26.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ به یک شبهه پرتکرار؛ چرا جنگ بعد از #فتح_خرمشهر ادامه پیدا کرد؟
آیا بهتر نبود بعد از آزادسازی #خرمشهر، با صدام صلح میکردیم و جنگ تمام میشد تا هزاران شهید ندهیم و زیرساختهای کشور کمتر آسیب ببیند؟
چرا ایران بعد آزادی خرمشهر صلح نکرد؟ آیا این کار خودش جنگ طلبی و تجاوز به عراق نبود؟
در قسمت شصت و دو برنامه #حافظه_تاریخی ایرانی ضمن معرفی دو اثر ویژه مکتوب درباره جنگ تحمیلی، از زبان فرماندهان جنگ به این سوالات پاسخ داده شده است.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
IRSJ_Volume 8_Issue 2_Pages 11-29.pdf
587.1K
#روشنگری تاریخی در رابطه با روند پر رمز و راز تصویب یک «قطعنامه»
🔹یکی از ابعاد پر رمز و راز تاریخ جنگ، مسئله پذیرش #قطعنامه۵۹۸ که با گذشت بیش از سه دهه، هنوز با فقر آثار متقن و تحلیلی در این باب مواجهیم. به تصریح امام، تصمیم قبول قطعنامه مبتنی بر یک سلسله «حوادث و عواملى» بوده که تحلیل محققانه آن را موکول به آینده نمودهاند و به نظر میرسد اکنون وقت رمزگشایی از این تصمیم تاریخی است. چه اینکه بازشناسی فرایند تصمیمسازیهای کلان سیاسی، در پیشگیری از تکرار برخی تصمیمات سخت و بعضاً تلخ، مؤثر خواهد بود.
🔸اجماع مسئولان عالیرتبه سیاسی و نظامی از جمله اموری است که در روند تصمیمسازی و تغییر نظر اولیه امام، در دو مقطع تاریخی سرنوشتساز بعد از #فتح_خرمشهر و پذیرش قطعنامه، نقش تعیینکننده داشته و به نوعی، متضمن حجت شرعی و عقلی برای تصمیم نهایی امام بوده است.
🤔 پرسش آن است که در مدت کوتاه تصدی قائممقامی فرماندهی کل قوا در بازه زمانی 12خرداد1367 تا 27تیر1367، چه اتفاقاتی رخ داد که امام در تصمیم قاطع خود پیرامون پایان جنگ، تجدیدنظر کردند؟
🖇ضمیمه: مقاله «روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره)»، نشریه علمی مطالعات دولتپژوهی در جمهوری اسلامی ایران، شماره2، آبان1401.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
مباحث
🤔 اگر قوه قضائیه، در مورد تو، فقط در مورد تو، طبق قانون عمل میکرد و میز محاکمه برای این همه سال جرم
🔴 #دولت_روحانی ۱۱میلیون نفر را فقیر کرد
بررسی مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که در عرض یک دهه، حدود ۱۱ میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر افزوده شده است. حالا رسانههای حامی همان دولت برای وضعیت این ۱۱ میلیون، اشک تمساح میریزند!
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس به تصویب "قانون اقدام راهبردی" در مجلس اشاره کردند.
این قانون چه هدفی را دنبال می کرد و چرا مهم است؟
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚀 لحظه شلیک موشک #خرمشهر ۴ (خیبر) جدید ترین موشک بالستیک ایرانی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر
گفته شده سرعت موشک خارج جو ۱۶ ماه و هنگام برخورد به هدف ۸ ماخ است.
#امنیت_اتفاقی_نیست
#ایران_قوی 🇮🇷
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تصاویر دیگری از شلیک موشک خرمشهر۴(خبیر) 🚀
#امنیت_اتفاقی_نیست
#ایران_قوی 🇮🇷
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #خرمشهر۴، پیام صریح ایران به اسرائیل و شرکایش
🔹کارشناس مصری: رونمایی از این موشک، دربرگیرنده این پیام است که اگر اسرائیل به حمله به ایران فکر میکند بهای آن گزاف خواهد بود چرا که ایران می تواند ضد حملاتی دردناک داشته باشد...
#امنیت_اتفاقی_نیست
#ایران_قوی 🇮🇷
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیا همینه...
