هدایت شده از تلاوت
🌸 برکات تلاوت قرآن برای مؤمن...
✨ رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به سلمان فرمودند:
✨ یَا سَلْمَانُ الْمُؤْمِنُ إِذَا قَرَأَ الْقُرْآنَ فَتَحَ الله عَلَیْهِ أَبْوَابَ الرَّحْمَةِ وَ خَلَقَ الله بِکُلِّ حَرْفٍ یَخْرُجُ مِنْ فَمِهِ مَلَکاً یُسَبِّحُ لَهُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ إِنَّهُ لَیْسَ شَیْءٌ بَعْدَ تَعَلُّمِ الْعِلْمِ أَحَبَّ إِلَی الله مِنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ وَ إِنَّ أَکْرَمَ الْعِبَادِ إِلَی الله بَعْدَ الْأَنْبِیَاءِ الْعُلَمَاءُ ثُمَّ حَمَلَةُ الْقُرْآنِ یَخْرُجُونَ مِنَ الدُّنْیَا کَمَا یَخْرُجُ الْأَنْبِیَاءُ وَ یُحْشَرُونَ مِنْ قُبُورِهِمْ مَعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ یَمُرُّونَ عَلَی الصِّرَاطِ مَعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ یَأْخُذُونَ ثَوَابَ الْأَنْبِیَاءِ فَطُوبَی لِطَالِبِ الْعِلْمِ وَ حَامِلِ الْقُرْآنِ مِمَّا لَهُمْ عِنْدَ الله مِنَ الْکَرَامَةِ وَ الشَّرَفِ
[ای سلمان! هر گاه مؤمن قرآن بخواند خداوند درهای رحمت را به روی او میگشاید و در ازای هر حرفی که از دهن او بیرون میآید، فرشتهای را میآفریند که تا #روز_قیامت از جانب او خداوند را تسبیح کند. بعد از علمآموزی نزد خداوند هیچ عملی محبوبتر از خواندن قرآن نیست و گرامیترین بندگان نزد خداوند بعد از انبیا علما و سپس حاملان [قاریان، حافظان و عاملان به] قرآن هستند که مانند انبیا از دنیا خارج میشوند و از همان قبرهایشان با پیامبران محشور میشوند و همراه با پیامبران از صراط عبور میکنند و پاداش پیامبران را میگیرند. پس خوشا بر جوینده علم و حامل قرآن به خاطر کرامت و شرافتی که نزد خداوند دارند
(بحار ج۸۹ ص ۱۹)
✨@Nafaahat
هدایت شده از مباحث
#عند_ربهم_یرزقون
⭕️ نگاهش فراموش نمیشود
لبخندش کهنه نمیشود
و جملهاش دائما میجوشد که: هر گاه در #شب_جمعه شهدا را یاد کنید...
#مهدی_زین_الدین
🌐 @Mabaheeth
💞💐 دهم ربیع، سالروز #ازدواج نبی اکرم صلی الله علیه وآله و #حضرت_خدیجه سلام الله علیها، فرخنده و مبارکباد.
هدایت شده از تلاوت
#قرآن_کریم 003
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
﷽ ؛
✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به محضر نورانی #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله #حضرت_خدیجه [ صلوات الله و سلامه علیها]
✨ @Nafaahat
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (۶)
سران بیدین و لجباز را، چه هشدار بدهی چه ندهی، فرقی به حالشان نمیکند: آنها دیگر ایمان نمیآورند؛
خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَ عَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَ عَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (۷)
خدا فهمشان را کور کرده است؛ چون پردۀ غفلتی جلوی چشمهایشان را گرفته است. برای همین هم، عذابی بیاندازه در انتظارشان است!
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ مَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ (۸)
بعضی مردم بهزبان میگویند: «خدا و #روز_قیامت را باور داریم»؛ درحالیکه اصلاً باور ندارند!
يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ مَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ مَا يَشْعُرُونَ (۹)
بهخیال خودشان، میخواهند خدا و مؤمنان را گول بزنند؛ ولی بیآنکه بفهمند، دارند خودشان را گول میزنند!
فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (۱۰)
دلهایشان دیگر مریض شده. خدا هم مریضیشان را بیشتر کرده و میکند! و در نتیجۀ اینهمه دروغگویی، گرفتار عذابی زجرآور میشوند.
وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ (۱۱)
وقتی به آنها میگویند: «در جامعه خرابکاری نکنید»، جواب میدهند: «ما مشغول اصلاح جامعه هستیم و بس!»
أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لَٰكِنْ لَا يَشْعُرُونَ (۱۲)
بدانید خرابکارهای واقعی همانهایند؛ ولی نمیفهمند!
وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَ لَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ (۱۳)
وقتی به آنها پیشنهاد میکنند: «آنطورکه مردم #اسلام آوردهاند، شما هم اسلام بیاورید»، جواب میدهند: «یعنی همانطورکه کمعقلها اسلام آوردهاند، اسلام بیاوریم؟!» بدانید کمعقلهای واقعی همانهایند؛ ولی خودشان خبر ندارند!
وَ إِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَ إِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ (۱۴)
وقتی با مسلمانان روبهرو میشوند، بهمسخره میگویند: «اسلام آوردهایم»؛ ولی همینکه با دوستان شیطانصفتِ خود تنها میشوند، میگویند: «ما با شماییم. آنها را دست انداختهایم!»
اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَ يَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (۱۵)
اما در حقیقت، خدا آنها را دست میاندازد و در سرکشیشان رها میکند که کوردل باقی بمانند.
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَ مَا كَانُوا مُهْتَدِينَ (۱۶)
آنها کسانیاند که گمراهی را بهقیمتِ ازدستدادنِ هدایت بهدست آوردهاند؛ بنابراین، چنین تجارتی سودی برایشان ندارد و دیگر توفیقی نصیبشان نمیشود.
════════
_____________
🔍 ترجمه برخی لغات؛
💡 سواء : یکسان
💡 غشاوة : پرده ای
💡 یخادعون : فریب می دهند
💡 یشعرون : می فهمند
💡 مستهزءون : مسخره کنندگان
💡 یمُدّهم : مهلت می دهد
💡 یعمهون : در حالیکه سرگردانند
✨ @Nafaahat
مباحث
نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه 13 - نامه به دو تن از امیران سپاه در مورد رعايت سلسله مراتب فرماندهى
نهج البلاغه | #نامه_ها
✉️ نامه 14 - به لشکریان در مورد رعايت اصول انسانى در جنگ ⚔️
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
✉️ و من وصية له عليهالسلام لعسكره قبل لقاء العدو بصفين
📃 لاَ تُقَاتِلُوهُمْ حَتَّى يَبْدَءُوكُمْ فَإِنَّكُمْ بِحَمْدِ اَللَّهِ عَلَى حُجَّةٍ وَ تَرْكُكُمْ إِيَّاهُمْ حَتَّى يَبْدَأُوكُمْ حُجَّةٌ أُخْرَى لَكُمْ عَلَيْهِمْ
با دشمن جنگ را آغاز نكنيد تا آنها شروع كنند، زيرا بحمداللّه حجّت با شماست و آغازگر جنگ نبودنتان، تا آن كه دشمن به جنگ روى آورد، حجّت ديگر بر حقّانيت شما خواهد بود.
فَإِذَا كَانَتِ اَلْهَزِيمَةُ بِإِذْنِ اَللَّهِ فَلاَ تَقْتُلُوا مُدْبِراً وَ لاَ تُصِيبُوا مُعْوِراً وَ لاَ تُجْهِزُوا عَلَى جَرِيحٍ وَ لاَ تَهِيجُوا اَلنِّسَاءَ بِأَذًى وَ إِنْ شَتَمْنَ أَعْرَاضَكُمْ وَ سَبَبْنَ أُمَرَاءَكُمْ فَإِنَّهُنَّ ضَعِيفَاتُ اَلْقُوَى وَ اَلْأَنْفُسِ وَ اَلْعُقُولِ
اگر به اذن خدا شكست خوردند و گريختند، آن كس را كه پشت كرده نكشيد و آن را كه قدرت دفاع ندارد آسيب نرسانيد و مجروحان را به قتل نرسانيد. زنان را با آزار دادن تحريك نكنيد هر چند آبروى شما را بريزند، يا اميران شما را دشنام دهند، كه آنان در نيروى بدنى و روانى و انديشه كم توانند.
