eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.3هزار عکس
32هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
#نهج_البلاغه 19
🌸 هدیه امام عصر علیه السلام و عجّل الله تعالی فرجه 🌸 ✍ علامه محمد تقی مجلسی ره در شرح احوال خود می‌نویسد: «در اوایل جوانی به جهت برخی از مشکلات به علیه السلام توسل جستم.ایشان در مکاشفه‌ای مرا به ارجاع دادند.بعد از انس با این کتاب همه مشکلاتم حل شد و به تبلیغ این کتاب در اصفهان پرداختم. در نتیجه در خانه‌های مردم اصفهان در کنار قرآن یک نسخه از صحیفه هم یافت می‌شد و به برکت انس مردم با این اثر، بخشی از مردم اصفهان مستجاب الدعوه شده بودند». 🌐 @mabahes_7
مباحث
#صحیفه_سجادیه 7
دعای هفتم.pdf
1.08M
🗨 دعا در هنگام بلا و سختی ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✨ آموزه‌هایی از دعای هفتم ✨ 📣 گره هر سختی، به دست خدا گشوده می‌شود و دشواری‌ها، به لطف او آسان می‌گردد. 📣 وسایل زندگی و اسباب حیات، به واسطه رحمت الهی فراهم می‌آید و قضا، به قدرت او جریان می‌گیرد. 📣 همه چیز فقط به خواست و اراده تکوینی خداوند جریان دارد؛ به گونه‌ای که بی‌آنکه فرمان دهد، همه چیز فرمانبرند و بی‌آنکه نهی کند، از کار می‌ایستند. 📣 کسی نمی‌تواند از آنچه خداوند انجام می‌دهد، جلوگیری کند و آنچه خداوند انجامش را دشوار می‌کند، کسی نمی‌تواند آسانش کند. 📣 آن را که خداوند ذلیل کند، هیچ یاوری نمی‌یابد. 🌐 @mabahes_7
مباحث
🗓شنبه؛ 7 اردیبهشت خلاصه بحث ؛ اجماع بر سه نوع است: اول: اجماع دخولی: حجت است، ولی محقق نمی شود. دوم: اجماع لطفی: اجماع لطفی، حجت نیست،زیرا مستند آن صحیح نیست. سوم: اجماع حدسی: که بر دو نوع است: نوع اول: گاهی منشاء حدس، مقدمات حسیه ای (اتفاق علماء در تمام اعصار و امصار) است که لازمه عادی آن قول امام است. چنین اجماعی اولا حجت است و حجت بودن یا به اعتبار نقل سبب کاشف است (یعنی ناقل اتفاق کلیه علماء را نقل می کند) و یا حجت بودن به اعتبار نقل مسبب منکشف است (یعنی ناقل اجماع قول امام را برای ما نقل می کند) ثانیا تحصیل چنین اجماع ممکن نیست. نوع دوم: گاهی منشا حدس، حسن ظن یا اجتهاد ناقل است. چنین اجماعی حجت نیست. چون در این اجماع هم اتفاق علماء حدسی است و هم قول امام. و لذا ادله حجیت خبر واحد، شامل نقل چنین اجماعی نمی شود. 🌐 @mabahes_7
#قرآن_کریم 39
مباحث
#قرآن_کریم 39
﷽ 🔍 ترجمه برخی لغات ؛ 💡الصلوة الوسطی : نماز میانه(ظهر) 💡قانتین : خاضعانه 💡رجالاً : پیاده 💡لم تکونوا تعلمون : نمی دانستید 💡متاعاً : هزینه 💡یقبض : تنگ میکند 🌐 @shefae
🌱جوانی، دوران طلایی مطالعه 🍃 🌐 @mabahes_7
#کلمات_حکمت 13 🗨 بزرگترین ها ✨ بزرگترین گرفتاری، نادانی است.. 🌐 @mabahes_7
🤔 اقسام إجماع و اینکه کدام یک حجّت است. 📚 إصطلاحات الأصول و معظم أبحاثها ، ص 25 🌐 @mabahes_7
🗓یکشنبه؛ 8 اردیبهشت ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ فائده نقل اجماع عقیده مرحوم شیخ این شد که اجماع منقول حجت نیست و مجتهد نمی تواند به استناد اجماع منقول، فتوا بدهد، ولی اجماع منقول فی الجمله و به عنوان جزء السبب حجت است. توضیح اینکه : کلمه اجماع، ظهور دارد در اینکه ناقل نظریات تمامی علماء در تمام اعصار و امصار و یا نظریات تمام علماء معاصر خود را نقل کرده، ولی ما یقین داریم که تتبّع نظریات این تعداد برای ناقل، عقلاً و عرفاً ممکن نیست. پس اجماع در این تعداد حجت نیست، بلکه اجماع در تعدادی حجت است که تتبّع نظریات آنها برای ناقل، ممکن است مثلاً تمام صاحبان کتب فقهیه. بعد از اینکه اجماع ، در این مقدارحجت شد، گاهی به ضمیمه قرائن دیگر به آن اجماع، می تواند عادتاً مستلزم قول امام گردد. پس اجماع فی الجمله نه بالجمله و به عنوان جزء السبب، حجت می شود. 🌐 @mabahes_7
🗓یکشنبه؛ 8 اردیبهشت ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ شبهه در موضوع غناء بعضی : در مراثی ، غناء وجود ندارد یعنی موضوعاً از عنوان غناء خارج است . شیخ ره : این سخن ، عجیب است زیرا عرفاً و لغةً آنچه در غناء ملاک است کیفیت ادای الفاظ است نه نوع الفاظ. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ شبهه در حکم غناء : برخی : غناء در مراثی و قرآن و عروسی ها حرام نیست . شاید دلیل آنا استحباب کریه برای سیدالشهداء علیه السلام و قرائت قرآن و ادخال سرور در دل مؤمن باشد . شیخ ره : این دلیل از ریشه فاسد است زیرا کار حرام نمی تواند مقدمه یک أمر مستحبی باشد .مثلاً کسی نمی تواند با این استدلال که ادخال سرور مستحب است ، مرتکب زنا شود . لذا در خبر داریم که قرآن را با ألحان عرب بخوانید نه ألحان أهل فسوق . محقق أردبیلی ره و محقق سبزواری ره و محدث بحرانی ره از جمله قائلین به جواز غناء در قرآن و مراثی هستند . ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ استثنائات مشهور فقهاء در غناء حرام : مشهور دو مورد را استثناء کرده اند و فتوا به جواز داده اند. الف) حُداء (آواز شتربان برای سرعت در حرکتِ شتران) ب) غنای زن خواننده در عروسی ها به طوری که همراه با حرام دیگری نباشد . دلیل مشهور، أخباری است که سنداً و دلالةً، مخدوش است و لذا شیخ ره إحتیاط را در این می دانند که این دو مورد نیز ترک شود کما اینکه شهید اول ره نیز همین نظر را دارند . 🌐 @mabahes_7
#یاد_شهدا سردار بازی دراز ، 🌹 شهید #علی_اکبر_شیرودی 💐 تاریخ تولد : 11 دی 1334 🌹 تاریخ عروج : 8 اردیبهشت 1360 ⛰ محل شهادت : ارتفاعات بازی دراز 📢 شهیدان نرفته‌اند که ما بمانیم بلکه آنها رفتند که ما هم دنبال آنها برویم، دستان‌شان هر روز از بین ابرها برای دستگیری از ما، دراز است اما دست ما کوتاه… 🌐 @mabahes_7
؟! 🌹 شهید 💬 وقتی جنگ شروع شد، بنی‌صدر دستور تخلیه پادگانها را صادر کرد، شهید شیرودی آن موقع در پایگاه هوانیروز کرمانشاه بود. دستور داده شده بود که ضمن تخلیه پادگانها، زاغه مهمات را نیز با یک راکت از بین ببرند. 📣 اما شیرودی می‌گوید که حیف نیست این همه مهمات از بین برود. او با کمک چند تن از هم رزمانش با هیلکوپتر به صف مهاجمان عراقی هجوم برده و آنان را متوقف می‌سازند. و با این استدلال که اگر بازداشتمان کردند که چرا پادگان را تخلیه نکردید، مهم نیست چون مملکت در خطر است، جلوی دشمن ایستادگی می‌کنند. شجاعت شیرودی در تمام خبرگزاریهای جهان منعکس می‌شود. بنی‌صدر هم برای حفظ ظاهر، چند درجه تشویقی برای شیرودی صادر می‌کند و درجه او را از ستوان‌یار سوم خلبان به درجه سروان ارتقاء می‌دهد. 📜 اما طی نامه ای به فرمانده هوانیروز کرمانشاه در ۹ مهر ۱۳۵۹ چنین نوشت: ” اینجانب خلبان پایگاه هوانیروز کرمانشاه می باشم و تا کنون برای احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی در کلیه جنگ ها شرکت نموده ام، منظوری جز پیروزی اسلام نداشته ام و به دستور رهبر عزیزم به جنگ رفته ام. لذا تقاضا دارم درجه تشویقی که به اینجانب داده اند، پس گرفته و مرا به درجه ستوانیار سومی که بوده ام، برگردانید”. 🌐 @mabahes_7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹حضرت (مدظله العالی) از خرید و فروش سلاح در فضای مجازی جلوگیری کنید. قاتل دیروز در صفحه با چهار نوع اسلحه تصاویری از خود منتشر کرده است که مقابله با اینگونه موارد وظیفه نیروی انتظامی است. ۹۸/۲/۸ 💻 @Khamenei_ir
#قرآن_کریم 40