#مطالعه
#داستانهای_شگفت
42 - عنایت علوی (علیه السلام)
فاضل محقق آقای میرزا محمود شیرازی - که داستانهای 5 تا 9 از ایشان نقل گردید - فرمود : مرحوم شیخ محمد حسین جهرمی از فضلای نجف اشرف واز شاگردان مرحوم آقا سید مرتضی کشمیری - اعلی اللّه مقامه - بود و با شخص عطاری در نجف طرف معامله بود؛ یعنی متدرّجاً از او قرضالحسنه میگرفت و هرگاه وجهی به او می رسید میپرداخت .
مدتی طولانی وجهی به او نرسید که به عطار بدهد، روزی نزد عطار آمد و مقداری قرض خواست، عطار گفت آقای شیخ! قرض شما زیاد است و من بیش از این نمی توانم به شما قرض دهم.
شیخ مزبور ناراحت شده به حرم مطهر می رود و به حضرت #امیرالمؤمنین علیه السلام شکایت می کند و می گوید : یا مولای ! من در جوار شما و پناهنده به شما هستم ، قرض مرا ادا کنید.
بعد از چند روز، یک نفر جهرمی می آید و کیسه پولی به شیخ می دهد و می گوید این را به من داده اند که به شما بدهم و مال شماست، شیخ کیسه را گرفته فورا نزد عطار می آید و چنین قصد می کند که تمام قرض خود را بپردازد و بقیه را به مصرف فلان و فلان حاجت خود برساند. به عطار می گوید : چقدر طلب داری؟ می گوید زیاد است، شیخ گفت هرچه باشد می خواهم ادا کنم؛ پس عطار دفتر حساب را آورده جمع آوری می کند و می گوید فلان مقدار ( مرحوم میرزا مبلغ را ذکر نمود و بنده فراموش کرده ام )؛ پس کیسه پول را می دهد و می گوید این مبلغ را بردار و بقیه را بده .
عطار در حضور شیخ، پولها را می شمارد ، میبیند مطابق است با آنچه طلب داشته، بدون یک فلس کم یا زیاد. شیخ با دست خالی با کمال ناراحتی به حرم مطهر می آید و عرض می کند یا مولای ! مفهوم که حجت نیست ( یعنی اینکه عرض کردم قرض مرا ادا کنید، مفهوم آن که چیز دیگر نمی خواهم مراد من نبوده ) یا مولای من ! فلان و فلان حاجت دارم و بالجمله چون از حرم مطهر خارج می شود، وجهی به او می رسد مطابق آنچه که می خواسته و رفع احتیاجش می گردد.
نصیب شدن طیّالأرض
پدرم تویی_۲۰۲۲_۰۶_۲۱_۱۸_۴۶_۲۳_۵۲۸.mp3
10.92M
اگرم اَجَل ندهد اَمان ،
به مُحَرَمت برسم حسین..
تو اَمان بده که به روضهٔ تو بگیرد این
نفسم حسین...
کربلایی محمدحسین #پویانفر
#شب_جمعه | #شب_زیارتی
🔰 ادعیه و نماز و توسلات به امام جواد علیه السلام
📿 #صلوات_خاصه حضرت:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی عَلَمِ التُّقَی وَ نُورِ الْهُدَی وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْکِیَاءِ وَ خَلِیفَةِ الْأَوْصِیَاءِ وَ أَمِینِکَ عَلَی وَحْیِکَ اللَّهُمَّ فَکَمَا هَدَیْتَ بِهِ مِنَ الضَّلالَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَیْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَی وَ زَکَّیْتَ بِهِ مَنْ تَزَکَّی فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ وَ بَقِیَّةِ أَوْصِیَائِکَ إِنَّکَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ.
📿 نماز حضرت:
دو رکعت است که در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد» و هفتاد مرتبه «توحید» خوانده میشود.