فیروز نادری از گردن به پایین فلج شد(آخـــــی؛ الهـــــی؛ طفلکی)؛
چه آرزوهایی داشت برای آخوندا😉
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚀 کاربرد موشک خرمشهر ۴ از زبان #سردار_حاجی_زاده
آن هایی که دهن گشادی دارند رو میدوزه
#ایران_قوی 🇮🇷
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
مباحث
🎞 #نماهنگ قهرمان دریاها بمناسبت سفر تاریخی دریایی قهرمانان ایران اسلامی در دریاها 🛳🇮🇷⚓️🗺🌊 ╭────๛-
📣 خط حزبالله ۳۹۴ | بستر جهانی دریا زیرپای غیورمردان ایران
📝 خط حزبالله در گزارش هفته خود نگاهی به ابعاد حماسه تاریخی مأموریت دریانوردی بزرگ و موفقیت آمیز ناوگروه ۸۶ نیروی دریای ارتش به دور کره زمین داشته است.
🔸 یادداشت هفته این شماره خط حزبالله با عنوان «اقتدار مقاومت» تحولات اخیر سیاسی در غرب آسیا و کارآمدی منطق مقاومت را بررسی کرده است.
🌷 شماره این هفته خط حزبالله به روح مطهر سردار #شهید_محمد_بروجردی، تقدیم میشود.
📥 نسخه PDF👇
مباحث
#نهج_البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۴۵ - نامه به عثمان بن حنيف انصارى در پرهیز از گرایش حاکم به سرمایه
#نهج_البلاغه | #نامه_ها
✉️ نامه ۴۶ - نامه به مالك اشتر در اصول اخلاقی رهبر اسلامی
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🗞️ و من كتاب له عليهالسلام إلى بعض عماله
📜 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّكَ مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ بِهِ عَلَى إِقَامَةِ اَلدِّينِ وَ أَقْمَعُ بِهِ نَخْوَةَ اَلْأَثِيمِ وَ أَسُدُّ بِهِ لَهَاةَ اَلثَّغْرِ اَلْمَخُوفِ
پس از ياد خدا و درود! همانا تو از كسانى هستى كه در يارى دين از آنها كمك مىگيرم، و سركشى و غرور گناهكاران را در هم مىكوبم و مرزهاى كشور اسلامى را كه در تهديد دشمن قرار دارند حفظ مىكنم
فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ عَلَى مَا أَهَمَّكَ وَ اِخْلِطِ اَلشِّدَّةَ بِضِغْثٍ مِنَ اَللِّينِ وَ اُرْفُقْ مَا كَانَ اَلرِّفْقُ أَرْفَقَ وَ اِعْتَزِمْ بِالشِّدَّةِ حِينَ لاَ تُغْنِي عَنْكَ إِلاَّ اَلشِّدَّةُ
پس در مشكلات از خدا يارى جوى، و درشتخويى را با اندك نرمى بياميز. در آنجا كه مدارا كردن بهتر است مدارا كن، و در جايى كه جز با درشتى كار انجام نگيرد، درشتى كن
وَ اِخْفِضْ لِلرَّعِيَّةِ جَنَاحَكَ وَ اُبْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَكَ وَ آسِ بَيْنَهُمْ فِي اَللَّحْظَةِ وَ اَلنَّظْرَةِ وَ اَلْإِشَارَةِ وَ اَلتَّحِيَّةِ حَتَّى لاَ يَطْمَعَ اَلْعُظَمَاءُ فِي حَيْفِكَ وَ لاَ يَيْأَسَ اَلضُّعَفَاءُ مِنْ عَدْلِكَ وَ اَلسَّلاَمُ
پر و بالت را برابر رعيّت بگستران، با مردم گشاده روى و فروتن باش، و در نگاه و اشارۀ چشم، در سلام كردن و اشاره كردن با همگان يكسان باش، تا زورمندان در ستم تو طمع نكنند، و ناتوانان از #عدالت تو مأيوس نگردند.
با درود
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
از نامههاى آن حضرت عليه السّلام است به يكى از كارگردانان خود (كه در آن مداراة و خوش رفتارى با رعيّت و سختگيرى در هنگام مقتضى را باو امر مىفرمايد):
(۱) پس از ستايش خدا و درود بر پيغمبر اكرم، تو از كسانى هستى كه من براى نگاهداشتن دين بآنان يارى مىجويم، و سركشى گناهكار را فرو مىنشانم، و زبانك (مرز) ترسناك راه دشمن را مىبندم (مرز را به گوشتى كه نزديك گلوى شخص است و آنرا زبانك مىنامند تشبيه فرموده كه چون گرفته شود نفس قطع گردد)پس در كارى كه ترا اندوهناك سازد از خدا يارى بجو، و (با رعيّت در كارها) سختى و درشتى را با مقدارى نرمى و هموارى بياميز (تا اگر خواستى به آسانى دلش را بدست آورى بتوانى) و مداراة و مهربانى كن هنگاميكه مداراة شايستهتر باشد، و بسختى و درشتى بپرداز آنگاه كه از تو جز سختگيرى پيش نمىرود.
