✅ گفتگوی پایگاه تخصصی فقه حکومی #وسائل با آیت الله ملک زاده
🔶 بخش #اول
🔶 آیت الله ملک زاده
⏪ خطابات قانونی؛ اَبَر نظریه اصولی
⏪ وسائل ـ استاد محمدحسین ملک زاده گفت: #خطابات_قانونیه را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد میکند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهیاش، به جای نظریه، میتوان یک « #اَبَر_نظریه_اصولی » نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشانگر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست.
⏪ به گزارش خبرنگار وسائل، امام خمینی(ره) یکی از فقهای برجسته تاریخ تشیع است و با توجه به نظریات راهگشا و مبنایی که در اصول دارد، می تواند معضلات و مشکلات فقهی عصر جدید و نظام اسلامی را چاره اندیشی کند.
⏪ به منظور تبیین نظریات #امام_خمینی (ره) به ویژه نظریات اصولی و مبنایی ایشان، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل تصمیم به برگزاری نشست علمی به موضوع «خطابات قانونی» کرده است. از اینرو سلسله مصاحبه هایی را با برخی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم انجام داده ایم. در این مجال پای سخنان
🔶 حجت الاسلام محمد حسین #ملک_زاده
🔶 محقق و #مدرس_درس_خارج #حوزه_علمیه_قم نشستیم؛
⏪ مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
⏪ وسائل ـ لطفاً توضیحاتی را به اجمال درباره نظریه خطابات قانونیه بفرمایید.
🔶 «خطابات قانونیه» نام نظریهای در علم اصول است که امام خمینی (ره) آن را ابداع و طرح کرده است و چه بسا بتوان از آن به عنوان ما به الامتیاز اندیشه اصولی حضرت امام(ره) از سایر اصولیان یاد کرد.
خطابات قانونیه را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد میکند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهیاش، به جای نظریه، میتوان یک «اَبَر نظریه اصولی» نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشانگر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست.
اَبَر نظریۀ خطابات قانونیه یک دیدگاه سرنوشتساز در اجتهاد و فقاهت با رویکرد اجتماعی و حکومی درباره کیفیت جعل احکام، و در حقیقت، در باب رابطه خدا با مردم است که گفتمان مولی و عبید را به قانونگذار و مردم تغییر میدهد و اینگونه بیان میکند که این امّت و عموم مکلفین هستند که اولاً و بالذات، مخاطب خطابات تشریعی میباشند، نه افراد و آحاد.
امام خمینی(ره)، خطابات تشریعیۀ متوجه به جامعه و عامّة المکلفین را «خطابات قانونیّه» مینامند. شایسته ذکر است که این دیدگاه در قیاس با دیدگاههای رقیب، انسجام و قرابت به مراتب بیشتری با وجدان عقلا و اعتبارات و بنائات عقلائیه دارد.
⏪ وسائل ـ نظریه، یا به قول شما ابر نظریۀ خطابات قانونیه از چه جایگاهی در حوزههای علمیه و در دروس خارج فقه و اصول برخوردار است؟ و آیا ابعاد این نظریه به خوبی در حوزه و به وسیله علما و فقها، به خصوص شاگردان امام خمینی(ره) واکاوی شده است؟
🔶 این نظریه در عین آنکه در بسیاری از ابحاث فقهی و اصولی کاربرد دارد و راهگشا میباشد، و با وجود آثار و پیامدهای شگرف و گستردهای که در بخشهای مهمی از علم اصول دارد، به شدت ناشناخته و مجهول است؛ بدین معنا که نه تنها مجهول القدر است و ارزش آن شناخته نشده است بلکه حتی اصل آن هم ناشناخته مانده است.
این نظریه پر اهمیت، چونان بئر معطّله، مهجور و مغفول گذاشته شده است؛ نه در مجامع علمی مطرح است و نه در دروس خارج اصول، حتی در دروس ادامهدهندگان مکتب قم، به میزانی که شایسته است، عین و اثری از آن مشاهده میشود. در نتیجه، عموم حوزویان اطلاع چندانی از این نظریه ندارند و چه بسا بسیاری حتی با نام این نظریه هم آشنا نباشند تا چه رسد به مفاد و محتوای آن.
بنده گاهی که با برخی از اساتید دروس خارج حوزه درباره این نظریه سخن گفتهام با کمال تعجّب دیدهام که آنها میگفتند حتی نام این نظریه هم به گوششان نخورده است و از وجود آن بیاطلاع هستند.
