جزء 19.mp3
4.02M
مباحث
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 8 #آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 9
#آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ فرازهای مطرح شده:
وَ إنْ كُنّا غِیرُ مُستوجِبینِ لِرَحمَتِكْ فَأنْتَ اَهلُ أنْ تَجُودَ عَلَینا وَ عَلَی المُذنِبینَ بِفَضلِ سَعَتِكْ .
فَامْنُنْ عَلَینَا بِمَا أنْتَ اَهلُه.
وَ جُدْ عَلَینَا فَإنّا مُحتاجُونَ إلی نِیلِكَ
یا غَفّارْ بِنُورِكَ اهْتَدَینَا وَ بِفَضلِكَ اسْتَغْنَینَا وَ بِنِعْمَتِكَ أصبَحْنَا وَ أمْسَینَا
ذُنُوبُنا بِینِ یَدَیْكَ نَستَغْفِرُكَ اللّهُمَّ مِنّا.
تَتَحَبَّبُ إلَینا بِالنِّعَمْ وَ نُعارِضُكَ بِالذُّنُوب
🌐 @Mabaheeth
أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشِّیطانِ الرَّجِیم، بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم
وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه برای جذب و جلب رأفت و رحمت الهی دستور انعطاف را به انسان مرحمت میكند، تا یك نیایشگر به ذات أقدس إله عرض كند: اگر گناهی از ما صادر شده است، در اثر لِجاج و عِناد نبوده! ما میدانیم كه مستوجب عذاب الهی هستیم، لكن دو عامل ما را وادار میكند كه از ذات أقدس إله درخواست عفو كنیم؛
1- گناه ما روی لجاج و عِناد نیست. ما به عنوان اَلَدُّ الخِصام و مانند آن دست به گناه دراز نكردهایم. بلكه بر اثر غفلت بوده است.
2- میدانیم شما بخشنده و مهربانی! پس قصور ما از یك سوی، كَرم شما از سوی دیگر ، این دو عامل ما را وادار میكند كه دست نیایش به سوی شما دراز كنیم . اگر كسی بر اثر لجاج گناه كند، مستكبرانه دست به گناه دراز كند، چنین كسی در خُور عفو نیست! یا اگر مولائی كریمانه با بندهاش برخورد نكند، چنین بنده تبهكاری به خود اجازه درخواست عفو نمیدهد. لكن هر دو عامل در اینجا برای دعا وجود دارد؛ یكی غفلت و جهالت ما، دوّم كَرم و بزرگواری شما.
آنگاه عرض میكند: خدایا! نه تنها ما را ببخش، بلكه همه تبهكاران را ببخش! اگر راهی برای بخشش تبهكاران نباشد، اینها ناامید خواهند بود. آنگاه فرقی بین مولای رئوف، و عاقل رئوف نخواهد بود.
این جمله را با این صورت بازگو میكند كه: گرچه ما استحقاق گذشت نداریم، ولی شما مولای كَریمی!
***وَ إنْ كُنّا غِیرُ مُستوجِبینِ لِرَحمَتِكْ فَأنْتَ اَهلٌ أنْ تَجُودَ عَلَینا وَ عَلَی المُذنِبینَ بِفَضلِ سَعَتِكْ ***
پروردگارا! میخواهی با ما برابر اوصاف ما رفتار كنی یا برابر اوصاف خودت؟! اگر میخواهی برابر اوصاف ما رفتار كنی، ما مستحقّ عذابیم، اگر میخواهی برابر با اوصاف خودت رفتار كنی، ما مشمول رحمتت قرار میگیریم .
***فَامْنُنْ عَلَینَا بِمَا أنْتَ اَهلُه***
ْبر ما منّت بِنه به این كه ما را برابر وصفی كه خود داری به محكمه دعوت كن، نه برابر استحقاقی كه داریم ! این كه در برخی از ادعیّه آمده است: اِلهی عامِلنا بِفَضلِكَ وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِكَ از همین قبیل است.
