eitaa logo
مباحث
1.8هزار دنبال‌کننده
42.5هزار عکس
39.1هزار ویدیو
1.9هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ــــــــــــ ❒ قرآن کریم ؛ @Nafaahat | @ye_ayeh ❒ نهج البلاغه ؛ @nahj_olbalaghe ❒ صحیفه سجادیه ؛ @ghararemotalee ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
۷- باورمندند نه زود باور مهدی باوران هر چند ملاقات با امام (علیه السلام) در زمان غیبت را امکان پذیر می دانند و  باور دارند که امام به ملاقات بعضی می آیند؛ ولی زود باور نیستند که ادعای هر کسی را پذیرند؛ چرا که علیه السلام فرمودند: « سَیَأْتِی إِلَى شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ؛ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ كَذَّابٌ مُفْتَر و لا حول و لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ العلی العظیم» : به زودی به سراغ شیعیان من خواهد آمد، كسی كه ادعای مشاهده(مرا) می کند؛ آگاه باشید، هرکس قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده کند گو و افترا زننده است 📚 الغیبه، صفحه ۲۴۱ 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۸- اهل تعبّداند نه توقیت مهدی باوران هرچند هرلحظه در ظهور منجی هستند؛ ولی زمان معینی را برای تعیین نمی کنند، چرا که علیه السلام در فضیل بن یسار درباره کسانی که اهل((توقیت)) اند فرمود: « کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ» : (کافی،ج۲،ص۳۶۸) ⏰ وقت‏ تعیین‌کنندگان دروغ گویند؛ وقت‏ تعیین‌کنندگان گویند، وقت تعیین‌کنندگان دروغ گویند. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۹- مهدی پسند  مهدی باوران واقعی کسانی اند که بین رفتار عملی آنان و امام (علیه السلام) سنخیت و تناسب وجود دارد و امام (علیه السلام) و رفتاری آنان است. رفتار عملی و سبک زندگیشان کاملا مهدوی پسند است: اولاً: منتظرند و در آماده باش کامل بسر می برند و هر لحظه در انتظار شنیدن فرمان امام(علیه السلام) بسر می برند. ثانیاً: اهل ورع و پارسائی‌اند؛ یعنی نه تنها واجبات را انجام و محرمات را ترک می کنند؛ بلکه  از اموری که مشتبه بین حلال و حرام اند نیز اجتناب می کنند. ثالثاً: آراسته اخلاقی اند. یعنی برای اینکه بین آنان و امام (علیه السلام) سنخیت وجود داشته باشد تمام ارزش های اخلاقی که اسلام به آن کرده است خود را آراسته به آن می نمایند. 👈 از همین رو (علیه السلام) در توصیف مهدی باوران می فرمایند: « مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ» :ذکسى که مایل است جزو یاران (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار گیرد، باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با و اخلاق نیکو توأم شود. 📚 الغیبه، صفحه ۲۰۰ 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۰- یا آماده باش کامل مهدی باوران واقعی انتظار را که در روایت (افضل الاعمال) شمرده شده است را هرگز به سکون و سکوت تفسیر نمی کنند تا تکلیف را از دوش خود در برابر جامعه بردارند و سلب مسؤلیت کنند، بلکه انتظار در نگاه منتظرین واقعی به معنای چشم به راه بودن است، وبه کسی چشم به راه گفته می شود که خود را از همه جهات برای کسی که در انتظارش نشسته است اماده و مهیا کرده باشد و همانند سرباز در پادگان آماده و گوش به فرمان فرمانده برای حرکت و انجام وظیفه باشد. 👈 از همین رو آقا (علیه السلام) در توصیف منتظران فرمودند: « المُنتَظِرُ لأِمرِنا كَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ في سَبيلِ اللّه ِ » : آن كه منتظر فرج ما است، همچون كسى است كه در راه خدا در خون خود تپيده باشد  [کمال الدین: ج۲، ص۶۴۶] همچنین (علیه السلام) فرمودند: « مَنْ ماتَ مِنْکُمْ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ لِهذَا الْأَمْرِ کَمَنْ هُوَ مَعَ الْقائِمِ فى فُسْطاطِهِ قالَ: ثُمَّ مَکَثَ هُنیئَةً، ثُمَّ قالَ: لا بَلْ کَمَنْ قارَعَ مَعَهُ بِسَیْفِه، ثُمَّ قالَ: لا وَاللّه ِ اِلاّ کَمَنِ اسْتَشْهَدَ مَعَ رَسُولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله» : اگر کسى از شما بمیرد در حالى که منتظر حکومت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بوده، همانند کسى است که با امام قائم علیه السلام در خیمه اش بوده است؛ بعد از اندکى درنگ فرمودند: همانند کسی است که در کنار حضرت بجنگد، سپس فرمود نه بخدا قسم، بلکه مانند کسی است که در کنار رسول خدا به می رسد. [کمال الدین: ج۲، ص۳۳۸] 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۱- شناسند نه شبهه پذیر  مهدی باوران کسانی‌اند با طولانی شدن غیبت کبرا و امواج شبهات در پیرامون مهدویت که همچون گوساله سامری خود را نشان می دهد تردیدی نسبت به باور خود پیدا نمی کنند و همانند قوم بنی اسرائیل نیستند که در چند روز غیبت موسی (علیه السلام)، گوساله پرست شوند و تسلیم امواج گردند؛ چرا که باور دارند در شرایط عادی فراوانند کسانی که ادعای مداری دارند؛ ولی هنر در جایی است که  امتحان طولانی شدن غیبت در پیش بیاید، ولی راه گم نشود و شخص به بهائیت و یا موعودگرایی گرایش پیدا نکند. 👈  از همین رو یکی از اسرار غیبت (علیه السلام) «امتحان » به مهدویت شمرده شده است. ◻️ جابر جُعفی می‌گوید به (علیه السلام) عرضه داشتم «مَتَى یَکُونُ فَرَجُکُمْ؟»(الغیبه للطوسی/۳۳۹)  فرج شما کِی خواهد بود؟ سؤالی که همۀ ما داریم. «فَقَالَ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ لَا یَکُونُ فَرَجُنَا حَتَّى تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُو:(الغیبة للطوسی، ص ۳۳۸)حضرت فرمود: هیهات هیهات، هرگز این فرج رخ نخواهد داد؛ مگر اینکه غربال بشوید، سپس غربال بشوید، سپس غربال بشوید. سه‌بار تأکید کردند. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۲- زاهدان در شب، شیران در روز مهدی باوران واقعی جامع بین ″وجه اللهی″ و ″وجه الخَلقی″ اند؛ یعنی خدمت به خلق و دستگیری از فقراء در روز، آنان را از لذت دل شب غافل نمی کند که تنها ″عملگرا″ باشند؛ بلکه بخشی از شب را به انجام و خلوت با خدا اختصاص می دهند و خود را سرمست از می کنند؛ ولی این جنبه وجه اللهی نیز موجب نمی شود که روحیه صوفیانه پیدا کرده و از خدمت به بندگان غافل شوند؛ بلکه در روز شیرانی اند که خود را به خطر زده و هر آنچه توان دارند بدون منت و تظاهر، خدمت به جامعه می کنند و این عبادت خالصانه در شب و خدمت به بندگان خدا در روز، از آنان شخصیت نورانی و مردمی می سازد که جامع (وجه اللهی، وجه الخلقی) می گردند. ◻️ (علیه السلام)  این زمینیانِ وصل با عرشیان را اینگونه توصیف می نمایند: ″ رِجَالٌ لَا ینَامُونَ اللَّیلَ لَهُمْ دَوِی فِی صَلَاتِهِمْ کدَوِی النَّحْلِ یبِیتُونَ قیاماً علَی أَطْرَافِهِمْ وَ یصْبِحُونَ عَلَی خُیولِهِمْ رُهْبَانٌ بِاللَّیلِ لُیوثٌ بِالنَّهَار″ ؛ بزرگ مردانی که شب ها را نمی خوابند. برای آن ها زمزمه ای است در نمازشان، همچون زمزمه انبوه زنبوران. شب ها را شب زنده داری می کنند و صبح می کنند در حالی که بر مرکب های خویش سوارند [و آماده پیکار] راهبان شب هستند و شیران روز. 📚 بحارالأنوار ، مجلد ۵۲، صفحه ۳۰۸ 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا