eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.2هزار عکس
31.9هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بغض مدظله العالی هنگام خواندن از 📖 إلهی کَأنّى بِنَفْسى واقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أظَلَّها حُسْنُ تَوَکُّلى عَلَیْکَ فَقُلْتَ ما أنْتَ أهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنى بِعَفْوِکَ ✨ خدایا خود را چنان م‍ی‌نگرم که گویا در برابرت ایستاده و آن نیکویى که بر تو دارم بر سر من سایه افکنده و تو نیز آنچه را شایسته آنى درباره من فرموده و مرا در سراپرده عفو خویش پوشانده‌اى. خدایا آرامش دل به رهبر عزیزمان عنایت بفرما 🤲 🌐 @Mabaheeth
1_248600463.mp3
39.86M
🔊 👤 با صدای حاج 🗨 مناجاتی است که نقل شده آقا علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام در آن را می خواندند. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
های منتظران ۴- مهدی باوران در نهایت ادب 🌸 هر چند هیچ مرتبه، برای حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء تعیّن ایجاد نمی کند و همانند جدّشان رسول الله (صلی الله علیه و آله) سیره خاکی و مردمی دارد، ولی مهدی باوران به دلیل داشتن بسیار بالا نسبت به جایگاه و مرتبه آن حضرت هرگز خاکی و مردمی بودن امام را بهانه ای برای عادی بودن برای خود ندانسته و در نهایت ادب و احترام  به امام علیه السلام می نگرند و او را با الفاظی که نشانه خودمانی بودن باشد خطاب نمی کنند، چرا که مهدی باوران تربیت شده قرآنی‌اند که به آنان آموخته است که در برابر پیامبر: اولاً: با اسم کوچکش نخوانند ″ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيماً ″(احزاب/۴۰) محمّد صلى الله عليه و آله، پدر هيچ يك از مردان شما نبوده و نيست، بلكه رسول خدا و خاتم پيامبران است؛ و خداوند به همه چيز آگاه است. در سورهٔ نور هم فرمود: « لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسْولِ بَیْنَکُمْ کَدُعاءِ بَعْضِکُمْ بَعْضاً » ؛ خطاب کردن پیامبر را در میان خود٬ همانند خطاب کردن بعضی از خودتان به بعضی دیگر قرار ندهید. ثانیاً: پیش از او گام  برندارند و سخن نگویند: ″يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ″ «حجرات/۱»:اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! (در هيچ كارى) بر (حكم) خدا و پيامبر او پيشى نگيريد و از خداوند پروا كنيد، كه خداوند شنوا و دانا است. ثالثاً: بلندتر از صوت پیامبر سخن نمی گویند ″ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ″ ؛(حجرات /۲):صدای خود را بلندتر از صدای پیامبر نکنید و در برابر او بلند سخن نگوئید) و همچنین ″ إِنَّ الَّذِینَ یَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولَئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِیمٌ ″ ( حجرات/ ۳)؛ همانا کسانی که صداهای خود را در نزد پایین می آورند کسانی‌اند که خداوند دل هایشان را برای پرهیزکاری آزموده(و آماده ساخته) است آنان را آمرزش و پاداشی بزرگ است. 👈 و از آن جایی که حضرت ولی عصر ارواحنا له الفدا تکرار وجود رسول الله صلی الله علیه وآله است، مهدی باوران همان ادب در مقابل پیامبر خدا را در مقابل آن حضرت رعایت می کنند. ✋ از همین روست که در روایتی نقل شده است که در مجلسی در خراسان یک نفر نام مبارک قائم علیه ‌السلام را در حضور علیه‌ السلام ذکر می‌کند؛ آن حضرت دست را بر سر شریف گذاشته و می‌فرمایند: اللهمّ عجّل فرجه و سهّل مخرجه: الزام الناصب، ج۱، ص۲۴۹. ✨ در روایتی دیگر از امام جعفر صادق علیه‌ السلام سؤال شد که علت ایستادن هنگام بردن نام قائم علیه‌ السلام چیست؟ حضرت فرمودند: ((به خاطر این‌که برای آن حضرت، غیبت طولانی هست. هر کس به این نام، حضرت را صدا بزند، آن حضرت از شدت رأفت به دوستانشان یک نگاه لطیف و مهربانانه می‌کنند. تعظیم آن حضرت به این است که مانند عبد خاضع در برابر مولای جلیلی که او را شریفانه نظر می‌کند، در مقابل او بایستد و از خداوند متعال تعجیل فرج او را درخواست کند. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۵- مهدی باوران درهمه حال به یاد بقیه الله     یکی از ویژگی مهم مهدی باوران و علاقمندان حضرت بقیه الله ارواحنا له الفدا، فراموش نکردن او و همیشه به یاد و ذکر او بودن است، ازهمین روست که علیه السلام درباره غیبت علیه السلام فرمود:  « یَغِیبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ وَ لَا یَغِیبُ عَنْ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ ذِکْرُهُ:(کمال الدین، ج۲، ص ۲۲۱) :خودش از دیدگان مردم پنهان می شود ولی یاد او از دل های مؤمنان مخفی نمی شود ». نمونه ای  از همان  زمزمه های عاشقانه ای است که مهدی باوران در آن هر صبح با معشوق خود ارتباط برقرار می کنند و به یاد او سرشک از دیدگانان جاری می‌کنند و چه زیباست نغمه های عاشقان مهدی آنجا که می گویند: عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَ لا تُرَى وَ لا أَسْمَعَ [أَسْمَعُ‏] لَكَ حَسِيسا وَ لا نَجْوَى عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ تُحِيطَ بِكَ دُونِيَ [لا تُحِيطَ بِي دُونَكَ‏] الْبَلْوَى وَ لا يَنَالَكَ مِنِّي ضَجِيجٌ وَ لا شَكْوَى بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ يَخْلُ مِنَّا :من سخت است كه مردم را می بينم ولى تو ديده نمی شوى و از تو نمی شنوم صداى محسوسى و نه راز و نيازى. بر من سخت است‏ كه تو را بدون من گرفتارى فرا گيرد و از من به تو فرياد و شكايتى نرسد. جانم فدايت، تو پنهان شده اى هستى‏ كه از ميان ما بیرون نیستی. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۶- ظلم علامت ظهور نه علت ظهور مهدی باورانِ واقعی گسترش ظلم و تباهی را علت علیه السلام نمی دانند که اگر ظلم در جامعه گسترش پیدا کرد پس امام ظهور می کند؛ چراکه در جامعه ای که مردم خود خواهان ظلم اند و همراهی با ظالم می کنند و با ظلم کنار می آیند، دلیلی ندارد که حضرت ظهور کند؛ بلکه گسترش ظلم علامت ظهور است؛ یعنی اگر مردم جامعه در برابر ظلم ایستادند و قدرت مقابله با ظالم را نداشتند، در این صورت چون حجت را بر امام(علیه السلام) تمام می شود، نوبت امام غایب  می رسد که باید ظهور کند. این است معنای کلام پیامبر که فرمودند: « لَنْ تَنْقَضِيَ اَلْأَيَّامُ وَ اَللَّيَالِي حَتَّى يَبْعَثَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ بَيْتِي اِسْمُهُ اِسْمِي  يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » : روزها و شبها سپري نمي‏شوند تا اينکه مردي را از خاندان من که همنام من است مبعوث خواهد کرد تا دنيا را پر از عدل و داد کند بعد از اينکه پر از ظلم و جور شده باشد. بحار، ج۹۹، ص۳۹. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5812177279429640405.mp3
19.72M
