eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
261 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ #مصاحبه ⏪ نشریه #رسائل ✅ #شهید_صدر و گام های عملی در راستای #تمدن_سازی_اسلامی ⏪ بخش #دو 🔶 موانع #تمدن_سازی اسلامی و چگونگی فائق آمدن بر آنها؛ 🔶 سطوح اقدام #شهید_صدر ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #مصاحبه ⏪ نشریه #رسائل ✅ #شهید_صدر و گام های عملی در راستای #تمدن_سازی_اسلامی ⏪ بخش #سه 🔶 دو بعد #تمدن_سازی 🔶 اقدامات #شهید_صدر در بعد #نرم_افزاری 🔶 #فقه_مضاف ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی ⏪ موضوع: روش شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی #خامنه‌ای در #فقه_الجهاد 🔶 عناوین مورد بحث: #مصلحت و #مقاصدالشریعة ▪️ نشست دوم؛ ⏪ ارائه دهنده: آیت الله ملک زاده 🔶 زمان: چهارشنبه، ۱۵ اسفند، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰ 🔶 مکان: خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #سخنرانی ⏪ سلسله نشست های تبیین #گام_دوم_انقلاب_اسلامی 🔶 موضوع: از انقلاب اسلامی تا #تمدن_اسلامی
🔊 اطلاعیه 🔊 ✅ یادآوری #فردا ✅ #سخنرانی ⏪ سلسله نشست های تبیین #گام_دوم_انقلاب_اسلامی 🔶 موضوع: از انقلاب اسلامی تا #تمدن_اسلامی با نگاهی به آیات و روایات 🔶 سخنران: آیت الله ملک زاده ⏪ زمان: ۱۳ اسفند، ساعت ۸ الی ۱۰ ⏪ مکان: حسینیه مجتمع آموزش عالی بنت الهدی http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #مصاحبه ⏪ نشریه #رسائل ✅ #شهید_صدر و گام های عملی در راستای #تمدن_سازی_اسلامی ⏪ بخش #چهار 🔶 #فقه_نظام و #نظام_سازی_اسلامی 🔶 تقابل #نظام_سازی_فقهی با #سکولاریسم ▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇 eitaa.ir/mabaheth
ملک زاده.gif
1.43M
💠در حال برگزاری است؛ 💢درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌موضوع: فقه فضای مجازی 👤آیت الله محمدحسین ملک زاده 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ موضوع: روش شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی #خامنه‌ای در #فقه_الجهاد 🔶 عناوین مورد بحث
🔊 یادآوری 🔊 ✅ #فردا #چهارشنبه ✅ #نشست_علمی ⏪ موضوع: روش شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی #خامنه‌ای در #فقه_الجهاد 🔶 عناوین مورد بحث: #مصلحت و #مقاصدالشریعة ▪️ نشست دوم؛ ⏪ ارائه دهنده: آیت الله ملک زاده 🔶 زمان: چهارشنبه، ۱۵ اسفند، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰ 🔶 مکان: خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ معرفی استاد 🔶 محمدحسین ملک زاده ⏪ آیت الله محمدحسین ملک زاده با پیشینه حدود دو دهه تدریس سطوح عالی علوم حوزوی، دارای کرسی رسمی تدریس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم می باشد و هم اکنون علاوه بر تدریس خارج فقه - اعم از عمومی و تخصصی (مضاف) - و تدریس نظام سازی اسلامی، در حال به انجام رساندن دومین دوره تدریس خارج اصول در حوزه علمیه است و احیانا به تدریس در مقطع دکتری دانشگاه ها، سطح سه و چهار مراکز تخصصی حوزه و راهنمایی و مشاوره پایان نامه های طلاب و دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی می پردازند. ⏪ ایشان در دوران تحصیل، در مجموع، حدود ۲۵ سال در دروس خارج فقه و ۲۰ سال در دروس خارج اصول آیات عظام میرزا جواد تبریزی (۴ سال)، بهجت (۳/۵ سال)، سیدکاظم حائری (۱۳ سال)، سبحانی (۶ سال)، شریعتی نیاسر (۱۶ سال)، وحید خراسانی (۲ سال)، سیدمحمدحسین فضل الله و ... شرکت نموده است. از حضرات آیات جوادی آملی، معرفت، مکارم شیرازی، مصباح یزدی، انصاری شیرازی، مشکینی، محمدتقی جعفری و مجتهدی تهرانی هم می توان به عنوان شماری از مهمترین اساتید وی در زمینه تفسیر و علوم قرآن، فلسفه، اخلاق و عرفان یاد کرد. ⏪ همچنین ایشان در عنفوان جوانی موفق به اجازه اجتهاد از برخی علما و مراجع گردیده است. ⏪ تعداد تالیفات آیت الله ملک زاده تاکنون به حدود ۱۴۰ جلد کتاب رسیده است و به جز حفظ قرآن کریم در نوجوانی، با زبان های مختلفی آشنا می باشد و ده ها سفر علمی، فرهنگی و تبلیغی به کشورهای گوناگون داشته است. 🔶 مباحث: ▪️ کانالی برای و تربیت http://eitaa.ir/mabaheth
✅ #مصاحبه ⏪ نشریه #رسائل ✅ #شهید_صدر و گام های عملی در راستای #تمدن_سازی_اسلامی ⏪ بخش #پنج 🔶 تساوق عدم نظام سازی با #سکولاریسم 🔶 نتیجه عینی و تاریخی عدم نظام سازی آیت الله ملک زاده 👇👇👇 eitaa.ir/mabaheth
✅ #بیان_نکته ⏪ به مناسبت حلول ماه مبارک رجب؛ 🔶 زبان حال ما نسبت به اعمال وارد شده در #ماه_رجب و فرصتی برای #ابراز_بندگی؛ آیت الله ملک زاده 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #مصاحبه ⏪ نشریه #رسائل ✅ #شهید_صدر و گام های عملی در راستای #تمدن_سازی_اسلامی ⏪ بخش #شش 🔶 شهیدصدر و نظام سازی فقهی؛ 🔶 #اقتصادنا تجربه منحصر به فرد در نظام سازی؛ 🔶 آیت الله ملک زاده 👇👇👇 eitaa.ir/mabaheth
آیت‌الله ملک زاده
🔊 اطلاعیه 🔊 ✅ یادآوری #فردا ✅ #سخنرانی ⏪ سلسله نشست های تبیین #گام_دوم_انقلاب_اسلامی 🔶 موضوع: از
✅ #سخنرانی 🔶 نشست عملی تخصصی «از #انقلاب_اسلامی تا #تمدن_نوین_اسلامی با نگاهی بر آیات و روایات» ▪️ سلسله نشست های تبیین #گام_دوم_انقلاب_اسلامی 🔶 سخنران: آیت الله ملک زاده 🔸مشاهده خبر+صوت🔰🔰 🔹http://hoda.miu.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=321&pageid=49392&newsview=97833 ⏪ مباحث: کانالی برای پاسخگویی به پرسش های#طلبه_پسا_انقلاب و تربیت #مجتهد_تمدن_ساز http://eitaa.ir/mabaheth
✅ سیر مطالعاتی آثار شهیدصدر و ممیزات ⏮ میزبان:دانشگاه امام صادق 🔶 آیت الله ملک زاده ✅ صوت جلسه 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💢تشخیص مصحلت، به دست ولی امر است/ تقدم مصلحت بر احکام اولیه 📌آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در نشست علمی با موضوع «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» گفت: 🔹مبنای حکم ولایی، تشخیص مصلحت است؛ یعنی مصلحت امت و مصالح نوعیه اقتضا دارد که چنین حکمی صادر شود. 🔹در مقام تزاحم میان احکام اولیه و مصالح نوعیه و جلوگیری از هرج‌ومرج، قطعاً مصلحت بر احکام اولیه مقدم است. چون مصلحت، اقوی ملاکاً است و در مقام تزاحم نیز به اقوی ملاکاً اخذ می‌شود و لذا مقام معظم رهبری فتوا دادند که مصلحت نوعیه مقدم بر حکم اولی است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/ppfYEc ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_ملک‌زاده 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/Eznf6m
