eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.6هزار عکس
33.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
.
7.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | حج؛ رفعِ تمایزِ عملی ✏️ رهبر انقلاب: یک نکته‌ی مهمّ اساسی در حج این است که اسلام عملاً نشان میدهد که این تمایزهایی که در دنیا وجود دارد، در کشورهای مختلف، این تمایزها را قبول ندارد؛ تمایز نژادی، تمایز جغرافیایی، تمایز طبقاتی؛ اینها را قبول ندارد؛ این نکته خیلی مهم است. 🕋 💻 Farsi.Khamenei.ir
🎙 | حج و نگاه فراسرزمینی ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «یک مسئله‌ی مهم در مورد حج، نگاه جهانی و فراسرزمینی آحاد مسلمان است؛ از این نباید غفلت کرد. اسلام از آحاد مسلمان خواسته است که نگاهشان، نگاه فراسرزمینی باشد. طبعاً انسان با مسائل بلندمدّت و کوتاه‌مدّت و روزمرّه‌ی زندگی مواجه است؛ در این تردیدی نیست، از این گزیری نیست امّا در این منحصر نباید بود. ضمن اینکه شما به زندگی شخصی‌تان، زندگی خانوادگی‌تان، به فرزندانتان، به آینده‌تان،‌ به شغلتان، به آینده‌ی کشورتان، به پیشرفت و اعتلای کشورتان فکر میکنید، باید به دنیا هم فکر کنید؛ تعلیم اسلام این است.» ۱۴۰۲/۰۲/۲۷ 🕋 🎧بشنوید👇
🕋 حج هجرت از خودخواهی‌هاست ✏️ رهبر انقلاب: حج، یک هجرت است. هجرت از خود ماست؛ هجرت از منیّت ماست؛ هجرت از آن زندانی است که ما را احاطه کرده و گوهر یکدانه بی‌نظیر انسانی را در وجود ما مخفی و پنهان نگه‌داشته است. حج، هجرت از خودپرستیهایی است که از هوا و هوس ناشی میشود؛ هجرت از خودخواهیهایی است که ما را از خدا دور میکند؛ هجرت از طبقه‌بندیها و مرزبندیهاییست که زندگی انسانها را از هم جدا میکند. 🕋 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
مباحث
📢 راهبرد ایران هسته‌ای 🎥 بیانات مهم رهبر انقلاب درباره راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مساله هسته‌ای
📊 | ثمرات یک چالش بیست‌ساله 👈🏻 مروری بر ثمرات حرکت در صنعت هسته‌ای و حقایق چالشِ بیست‌ساله با غرب 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور (۱۴۰۲/۰۳/۲۱) برخی از ثمرات پیشرفت در صنعت هسته‌ای و همچنین حقایقی در زمینه‌ی چالش بیست‌ساله هسته‌ای با دشمنان را برشمردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌شود. 📥 نسخه با کیفیت 👇 khl.ink/f/53196
مباحث
جناب عبدالعظیم گفت: گفتم به #حضرت_جواد علیه السلام که زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و
| علیه‌السلام ۸ خلیل بن احمد گفته: بهتر کلمه ای که ترغیب کند آدمی را به سوی طلب علم و معرفت قول حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است که فرموده قدر هر مردی همان چیزی است که نیکو می دارد او را. جناب عبدالعظیم گفت: گفتم زیادتر بفرما یابن رسول اللّه. فرمود: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ( اَلْمَرءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسانِهِ ) مرد پنهان است در زیر زبان خویشتن قیمت و قدرش ندانی تا نیاید در سخن و از اینجا است که نیز فرموده : ( تَکَلَّموا تُعْرَفُوا ) ؛ تکلّم کنید تا شناخته شوید. چو در بسته باشد چه داند کسی که گوهر فروش است یا پیله ور گفتم : زیادتر بفرما یابن رسول اللّه . فرمود: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ( ما هَلَکَ امْرُءٌ عَرَفَ قَدْرَهُ ) ؛ هلاک نشد مردی که شناخت قدر خود را. گفتم : زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم فرمود که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ( اَلتَّدْبیرُ قَبْلَ الْعَمَلِ یُؤْمِنُکَ مِنَ النَّدَمِ ) ؛ یعنی تدبیر خویش از عمل و اقدام در امری ایمن خواهد ساخت ترا از پشیمانی آن. ندانسته در کار تندی مکن بیندیش و بنگر ز سر تا به بن فقیر گوید: که در فصل مواعظ حضرت صادق علیه السلام قریب به همین نقل شده و ما این دو شعر را از نظامی که مناسب با این کلمه شریفه است نیز نقل کردیم. در سر کاری که درآیی نخست رخنه بیرون شدنش کن درست تا نکنی جای قدم استوار پای منه در طلب هیچ کار گفت : گفتم زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم. فرمود: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ( مَنْ وَثِقَ بِالزَّمانِ صُرِعَ ) ؛ هر که اعتماد کند بر زمان بر زمین افکنده خواهد شد. گفتم : زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم . فرمود: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ( خاطر بنفسه من استغنی برایه )؛ در خطر افکند خود را کسی که بی نیاز شده به رأی خودش (یعنی در مهمات تکیه بر رأی و دانش خود نموده و ترک کرده مشورت کردن با دانایان را‌) عرض کردم: زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم. فرمود که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده : ( قِلَّهٌ الْعِیالِ اِحْدی الْیَسارَیْنِ )؛ کمی اهل و عیال یکی از دو توانگری است در مال، زیرا که هر که را اندک باشد عیال او عیشش آسانتر باشد و معیشتش اوسع، همچنان که در کثرت مال حال بر این منوال است. گفتم : زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم فرمود که امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده : ( مَنْ دَخَلَهُ الْعُجْبُ هَلَکَ )؛ هرکه داخل شد بر او عجب و خودپسندی هلاک شد. گفتم : زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم فرمود که امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده : (مَنْ اَیْقَنَ بِالْخَلَفِ جادَ بِالْعَطِیَّه)؛ کسی که یقین کند که عوض آنچه می دهد جایش می آید جوانمردی خواهد کرد در عطا کردن؛ زیرا که می داند بدل این عطا به او می رسد. فقیر گوید: که به همین مطلب اشاره کرده بعض شعراء در مدح حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که گفته : جادَ بِالْقُرْصِ وَ الطُّوی ملاُجَنْبَیْهِ وَ عافَ الطَّعامَ وَ هُوَ سَغُوبٌ فَاَعادَ الْقُرْصَ الْمُنیرَ عَلَیْهِ الْقُرْصُ وَ الْمُقْرِصُ الْکُرامُ کُسُوبٌ 💭 نقل است که جناب امیرالمؤمنین علیه السلام سقایت نخلی 🌴 فرمود در عوض یک مد از جو؛ پس آن را برایش دستاس کردند و نان پختند چون خواست بر آن افطار فرماید سائلی بر در خانه اش آمد آن حضرت نانش را به سائل داد و شب گرسنه خوابید؛ شاعر گفته که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بخشش کرد قرص نان خود را در حالی که از گرسنگی پهلوی نازنینش پر بود و کراهت داشت از خوردن طعام به ملاحظه سائل با آنکه گرسنه بود؛ پس چون قرص نان به سائل داد در عوض قرص خورشید☀️ برایش به آسمان برگشت ، و قرض دهنده کریم کسب کننده و نفع به دست آورنده است . جناب عبدالعظیم گفت : گفتم زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم. فرمود: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده: ( مَنْ رَضِیَ بِالْعافِیَهِ مِمَّنْ دوِنَهُ رُزِقَ السَّلامَهُ مِمَّنْ فَوْقَهُ )؛ کسی که راضی و خشنود شد به عافیت و سلامت از کسانی که پایین تر از او است، روزی او خواهد شد سلامتی از کسانی که بالاتر از او است. این وقت جناب عبدالعظیم گفت : گفتم به علیه السلام بس است آنچه فرمودی مرا.