🎧 | ندیده دل به تو دادم 🌸 عجل الله فرجه الشریف ✨ جشن ، سال ۹۶ 🎤 با مداحی ◻️ هیئت رایة العباس "علیه السلام" 🌐 @Mabaheeth
۷- باورمندند نه زود باور مهدی باوران هر چند ملاقات با امام (علیه السلام) در زمان غیبت را امکان پذیر می دانند و  باور دارند که امام به ملاقات بعضی می آیند؛ ولی زود باور نیستند که ادعای هر کسی را پذیرند؛ چرا که علیه السلام فرمودند: « سَیَأْتِی إِلَى شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ؛ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ كَذَّابٌ مُفْتَر و لا حول و لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ العلی العظیم» : به زودی به سراغ شیعیان من خواهد آمد، كسی كه ادعای مشاهده(مرا) می کند؛ آگاه باشید، هرکس قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده کند گو و افترا زننده است 📚 الغیبه، صفحه ۲۴۱ 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۸- اهل تعبّداند نه توقیت مهدی باوران هرچند هرلحظه در ظهور منجی هستند؛ ولی زمان معینی را برای تعیین نمی کنند، چرا که علیه السلام در فضیل بن یسار درباره کسانی که اهل((توقیت)) اند فرمود: « کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ» : (کافی،ج۲،ص۳۶۸) ⏰ وقت‏ تعیین‌کنندگان دروغ گویند؛ وقت‏ تعیین‌کنندگان گویند، وقت تعیین‌کنندگان دروغ گویند. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۹- مهدی پسند  مهدی باوران واقعی کسانی اند که بین رفتار عملی آنان و امام (علیه السلام) سنخیت و تناسب وجود دارد و امام (علیه السلام) و رفتاری آنان است. رفتار عملی و سبک زندگیشان کاملا مهدوی پسند است: اولاً: منتظرند و در آماده باش کامل بسر می برند و هر لحظه در انتظار شنیدن فرمان امام(علیه السلام) بسر می برند. ثانیاً: اهل ورع و پارسائی‌اند؛ یعنی نه تنها واجبات را انجام و محرمات را ترک می کنند؛ بلکه  از اموری که مشتبه بین حلال و حرام اند نیز اجتناب می کنند. ثالثاً: آراسته اخلاقی اند. یعنی برای اینکه بین آنان و امام (علیه السلام) سنخیت وجود داشته باشد تمام ارزش های اخلاقی که اسلام به آن کرده است خود را آراسته به آن می نمایند. 👈 از همین رو (علیه السلام) در توصیف مهدی باوران می فرمایند: « مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ» :ذکسى که مایل است جزو یاران (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار گیرد، باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با و اخلاق نیکو توأم شود. 📚 الغیبه، صفحه ۲۰۰ 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۰- یا آماده باش کامل مهدی باوران واقعی انتظار را که در روایت (افضل الاعمال) شمرده شده است را هرگز به سکون و سکوت تفسیر نمی کنند تا تکلیف را از دوش خود در برابر جامعه بردارند و سلب مسؤلیت کنند، بلکه انتظار در نگاه منتظرین واقعی به معنای چشم به راه بودن است، وبه کسی چشم به راه گفته می شود که خود را از همه جهات برای کسی که در انتظارش نشسته است اماده و مهیا کرده باشد و همانند سرباز در پادگان آماده و گوش به فرمان فرمانده برای حرکت و انجام وظیفه باشد. 