***وَ جُدْ عَلَینَا فَإنّا مُحتاجُونَ إلی نِیلِكَ***
ما به عطای تو نیازمندیم، تو از تعذیب ما بینیازی!
آنگاه در جملات بعد این چنین عرض میكند:
***یا غَفّارْ بِنُورِكَ اهْتَدَینَا وَ بِفَضلِكَ اسْتَغْنَینَا وَ بِنِعْمَتِكَ أصبَحْنَا وَ أمْسَینا***
پروردگارا ! آن مقدار هدایتی كه نصیب ما شده است، با نور وحی و فطرت و عقلی بود كه تو به ما دادی! و اگر ما از دیگران بینیاز شدیم، در اثر تفضّل تو بود! و ما در بامداد و شامگاه غرق نعمت توئیم . به نعمت تو صبح كردیم، به نعمت تو شام میكنیم . یعنی حیات ما، زندگی ما در كنار سفره نعمت توست.
***ذُنُوبُنا بِینِ یَدَیْكَ نَستَغْفِرُكَ اللّهُمَّ مِنّا***
پروردگارا ! گناهان ما هم معلوم توست و هم خود ما مقدور تو ! هم از سیّئات ما باخبری، هم از تعذیب تبهكاران و بر تعذیب تبهكاران مقتدریشئون و احوال و شرائط عَلَی السَّواء است. این چنین نیست كه به كسی نزدیك باشد و از كسی دور باشد. البتّه در بحثهای حوزوی و مدرسهای برای بطلان دور و تَسَلسُل این چنین بازگو میكنند كه سلسله علل و معلولات باید به سرآغاز ختم بشود. چنین تفكّری با تفكّر نیایش و دعا خیلی هماهنگ نیست! خدائی كه انسان با بطلان دور و تَسَلسُل ثابت میكند، معنایش این است كه: این سلسله علل بالأخره باید منتهی بشود به مبداء آفرینش. و خدا به عنوان سرآغاز این سلسله تلقّی میشود. اگر آحاد این سلسله مُتبائِنات باشند كه خدا یك مُباینی است با دیگران مُبائنات، منتها از دیگر مُباینات بزرگتر و مهمتر است و اگر این سلسله، سلسله تشكیكی باشد، همه اینها مراحل یك واقعیّتاند و خدا، أعلَی المَراتب است.
به هر تقدیر چه بر اساس تَبایُن هستی، چه بر اساس تشكیك، خداوند سرآغاز سلسله است. امّا بر اساس نامتناهی بودنِ ذات أقدس إله كه لسان دعا همین لسان غیر متناهی بودن خداست، این چنین نیست كه خدا سر سلسله باشد. نسبت خدا به صادر اوّل و صادر آخر یكسان است. چون اصولاً حقیقت نامتناهی تفاوتی در ناحیه او نخواهد بود. به همه اشیاء در همه شرائط یكسان احاطه دارد. و اگر تفاوتی هست، از طرف گیرندگان است، نه از طرف دهنده. لذا در این دعا عرض میشود كه: خدایا! گناهان ما در دست توست. ما هم مقدور توایم . اگر بخواهی ببخشی، روی كَرم است و اگر بخواهی انتقام بگیری، روی عدل است. ما به طرف تو برمیگردیم، وگرنه لطف تو نسبت به همه ما عَلَی السَّواء است.
***تَتَحَبَّبُ إلَینا بِالنِّعَمْ وَ نُعارِضُكَ بِالذُّنُوب ***
خدایا ! تو خود را به عنوان دوست نسبت به ما نشان میدهی، با این كه همواره مهربانانه با ما رفتار میكنی! ما به عنوان دشمنی گناه میكنیم . خیر تو به طرف ما نازل است، شرّ ما به طرف تو سائل . یعنی آنچه فرشتگان به طرف تو ابلاغ میكنند گناهان ماست.