مؤلف گوید: که این روایت مشتمل است بر شانزده کلمه از کلمات شریفه حضرت امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه که علیه السلام هر کدام را از پدران بزرگواران خود علیهم السلام از آن حضرت نقل فرموده. اینک من نیز اقتدا به حضرت جواد علیه السلام نموده دوازده کلمه از کلمات آن حضرت که در است نقل می کنم که مجموع آنها با آن دوازده کلماتی که از خود حضرت جواد علیه السلام نقل شده چهل کلمه شود که هرکَس آنها را حفظ کند شامل شود او را حدیث شریف : ( مَنْ حَفِظَ مِنْ شیعتِنا اَرْبَعینَ حَدیثا بَعَثَهُ اللّه عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیامَهِ عالِما فَقیها وَ لَمْ یُعْذِّبْهُ ) . 1 - ( قالَ امیرالمؤ منین علیه السلام : اذا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْکَلامُ ) فرمود حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام : چون تمام و کامل شد عقل آدمی، کم شد کلام او. 2 - ( قالَ امیرالمؤمنین علیه السلام : اَکْبَرُ الْعَیْبَ اَنْ تَعیبَ ما فیکَ مِثْلُهُ ) : بزرگتر عیب تو آن است که عیب کنی مردم را در چیزی که مثل آن در تو باشد؛ پس احمق آن کسی است که خود به هزار عیب آلوده و سرتاپای او را معصیت فروگرفته چشم از عیوب خود پوشیده و زبان به عیب مردم گشوده . همه حمّال عیب خویشتند طعنه بر عیب دیگران چه زنند و آن جناب علیه السلام در یکی از کلمات خود چنین مردمانی را که جستجوی عیب مردم می کنند و آن را نقل می نمایند و از خوبی ایشان نقل نمی کنند تشبیه فرموده به مگس🪰 که جستجوی جاهای فاسد و کثیف بدن آدمی را می کنند و بر روی آن می نشینند و جاهای صحیح بدن را کاری ندارند. 3 - قالَ علیه السلام : ( رَأْیُ الشَّیْخِ اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلامِ )؛ یعنی اندیشه پیر کهن سال دوست تر است نزد من از جلادت و مردانگی نوجوان . 💭 شاید نکته اش آن باشد که رأی پیر صاحب تدبیر صادر می شود از روی عقل و تجربه و آن سبب اصلاح فتنه بلکه موجب اطفاء بسیاری از فتنه ها است، به خلاف جلادت نوجوان که غالباً مبنی است بر تهور و القاء نفس در مهلکه و کارهای ناآزموده که غالباً سبب اشتعال نار حرب و هلاک جمعی شود. و لهذا ابوالطیب گفته : اَلرَّاْیُ قَبْلَ شُجاعَةِ الشَّجْعانِ هُوَ اَوَّلُ وَ هِیَ الْمَحلُّ الثّانی فَاِذا هُما اجْتَمَعا لِنَفْسٍ حُرَّهٍ بَلَغَتْ مِنَ الْعلْیاءِ کُلَّ مَکانٍ 4 - ( قالَ علیه السلام : فَوْتُ الْحاجَهِ اَهْوَنُ مِنْ طَلَبِها اِلی غَیْرِ اَهْلِها ) ؛ فرمود: فوت شدن حاجت آسانتر است از طلب نمودن حاجت از غیر اهلش . وَ لَقَدْ اَجادَ مِنْ قال : اُقْسِمُ بِاللّهِ لَمَصُّ النَّوی وَ شُرْبُ ماءِ الْقَلَبِ الْمالِحَهِ اَحْسَنُ بِالاِنْسانِ مِنْ ذِلَّهٍ وَ مِنْ سُؤالِ الاَوْجُهِ الْکالِحَهِ فَاسْتَغْنِ بِاللّهِ تَکُنْ ذَا الْغِنی مُغْتَبِطا بِالصَّفْقَهِ الرّابِحَهِ طُوبی لِمَنْ یُصْبِحُ میزاتُهُ یَوْمَ یُلاقی رَبَّهُ راجِحَهٌ 5 - ( قالَ علیه السلام : اَلقَناعَهُ مالٌ لاینْفَد )؛ قناعت که مساهله در اسباب معاش باشد مالی است که فانی نمی شود و گنجی است که تمام نمی شود. فقیر گوید: که بیاید در فصل معجزات حضرت هادی علیه السلام کلامی در قناعت . 