✅ #مصاحبه ⏪ پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل 🔶 موضوع: ابر نظریه اصولی #خطابات_قانونیه #امام_خمینی 🔶 آیت الله ملک زاده 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ گفتگوی پایگاه تخصصی فقه حکومی با آیت الله ملک زاده 🔶 بخش 🔶 آیت الله ملک زاده ⏪ خطابات قانونی؛ اَبَر نظریه اصولی ⏪ وسائل ـ استاد محمدحسین ملک زاده گفت: را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد می‌کند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهی‌اش، به جای نظریه، می‌توان یک « » نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشان‌گر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست. ⏪ به گزارش خبرنگار وسائل، امام خمینی(ره) یکی از فقهای برجسته تاریخ تشیع است و با توجه به نظریات راهگشا و مبنایی که در اصول دارد، می تواند معضلات و مشکلات فقهی عصر جدید و نظام اسلامی را چاره اندیشی کند. ⏪ به منظور تبیین نظریات (ره) به ویژه نظریات اصولی و مبنایی ایشان، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل تصمیم به برگزاری نشست علمی به موضوع «خطابات قانونی» کرده است. از این‌رو سلسله مصاحبه هایی را با برخی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم انجام داده ایم. در این مجال پای سخنان 🔶 حجت الاسلام محمد حسین 🔶 محقق و نشستیم؛ ⏪ مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:   ⏪ وسائل ـ لطفاً توضیحاتی را به اجمال درباره نظریه خطابات قانونیه بفرمایید. 🔶 «خطابات قانونیه» نام نظریه‌ای در علم اصول است که امام خمینی (ره) آن را ابداع و طرح کرده است و چه بسا بتوان از آن به عنوان ما به الامتیاز اندیشه اصولی حضرت امام(ره) از سایر اصولیان یاد کرد. خطابات قانونیه را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد می‌کند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهی‌اش، به جای نظریه، می‌توان یک «اَبَر نظریه اصولی» نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشان‌گر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست. اَبَر نظریۀ خطابات قانونیه یک دیدگاه سرنوشت‌ساز در اجتهاد و فقاهت با رویکرد اجتماعی و حکومی درباره کیفیت جعل احکام، و در حقیقت، در باب رابطه خدا با مردم است که گفتمان مولی و عبید را به قانون‌گذار و مردم تغییر می‌دهد و این‌گونه بیان می‌کند که این امّت و عموم مکلفین هستند که اولاً و بالذات، مخاطب خطابات تشریعی می‌باشند، نه افراد و آحاد. امام خمینی(ره)، خطابات تشریعیۀ متوجه به جامعه و عامّة المکلفین را «خطابات قانونیّه» می‌نامند. شایسته ذکر است که این دیدگاه در قیاس با دیدگاه‌های رقیب، انسجام و قرابت به مراتب بیشتری با وجدان عقلا و اعتبارات و بنائات عقلائیه دارد.  ⏪ وسائل ـ نظریه، یا به قول شما ابر نظریۀ خطابات قانونیه از چه جایگاهی در حوزه‌های علمیه و در دروس خارج فقه و اصول برخوردار است؟ و آیا ابعاد این نظریه به خوبی در حوزه و به وسیله علما و فقها، به خصوص شاگردان امام خمینی(ره) واکاوی شده است؟ 