آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 17 🔶 آیتالله ملک زاده ◾️ قسمت #یک ⏮ #پرسش: در برخی رسانهها مطالبی درباره جاری
✅ #گفتگوهای_فقهی 17
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #دو
🔶 البته مرحوم آیت الله سیداحمد #خوانساری در دلالت روایت «التائب من الذنب کمن لا ذنب له» بر سقوط حد به وسیله توبه، اشکال کرده و فرموده است که این روایت ناظر به عذاب اُخروی است و نه مجازات دنیوی.
طبیعتاً اگر دیدگاه ایشان را بپذیریم، این روایت در مورد امور حقوقی و قضایی مصداق نمییابد و اگر کسی توبه کرد تنها از عذاب اخروی نجات خواهد یافت ولی در دنیا مجازات میشود. شاهد این سخن هم آن است که اگر طبق نظر مشهور، توبه پس از اقامه بینه باشد موجب سقوط #حد نمیگردد و یا #مرتد حتی در صورت توبه هم حد در موردش جاری میشود.
⏮ لکن پاسخ به اشکال ایشان واضح است؛ زیرا این روایت نسبت به آثار و تبعات تشریعیِ گناه و جرم، و نه آثار تکوینیِ آن، طِلق است، یعنی هم عذاب دنیوی را شامل میشود و هم عذاب اخروی را. همچنین هم شامل توبه پیش از بینه میشود و هم توبه پس از اقامه بینه در نزد حاکم. و خروج عذاب دنیوی از تحت شمول و بیان طلق آن، البته در صورتی که توبه بعد از اقامه بینه در نزد حاکم شرع باشد به خاطر وجود دلیل خاص و نصّ ناص صورت گرفته است. یعنی دلیلی که میگوید شخص مُجرم پس از اثبات جرمش در نزد حاکم شرع به وسیله بینه، اگر توبه نماید حد از او ساقط نمیشود، این روایت طِلق (روایت «التائب من الذنب») را مقیّد ساخته است و دلیل خاصی که درباره عدم سقوط حد مرتد حتی در صورت توبه وجود دارد موجب تقیید این روایت شده است، و طبعاً روایت دارای شمول و فراگیری نسبت به همه موارد، به جز موردی است که به وسیله دلیل خاص خارج شده است. در اینجا تأکید میشود که برای طِلق بودنِ روایت «التائب من الذنب» و شمول آن نسبت به عذاب، عقوبت و مجازات دنیوی، علاوه بر عذاب اُخروی، استدلالی لازم نیست بلکه شخص که مدعی اختصاص روایت به عذاب و مجازات اُخروی است باید استدلال کند و دلیل بیاورد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #بیان_نکته
⏮ اصول #سیره_مبارزاتی #اهل_بیت
🔶 #هدفگذاری مهمترین بخش یک حرکت #عاقلانه و #مدبرانه است.
🔶 هدف اصلی اهل بیت برقراری #حاکمیت_اسلام و اعلای #کلمة_الله است
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #خارج_فقه
⏮ #الامر_بالمعروف و #النهی_عن_المنکر
🔶 جلسه #پانزده
◾️ ۱۹ آبان ۹۹
⏮ آیتالله ملک زاده
🔶 لینک حضور مجازی در کلاس
https://www.skyroom.online/ch/markaz110/emamkhamenei
👇👇👇
✅ #گفتگوهای_فقهی 18
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #روزه در حال #جهاد
🔶 #پرسش:
یکی از مسائلی که مجاهدان و #رزمندگان_اسلام، در جنگ با تروریستهای #تکفیری، با آن مواجه هستند ادامه یافتن جنگ در ماه #رمضان است، و این در حالی است که با وجود گرسنگی، و به خصوص تشنگیِ ناشی از روزه، عملاً جنگیدن و انجام مأموریت برای مجاهدین امکانپذیر نیست. با این شرایط، تکلیف آنان برای روزۀ ماه رمضان چیست؟ آیا روزه برای مجاهدان در حال انجام عملیات هم واجب است؟ یا اینکه از نظر شرعی این اجازه به آنها داده میشود که روزه نگیرند؟
💥 #پاسخ:
روزۀ ماه مبارک رمضان بر مجاهدان در راه خدا، همانند دیگران، البته در صورتی که شرایطش را داشته باشند #واجب است. به همین خاطر، شخص مجاهد باید هنگام طلوع فجر (اذان صبح) در #ماه_رمضان، روزش را با نیت روزه آغاز نماید و روزهاش را ادامه دهد تا زمانی که شدت گرسنگی یا تشنگی برای او به میزانی برسد که وی با وجود پرداختن به #عملیات_نظامی و مأموریتهای جهادی که موظّف به انجام آنها میباشد، تحمّل این حدّ از گرسنگی یا تشنگی را نداشته باشد، و به اصطلاح، دچار #حَرَج شود؛ آنگاه اجازه دارد افطار کند و روزهاش را باطل نماید. در باقیمانده از روز هم لازم نیست از خوردن یا آشامیدن و یا سایر کارهایی که روزه را باطل میکند خودداری نماید. اما باید بعداً قضای این روزه را به جا آورد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9