إِنْ كُنَّا لَنُؤْمَرُ بِالْكَفِّ عَنْهُنَّ وَ إِنَّهُنَّ لَمُشْرِكَاتٌ وَ إِنْ كَانَ اَلرَّجُلُ لَيَتَنَاوَلُ اَلْمَرْأَةَ فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ بِالْفَهْرِ أَوِ اَلْهِرَاوَةِ فَيُعَيَّرُ بِهَا وَ عَقِبُهُ مِنْ بَعْدِهِ
در روزگارى كه زنان مشرك بودند مأمور بوديم دست از آزارشان برداريم و در جاهليّت اگر مردى با سنگ يا چوب دستى، به زنى حمله مىكرد، او و فرزندانش را سرزنش مىكردند.
═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════
♻️ ترجمه فیضالاسلام: از وصيّتهاى آن حضرت عليه السّلام است به لشگر خود پيش از روبرو شدن با دشمن (لشگر شام) در جنگ صفّين (كه در آن راه فيروزى را بآنان نمايانده و از آزار رساندن به زنان نهى مىفرمايد):
(۱) با آنها (لشگر شام) نجنگيد (شروع بجنگ ننمائيد) تا اينكه ايشان جنگ با شما را آغاز نمايند؛ زيرا سپاس خدا را كه شما داراى حجّت و دليل هستيد (چون آنان بر امام زمان خود ياغى گشتهاند و جنگ با آنها واجب است، چنانكه در #قرآن_كريم س ۴۹ ى ۹ مىفرمايد: «وَ إِنْ طٰائِفَتٰانِ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ اِقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمٰا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدٰاهُمٰا عَلَى اَلْأُخْرىٰ فَقٰاتِلُوا اَلَّتِي تَبْغِي حَتّٰى تَفِيءَ إِلىٰ أَمْرِ اَللّٰهِ فَإِنْ فٰاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمٰا بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اَللّٰهَ يُحِبُّ اَلْمُقْسِطِينَ» يعنى اگر دو گروه از مؤمنين زد و خورد نمايند بين آنها آشتى دهيد، پس اگر يكى از آنها بر ديگرى تعدّى و ستم نمود «بصلح و آشتى تن نداد» با گروهى كه افزونى جسته و ستم ميكند بجنگيد تا بحكم خدا و دستور او رو آورند؛ پس اگر رو آوردند بين آنها را بعدل و برابرى آشتى دهيد، و «در همۀ كارها» بعدل و راستى رفتار نمائيد كه خدا رفتار كنندگان بعدل و راستى را دوست مىدارد يعنى آنان را از رحمت خود بهرهمند گرداند) و شروع نكردن شما بجنگ با آنها تا اينكه آنان شروع بجنگ با شما نمايند (اين روش) حجّت و دليل ديگرى است براى شما بر آنها (زيرا شروع آنها بجنگ مانند جنگ با خدا و رسول است بدليل آنكه حضرت رسول صلّى اللّٰه عليه و آله فرموده: يا علىّ حربك حربى يعنى اي علىّ جنگ با تو جنگ با من است و كسيرا كه با خدا و رسول جنگيده فساد و تباهكارى كند بايد كشت، چنانكه در قرآن كريم س ۵ ى ۳۳ مىفرمايد: «إِنَّمٰا جَزٰاءُ اَلَّذِينَ يُحٰارِبُونَ اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي اَلْأَرْضِ فَسٰاداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلاٰفٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ اَلْأَرْضِ ذٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي اَلدُّنْيٰا وَ لَهُمْ فِي اَلْآخِرَةِ عَذٰابٌ عَظِيمٌ» يعنى سزاى آنانكه با خدا و رسول مىجنگند و بفساد و تباهكارى در روى زمين مىكوشند آنست كه كشته يا بدار كشيده شوند يا دست راست و پاى چپ آنها بريده شود يا از شهرى بشهر ديگر آواره گردند كه اينگونه كيفر در دنيا برايشان ذلّت و خوارى و در آخرت عذاب بزرگ بار آورد. و در س ۲ ى ۱۹۴ مىفرمايد: «فَمَنِ اِعْتَدىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اِعْتَدىٰ عَلَيْكُمْ وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ وَ اِعْلَمُوا أَنَّ اَللّٰهَ مَعَ اَلْمُتَّقِينَ» يعنى هر كه بر شما ستم كند «در جنگ پيشدستى نمايد» پس شما مانند همان ستمى كه او بر شما روا داشته باو بنمائيد و از خدا بترسيد و بدانيد خداوند با پرهيزكاران است)
(۲) پس اگر (آنان شروع بجنگ نموده شما را بجنگ وا داشتند، و) بامر و خواست خداوند (برايشان) فرار و شكست روى داد گريخته را نكُشيد و درمانده را زخمى نكنيد و زخم خورده را از پا در مياوريد و زنان را با آزار رساندن (بآنها) بر مينگيزانيد؛ هر چند دشنام به شرافت و بزرگوارى شما داده، به سرداران و بزرگانتان ناسزا گويند؛ زيرا نيروها و جانها و خِردهاى ايشان ضعيف و سست است.