دعای پس از نماز:
🤲 اللَّهُمَّ رَبَّ الْأَرْوَاحِ الْفَانِیَةِ وَ الْأَجْسَادِ الْبَالِیَةِ أَسْأَلُکَ بِطَاعَةِ الْأَرْوَاحِ الرَّاجِعَةِ إِلَی أَجْسَادِهَا [أَحِبَّائِهَا] وَ بِطَاعَةِ الْأَجْسَادِ الْمُلْتَئِمَةِ بِعُرُوقِهَا وَ بِکَلِمَتِکَ النَّافِذَةِ بَیْنَهُمْ وَ أَخْذِکَ الْحَقَّ مِنْهُمْ وَ الْخَلائِقُ بَیْنَ یَدَیْکَ یَنْتَظِرُونَ فَصْلَ قَضَائِکَ وَ یَرْجُونَ رَحْمَتَکَ وَ یَخَافُونَ عِقَابَکَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی وَ ذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَی لِسَانِی وَ عَمَلا صَالِحا فَارْزُقْنِی
📿 #توسل به حضرت علیه السلام:
اَللّهُمَّ اِنّی أَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ مُحمَّدِ بْنِ عَلِی عَلَیْهِ السَّلامُ إلاّ جُدْتَ بِهِ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلیَّ مِنْ وُسْعِکَ وَ وَسَّعْتَ عَلَیَّ رِزْقَکَ وَ اَغْنَیْتَنی عَمَّنْ سِواکَ وَ جَعَلْتَ حاجَتی اِلَیْکَ وَ قَضاها عَلَیْکَ اِنَّکَ لِما تَشاَّءُ قَدیرٌ.
📿 دعای ساعت نهم هر روز که متعلق به #امام_جواد علیه السلام است:
ساعت نهم: از هنگام نماز عصر است تا دو ساعت پس از آن:
یا مَنْ دَعاهُ الْمُضْطَرُّونَ فَاَجابَهُمْ وَالْتَجَأَ اِلَیْهِ الْخائِفُونَ فَامَنَهُمْ وَ عَبَدَهُ الطّائِعُونَ فَشَکَرهُمْ وَ شَکَرَهُ الْمُؤْمِنُونَ فَحَباهُمْ وَ اَطاعُوهُ فَعَصَمَهُمْ وَ سَئَلُوهُ فَاَعْطاهُمْ وَ نَسُوْا نِعْمَتَهُ فَلَمْ یُخْلِ شُکْرَهُ مِنْ قُلُوبِهِمْ وَ امْتَنَّ عَلَیْهِمْ فَلَمْ یَجْعَلِ اسْمَهَ مَنْسِیّاً عِنْدَهُمْ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی عَلَیهِمَا السَّلامُ حُجِّتِکَ الْبالِغَةِ وَ نِعْمَتِکَ السّابِغَةِ وَ مَحَجَّتِکَ الْواضِحَةِ وَ اُقَدِّمُهُ بَیْنَ یَدَیْ حَوآئِجی اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بی ...(حاجت خود را بگوید)
📿 #حرز حضرت:(یکی از حرزهای ایشان)
یا نور یا برهان یا مبین یا منیر، یا ربّ اکفنی الشّرور و آفات الدُهور و اسالک النّجاة یوم یُنفخ فی الصّور
📿 دعای حضرت برای رفع مشکلات:
برای گشایش مشکلات و رفع گرفتاری و برطرف شدن غم و اندوه، تداوم بر این ذکر که حضرت جواد علیه السّلام تعلیم فرموده بسیار سودمند است:
یَا مَنْ یَکْفی مِنْ کُلِّ شَیءٍ وَ لا یَکْفی مِنْهُ شَیءٌ اِکْفِنی ما اَهَمَّنی
📿 #تسبیح حضرت در روزهای ۱۲ و ۱۳ هر ماه قمری:
سُبْحَانَ مَنْ لَا يَعْتَدِي عَلَى أَهْلِ مَمْلَكَتِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا يُؤَاخِذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ سُبْحَانَ الله وَ بِحَمْدِهِ
📿 روز متعلق به حضرت، روز چهارشنبه است.