طبیعتاً انتظار میرفت در طیّ این چند دهه، به ویژه پس از رحلت حضرت امام (ره)، نه دهها همایش بزرگ، بلکه لااقل چند کرسی و نشست علمی و تخصصیِ وزین برای تبیین این نظریه و بررسی ابعاد، کارکردها، آثار و لوازم آن به وسیله متصدیان رسمی انتشار و اشاعه آثار امام(ره) و مجموعه مربوط به بیت ایشان، در حوزه علمیه قم برگزار میشد، یا شاگردان و ارادتمندان آن قائد اعظم و یا مراکز و مؤسسات حوزوی در معرفی گسترده این نظریه اقدامی میکردند و قدمی جدّی برمیداشتند.
اما متأسفانه به جز چند کتاب که در همین چند سال اخیر منتشر شده است، اکثر حوزویان، محافل و حلقات علمی در حوزهاز وجود آنها بیاطلاع هستند و کار قابل ذکری انجام نشده است. تازه همین چند کتاب نیز بعضاً دچار ضعف و سستیهای غیر قابل اغماضی هستند که در جای خود باید به نقد و بررسی آنها هم پرداخت.
آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏪ پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل 🔶 موضوع: ابر نظریه اصولی #خطابات_قانونیه #امام_خمینی 🔶
✅ #مصاحبه
🔶 #وسائل
▪️ آیت الله ملک زاده
⏪ قسمت #دوم
⏪ وسائل ـ با وجود چنین شرایطی شما خودتان چگونه با این نظریه آشنا شدید؟
🔶 سابقاً به صورت افواهی و جسته و گریخته مطالبی درباره این نظریه از بعضی شخصیتها از جمله حضرات آیات #یزدی و #مؤمن شنیده بودم و اندکی توجهم جلب شده بود ولی به صورت اساسی در درس استاد معظم، #آیت_الله شیخ_جعفر_سبحانی که در پنجمین دوره از تدریس خارج اصول به وسیله ایشان (از سال 1379 تا 1385) خدمتشان بودم با این نظریه آشنا شدم و بعد از آن هم در هنگام تدریس خارج اصول، شخصاً به مطالعه و بررسی جدی این نظریه روی آوردم و در درس و بحثهایم به مناسبت، به آن پرداخته یا اشاراتی داشتهام.
⏪ وسائل ـ یعنی میخواهید بفرمایید در دوران تحصیل و حضور در دروس خارج فقه و اصول، با طرح این نظریه از سوی سایر اساتیدتان، به جز آیت الله سبحانی، مواجه نشدید؟
🔶 برای پاسخ به پرسش شما ناچارم کمی اطاله کلام داشته باشم و توضیحاتی درباره اساتیدم بیان کنم. اساتیدی که بنده در مقطع درس خارج در محضر مبارکشان تتلمذ کردم در یک تقسیمبندی کلّی به دو گروه تقسیم میشوند:
گروه نخست، اساتیدی که بسیاری از دیدگاههایشان برآیندی از آراء گذشتگان و اساتیدشان بود و سیطرۀ آراء و انظار یک استاد یا نظریهپرداز خاص در درس و بحثهایشان چندان مشهود نبود.
در این گروه، اعاظمی همچون مرحوم حضرت #آیت_الله_بهجت قرار میگیرد که بنده حدود سه سال و نیم توفیق بهرهمندی از دروس خارج فقه ایشان را داشتم. همچنین #آیت_الله_شریعتی_نیاسر، که از تلامذه مرحوم حضرت# آیت_الله_بروجردی، #امام_خمینی(ره) و تعدادی از علمای نجف بودند؛ بنده بیش از شانزده سال از دروس خارج فقه این فقیه بزرگ اما کمتر شناخته شده استفاده کردهام و هنوز هم ارتباط درسی و علمیام با ایشان برقرار است.
همین طور مرحوم #آیت_الله_سیدمحمدحسین_فضل_الله که در حدود سال 78 و 79 مدتی در بیروت در دروس این عالم نوگرا حضور داشتم. همانگونه که گفتم در درس این سه بزرگوار سیطره منحصر به فرد افکار و آراء فقیهی مشخص از فقهای گذشته حس نمیشد و بحوث آنها برآیندی از دیدگاههای فقهای سلف به همراه دیدگاههای خاص خود استاد بود.
اما گروه دوم، اساتیدی که به لحاظ علمی، به نوعی امتداد یک یا دو نفر از استادان خود بودند و آراء و انظار آن یک یا دو استاد را به صورت جدی مطرح میکردند و مورد تأکید قرار میدادند.
در این گروه، شخصیتهای عظیم القدری مثل مرحوم حضرت #آیت_الله_میرزا_جواد_تبریزی قرار دارد که بنده حدود چهار سال از درس خارج فقه ایشان استفاده کردم و نیز حضرت #آیت_الله_وحیدخراسانی که حدود دو سال از دروس خارج فقه و اصولشان بهره بردم.
#آیت_الله_شیخ_علی_فلسفی که مدتی در مشهد مقدس در درس خارج فقه ایشان (خمس) شرکت کردم و هر سه بزرگوار به نوعی مقرّر و مبیّن آراء مرحوم #آیت_الله_خوئی بودند. گرچه در درس حضرت آیت الله وحید، خروج از چارچوب ابحاث حضرت آیت الله خوئی بیشتر به چشم میآمد.
استاد دیگری که از اساتید گروه دوم است و بنده سیزده سال در درس خارج اصول و یک سال در درس خارج فقه ایشان حضور یافتم #آیت_الله_سیدکاظم_حائری از اقدم و افضل تلامذه #آیت_الله_شهیدسیدمحمدباقرصدر است.
آیت الله حائری به عنوان اعلم شاگردان شهید صدر و مقرّرِ زمان حیات و مماتِ آن نابغه مجاهد و همکار تألیف برخی کتب شهید صدر، نه تنها در ابحاث اصولی از شهید صدر متأثر بود بلکه اساساً درس اصول آیت الله حائری تقریر دقیق و تمامعیار دروس شهید صدر بود و حقیقتاً برای اینجانب فرصت ارزشمند و مغتنمی بود که دقیقترین و عالمانهترین تقریر آراء و اندیشههای اصولی و اجتهادی آن علامۀ فهّامه را از لسان شاگرد ممتاز وی دریافت نمایم.
و سرانجام حضرت آیت الله جعفر سبحانی، که گذشته از نوآوریها و تحقیقات ارزشمند خویش، در هنگام تدریس به طور گسترده به طرح و ارائه دیدگاههای استاد خود، امام خمینی (ره)، البته در کنار حضرت آیت الله بروجردی، میپرداخت و شاگردان ایشان این سعادت را داشتند که از رهگذر شرکت در درس حضرت آیت الله سبحانی با مبانی فقاهیِ علما و فقهای قم همچون #حاج_شیخ_عبدالکریم_حائری، حضرت آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) نیز آشنا شوند.
گمان میکنم بر اساس آنچه تا بدین جا بیان گردید و توضیحاتی که درباره شماری از اساتید دروس خارج که محضر مبارکشان را درک کردم عرض شد، مشخّص شد که در میان اساتیدم فقط دو نفر، یعنی حضرات آیات شریعتی نیاسر و سبحانی، شاگرد مرحوم امام(ره) بودند و آیت الله شریعتی، گذشته از آنکه به تدریس اصول اشتغال نداشت و زمینه چندانی برای طرح نظریه خطابات قانونیه برایش پیش نمیآمد، التزامی هم به ارائه دیدگاههای یک استاد خاص و از جمله امام خمینی نداشت.
بنابراین تنها میماند حضرت آیت الله سبحانی که هم درس خارج اصول میگفت و هم مقیّد به یادکرد از نظرات امام(ره) بود و طب
عاً در درس ایشان زمینه آگاهی از بحث خطابات قانونیه برای این حقیر فراهم شد.
✅ منبع: سایت #وسائل
#اطلاعیه_جلسه_چهل_و_دوم
موضوع بحث و بررسی جلسه چهل و دوم:
💠موضوع:
منطق لا اله الا الله
نقد پلورالیسم پرستشی
💠کارشناس محترم آیت الله محمد حسین ملک زاده
زمان :چهارشنبه 22 اسفند،ساعت 19:30
آدرس :قم،بلوار سمیه،خیابان شهیدان قدوسی وبهشتی،پلاک ١۸
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
#مرکز_فرهنگی_تربیتی_سلام
#آیت_الله_ملک_زاده
#پخش_زنده
آیتالله ملک زاده
🔊 اطلاعیه 🔊 ✅ #نشست_علمی ⏪ سلسله نشست های #فقه_روابط_بین_الملل 🔶 سخنران: آیت الله ملک زاده 🔶 موضو
🔊 یادآوری 🔊
⏪ #امشب
✅ #نشست_علمی
🔶 سخنران: آیت الله ملک زاده
🔶 موضوع: انگاره تاسیس #روش_شناسی فقه بین الملل؛
▪️ زمان: سه شنبه، 21 اسفند، ساعت 19:30
▪️ مکان: #قم، پردیسان، خیابان البرز، کوچه یک، پردیس حکمت موسسه #فتوح_اندیشه قم
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #انتشار_کتاب
⏮ عنوان: جایگاه روابط جنسی و ازدواج
در #سبک_زندگی_اسلامی و غیر اسلامی؛
✅ مروری بر دیدگاه اعتدالی #اسلام در زمینه #اخلاق_جنسی و پیوند زناشویی در مقایسه با برخی مکاتب و مذاهب دیگر
⏪ تالیف: محمدحسین ملک زاده
🔶 مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم؛
آدرس تهیه اینترنتی:
https://bookroom.ir/book/69017
⏪ پخش و توزیع:
09196151249
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
#اطلاعیه_جلسه_چهل_و_دوم موضوع بحث و بررسی جلسه چهل و دوم: 💠موضوع: منطق لا اله الا الله نقد پلورالی
✅ #سخنرانی_علمی
💠موضوع:
منطق لا اله الا الله
نقد پلورالیسم پرستشی
💠کارشناس: آیت الله محمد حسین ملک زاده
🔶 میزبان: مرکز فرهنگی تربیتی سلام، #قم
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
📚📚📚
🔊 🔊🔊
✅ کانال «مباحث»:
🔶 پاسخ به نیازهای #طلبه_پساانقلاب و تربیت #مجتهد_تمدن_ساز
▪️ آیت الله محمدحسین ملک زاده
✅ دسترسی به:
🔶 دسترسی به دروس رجال استاد ملک زاده:
sapp.ir/darserejal
🔶 دسترسی به صوت های حلقه ثالثه استاد:
sapp.ir/halgheh3
🔶 دسترسی به صوت های حلقه ثانیه:
@halghee2
⏪ دسترسی آسان به مطالب گوناگون کانال، با استفاده از قابلیت جستجوی #
✅ برای دسترسی به مطالب با عناوینی که ذکر می شود فقط کافی است روی # مقابل عنوان کلیک کرده و برای دستیابی به تمام جلسات جستجو را ادامه دهید.
✅ عناوین مباحث:
⏪ درس خارج اصول
#خارج_اصول
🔶 درس خارج فقه الاجتماع
#فقه_الاجتماع
✅ هدایت تحصیلی طلاب درس خارج
🔶 #هدایت_تحصیلی
✅ تدریس خارج فقه فضای مجازی
▪️ #فضای_مجازی
✅ #درس_خارج
⏪روابط خارجی در #نظام_سیاسی_اسلام
✅ تدریس حلقه اولی
⏪ #حلقه_اولی
✅ تدریس #المعالم_الجدیدة
🔶 تالیف #شهید_محمدباقرصدر
⏪ «مرورى بر ابحاث علم اصول با تبويبى متفاوت و ناظر به نظام سازى و توليدعلم، با محوريت کتاب المعالم الجديدة»
✅ تدریس #المرسل_الرسول_الرسالة
⏮ اثبات اصول اعتقادی به طریق فلسفی و علمی با روش #دلیل_استقرائی مبتنی بر حساب احتمالات
🔶 بریده هایی از کتاب «برنامه ریزی درسی برای رسیدن به مرتبه نخست اجتهاد» و پاسخ به سوالات پرتکرار در مورد این کتاب
#برنامه_درسی
🔶 بحث ها و پاسخ به شبهات در مورد ولایت فقیه با عنوان «ولایت فقیه؛ چیستی، گستره، دیرینه»
#ولایت_فقیه
🔶 سخنرانی های علمی
#سخنرانی_علمی
#سخنرانی
🔶 بریده هایی از کتاب «نواندیشی دینی و نوآوری فقهی»
#نواندیشی_دینی
🔶 درس خارج نظام سازی:
#نظام_سازی_فقهی
🔶 شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار نهج البلاغه (دلالت پژوهی اجتماعی حکمت ها):
#نهج_البلاغه
#حکمت
🔶 سخنرانی های دهه محرم
#محرم
🔶 مصاحبه با خبرگزاری ها
#مصاحبه
🔶 نکات بیان شده
#بیان_نکته
🔶 مطالبی پیرامون برخی شخصیت ها مانند
#شهید_صدر
#عبدالکریم_حائری_یزدی
#آیت_الله_معرفت
#شیخ_اعظم_انصاری
#نواب_صفوی
#دهخدا
#کسروی
#شیخ_فضل_الله_نوری
#برنامه_ریزی
و...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9