6 - ( قالَ علیه السلام : کَفاکَ اَدَبا لِنَفْسِکَ اجْتِنابُ ما تَکْرَهُهُ لِغَیْرِکَ )؛ بس است ترا از برای کردن نفس خود دوری کردن از آنچه مکروه می شمری از غیر خودت؛ پس هرکه طالب باشد سعادت نفس و تهذیب اخلاق را باید دیگران را آیینه عیوب خود قرار دهد و آنچه از ایشان سر زند تأمل در حسن و قبح آن کند و به قبح هرچه برخورد بداند که چون این عمل از خود او سر زند قبیح است و به حُسن هرچه برخورد بداند که این عمل از او نیز حسن است؛ پس در ازاله قبایح خود بکوشد و در تحصیل اخلاق حسنه، سعی بلیغ نماید. 7 - ( قالَ علیه السلام : کَمْ مِنْ اَکْلَهٍ مَنَعَتْ اَکَلاتٍ ) ؛ بسا یکبار خوردنی یا خوردن یک لقمه که مانع شد از خوردنهای بسیار. و فی معنی کلامه علیه السلام : ( کَمْ مِنْ شَهْوَهٍ ساعَهٍ اَوْرَثَتْ حُزْنا طَویلا )؛ یعنی بسا شهوت یک ساعت که سبب حزنهای طولانی شود. و حریری در ( مقامات ) از کلام حضرت اخذ کرده قول خود را: ( یا رُبَّ اَکْلَهٍ هاضَتِ الاکِلَ وَ مَنَعَتْهُ مَآکِل )
8 ( قال علیه السلام : کُنْ فی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبونِ لا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ )؛ باش در زمان فتنه مانند شتر بچه ای که داخل در سن سه سالگی شده باشد که نه پشتی است او را که به سواری آن کوشند و نه پستانی که از آن شیر دوشند. حاصل آنکه در فتنه داخل مشو و به قوت بازو و مال در آن همراهی مکن و چنان باش که از تو انتفاعی نبرند چه بسا شود که خونها ریخته شود و مالها غارت شود و عِرضها به باد رود و تو در آن شریک شوی و خسران دنیا و آخرت بری . 9- (قال علیه السلام : ما عَال مَنِ اقْتَصَدَ ) ؛ فقیر و درویش نگشت کسی که در مخارج خود میانه روی کرد. 10 - قال علیه السلام : ( ما قالَ النّاسُ لِشَی ءٍ طوُبی لَهُ اِلاّ وَ قَدْ خَبَالَهُ الدَّهْرَ یَوْمَ سَوْءَ )؛ نگفتند مردمان برای چیزی این کلمه را که خوشا به حال او مگر آنکه پنهان کرد روزگار غدّار از برای او روز بدی . خویشتن آرای مشو در بهار تا نکند در تو طمع روزگار 11 - ( قالَ علیه السلام : مَنْ تَذَکَّر بَُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَّدَ )؛ کسی که یاد کند دوری سفر خود را استعداد و تهیه آن راه دور خود را بیند. پس اشخاصی که در تهیه توشه و زاد و آخرت نیستند جهتش غفلت آنها است از آن سرای؛ پس آماده سفر خود باش و به غفلت مگذران و خود را خطاب کن و بگو: خاک من و تو است که باد بهار می بردش سوی یمین و شمال عمر بافسوس برفت آنچه رفت دیگرش از دست مده بر مآل بس که در آغوش لحد بگذرد بر من و تو، روز و شب و ماه و سال ای که درونت به گنه تیره شد ترسمت آیینه نگیرد صقال زنده دلا مرده ندانی که کیست آنکه ندارد به خدا اشتغال ما لَکَ فی الْخَیْمَهِ مُسْتَلْقِیا قَدْ نَهَضَ الْقَوْمُ وَ شَدُّ وَ الرِّحالَ قَدْ وَعَرَ الْمَسْلَکُ یا ذَا الْفَتی اَفْلَحَ مَنْ هَیَّأ زادَ الْمآلِ لا تَکُ تَغْتَرُّ بِمَعْمُورَهٍ یَعْقِبُها الْهَدْمُ اَوِ اْلاِنْتِقالُ ما لَکَ تَعْصی وَ مُنادِی الْقَبُولَ مِنْ قِبَلِ الّحَقِّ یُنادی تَعال 12- ( قالَ علیه السلام : ما اَکْثَرَ الْعِبَرُ وَ اَقَلَّ اْلاِعْتِبارُ ) ؛ چه بسیار است عبرت و پند و کم است پند گرفتن : کاخ جهان پر است ز ذکر گذشتگان لکن کسی که گوش دهد این ندا کم است 📚 در تواریخ مسطور است که چون عبدالملک مروان، مصعب بن زبیر را کشت و عراق را تسخیر کرد و به کوفه رفت و داخل دارالاماره شد و بر سریر سلطنت تکیه داد و سر مصعب را در مقابل خود نهاد و در کمال فرح و انبساط بود که ناگاه یک تن از حاضرین را عبدالملک بن عمر می گفتند لرزه فرو گرفت و گفت: امیر به سلامت باد، من قصه عجیبی از این دارالاماره به خاطر دارم و آن چنان است که من با عبیداللّه بن زیاد در این مجلس بودم سر مبارک امام حسین علیه السلام را برای او آوردند و در نزد او نهادند؛ پس از چندی که مختار کوفه را تسخیر کرد با او در این مجلس نشستم و سر ابن زیاد را در نزد او دیدم؛ پس از مختار با مصعب صاحب این سر در این مجلس بودم که سر مختار را در نزد او نهاده بودند و اینک با امیر در این مجلس می باشم و سر مصعب را در نزد او می بینم و من در پناه خدا در می آورم امیر را از شر این مجلس. عبدالملک مروان تا این قصه را شنید لرزه او را فرو گرفت و امر کرد تا قصر الاماره را خراب کردند. و این قصه را بعضی از شعراء به نظم آورده و چه خوب گفته : یک سره مردی ز عرب هوشمند گفت به عبدالملک از روی پند روی همین مسند و این تکیه گاه زیر همین قبه و این بارگاه بودم و دیدم بر ابن زیاد آه چه دیدم که دو چشمم مباد تازه سری چون سپر آسمان طلعت خورشید ز رویش نهان بعد ز چندی سر آن خیره سر بد بر مختار به روی سپر بعد که مصعب سرو سردار شد دست کش او سر مختار شد این سر مصعب به تقاضای کار تا چه کند با تو دیگر روزگار مؤ لف گوید: که در ( کشف الغمه ) در احوال علیه السلام کلمات بسیار از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که حضرت جواد علیه السلام از آن حضرت نقل فرموده ، چون مقام گنجایش تطویل نداشت ما ذکر ننمودیم هر که طالب است آنجا رجوع نماید. ___________________ »» فصل پنجم : در شهادت حضرت امام محمّد تقی علیه السلام است. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا