eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.5هزار عکس
33.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
سفر پر ماجرا 31.mp3
7.64M
| ۳۱ 🎙 ❓ سؤالات قبر رو نمیشه حفظ کرد! باید روی قلبت، ثبت شون کرده باشی! یعنی؛ باهاشون زندگی کرده باشی... 💢 چیزی که در جانت نفوذ کرد؛ تا ابد با تو همراه خواهد بود @ostad_shojae ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▬ ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
سفر پر ماجرا 32.mp3
7.48M
۳۲ 🎙 ✨ هر چیزی رو که میخوای با خودت ببَری؛ باید همینجا، در درونت ریشه دارش کنی! ✔️ محاله چیزی جزو باورت نباشه؛ و قلباً بهش یقین نداشته باشی و... بتونی با خودت بِبَریش @ostad_shojae ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▬ ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
سفر پر ماجرا 33.mp3
6.53M
| ۳۳ 🎙 وقتی بیمایهای روحت درمان میشن؛ 🌸 تو میشی یه آدمِ خوش اخلاق! ✔️ و خودبخود؛ فشارهایی که به روحت وارد میشن، و یهو داغت میکنن، از بین میرَن! حذف فشار نفس=حذف فشار قبر @ostad_shojae ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▬ ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
02_se_daghighe_dar_ghiamat_aminikhaah.ir.mp3
17.07M
🏷️ جلسه دوم 🔊 شرح و بررسی کتاب 🔸 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم *مرگ، رازی بزرگ دارد! * آیا NDE مخصوص جهان سوم است؟ * برزخ هم برزخی دارد! * مردی که میتوانست، مرده را زنده کند! * توبه؛ فرایندی برای تبدیل همه زشتی ها به حسنات * از بن بست حق الناس، رها شویم! * حقوق والدین، حق الناس است؟ * عمود به عمود تا فرج 📅 98/07/13 ⏰ مدت زمان : ۳۹:۵۶ | @Aminikhaah_Media ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۴۲۴ 🏷️ ارزش عقل و بردبارى ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْحِلْمُ غِطَاءٌ سَاتِرٌ وَ اَلْعَقْلُ حُسَامٌ قَاطِعٌ فَاسْتُرْ خَلَلَ خُلُقِكَ بِحِلْمِكَ وَ قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: بردبارى پرده‌اى است پوشاننده، و عقل شمشيرى🗡️ است برّان، پس كمبودهاى اخلاقى خود را با بردبارى بپوشان، و هواى نفس خود را با شمشير عقل بُكش. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ حلم و عقل) فرموده است: بردبارى پردۀ پوشانندۀ (عيبها) است، و عقل شمشير برندۀ (نفس امّاره) است، پس عيبهاى خويت را با بردبارى بپوشان، و هوا و خواهشت را با خِرَد بكش. 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نعمت خدادادى اشاره مى‌فرمايد كه اگر انسان آن دو را در اختيار داشته باشد مى‌تواند خود را از خطرات مادى و معنوى حفظ كند. مى‌فرمايد: «حلم پرده‌اى است پوشنده و عقل شمشيرى است برنده»؛ (الْحِلْمُ‌ غِطَاءٌ‌ سَاتِرٌ، وَ الْعَقْلُ‌ حُسَامٌ‌ قَاطِعٌ‌). سپس كاربرد اين دو را در يك كلام كوتاه و پرمعنا بيان مى‌كند، مى‌فرمايد: «بنابراين، عيوب اخلاقى خود را با