🔶 این نظریه در عین آنکه در بسیاری از ابحاث فقهی و اصولی کاربرد دارد و راهگشا می‌باشد، و با وجود آثار و پیامدهای شگرف و گسترده‌ای که در بخش‌های مهمی از علم اصول دارد، به شدت ناشناخته و مجهول است؛ بدین معنا که نه تنها مجهول القدر است و ارزش آن شناخته نشده است بلکه حتی اصل آن هم ناشناخته مانده است. این نظریه پر اهمیت، چونان بئر معطّله، مهجور و مغفول گذاشته شده است؛ نه در مجامع علمی مطرح است و نه در دروس خارج اصول، حتی در دروس ادامه‌دهندگان مکتب قم، به میزانی که شایسته است، عین و اثری از آن مشاهده می‌شود. در نتیجه، عموم حوزویان اطلاع چندانی از این نظریه ندارند و چه بسا بسیاری حتی با نام این نظریه هم آشنا نباشند تا چه رسد به مفاد و محتوای آن. بنده گاهی که با برخی از اساتید دروس خارج حوزه درباره این نظریه سخن گفته‌ام با کمال تعجّب دیده‌ام که آنها می‌گفتند حتی نام این نظریه هم به گوششان نخورده است و از وجود آن بی‌اطلاع هستند. طبیعتاً انتظار می‌رفت در طیّ این چند دهه، به ویژه پس از رحلت حضرت امام (ره)، نه ده‌ها همایش بزرگ، بلکه لااقل چند کرسی و نشست علمی و تخصصیِ وزین برای تبیین این نظریه و بررسی ابعاد، کارکردها، آثار و لوازم آن به وسیله متصدیان رسمی انتشار و اشاعه آثار امام(ره) و مجموعه مربوط به بیت ایشان، در حوزه علمیه قم برگزار می‌شد، یا شاگردان و ارادتمندان آن قائد اعظم و یا مراکز و مؤسسات حوزوی در معرفی گسترده این نظریه اقدامی می‌کردند و قدمی جدّی برمی‌داشتند. اما متأسفانه به جز چند کتاب که در همین چند سال اخیر منتشر شده است، اکثر حوزویان، محافل و حلقات علمی در حوزهاز وجود آنها بی‌اطلاع هستند و کار قابل ذکری انجام نشده است. تازه همین چند کتاب نیز بعضاً دچار ضعف و سستی‌های غیر قابل اغماضی هستند که در جای خود باید به نقد و بررسی آنها هم پرداخت. 
🔊 اطلاعیه 🔊 ✅ #نشست_علمی ⏪ سلسله نشست های #فقه_روابط_بین_الملل 🔶 سخنران: آیت الله ملک زاده 🔶 موضوع: انگاره تاسیس #روش_شناسی فقه بین الملل؛ ▪️ زمان: سه شنبه، 21 اسفند، ساعت 19:30 ▪️ مکان: پردیس حکمت، موسسه فتوح اندیشه #قم http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏪ پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل 🔶 موضوع: ابر نظریه اصولی #خطابات_قانونیه #امام_خمینی 🔶
🔶 ▪️ آیت الله ملک زاده ⏪ قسمت ⏪ وسائل ـ با وجود چنین شرایطی شما خودتان چگونه با این نظریه آشنا شدید؟ 🔶 سابقاً به صورت افواهی و جسته و گریخته مطالبی درباره این نظریه از بعضی شخصیت‌ها از جمله حضرات آیات و شنیده بودم و اندکی توجهم جلب شده بود ولی به صورت اساسی در درس استاد معظم، شیخ_جعفر_سبحانی که در پنجمین دوره از تدریس خارج اصول به وسیله ایشان (از سال 1379 تا 1385) خدمتشان بودم با این نظریه آشنا شدم و بعد از آن هم در هنگام تدریس خارج اصول، شخصاً به مطالعه و بررسی جدی این نظریه روی آوردم و در درس و بحث‌هایم به مناسبت، به آن پرداخته یا اشاراتی داشته‌ام.  ⏪ وسائل ـ یعنی می‌خواهید بفرمایید در دوران تحصیل و حضور در دروس خارج فقه و اصول، با طرح این نظریه از سوی سایر اساتیدتان، به جز آیت الله سبحانی، مواجه نشدید؟ 🔶 برای پاسخ به پرسش شما ناچارم کمی اطاله کلام داشته باشم و توضیحاتی درباره اساتیدم بیان کنم. اساتیدی که بنده در مقطع درس خارج در محضر مبارک‌شان تتلمذ کردم در یک تقسیم‌بندی کلّی به دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه نخست، اساتیدی که بسیاری از دیدگاه‌هایشان برآیندی از آراء گذشتگان و اساتیدشان بود و سیطرۀ آراء و انظار یک استاد یا نظریه‌پرداز خاص در درس و بحث‌های‌شان چندان مشهود نبود. در این گروه، اعاظمی همچون مرحوم حضرت قرار می‌گیرد که بنده حدود سه سال و نیم توفیق بهره‌مندی از دروس خارج فقه ایشان را داشتم. همچنین ، که از تلامذه مرحوم حضرت# آیت_الله_بروجردی، (ره) و تعدادی از علمای نجف بودند؛ بنده بیش از شانزده سال از دروس خارج فقه این فقیه بزرگ اما کمتر شناخته شده استفاده کرده‌ام و هنوز هم ارتباط درسی و علمی‌ام با ایشان برقرار است.  همین طور مرحوم که در حدود سال 78 و 79 مدتی در بیروت در دروس این عالم نوگرا حضور داشتم. همان‌گونه که گفتم در درس این سه بزرگوار سیطره منحصر به فرد افکار و آراء فقیهی مشخص از فقهای گذشته حس نمی‌شد و بحوث آنها برآیندی از دیدگاه‌های فقهای سلف به همراه دیدگاه‌های خاص خود استاد بود. اما گروه دوم، اساتیدی که به لحاظ علمی، به نوعی امتداد یک یا دو نفر از استادان خود بودند و آراء و انظار آن یک یا دو استاد را به صورت جدی مطرح می‌کردند و مورد تأکید قرار می‌دادند. در این گروه، شخصیت‌های عظیم القدری مثل مرحوم حضرت قرار دارد که بنده حدود چهار سال از درس خارج فقه ایشان استفاده کردم و نیز حضرت که حدود دو سال از دروس خارج فقه و اصول‌شان بهره بردم. که مدتی در مشهد مقدس در درس خارج فقه ایشان (خمس) شرکت کردم و هر سه بزرگوار به نوعی مقرّر و مبیّن آراء مرحوم بودند. گرچه در درس حضرت آیت الله وحید، خروج از چارچوب ابحاث حضرت آیت الله خوئی بیشتر به چشم می‌آمد. استاد دیگری که از اساتید گروه دوم است و بنده سیزده سال در درس خارج اصول و یک سال در درس خارج فقه ایشان حضور یافتم از اقدم و افضل تلامذه است. آیت الله حائری به عنوان اعلم شاگردان شهید صدر و مقرّرِ زمان حیات و مماتِ آن نابغه مجاهد و همکار تألیف برخی کتب شهید صدر، نه تنها در ابحاث اصولی از شهید صدر متأثر بود بلکه اساساً درس اصول آیت الله حائری تقریر دقیق و تمام‌عیار دروس شهید صدر بود و حقیقتاً برای اینجانب فرصت ارزشمند و مغتنمی بود که دقیق‌ترین و عالمانه‌ترین تقریر آراء و اندیشه‌های اصولی و اجتهادی آن علامۀ فهّامه را از لسان شاگرد ممتاز وی دریافت نمایم. و سرانجام حضرت آیت الله جعفر سبحانی، که گذشته از نوآوری‌ها و تحقیقات ارزشمند خویش، در هنگام تدریس به طور گسترده به طرح و ارائه دیدگاه‌های استاد خود، امام خمینی (ره)، البته در کنار حضرت آیت الله بروجردی، می‌پرداخت و شاگردان ایشان این سعادت را داشتند که از رهگذر شرکت در درس حضرت آیت الله سبحانی با مبانی فقاهیِ علما و فقهای قم همچون ، حضرت آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) نیز آشنا شوند. گمان می‌کنم بر اساس آنچه تا بدین جا بیان گردید و توضیحاتی که درباره شماری از اساتید دروس خارج که محضر مبارکشان را درک کردم عرض شد، مشخّص شد که در میان اساتیدم فقط دو نفر، یعنی حضرات آیات شریعتی نیاسر و سبحانی، شاگرد مرحوم امام(ره) بودند و آیت الله شریعتی، گذشته از آنکه به تدریس اصول اشتغال نداشت و زمینه چندانی برای طرح نظریه خطابات قانونیه برایش پیش نمی‌آمد، التزامی هم به ارائه دیدگاه‌های یک استاد خاص و از جمله امام خمینی نداشت. بنابراین تنها می‌ماند حضرت آیت الله سبحانی که هم درس خارج اصول می‌گفت و هم مقیّد به یادکرد از نظرات امام(ره) بود و طب