همواره یك فرشته كریمی است، سیّئات ما را به عرض شما میرساند، گرچه شما به ما و به فرشتهها از خود ما و فرشته محیط تری و عالمتری! ولی مع ذلك با همه این گزارشهای تلخ كه به عرضتان میرسد، مانع نمیشود كه شما ما را غرق نعمت نكنی، و آلاء و نعمتها را بر ما فاضلانه نریزی! چه قدر شما حلیمی، چه قدر شما بزرگواری، چه قدر شما از جهت مُبدع و محیط بودن كریمی! با این كه دائماً از طرف ما نقص، گزارش میشود، ولی همواره از طرف شما كمال و نیل و عطا به ما میرسد.
غَفَرَ اللهُ لَنَا وَ لَكُمْ وَالسَّلامُ عَلِیكُمْ وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَكاتُه
🌐 @Mabaheeth
34.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شب_قدر
🎞 حجتالاسلام والمسلمین #ناصری
✨ موضوع : درک لیلة القدر
👉 @nasery_ir
🌐 @Mabaheeth
مباحث
سوره مبارکه شعراء آیات 61 - 62
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماهنگ | خدا با ماست
🎞 در قرآن -سورهی شعراء - میفرماید که «فَلَمّا تَرٰٓءَا الجَمعان»، وقتیکه دو گروه یعنی گروه حضرت موسی که جلو میرفتند و گروه فرعون که پشت سر میآمدند، همدیگر را از دور دیدند و اینقدر به هم نزدیک شدند که میتوانستند یکدیگر را ببینند، " قالَ اَصحابُ موسیٰٓ اِنّا لَمُدرَکون " بنیاسرائیل که با موسی بودند، خوفشان برداشت، گفتند که یا موسی! الان به ما میرسند؛ «مُدرَکون» یعنی الان آنها میرسند، ما را میگیرند و قتلعام میکنند. موسی چه جواب داد؟ حضرت موسی در جواب گفت: " قالَ کَلّآ "، هرگز چنین چیزی پیش نخواهد آمد؛ چرا؟ " اِنَّ مَعِیَ رَبّی "؛ معیّت این است. [گفت] خدا با من است، پروردگار من با من است؛ " کَلّآ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین ".
🌐 @Mabaheeth
مباحث
#علماء شهید سیدحسن #مدرس #سالروز_شهادت 👌بروید، آدم انتخاب کنید. 🌐 @mabahes_7
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علماء
استاد #رحیم_پور
🗣 فرزند #شهید #مدرس میگفت وقتی پدرم همه کاره تهران و مجلس بود ما تقریبا هر شب گرسنه میخوابیدیم و پدرم اجازه نداد یک بار در خانه، سفره چرب و نرمی پهن شود که ما سیر بخوریم.
👉 @Ostad_Rahimpour_Azghadi
🌐 @Mabaheeth
مباحث
#متفرقه چه نامی بر این شخصیت می گذارید؟ ✍️ تصور کنید: سیاستمداری هنگام اعلام نامزدی می گوید "والله
🗣 #روحانی : همانگونه که در جنگ ۸ ساله اختیارات ویژهای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیتهای بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.
——————————————-
✍️ پس لابد برای همینِ رئیس کمیته عقب نشینی شده بوده ؟😄
بفرمائید! نمیخوام کار کنم خیال همه رو راحت کن.
👉 @BisimchiMedia
🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😕 شاهکار جدید اصلاحطلبان در شهردای تهران
🚩 نصب وارونهی پرچم «یا فاطمة الزهرا سلام الله علیها» توسط شهرداری تهران
😔 خیلی باید ساده لوح بود که فکر کرد پرچم به اون بزرگی اتفاقی وارونه نصب شده
✅ کانال مباحث 👈
🌐 @Mabaheeth
مباحث
🗣 #روحانی : همانگونه که در جنگ ۸ ساله اختیارات ویژهای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره
🔴 #کاسبان_سیل
🔹ماجرای سه کالای ضروری سفره مردم که به نام سیل چند برابر شد؛ اما...
🔺سیل آمد...
1️⃣قیمت برنج ایرانی دو برابر شد.
صنف برنج فروش ها گفتند بخاطر سیل خسارت دیده ايم و قیمت را افزایش دادند. دولت مجبور به لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج شد. قیمت برنج پایین نیامد. رئیس صنف برنج فروش ها گفت برنج شمال خسارت ناچیزی از سیل دید و برنج جنوب هم هنوز به فصل کشت نرسیده است که بخواهد خسارت ببیند و افزایش قیمت بی دلیل است!
وزارت جهاد کشاورزی: هیچ
نظارت صمت: نگاه
قیمت برنج: همان
2️⃣شکر کمیاب شد. مردم در آستانه ماه رمضان دربه در دنبال شکر بودند.
اعلام شد بخاطر سیل خوزستان کشت و صنعت ها خسارت دیده آند و شکر به موقع بارگیری نشده.
دولت مقادیر زیادی شکر وارد کرد و مردم برای خرید شکر وارداتی نزدیک ۵ هزار تومان (قیمت قبلی ۳۴۰۰) باید با کارت ملی در برخی مراکز خاص با زبان روزه در صف های طولانی می ایستادند تا ۲و نیم کیلو شکر گیر بیاورند.
دو روز پیش خبر آمد که کشت و صنعت های بزرگ دهخدا، امیرکبیر، فارابی و کارون شکر را احتکار کرده بودند!
وزارت جهاد کشاورزی: نگاه
نظارت صمت: اعلام خبر ۱۱۰میلیارد تعزیر کشت و صنعت ها که با افزایش قیمت شکر قطعا جبران می شود!
قیمت شکر : همان
3️⃣خرما گران شد. در برخی موارد تا ۵ برابر!
رئیس اتحادیه گفت بخاطر سیل در جنوب خرما کمیاب شد. درحالی که فصل برداشت خرما در جنوب تابستان است و هنوز نیامده!
در ماه رمضان برخی خانواده ها ناچار خرما را از سفره افطار و سحر حذف کردند. بعد معلوم شد بخاطر صادرات و احتکار در سردخانه های دولتی!!! این اتفاق برای قیمت خرما افتاده.
وزارت جهاد کشاورزی: هیچ
نظارت صمت: در حال بررسی
قیمت خرما : همان
🔺نه اجناس احتکار شده وارد بازار می شود و نه جریمه محتکران به جیب ملت برمی گردد. جریمه شدگان هم با گران فروشی خسارت خود را جبران می کنند. جیب #کاسبان_سیل پر شد! هم دولت راضی ست هم عرضه کننده. کسی به فکر نارضایتی های انباشت شده مردم از این وضعیت گرانی و نابسامانی بازار هست؟!
✍️ رها عبداللهی
✅ http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱#مسابقه
✨ #ترنم_وحی
🌙 روز نوزهم ماه مبارک رمضان
🎧 برگرفته از نکات تفسیری ارائه شده 👇
🔗 https://eitaa.com/astanqom/6260
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
موضوع : داستان حضرت سلیمان (علیه السلام)
🌐 @Mabaheeth
#توسل به #امیرالمؤمنین علیه السلام
🏴 یا أبَاالحَسَنِ یا اَمیرَالمُؤمِنینَ یا عَلیَّ بنَ اَبی طالِبٍ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَنا وَ مَولانا إنّا تَوَجَّهنا وَ اسْتَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه .
🌐 @Mabaheeth
مباحث
#قرآن_کریم 55 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ﷽ 🔸هنالک : آنجا 🔸هب لی : به من عطا کن 🔸لدنک :
#قرآن_کریم 56
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
﷽
🔸 المهد : گهواره
🔸 کهلاً : بزرگسالی
🔸 قضی : اراده کند
🔸 أکمه : کور مادرزاد
🔸 تدّخرون : ذخیره می کنید
👉 @Nafaahat