📿 دستور خواندن سوره قدر در هر شبانه روز:
از امام جواد علیه السّلام ثواب زیادی نقل شده برای کسی که #سوره_قدر را در شبانه روز، #هفتاد_و_شش مرتبه در هفت وقت به این صورت بخواند:
1⃣ بعد از اذان صبح و قبل از خواندن نماز صبح: #هفت مرتبه
2⃣ بعد از نماز صبح: #ده مرتبه
3⃣ بعد از زوال(وقت ظهر شرعی) و قبل از خواندن نافلههای ظهر: #ده مرتبه
4⃣ بعد از نافلههای ظهر(قبل از خواندن نماز ظهر): #بیست_و_یک مرتبه
5⃣ بعد از نماز عصر: #ده مرتبه
6⃣ بعد از نماز عشاء: #هفت مرتبه
7⃣ و در وقت خواب: #یازده مرتبه.
(مجموعا #76 مرتبه. برای هرکدام جداگانه و بصورت کلی ثوابهای فراوانی نقل شده که میتوانید به مفاتیح و کتب حدیث(بحار ج۸۹ ص۳۲۹) مراجعه کنید.)
@ostadelahi
#اطلاع_نگاشت: اعمال ماه ذی الحجه
ماه «ذی الحجّه»، آخرین ماه «سال هجری قمری» است و ماهی است بسیار پربرکت . بزرگان دین هنگامی که این ماه وارد می شد، اهمّیّت ویژه ای به عبادت در آن می دادند. مخصوصاً در دهه اوّل این ماه
فرصت ماه ذیالحجه را از دست ندهیم.
🕋 در ثواب حجّ حاجیان شریک شو...
📿 نماز بسیار پرفضیلت شبهای دهه اول ذیحجه:
✨ #امام_صادق علیه السلام میفرماید: پدرم حضرت #امام_باقر علیه السلام به من فرمود:
🔹 پسرم! در دهه نخست از ماه ذی الحجّه، هر شب بین نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن:
🔸در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو الله را میخوانی، پس از آن این آیه (آیه ۱۴۲ سوره اعراف) را میخوانی:
«وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَةً، وَ أَتْمَمْناها بَعَشْرٍ، فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً، وَ قالَ مُوسی لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ»
«و ما با موسی سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل نمودیم، به این ترتیب میعاد پروردگارش (با او) چهل شب تمام شد و موسی به برادرش هارون گفت: جانشین من در میان قومم باش و (آنها را) اصلاح کن و از روش مفسدان پیروی منما»
🔸 اگر چنین کنی، در ثواب حاجیان، و اعمال حجّ آنها شریک میشوی.
📚 اقبال، صفحه ۳۱۷
مفاتیح الجنان
❗زمان این نماز از شب اول ذیحجه است تا شب #عید_قربان
@ostadelahi
[تهليلات روزانه دهه اول ذي الحجه از #اميرالمؤمنين عليه السّلام ]
📿 در هر روز اين دهه اين تهليلات را كه از امير المؤمنين عليه السّلام با ثواب بسيار روايت شده بخواند.و اگر روزى ده مرتبه بخواند بهتر است:
لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي وَ الدُّهُورِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُورِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ
لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَ الشَّجَرِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَ الْوَبَرِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ
لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُيُونِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ فِي اللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ وَ [فِي] الصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ
لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ الرِّيَاحِ فِي الْبَرَارِي وَ الصُّخُورِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مِنَ الْيَوْمِ إِلَى يَوْمِ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ.
معبودى جز خدا نيست به شمار شبها و روزگاران،معبودى جز خدا نيست به شمار امواج درياها،معبودى جز خدا نيست،و رحمت او از آنچه گرد مىآورند بهتر است،معبودى جز خدا نيست،به شمار خارها و درختان،معبودى جز خدا نيست به شمار موها و كركها،معبودى جز خدا نيست به شمار سنگها و كلوخها،معبودى جز خدا نيست به شمار بهمخوردن پلكها،معبودى جز خدا نيست در شب چون سياهى بنمايد و در صبح چون سپيدى سر برآورد،معبودى جز خدا نيست به شمار بادها در صحراها و كوهها،معبودى جز خدا نيست از امروز تا روز دميده شدن در صور.