👈 از همین رو آقا (علیه السلام) در توصیف منتظران فرمودند: « المُنتَظِرُ لأِمرِنا كَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ في سَبيلِ اللّه ِ » : آن كه منتظر فرج ما است، همچون كسى است كه در راه خدا در خون خود تپيده باشد  [کمال الدین: ج۲، ص۶۴۶] همچنین (علیه السلام) فرمودند: « مَنْ ماتَ مِنْکُمْ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ لِهذَا الْأَمْرِ کَمَنْ هُوَ مَعَ الْقائِمِ فى فُسْطاطِهِ قالَ: ثُمَّ مَکَثَ هُنیئَةً، ثُمَّ قالَ: لا بَلْ کَمَنْ قارَعَ مَعَهُ بِسَیْفِه، ثُمَّ قالَ: لا وَاللّه ِ اِلاّ کَمَنِ اسْتَشْهَدَ مَعَ رَسُولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله» : اگر کسى از شما بمیرد در حالى که منتظر حکومت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بوده، همانند کسى است که با امام قائم علیه السلام در خیمه اش بوده است؛ بعد از اندکى درنگ فرمودند: همانند کسی است که در کنار حضرت بجنگد، سپس فرمود نه بخدا قسم، بلکه مانند کسی است که در کنار رسول خدا به می رسد. [کمال الدین: ج۲، ص۳۳۸] 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۱- شناسند نه شبهه پذیر  مهدی باوران کسانی‌اند با طولانی شدن غیبت کبرا و امواج شبهات در پیرامون مهدویت که همچون گوساله سامری خود را نشان می دهد تردیدی نسبت به باور خود پیدا نمی کنند و همانند قوم بنی اسرائیل نیستند که در چند روز غیبت موسی (علیه السلام)، گوساله پرست شوند و تسلیم امواج گردند؛ چرا که باور دارند در شرایط عادی فراوانند کسانی که ادعای مداری دارند؛ ولی هنر در جایی است که  امتحان طولانی شدن غیبت در پیش بیاید، ولی راه گم نشود و شخص به بهائیت و یا موعودگرایی گرایش پیدا نکند. 👈  از همین رو یکی از اسرار غیبت (علیه السلام) «امتحان » به مهدویت شمرده شده است. ◻️ جابر جُعفی می‌گوید به (علیه السلام) عرضه داشتم «مَتَى یَکُونُ فَرَجُکُمْ؟»(الغیبه للطوسی/۳۳۹)  فرج شما کِی خواهد بود؟ سؤالی که همۀ ما داریم. «فَقَالَ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ لَا یَکُونُ فَرَجُنَا حَتَّى تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُو:(الغیبة للطوسی، ص ۳۳۸)حضرت فرمود: هیهات هیهات، هرگز این فرج رخ نخواهد داد؛ مگر اینکه غربال بشوید، سپس غربال بشوید، سپس غربال بشوید. سه‌بار تأکید کردند. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۲- زاهدان در شب، شیران در روز مهدی باوران واقعی جامع بین ″وجه اللهی″ و ″وجه الخَلقی″ اند؛ یعنی خدمت به خلق و دستگیری از فقراء در روز، آنان را از لذت دل شب غافل نمی کند که تنها ″عملگرا″ باشند؛ بلکه بخشی از شب را به انجام و خلوت با خدا اختصاص می دهند و خود را سرمست از می کنند؛ ولی این جنبه وجه اللهی نیز موجب نمی شود که روحیه صوفیانه پیدا کرده و از خدمت به بندگان غافل شوند؛ بلکه در روز شیرانی اند که خود را به خطر زده و هر آنچه توان دارند بدون منت و تظاهر، خدمت به جامعه می کنند و این عبادت خالصانه در شب و خدمت به بندگان خدا در روز، از آنان شخصیت نورانی و مردمی می سازد که جامع (وجه اللهی، وجه الخلقی) می گردند. ◻️ (علیه السلام)  این زمینیانِ وصل با عرشیان را اینگونه توصیف می نمایند: ″ رِجَالٌ لَا ینَامُونَ اللَّیلَ لَهُمْ دَوِی فِی صَلَاتِهِمْ کدَوِی النَّحْلِ یبِیتُونَ قیاماً علَی أَطْرَافِهِمْ وَ یصْبِحُونَ عَلَی خُیولِهِمْ رُهْبَانٌ بِاللَّیلِ لُیوثٌ بِالنَّهَار″ ؛ بزرگ مردانی که شب ها را نمی خوابند. برای آن ها زمزمه ای است در نمازشان، همچون زمزمه انبوه زنبوران. شب ها را شب زنده داری می کنند و صبح می کنند در حالی که بر مرکب های خویش سوارند [و آماده پیکار] راهبان شب هستند و شیران روز. 📚 بحارالأنوار ، مجلد ۵۲، صفحه ۳۰۸ 🌐 @Mabaheeth