حلمت بپوشان و با هوى و هوس‌هاى سركشت با شمشير عقل مبارزه كن»؛ (فَاسْتُرْ خَلَلَ‌ خُلُقِكَ‌ بِحِلْمِكَ‌، وَ قَاتِلْ‌ هَوَاكَ‌ بِعَقْلِكَ‌). انسان براى حفظ خود در برابر خطرات مادى و معنوى احتياج به دو چيز دارد: يكى وسيله‌اى كه خود را در برابر خطرات بپوشاند مانند زره و دژهايى كه در سابق وجود داشت و وسايل نقليۀ محكمى كه امروز در جنگ‌ها در آن خود را حفظ مى‌كنند و ديگرى سلاحى كه به‌وسيلۀ آن با دشمن مبارزه كند و او را از خود دور سازد. امام عليه السلام اين دو وسيلۀ حياتى را به حلم و عقل تفسير كرده است. حلم چگونه عيوب انسان را مى‌پوشاند؟ روشن است كه وقتى انسان عصبـ😠ـانى شد، هم سخنان زشتى ممكن است بر زبان او بيايد و هم حركات نادرستى انجام دهد و خوى حيوانى خود را ظاهر و آشكار سازد و اضافه بر اين بر آتش خشم سفيه و نادانى كه در برابر او به درشت‌گويى وپرخاشگرى برخاسته افزوده مى‌شود و ناسزاهاى🤬ديگرى مى‌گويد و اى بسا عيوب پنهانى انسان را نيز آشكار سازد. بنابراين حلم تمام اين‌ها را مى‌پوشاند و از ضايعات حاصل از آن جلوگيرى مى‌كند. قرآن مجيد دربارۀ پرهيزكاران راستين صفاتى را در سورۀ آل عمران برشمرده كه از جملۀ آن‌ها اين است: « وَ الْكَاظِمِينَ‌ الْغَيْظَ وَ الْعَافِينَ‌ عَنِ‌ النَّاسِ‌ »؛ آنهايى كه بر خشم خود مسلّط مى‌شوند و غضب خود را فرو مى‌نشانند و مردم (نادان و خطاكار) را مى‌بخشند». در حديثى از امام على بن موسى‌الرضا عليه السلام آمده است: «لَا يكُونُ‌ الرَّجُلُ‌ عَابِداً حَتَّى يكُونَ‌ حَلِيما؛ انسان بندۀ واقعى خدا نخواهد بود مگر آن زمانى كه صاحب و بردبارى شود» ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
مباحث
دوم؛ شیخ صدوق از مالک بن انس فقیه اهل مدینه و امام اهل سنّت روایت کرده که گفت: من وارد می شدم بر حضر
📖 سوم؛ در ( کتاب توحید مفضّل ) است که مفضل بن عمر در مسجد حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم بود؛ شنید ابن ابی العوجا با یکی از اصحابش مشغول است به گفتن کلمات کفرآمیز، مفضل خودداری نتوانست کرد فریاد زد بر او که یا ( عَدُوَّاللّهِ! اَلْحَدْتِ فِی دینِ اللّهِ وَ اَنْکَرْتَ الْباری جَلَّ قُدْسُه ) ؛ ای دشمن خدا! در دین خدا الحاد ورزیدی و منکر باری تعالی شد. و از این نحو کلمات با وی گفت ؛ ابن ابی العوجا گفت : ای مرد! اگر تو از اهل کلامی بیا با هم تکلم کنیم ، هرگاه تو اثبات حجت کردی ما متابعت تو می نماییم و اگر از علم کلام بهره نداری ما با تو حرفی نداریم ، و اگر تو از اصحاب جعفر بن محمدی آن حضرت با ما به این نحو مخاطبه نمی کند و به مثل تو با ما مجادله نمی نماید. و به تحقیق که شنیده است از این کلمات بیشتر از آنچه تو شنیدی و هیچ فحش به ما نداده است و در جواب ما به هیچ وجه تعدی ننموده و همانا او مردی است حلیم، باوقار، عاقل، محکم و ثابت که از جای خود به در نرود و از طریق رفق و مدارا پا بیرون نگذارد و غضب او را سبک ننماید، بشنود کلام ما را و گوش دهد به تمام حجت و دلیلهای ما تا آنکه ما هرچه دانیم بگوییم و هر حجت که داریم بیاوریم به نحوی که گمان کنیم بر او غلبه کردیم و حجت او را قطع نمودیم ، آن وقت شروع کند به کلام پس باطل کند حجت و دلیل ما را به کلام کمی و خطاب غیر بلندی ملزم کند ما را به حجت خود و عذر ما را قطع کند و ما را از رد جواب خود عاجز نماید ( فَاِنْ کُنْتَ مِنْ اَصْحابِهِ فَخاطِبْنا بِمِثْلِ خِطابِهِ ) : پس هرگاه تو از اصحاب آن جنابی با ما مخاطبه کن به مثل خطاب او. چهارم؛ در برآوردن آن حضرت حاجت شقرانی و موعظه فرمودن او را: در ( تذکره سبط ابن الجوزی ) است که از مکارم اخلاق علیه السلام است آن چیزی که زمخشری در (ربیع الأبرار) نقل کرده از اولاد یکی از آزاد کرده های حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم که گفت : در ایامی که منصور شروع کرده بود به عطا و جایزه دادن به مردم، من کسی نداشتم که برای من نزد منصور شفاعت کند و جایزه برای من بگیرد، لاجرم رفتم بر در خانه او متحیر ایستادم که ناگاه دیدم جعفر بن محمّد علیه السلام پیدا شد و من حاجت خود را به آن جناب عرض کردم ، حضرت داخل شد بر منصور و بیرون آمد در حالی که عطا برای من گرفته بود و در آستین نهاده بود پس عطای مرا به من داد و فرمود: ( اِنَّ الْحَسَنَ مِنْ کُلِّ اَحَدٍ حَسَنٌ اِنَّهُ مِنْکَ اَحْسَنُ لِمَکانِکَ مِنّا ) ؛ یعنی خوبی از هرکَس باشد نیکو است و لکن از تو نیکوتر است به سبب مکان و منزلت تو از ما، یعنی انتساب تو به ما که مردم تو را مولی و آزاد کرده ما می دانند، و بدی و قبیح از هرکَس بد است و لکن از تو قبیح تر است به جهت مکانت تو از ما. و این فرمایش حضرت صادق علیه السلام به او برای آن بود که شقرانی شراب می خورد، و این از مکارم اخلاق آن جناب بود، او را ترحیب کرد و حاجتش را برآورد با علمش به حال او و او را به نحو تعریض و کنایه موعظه فرمود: بدون تصریح به عمل زشت او، ( وَ هذا مِنْ اَخْلاقِ الاَنْبیاءِ علیهم السلام . ) پنجم؛ در حفظ کردن آن حضرت است لباس زینت خود را به لباس وصله دار: روایت شده که روزی یکی از اصحاب حضرت صادق علیه السلام بر آن حضرت وارد شد دید آن جناب پیراهنی پوشیده که گریبان آن را وصله زده اند، آن مرد پیوسته نظرش بر آن پینه بود و گویا از پوشیدن آن حضرت آن پیراهن را تعجب😲 داشت ، حضرت فرمود: چه شده ترا که نظر به سوی من دوخته ای ؟ گفت : نظرم به پینه ای است که در گریبان پیراهن شما است ، فرمود: بردار این کتاب را و بخوان آن چیزی که در آن نوشته است . روای گفت : مقابل آن حضرت یا نزدیک آن حضرت کتابی بود پس آن مرد نظر افکند در آن دید نوشته است در آن : ( لاایمانَ لِمَن لاحَیاءَ لَهُ وَ لامالَ لِمَنْ لاتَقْدیرَ لَهُ وَ لاجَدیدَ لِمَنْ لاخَلِقَ لَهُ ) ؛ یعنی ندارد کسی که حیاء ندارد، و مال ندارد کسی که در معاش خود تقدیر و اندازه ندارد، و نو ندارد کسی که کهنه ندارد. مؤ لف گوید: که گذشت در ذیل مواعظ و کلمات حکمت آمیز حضرت امام محمّدباقر علیه السلام کلماتی در حیا و بیانی در تقدیر معیشت ، به آنجا رجوع شود.