(۲) و براى رعيّت بالت را فرود آور، و رويت را بگشا، و پهلويت را نرم كن (مهربان و هموار و خوشخو باش) و در نگريستن به گوشۀ چشم و خيره نگاه كردن و اشاره نمودن و درود گفتن بين ايشان يكسان رفتار كن (يكى را بر ديگرى امتياز مده) تا بزرگان در ستم كردن تو طمع و آز ننمايند (در صدد دشمنى با تو بر نيايند) و زيردستان از دادگرى تو نوميد نشوند، و درود بر شايستۀ آن.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
#نهج_البلاغه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
📜 مخاطب در اين نامه ظاهرا مالك اشتر است و تعبيرات امام عليه السلام در مقام ستودن او نيز تناسب با شخصيتى همچون مالك دارد، هرچند بسيارى از شارحان نهجالبلاغه ذكرى از مخاطب اين نامه نكرده و به اجمال از آن گذشتهاند.
امام عليه السلام در بخش اوّل اين نامه اوصاف برجستهاى براى اين كارگزار ذكر مىكند تا او را به اعتماد به نفس و قوت و قدرت در برابر مشكلات تشويق نمايد.
مىفرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) به يقين تو از كسانى هستى كه من براى برپا داشتن دين از آنها كمك مىگيرم و سركشى و تكبر گنهكاران را بهوسيلۀ آنان درهم مىشكنم و گلوگاههاى خطرناك را به كمك آنها حفظ مىكنم»؛ (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّكَ مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ بِهِ عَلَى إِقَامَةِ الدِّينِ، وَ أَقْمَعُ بِهِ نَخْوَةَ الْأَثِيمِ، وَ أَسُدُّ بِهِ لَهَاةَ الثَّغْرِ الْمَخُوفِ).
اين تعبيرات نشان مىدهد كه امام عليه السلام گروهى از افراد شجاع و دلير و صاحب معرفت را انتخاب كرده بود كه در اين امور سه گانه يعنى اقامۀ اركان دين، درهم كوبيدن سركشان تبهكار و حفظ مرزهاى خطرناك از آنان كمك مىگرفته و مخاطب اين نامه يعنى مالك اشتر يكى از آنها بوده است.
گويا امام عليه السلام مىخواهد بفرمايد: اگر مأموريتى را كه به تو براى تدبير امور مصر و اقامۀ احكام دينى در آنجا و جلوگيرى از ظالمان و سركشان و حفظ ثغور آنجا در برابر تهديدهاى لشكر شام و طرفداران معاويه سپردهام به موجب شايستگىهايى است كه در اين امور از تو سراغ دارم و به راستى #مالك_اشتر همينگونه بود كه امام عليه السلام او را در اين جملههاى كوتاه و پرمعنا ستوده است.
حوادثى كه در زندگى مالك اشتر واقع شد و در تواريخ آمده است گواه زندۀ اين معناست. از جمله زمانى كه على عليه السلام مىخواست با شورشيان جمل بجنگد عمار ياسر را به كوفه فرستاد تا مردم را براى پيوستن به لشكر على عليه السلام بسيج كند...
📜 به هر حال امام عليه السلام به دنبال اين سخن، دستورات مهمى را به مالك در زمينۀ رفتار با مردم مىدهد
نخست مىفرمايد: «بنابراين از خداوند در امورى كه براى تو مهم است يارى بجوى»؛ (فَاسْتَعِنْ بِاللّٰهِ عَلَى مَا أَهَمَّكَ). اشاره به اينكه خميرمايۀ همۀ موفقيّتها تكيه بر ذات پاك خدا و يارى جستن از اوست.
در دستور دوم مىفرمايد: «سختگيرى و شدت عمل را با نرمش در آميز»؛ (وَ اخْلِطِ الشِّدَّةَ بِضِغْثٍ مِنَ اللِّينِ). اشاره به اينكه كشوردارى و اصولا هيچ برنامۀ اجتماعى و شخصى را نمىتوان با شدت عمل و عُنف به سامان رسانيد، بلكه بايد نرمش و شدت با هم آميخته شود كه اگر تنها برنامههاى شديد و سختگيرانه باشد موجب تنفر و گاه كينه و عداوت مىگردد و كار به جايى نمىرسد و اگر تمام، نرمش و ملايمت باشد بسيارى از افراد كار خود را جدّى نمىگيرند و موجب سستى و فشَل مىشود. اين همان چيزى است كه در برنامۀ انبيا تحت عنوان «مُبَشِّراً وَ نَذيراً» آمده است و خداوند عالم در عين اينكه در جاى عفو و رحمت ارحم الراحمين است، به هنگام مجازات اشد المعاقبين است.
در دستور سوم براى اينكه معلوم شود اصل، رِفق است يا شدّت مىفرمايد: «مادام كه مدارا كردن بهتر است مدارا كن؛ اما در آنجا كه جز شدت عمل تو را بىنياز نمىكند تصميم به شدّت بگير»؛ (وَ ارْفُقْ مَا كَانَ الرِّفْقُ أَرْفَقَ، وَ اعْتَزِمْ بِالشِّدَّةِ حِينَ لَا تُغْنِي عَنْكَ إِلَّا الشِّدَّةُ). به اين ترتيب اصل و اساس در مناسبات ميان حاكميّت و مردم، بلكه در تمام مديريتها رفق و مداراست؛ ولى اگر كسانى از مدارا كردن مدير خواستند سوء استفاده كنند، جز برخورد شديد چيز ديگرى كارساز نيست.
در روايتى معتبر مىخوانيم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «إِنَّ الرِّفْقَ لَمْ يُوضَعْ عَلَى شَيْءٍ إِلَّا زَانَهُ وَ لَا نُزِعَ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا شَانَهُ؛ رفق و مدارا بر هيچچيز گذارده نمىشود مگر اينكه آن را زينت مىبخشد و از چيزى برگرفته نمىشود مگر اينكه آن را زشت و بدنما مىكند»
📜 در چهارمين، پنجمين و ششمين دستور مىفرمايد: «پر و بالت را براى مردم بگستران (و تواضع كن) و با چهرۀ گشاده با آنان روبهرو شو و در برابر آنان نرمخو و ملايم باش»؛ (وَ اخْفِضْ لِلرَّعِيَّةِ جَنَاحَكَ، وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ، وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَكَ). اين تعبيرات در واقع برگرفته از آيات شريفۀ قرآن است؛ در يك جا خطاب به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىفرمايد: ««وَ اِخْفِضْ جَنٰاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ» ؛ و پر و بال (عطوفت) خود را براى مؤمنين فرود آر».
و در جاى ديگر مىفرمايد: ««فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ» ؛ به سبب رحمت الهى، در برابر مؤمنان، نرم و مهربان شدى».
در هفتمين و آخرين #توصيه مىفرمايد: «و مساوات را در ميان آنها حتى در مشاهده و نگاهكردن با گوشۀ چشم و اشاره كردن و تحيّت و تعارفات، رعايت كن تا زورمندان در نقض عدالت به نفع خودشان طمع نورزند و ضعيفان از عدالت تو مأيوس نشوند. والسّلام»؛ (وَ آسِ بَيْنَهُمْ فِي اللَّحْظَةِ وَ النَّظْرَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ التَّحِيَّةِ، حَتَّى لَا يَطْمَعَ الْعُظَمَاءُ فِي حَيْفِكَ ، وَ لَا يَيْأَسَ الضُّعَفَاءُ مِنْ عَدْلِكَ، وَ السَّلَامُ). اين دستور كه هم در مورد زمامداران و مديران جامعه آمده و هم در كتاب القضاء در وظايف قضات ديده مىشود دستورى است شايد منحصراً در #اسلام كه قاضى يا فرماندار و زمامدار به هنگامى كه ارباب رجوع نزد او مىآيند، همه را با يك چشم بنگرد؛ اگر احترام مىكند و برمىخيزد، براى همه برخيزد اگر تحيّت مىگويد و پاسخ سلام را به نحو اكمل ادا مىكند، با همه چنين باشد و حتى نبايد به بعضى با تمام چشم نگاه كند و بعضى ديگر با گوشۀ چشم. اين امر سبب مىشود كه همه حساب خود را بكنند و بدانند جايى كه در اين امورِ ساده، مساوات و عدالت رعايت مىگردد نبايد انتظار داشت در امور مهم تبعيض واقع شود.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
Arezoha_-_Yekta.mp3
6.97M
🤲 دعا کنیم نمیریم...🕊🌷
🎙️ حاج #حسین_یکتا
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام
اللهم ارزقنا شهادة فی سبلیک
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────