مفاتیح الجنان/.
مباحث
🚨 بازنشر | رهبرانقلاب: من نمیخواهم این را در تلویزیون بگویم... شما خیال میکنید وقتی که آقای خاتمی با
🚫 اعتراض روحانی بصیر یزدی به ندای حمایت از باغیان انقلاب
🔹 در مسجد حضیره یزد، آقای مسیح مهاجری طی سخنانی از فتنه گران و باغیان بر انقلاب حمایت کرد. حاج آقای احسان زاده که از فعالین فرهنگی استان یزد است صبر کرد تا سخنرانی وی تمام شود. وی در پایان سخنرانی، خطاب به آقای مهاجری گفت بنده سوال دارم.
🔅 آقای مهاجری مانند سیره آقای هاشمی، حاضر به پاسخگویی نشده و از جایگاه پایین آمدند. گفتگوی چالشیای بین حاج آقای احسان زاده و این #حامی_فتنه شکل گرفت...
🔹حاج آقای احسان زاده، ضمن بیان دهها نکته دقیق و #انقلابی، در اعتراض به غلبه جریان فتنه بر مسجد حظیره، این مسجد را مسجد ضرار لقب داد.
🔹 حالا رسانه های جریان اصلاحات در یزد از جمله پیج خانم عامری با تقطیع این بخش از جملات آقای احسان زاده در پی القای آنند که اولاً وی سخنرانی آقای مهاجری را قطع کرده و ثانیاً به مسجد توهین کرده است❗️
💠 شانتاژ رسانه ای حامیان فتنه مهم نیست؛ حضور به موقع این روحانی بصیر و شجاع در صحنه تطهیر فتنه گران و باغیان خیانتکار، نشان داد که به موازات حضور عناصر حامی فتنه، نفس های شهید صدوقی و روح انقلاب هنوز در یزد جریان دارد.
@ponezs
صدا ۰۰۷.m4a
7.39M
🔹 صوت جلسه چالشی
🔻 تطهیر فتنه گران توسط جناب #مهاجری با #تحریف بیانات رهبر انقلاب
سندخواهی آقای #احسان_زاده از آقای مهاجری و طفره رفتن ایشان و ابا کردن از قبول خطای #فتنه گران.
🤔 آیا رواست که در #دولت_انقلاب و با ادعای حضور مسئولین دولتی، از فتنه گران و باغیان بر انقلاب حمایت شود و هیچ مسئولی اعتراض نکند؟ درود بر روحانی بصیر یزدی که به تنهایی پرچم #بصیرت را بلند کرد. آیا مسئولین امنیتی استان با عناصر حامی فتنه برخورد خواهند کرد❓
#هاشمی_زنده_است
#فتنه88
@ponezs
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: و جامۀ كهنۀ وصله دارى بر تن امام (عليه السّلام) ديدند پس دربارۀ آن با آن حضرت گفتگو شد (پرسيدند چرا چنين جامهاى پوشيدهاى؟) آن بزرگوار (در بارۀ جامۀ كهنه) فرمود: با آن، دل متواضع و نفس امّاره رام ميشود و مؤمنين از آن پيروى ميكنند (با كهنه جامه فروتنى پيشه گرفته و به خواهشهاى نفس بىاعتنا ميشود بخلاف جامۀ نو و نيكو كه شخص را خودبين مىسازد و از حقّ غافل شده در #گناه مىافتد).
امام عليه السّلام (در بارۀ دنيا و آخرت) فرموده است: دنيا و آخرت دو دشمن ناجور و دو راه جدا (راه #بهشت و راه #دوزخ) هستند؛ پس كسيكه دنيا را دوست داشت و بآن دل بست آخرت را دشمن داشته و بآن دشمنى نموده (از آن چشم پوشيده) است و آن دو مانند خاور و باختر مىباشند كه روندۀ بين آنها هر چه به يكى نزديك شود از ديگرى دور گردد (دل بستۀ بدنيا هر چه بآن دل بندد همان اندازه از آخرت غافل ماند و دل بستۀ بآخرت بدنيا بىرغبت باشد) و آنها پس از اين اختلافشان بدو زن مانند كه يك شوهر داشته باشند (كه هرگز با يكديگر سازگار نشوند، چون نزديكى و دوستى با هر يك مستلزم دورى و دشمنى با ديگرى است).
📖 امام عليه السلام اين گفتار حكيمانه را زمانى فرمود كه «لباس كهنه و وصلهدارى بر اندام آن حضرت ديدند. كسى دربارۀ آن سؤال كرد (كه چرا امام عليه السلام با داشتن امكانات، چنين لباسى را براى خود انتخاب كرده است) امام عليه السلام فرمود: «قلب به سبب آن خاضع مىشود و نفسِ سركش با آن رام مىگردد و مؤمنان به آن اقتدا مىكنند (و از آن سرمشق مىگيرند)»؛ (وَ رُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ فَقَالَ: يَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ، وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ، وَ يَقْتَدِي بِهِ الْمُؤْمِنُونَ)
🗺️ مىدانيم در عصر خلفا، دامنۀ فتوحات اسلامى به شرق و غرب و شمال و جنوب كشيده شد و كشورهاى مهمى همچون ايران و روم و مصر زير پرچم اسلام قرار گرفتند و غنائم فراوان و اموال خَراجى بسيارى نصيب مسلمين شد. اين امر آثار زيانبار فراوانى داشت؛ گروهى به مسابقۀ در ثروت روى آوردند، خانههاى مجلل، لباسهاى گرانبها، سفرههاى رنگارنگ و مَركبهاى زيبا براى خود انتخاب نمودند و گروه عظيمى از مردم در دنيا و ارزشهاى مادى فرو رفتند و نظام ارزشى جامعۀ اسلامى - همانگونه كه در كلام حكمتآميز قبل به آن اشاره شد - دگرگون شد. در اينجا امام عليه السلام براى اينكه مسلمانانِ منحرف را به #صراط_مستقيم اسلام و سنت #پيغمبر_اكرم صلى الله عليه و آله باز گرداند مظاهر زهد خويش را كاملاً آشكار ساخت كه از جملۀ آن پوشيدن لباسهاى ساده و كمارزش و وصلهدار بود و همين امر موجب شگفتى بينندگان گشت تا آنجا كه به حضرت ايراد گرفتند؛ ولى امام عليه السلام پاسخى فرمود كه #درس بزرگى براى همگان بود، فرمود: هنگامى كه اين لباس را مىپوشم سه فايدۀ مهم دارد: نخست اينكه قلب و روح من در برابر آن خضوع مىكند و تكبر و خودبرتربينى كه سرچشمۀ گناهان بزرگ است از من دور مىشود و ديگر اينكه نفس سركش به سبب آن رام مىشود و وسوسههاى آن كه انسان را به راههاى شيطانى مىكشاند فرو نشيند.
آنگاه امام عليه السلام در ادامۀ اين سخن به اصلى كلى دربارۀ دنيا و آخرت اشاره مىكند كه انتخاب نوع لباس گوشهاى از گوشههاى آن است، مىفرمايد: «دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه مختلفاند؛ لذا كسى كه دنيا را دوست بدارد و به آن عشق بورزد آخرت را دشمن مىدارد و با آن عداوت دارد»؛ (إِنَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِيلَانِ مُخْتَلِفَانِ فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا)
💡 منظور از دنيا در اينجا يكى از سه چيز و يا هر سه چيز است:
✓ نخست اينكه منظور دنيايى است كه از طريق حرام و اموال نامشروع و مقامات غاصبانه به دست آيد كه مسير آن از مسير آخرت قطعاً جداست.
✓ ديگر اينكه منظور دنيايى است كه هدف باشد نه وسيله براى آخرت؛ زيرا اگر دنيا هدف اصلى انسان شد، آخرت به فراموشى سپرده مىشود و ديگر هدف نهايى نخواهد بود؛ اما اگر به دنيا به گونۀ مزرعه يا پل و گذرگاه و خلاصه وسيلهاى براى رسيدن به آخرت نگاه شود نه تنها دشمنى با آن ندارد، بلكه به يقين آن را تقويت خواهد كرد، همانگونه كه در روايات اسلامى آمده است.
✓ سوم اينكه منظور دنياى پر زرق و برق و تجملاتى است كه وقتى انسان در آن غرق شد، هرچند از طريق حلال به دست آمده باشد آخرت به دست فراموشى سپرده خواهد شد؛ هر روز در فكر زينت تازه و تجملات بيشتر و خانهها و لباسها و مركبهاى پر زرق و برقتر است و چنين كسى هرچند دنبال حرام هم نباشد هم خدا را فراموش مىكند و هم معاد را.
💡 تعبير به «عَدُوّان» و «سَبيٖلاٰنِ» در واقع شبيه به تنزل از چيزى به چيز ديگر است؛ زيرا نخست مىفرمايد: دو دشمناند كه يكديگر را تخريب مىكنند سپس مىفرمايد: حداقل دو مسير مختلفاند كه به دو مقصد منتهی مىشوند؛ خواه عداوتى با هم داشته باشند يا نه.
👈 در پايان امام عليه السلام دو تشبيه جالب و به تعبير ديگر دو مثال واضح براى دنيا و آخرت بيان مىكند و مىفرمايد: «اين دو به منزلۀ مشرق و مغرباند و انسان همچون كسى است كه در ميان اين دو در حركت است هر زمان به يكى نزديك مىشود از ديگرى دور مىگردد و اين دو همچون دو #همسر يك مردند (كه معمولاً با هم رقابت شديد دارند)»؛ (وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ، وَ مَاشٍ بَيْنَهُمَا؛ كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ، وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ)
گفتنى است دو مثالى را كه امام عليه السلام بيان فرموده نسبت به دو تعبيرى كه دربارۀ دنيا در عبارت بالا آمد (عَدُوّان و سَبيٖلانِ) به اصطلاح از قبيل لف و نشر مشوّش است؛ تعبير به «ضَرَّتٰانِ» (دو هوو) مثالى است براى «عَدُوّان مُتَفٰاوِتٰان» و تعبير به «مشرق و مغرب» مثالى است براى «سَبيٖلانِ مُخْتَلِفٰان»
اين احتمال نيز هست كه تعبير به «مشرق و مغرب» نسبت به دنيا و آخرت نيز از قبيل لف و نشر مشوش باشد؛ مشرق كه خاستگاه نور آفتاب است به منزلۀ آخرت و مغرب كه رو به سوى ظلمت مىرود اشاره به دنياست. آرى اگر دنيا از حرام فراهم شود، يا هدف نهايى انسان باشد و يا انسان در تجملات و زر و زيورهاى آن غرق شود هرگز به آخرت نمىپردازد، بلكه روز به روز از #سعادت جاويدان دورتر مىگردد.
روايات ديگرى كه از رسول خدا يا ائمۀ معصومين عليهم السلام رسيده است نيز اين سخن را تأييد مىكند؛ از جمله در حديثى كه مرحوم علامۀ مجلسى در بحار الانوار از رسول اللّٰه صلى الله عليه و آله نقل كرده مىخوانيم: «إِنَّ فِي طَلَبِ الدُّنْيَا إِضْرَاراً بِالْآخِرَةِ وَ فِي طَلَبِ الْآخِرَةِ إِضْرَاراً بِالدُّنْيَا فَأَضِرُّوا بِالدُّنْيَا فَإِنَّهَا أَحَقُّ بِالْإِضْرَارِ؛ طلب دنيا به آخرت انسان زيان مىرساند و طلب آخرت به دنيا ضرر مىزند؛ بنابراين ضرر دنيا را بپذيريد كه سزاوارتر به زيان است»