(۳) ما (در زمان حضرت رسول صلّى اللّٰه عليه و آله) مأمور شديم كه از ايشان دست بداريم و حال آنكه مشركه بودند (پس در صورت اظهار #اسلام حتماً بايستى از تعرّض بآنها خوددارى نمود) و در زمان جاهليّت اگر مردى زنى را به سنگ يا چماق مىزد بر اثر آن او را و بعد از او فرزندانش را سرزنش مىنمودند.
فهرست نامههای نهجالبلاغه
نامه 01 : افشای ماهیت اصحاب جمل
نامه 02 : قدردانی از مجاهدت یاران
نامه 03 : نظارت دقیق بر کارگزاران
نامه 04 : مقابله با سرکشان
نامه 05 : سوء استفاده نکردن از پست و مقام
نامه 06 : استدلال برای مشروعیت خلافت
نامه 07 : جواب به یاوه گوییهای معاویه
نامه 08 : تهدید معاویه به جنگ یا بیعت
نامه 09 : حمایت بنی هاشم از رسالت پیامبر
نامه 10 : نصایح امیرالمؤمنین به معاویه
نامه 11 : آموزش فنون جنگی
نامه 12 : دستوراتی برای پیش از جنگ
نامه 13 : ویژگیهای فرمانده شایسته
نامه 14 : اخلاق اسلامى در جنگ
نامه 15 : دعای امام قبل از جنگ
نامه 16 : برخورد کوبنده با دشمن
نامه 17 : برتری همه جانبه امام بر معاویه
نامه 18 : نیکی و مدارا با مردم
نامه 19 : میانه روی در رفتار با غیر مسلمانان
نامه 20 : برخورد قاطع با متخلف
نامه 21 : پرهیز از اسراف و ذخیره برای آخرت
نامه 22 : پرهیز از غم و شادی برای دنیا
نامه 23 : وصیت امیرالمؤمنین هنگام شهادت
نامه 24 : وصیت امیرالمؤمنین در اموال شخصى
نامه 25 : توصیه های اخلاقی به ماموران زکات
نامه 26 : اخلاق کارگزاران نظام اسلامی
نامه 27 : حسن خلق و عدالت کارگزاران
نامه 28 : پاسخ به ادعاهاى دروغین معاویه
نامه 29 : هشدار به مخالفان حکومت حق
نامه 30 : نصایح امیرالمؤمنین به معاویه
نامه 31 : نامهای به فرزند
نامه 32 : پند و نصیحت معاویه
نامه 33 : هشدار به والی مکه از فتنه معاویه
نامه 34 : دلجویی از فرماندار معزول
نامه 35 : نکوهش همرهان سست عناصر
نامه 36 : دشمنی قریش با امیرالمؤمنین
نامه 37 : افشای چهره واقعی معاویه
نامه 38 نهج البلاغه: ویژگى هاى مالک اشتر
نامه 39 نهج البلاغه: نکوهش عمرو بن عاص
نامه 40 نهج البلاغه: حسابرسی از کار کارگزاران
نامه 41 نهج البلاغه: توبیخ خیانتکار در بیت المال
نامه 42 نهج البلاغه: قدردانی از کارگزار شایسته
نامه 43 نهج البلاغه: برابری مسلمانان در بیت المال
نامه 44 نهج البلاغه: برحذر داشتن از فریب معاویه
نامه 45 نهج البلاغه: ساده زیستى کارگزاران
نامه 46 نهج البلاغه: اخلاق اجتماعى کارگزاران
نامه 47 نهج البلاغه: وصیت اخلاقی امام علی علیه السلام
نامه 48 نهج البلاغه: نصیحت کردن معاویه
نامه 49 نهج البلاغه: ویژگیهای دنیا
نامه 50 نهج البلاغه: وظایف و حقوق پیشوا و مردم
نامه 51 نهج البلاغه: توصیه هایی به ماموران مالیات
نامه 52 نهج البلاغه: اوقات نمازهای پنجگانه
نامه 53 نهج البلاغه (عهدنامه مالک اشتر): امر به تقوا و اطاعت خدا
نامه 54 نهج البلاغه: بیعت شکنی طلحه و زبیر
نامه 55 نهج البلاغه: دنیا دار آزمایش، نه جای ماندن
نامه 56 نهج البلاغه: پرهیز از فریب دنیا و هوای نفس
نامه 57 نهج البلاغه: یاری مظلوم و مخالفت با ظالم
نامه 58 نهج البلاغه: ماجرای جنگ صفین از زبان امام
نامه 59 نهج البلاغه: تلاش برای ادای حقوق مردم
نامه 60 نهج البلاغه: نهی سپاهیان از آزار مردم
نامه 61 نهج البلاغه: نکوهش فرمانروای متخلف
نامه 62 نهج البلاغه: اولویت حفظ دین بر خلافت
نامه 63 نهج البلاغه: نکوهش ابوموسی اشعری
نامه 64 نهج البلاغه: پاسخ به تهمتهای معاویه
نامه 65 نهج البلاغه: درس عبرت گرفتن از گذشته
نامه 66 نهج البلاغه: همّ و غمّ تو آخرت باشد نه دنیا
نامه 67 نهج البلاغه: توصیه هایی به کارگزار مکه
نامه 68 نهج البلاغه: دل نبستن به دنیای گذرا
نامه 69 نهج البلاغه: پندهای مهم اخلاقی
نامه 70 نهج البلاغه: نکوهش ملحق شدگان به معاویه
نامه 71 نهج البلاغه: عزل کارگزار نالایق
نامه 72 نهج البلاغه: نگرش درست به مقدرات الهى
نامه 73 نهج البلاغه: نکوهش از نامه های مکرر معاویه
نامه 74 نهج البلاغه: ضرورت وفای به عهد و پیمان
نامه 75 نهج البلاغه: فراخواندن معاویه به بیعت
نامه 76 نهج البلاغه: مهرورزی با مردم و دوری از خشم
نامه 77 نهج البلاغه: مناظره با خوارج
نامه 78 نهج البلاغه: امام، دلسوزترین فرد نسبت به جامعه
نامه 79 نهج البلاغه: عامل هلاکت امت ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 جاسوسان فرانسوی که برای هماهنگی گروههای مستعدِ آشوب به ایران آمده بودند؛
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ دکتر #شهریار_زرشناس در برنامه ثریا :
⛔️ وزارت ارشاد و وزارت علوم تحت #نفوذ هستند.
⛔️ اکثر تولیدات کتاب، یا ترجمه ی نویسندگان ناتوی فرهنگی است یا شروحی بر آثار آنهاست یا نوشته های روشنفکرانی است که در همان پارادایم(چارچوب و الگوی فکری) فکر می کنند؛ پارادایم اندیشه ی سکولار نئولیبرال؛ اندیشه #انقلاب_ستیز، اندیشه ی #هویت_ستیز، اندیشه ای که مردم را وادار به #تسلیم در مقابل نظام جهانی می کند.
⛔️ این کتاب ها تولید می شود، در بازار کتاب عرضه می شود، در دانشگاه تدریس می شوند⁉️
⛔️ بسیاری از استراتژیست های اصلاح طلب شاگران حسین بشیریه هستند ...
❗️از مهسا آبی گرم نشد، رفتن سراغِ نیکا!
✍ امام علی علیه السلام در اوصاف منافقین فرمودند؛
«برای هر حقی، باطلی آماده دارند و برای هر واقعيتی، عاملي برای انحراف! و برای هر زنده ای، کشنده ای و برای هر دری کليدی در آستين، و برای هر تاريکی، چراغی مهيا دارند» خطبه 194نهج البلاغه
_____________
🚨 ببینید و هشیار باشید و هوشیار کنید
دشمن، در اکانت های خود به زبان فارسی، علنا از تلاش برای تبدیل ایران به سوریه می گویند!
به تصاویری که به کار می برند توجه کنید!
تمام هدف و آرزویشان ویران کردن ایران است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💭 خاطره طنز استاد #حسن_عباسی از #شهید_صیاد و شهید طهرانی مقدم
#شهید_طهرانی_مقدم: با شهید صیاد بهشت محشور نشی صلوات 😁