✅ با توجه به #مشکلات ایجاد شده در پیام رسان #ایتا و درخواست مکرر دوستان برای استفاده از صوتهای #حلقات، لینک این دروس در سایت #مباحث به صورت مستقیم قرار داده می شود؛
⏮ صوت تدریس حلقه اولی
http://mabaheth.ir/%d8%ad%d9%84%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c/
⏮ صوت تدریس حلقه ثانیه
http://mabaheth.ir/%d8%ad%d9%84%d9%82%d9%87-%d8%ab%d8%a7%d9%86%db%8c%d9%87/
⏮ صوت تدریس حلقه ثالثه
http://mabaheth.ir/%d8%ad%d9%84%d9%82%d9%87-%d8%ab%d8%a7%d9%84%d8%ab%d9%87/
🔶 آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس
✅ #فقه براى #مسلمانان در #کشورهاى_غير_اسلامى؛
✅ Jurisprudence for muslims in non-muslim countries
⏪ جلسه #اول
🔶 آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس
✅ #فقه براى #مسلمانان در #کشورهاى_غير_اسلامى؛
✅ Jurisprudence for muslims in non-muslim countries
⏪ جلسه #دوم
🔶 آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #بیان_نکته
⏮ اصول #سیره_مبارزاتی #اهل_بیت
🔶 #هدفگذاری مهمترین بخش یک حرکت #عاقلانه و #مدبرانه است.
🔶 هدف اصلی اهل بیت برقراری #حاکمیت_اسلام و اعلای #کلمة_الله است
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅سلسله نشست های علمی جهان اسلام در عصر فضای مجازی
💠موضوع:رهاورد نظریه حکمرانی اجتهادی برای ساماندهی اسلامی به زیست مجازی
#زمان سه شنبه ۱۵تیرماه ساعت ۹صبح
برای شرکت در جلسه با لینک زیر وارد شوید
http://www.b2n.ir/310812
◀آیت الله محمد حسین ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #معرفی_کتاب
⏪ برنامه کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد
◾️ برای خواندن دروس حوزوی از آغاز تا ورود به درس خارج و دستیابی به مرتبه نخست #اجتهاد، حداکثر در مدت #شش_سال
🔶 مولف: آیت الله ملک زاده
✅ عنوان کتاب گویای بسیاری از محتوای آن می باشد.
🔶 این کتاب لبیک عملی و نه شعاری، به منویات مقام معظم رهبری در مورد «برنامه درسی حوزه علمیه» می باشد.
🔶 کتاب پس از دوازده سال پژوهش، مطالعه و ده ها مصاحبه و مشورت با علما و مراجع تقلید و بهره گیری از تجربیات گذشتگان و معاصران و سال ها و بارها آزمون و خطا توسط یکی از اساتید رسمی درس خارج حوزه علمیه قم تدوین و انتشار یافته است؛
🔶 طبیعی ترین حق هر کتاب و مولف آن، در مورد #نقد و #نظر پیرامون کتاب، قضاوت نکردن از روی عنوان کتاب و خواندن حداقل یک دور کامل کتاب می باشد.
🔶 تا کنون چندین جلسه عمومی و رسمی پیرامون کتاب همراه با پرسش و پاسخ و ده ها جلسه غیر رسمی با اساتید، روسای برخی حوزه های علمیه و فضلا و چند هزار جلسه با محوریت برنامه کتاب به صورت مشاوره تحصیلی برای طلاب توسط نویسنده انجام شده است.
🔊 توصیه 🔊
✅ توصیه می شود قبل از خواندن کتاب #حتما به «توضیحی درباره کتاب» که ذیل همین مطلب آمده مراجعه شود؛
⏪ برنامه اجتهاد
⏩ @barnameijtihad
هدایت شده از برنامه اجتهاد
🔊 توضیح مهم 🔊
✅ #برنامه_اجتهاد
💥 قبل از خواندن کتاب، حتما این توضیح خوانده شود 💥
✅ توضیحی درباره کتاب «برنامه درسی کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد»
⏪ برنامه اجتهاد
⏩ @barnameijtihad
✅ نشست نخست از سلسله نشست های علمی #نظام_تربیتی_اسلام
⏮ موضوع: روند بناء #فقه_مضاف و #نظام_سازی در حوزه #تربیت
💥 با حضور جمعی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه تربیت اسلامی و حوزه های مرتبط (اخلاق، مشاوره و روانشناسی اسلامی) از مراکز و مؤسسات مختلف
🔶 در این نشست بدون ورود به جزئیات و تفاصیل مسائل تربیتی، مراحل ساماندهی به فقه التربیة و نظام تربیتی اسلام، صرفا به مثابه نمونه ای از صورت بندی یک فقه مضاف و نظام سازی اسلامی، بر پایه منطق #تفقه_جامع و منطبق بر الگوی برگرفته از این کلان نظریه، تبیین می گردد.
🗓 زمان: دوشنبه، ۲۱ تیر
🕖 ساعت: ۱۸
🕌 مکان: قم، خیابان دور شهر، کوچه۹، پلاک۱۶
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ مبادی رجالی اجتهاد و مسألۀ وثاقت کتابی
🔻 آیتالله محمدحسین ملکزاده در درس «مبادی رجالی اجتهاد»:
🔹 رسیدن حدیث به حد نصاب حجیت و اعتبار و قابلیت استفاده از آن در استنباط آموزههای دین منوط به غربله و تمحیص حدیث توسط سه غربال است: الف- غربال صدوری. ب- غربال دلالی. ج- غربال جهتی. بحث در باب مبادی رجالی اجتهاد ناظر به غربال اول است.
🔹 یکی از نکات قابل توجه در مشی فقهیِ فقهای بزرگی چون شیخ اعظم انصاری توجه اندک آنها به مناقشات سندی است. مرحوم شیخ انصاری در مواجهه با احادیث به نُدرت تفصیلاً وارد مناقشات و مناقصات سندی شده است. شاگرد معروف ایشان، حاج آقا رضای همدانی نیز همین شیوه را دنبال نموده است.
🔹 مرحوم آیت الله خویی از استادشان میرزای نائینی که به لحاظ منهجی تالی تلوِ شیخ اعظم انصاری است نقل میکنند «انّ المناقشة فی أسناد الکافي حرفة العاجز»؛ مناقشه در اسناد کتاب شریف کافی، حرفۀ انسان ناتوان در فقه است.
🔹 در میان شیعه برخی اساساً منکر «وثاقت کتابی» هستند و روایات هر کتاب روایی، حتّی کتاب شریف «کافی»، را نیازمند بررسی سندی میدانند. از نظر آنها وثاقت کتابی متعلق به برخی علمای اهل سنّت است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
آیتالله ملک زاده
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛
🔻 برای داشتن فقه روابط خارجی باید شش امر به انجام برسد. این شش گام در مسیر فقاهت مهم و لزومی به نظر میرسد.
1️⃣ شناخت احکام مرتبط :
⬅️ در این گام ابتدا باید به سراغ داشتههای موجود فقه اسلامی رفت این کار سبب خواهد شد که مجدداً به معماهای حلشده پرداخته نشود.
⬅️ از طرف دیگر ساختار سیاسی اسلام و تقسیمبندی سیاسی که متناسب با جهانبینی اسلامی و اندیشه اسلامی است، موجبات ایجاد یک ساختار سیاسی و قواعد متناسب با آن را فراهم کرده است. از این رو در ابتدا ضروری است که چگونگی نگاه اسلام فهمیده شود.
2️⃣ ظرفیتشناسی قواعد فقهی موجود:
⬅️ در این زمینه به «حرکت از فقه مسائلی به فقه قواعدی» معتقد هستیم؛ فقه موجود، فقه مسائلی است که تحرک و چابکی فقه را کاهش داده است؛ لذا فقه قدرت حرکت و چابکی لازم برای تعامل با ساختار های جدید و بحث های جدید را ندارد. اگر بتوانیم از مجموعهای مسائل، قواعدی استخراج کنیم، این قواعد بهتر میتوانند با بحثهای جدید ارتباط برقرار کنند.
3️⃣ قاعدهسازی از فقه موجود:
⬅️ فقیه ملزم است در مسیر شناخت نظر اسلام در هر حوزهای از جمله روابط خارجی، اقدام به قاعدهسازی از فقه در جهت تطبیق بر موضوعات و مسائل جدید و یافتن حکم آنها بکند.
4️⃣ عرضه مسائل به دستگاه فقاهت:
5️⃣ قاعدهسازی براساس احکام جدید:
⬅️ حال که مسائل مستحدثه به دستگاه فقاهت و اجتهاد عرضه شد و احکام جدیدی به دست آمد، ممکن است با استفاده از احکام جدید به ضمیمه احکام و قواعد گذشته، قواعد جدیدی ساخته شود.
6️⃣ ظرفیتشناسی ادله شرعی:
⬅️ ظرفیتشناسی ادله شرعی (اعم از عقلی و نقلی) با رویکرد اجتماعی و حکومی در جهت استخراج دیدگاههای شارع مقدس در مورد روابط خارجی است.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#روابط_خارجی_در_نظام_سیاسی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
✅ سلسله دروس #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد
⏮ الگوریتم، روندنما (فلوچارت) و دیاگرام #اجتهاد
🔶 روند حل مسئله اجتهادی، به صورت مرحله بندی شده و گام به گام؛
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #یک
🔶 توضیح الگوریتم و روندنما، و بیان شرایط و ملاکات آنها؛
🔶 «حل مسئله» و فرایند تبدیل یک مشکل به مسئله، و بیان گام های حل مسئله؛
🔶 «حل مسئله اجتهادی» و آسیب شناسی فضای حاکم بر جلسات علمی حوزه؛
🔶 روحانیون انقلابی سکولار!
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ سلسله دروس #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد
⏮ الگوریتم، روندنما (فلوچارت) و دیاگرام #اجتهاد
🔶 روند حل مسئله اجتهادی، به صورت مرحله بندی شده و گام به گام؛
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #دو
🔶 ویژگی های حل مسئله اجتهادی: علم، مهارت، ضابطه مندی، دقت، عمق، خلاقیت، استقلال رأی و انتساب به دین؛
🔶 حرکت اجتهاد از سمت مهارت به سمت علم؛
🔶 آثار و ویژگیهای الگوریتم اجتهاد:
1. بعد آموزشی
2. بعد پژوهشی
3. بعد ترویجی
4. قدرت نقد دادن
5. تولید علوم اسلامی و انسانی
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9