نَفْسَهُ فی حَیاتِهِ وَ یَتْرُکُهُ نَهْباً لِمَنْ لا یُحاسِبُهُ [ آیا دوران زندگى جز تغییرات و حوادث ناگوار و شادى هاى زوال پذیر و مصیبت ها چیز دیگرى هست؟ جوان مى گوید: اموالم را به ثمر رساندن در حالى که آنچه را به ثمر رسانده براى وارث مى نهد. خودش با دقت در حیات خود اموالش را محاسبه مى کند; ولى آن را به صورت اشیاى غارت شده اى براى کسانى مى گذارد که حساب و کتابى در آن ندارند.(۵)
سپس در چهارمین نکته براى تأکید بر نکته قبل مى فرماید: «این دنیا سراى متغیر و متحولى است (و هر روز به دست گروهى مى افتد)»; (وَ أَنَّ الدُّنْیَا دَارُ دُوَل(۶)). همان گونه که قرآن مجید مى فرماید: «(وَ تِلْکَ الاَْیّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النّاسِ); و ما این روزها (ى پیروزى و شکست) را در میان مردم مى گردانیم (و این طبیعت زندگى دنیاست)».(۷) ← تاریخ جهان و حتى تاریخ معاصر و آنچه با چشم خود در زندگى کوتاهمان دیده ایم گواه این معناست; پیرمردهایى را سراغ داریم که گاه چندین شاه، نخست وزیر و رئیس جمهور را در خود دیده اند که یکى پس از دیگرى بر اریکه قدرت تکیه زده اند.
آن گاه در پنجمین و آخرین اندرز مى فرماید: «آنچه از مواهب دنیا، قسمت توست به سراغ تو مى آید، هرچند ضعیف باشى و آنچه بر زیان توست گریبانت را خواهد گرفت (هرچند قوى باشى) و نمى توانى با قدرتت آن را از خود دور سازى»; (فَمَا کَانَ مِنْهَا لَکَ أَتَاکَ عَلَى ضَعْفِکَ، وَ مَا کَانَ مِنْهَا عَلَیْکَ لَمْ تَدْفَعْهُ بِقُوَّتِکَ). ← این سخن در واقع برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «(وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلاّ هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْر فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ); و اگر خداوند (براى امتحان و مانند آن) زیانى به تو رساند، هیچ کَس جز او نمى تواند آن را بر طرف کند، و اگر اراده خیرى براى تو کند هیچ کَس مانع فضل او نخواهد شد، آن را به هر کَس از بندگانش بخواهد مى رساند و او آمرزنده و مهربان است».(۸) ⚠️ اشتباه نشود. 👈 همه این تعبیرات براى این است که از حرص و آزمندى انسان پیش گیرى کند و در محرومیت ها به او دلدارى دهد؛ زیرا بخش مهمى از زندگى انسان در مسیر حرص و آز صرف مى شود و بخش دیگرى صرف تأسف بر پاره اى از محرومیت ها مى گردد. این نصایح عامل بازدارنده اى در برابر این حالات است. امام(علیه السلام) در موارد دیگرى نیز همین معنا را به صورت هاى مختلفى بیان فرموده از جمله در کلمات قصار حضرت در آمده است: «الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ یَطْلُبُکَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاکَ; روزى دو گونه است: روزى که تو به سراغ آن مى روى و روزى که آن به سوى تو مى آید حتى اگر به سوى او نروى به سراغ تو خواهد آمد».(۹) شاعر عرب در این باره مى گوید: لِکُلِّ امْرِئ رِزْقٌ وَ لِلرِّزْقِ جالِبٌ وَ لَیْسَ یَفُوتُ الْمَرءَ ما خَطَّ کاتِبُهُ(۱۰) هر انسانى دارد و هر روزى روزى رسان و آنچه را دست تقدیر براى انسان نوشته است از بین نخواهد رفت و به او خواهد رسید. این در حالى است که در آیات و روایات دیگر به تلاش و کوشش معتدل و عاقلانه براى تأمین نیازمندى هاى زندگى دعوت شده است. تا افراد به امید اینکه روزى مقدّر شده و تقسیم دقیقى براى آن است تن به بیکارى و وادادگى ندهند و دست از تلاش و کوشش باز ندارند، سربار جامعه نشوند و جامعه را به رکود و عقب افتادگى نکشانند. قرآن مجید مى فرماید: «(وَ أَنْ لَیْسَ لِلاِْنْسانِ إِلاّ ما سَعى); اینکه براى انسان چیزى جز (حاصل) سعى و کوشش او نیست».(۱۱) در روایت معروفى نیز آمده است: «از کسانى که دعایشان مستجاب نمى شود کسى است که سالم و قادر باشد، در خانه بنشیند و عَرضه دارد خدایا به من روزى ده. به او گفته مى شود: مگر به تو دستور معاش داده نشد; «ثَلاَثَةٌ تُرَدُّ عَلَیْهِمْ دَعَوْتُهُمْ ... وَ رَجُلٌ جَلَسَ فِی بَیْتِهِ وَ قَالَ یَا رَبِّ ارْزُقْنِی فَیُقَالُ لَهُ أَ لَمْ أَجْعَلْ لَکَ السَّبِیلَ إِلَى طَلَبِ الرِّزْقِ».(۱۲)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍ پاورقی : ۱. عبدالله بن عباس، عموزاده پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و اميرمؤمنان على(عليه السلام)، از دانشمندان بزرگ امت و از علاقه مندان به امام است. شرح حال او به طور مبسوط ذيل نامه ۴۱ آورده شده است. ۲. سند نامه: به گفته صاحب کتاب مصادر نهج البلاغه در ذيل کلمات قصار ۳۹۶ اين کلام را صاحب کتاب تحف العقول (حسن بن على بن شعبه که کمى پيش از سيّد رضى مى زيسته) با تفاوتى آورده است (مصادر نهج البلاغه، ج ۴، ص ۲۸۴) و جمله «الدهر يومان...» به صورت ضرب المثلى در ميان ادباى عرب در آمده است. در کتاب تمام نهج البلاغه اين نامه با اضافاتى آمده است که بخشى از اين اضافات در کتاب نثر الدرّ محقق آبى و بخش ديگرى از آن در کتاب اسعاف الراغبين که در حاشيه کتاب نورالابصار شبلنجى آمده، چاپ شده است (تمام نهج البلاغه، ص ۷۷۱). ۳. حجر، آيه ۵. ۴. زخرف، آيه ۳۲. ۵. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج ۱۸، ص ۶۰. ۶. «دُوَل» جمع «دَولة» به معناى چيزى است که در حال تغيير 🔄 و گردش و انتقال ♻️ از کسى به ديگرى است و حکومت را از اين جهت دولت گفته اند که هر چند صباحى دست شخص يا اشخاصى است. ۷. آل عمران، آيه ۱۴۰. ۸. يونس، آيه ۱۰۷. ۹. نهج البلاغه، کلمات قصار، ۳۷۹. ۱۰. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج ۱۸، ص ۶۱. ۱۱. نجم، آيه ۳۹. ۱۲. کافى، ج ۲، ص ۵۱۱، ح ۳. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -