هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛
🔻 مفهوم مرز از منظر فقه اسلامی
⬅️ در کتاب جواهر گفته شده است مرز، منطقهای مشترک میان دار الشرک و دار الاسلام است که انتهای دار الاسلام و انتهای دار الشرک میباشد.
⬅️ در کتاب جامع المقاصد مرز چنین تعریف شده است: «أو كل موضع يخاف منه» هر موضعی که در آن منطقه ترس از حمله دشمن وجود داشته باشد. این تعریف میتواند به ابعاد اقتصادی و فرهنگی نیز تعمیم داده شود؛ یعنی هر جایی که ترس از دشمن در آن وجود داشته باشد مرز تلقی میشود.
⬅️ شهید ثانی در کتاب مسالک تعریفی را بیان کرده است که جامع دو تعریف دیگر است. «الثغر هنا الموضع الذي يكون بأطراف بلاد الإسلام بحيث يخاف هجوم المشركين منه على بلاد الإسلام، وكل موضع يخاف منه يقال له ثغر لغة»: ثغر یا مرز موضعی در اطراف سرزمینهای اسلامی میباشد که ترس حمله مشرکین از آن جا به بلاد مسلمین وجود دارد.
⬅️ با توجه به تعریفی که از کتاب جواهر مطرح شد، در صورتی که یک کشور اسلامی با دیگر حکومتهای اسلامی احاطه شده است، به نحوی که هیچ خطر و خوفی از حمله مشرکین بر مسلمین وجود ندارد، نمیتوان گفت ثغر و مرز وجود دارد.
⬅️ در تعریف دوم تعبیر «یخاف منه» آمده است. این تعریف بر وضعیت کنونی حاکم بر کشورهای مسلمانِ اطراف ایران صدق میکند، زیرا در اطراف کشور ایران مشرکینی حضور دارند که در کشورهای اسلامی اطراف ایران نفوذ کردهاند. لذا با وجود اینکه این کشورها به ظاهر کشور اسلامی محسوب میشوند اما از این جهت که تحت نفوذ و سلطة مشرکین قرار دارند عنوان «یخاف منه» در خصوص این مناطق صدق میکند.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#روابط_خارجی_در_نظام_سیاسی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
✅ #کلان_نظریه یا #فرانظریه #تفقه_جامع
💥 نظام جامع اسلام شناسی تخصصی و فرایند دستیابی به معارف الهی و علوم اسلامی؛
⏮ برای پاسخگویی به نیازها، مسائل و پرسشهای بشر
1⃣ شناخت پایه نسبت به اسلام
2⃣ نظام انتظارات
3⃣ نظام احتیاجات
4⃣ نظام مسائل
5⃣ استنباط و استخراج پاسخهای دین به نیازها، مسائل و پرسشهای بشر؛
🔶 برگرفته از آثار و تألیفات آیتالله ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد
⏮ #قوه_قدسیه در اجتهاد
🔶 علاوه بر همه اشکالاتی که بزرگان به قوه قدسیه به عنوان یکی از #مقدمات_اجتهاد یا خود اجتهاد وارد کردهاند، اشکال دیگر آن است که اساسا باب بحث علمی مُنسد میشود. یعنی وقتی به فقیهی گفته شود، چرا اینطور فتوا میدهی؟ می گوید «فهمتُ بالقوة القدسیة»؛
از دیگری سوال میشود تو چرا اینطور میگویی؟ او نیز میتواند پاسخ دهد «فهمتُ بالقوة القدسیة ایضاً». لذا لازمۀ آن #معنای_عرفانی که برخی از آقایان میخواهند از قوه قدسیه برداشت کنند، این است که از اول تا آخر کتاب فقه را ببندیم و فقیه در ابتدای کتاب خود بگوید همۀ مسائل را با قوه قدسیه فهمیدم و همه، از #اشراقات_الهیه بوده است.
🔶 بله، #امداد_غیبی و اینکه انسان فکر کند و خدا به ذهن انسان بیندازد و ... را اجمالا میشود پذیرفت و فی الجمله برای عموم آقایان این حاصل میشود.
🔶 گمان نشود که این مطلب (اعتقاد به قوه قدسیه به عنوان مقدمه اجتهاد) در حال حاضر قائل ندارد. علاوه بر تصریح در بیانات بعضی اشخاص، بنده شخصا با برخی از افرادی که جزء شخصیتهای وابسته به یکی از جریانات درون حوزه هستند بحث کردم و بطلان مطلبی را برای او اثبات کردم و او هم پذیرفت. اما آخرین پاسخی که او داد این بود که «چه کنیم، آقای فلانی این مطلب را گفتهاند و ایشان اهل تهذیب نفس هستند!»
⏮ برگرفته از درس فلسفه فقه و روش شناسی اجتهاد
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد
🔊 #سخنرانی 🔊
⏪ #مدیریت_زمان و #برنامه_ریزی
🔶 جلسه #یک
🗓 ۹ دی ۹۵
🕌 قم مقدسه
🔶 کلیات برنامه ریزی ناظر به وظایف و مسئولیتهای #طلبگی
▪️ آیت الله ملک زاده
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
هدایت شده از برنامه اجتهاد
مدیریت زمان و برنامه ریزی1 -2دی95.mp3
9.62M
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد
🔊 #سخنرانی 🔊
⏪ #مدیریت_زمان و #برنامه_ریزی
🔶 جلسه #دو
🗓 ۹ دی ۹۵
🕌 قم مقدسه
🔶 ویژگی های #عمر_انسان
🔶 نتایج عدم برنامه ریزی
🔶 دوره های عمر انسان
🔶 دو عامل مهم در استفاده از زمان
🔶 دو رکن مهم #برنامه_ریزی و ...
▪️ آیت الله ملک زاده
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
هدایت شده از برنامه اجتهاد
جلسه برنامه ریزی و مدیریت زمان2-1.mp3
8.62M
🔊 اطلاعیه 🔊
💥 پس از مشکلی که در پیام رسان #ایتا ایجاد شد، و بسیاری از فایلهای موجود در کانالها غیرقابل استفاده گردید، به درخواست مکرر کاربران صوتهای #حلقه_اولی در اختیار قرار گرفت.
✅ تذکر:
لازم به ذکر است که، استاد از سال 83 شمسی و همزمان با تدریس رسمی کتب #مکاسب #رسائل #کفایة_الاصول به توصیه استاد خویش، حضرت آیت الله #سید_کاظم_حائری (پس از دورهایی تدریس غیر رسمی) به تدریس رسمی کتاب گرانسنگ #حلقات (سه حلقه) در دورهای متعدد پرداخته اند.
⏮ دسترسی به صوت های حلقه اولی
@halgheh1
⏪ دسترسی به صوت های #حلقه_ثانیه
eitaa.ir/halghee2
⏪ دسترسی به صوت های #حلقه_ثالثه
sapp.ir/halgheh3
🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ گویی به پرسش ها و نیازهای طلبه پسا انقلاب؛
eitaa.ir/mabaheth
✅ توجه: برای دسترسی آسانتر و تجمیعی به عمده مباحث کانال، به سایت
mabaheth.ir
مراجعه شود.
هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛
🔻 مفهوم مرز از منظر فقه اسلامی
⬅️ در کتاب جواهر گفته شده است مرز، منطقهای مشترک میان دار الشرک و دار الاسلام است که انتهای دار الاسلام و انتهای دار الشرک میباشد.
⬅️ در کتاب جامع المقاصد مرز چنین تعریف شده است: «أو كل موضع يخاف منه» هر موضعی که در آن منطقه ترس از حمله دشمن وجود داشته باشد. این تعریف میتواند به ابعاد اقتصادی و فرهنگی نیز تعمیم داده شود؛ یعنی هر جایی که ترس از دشمن در آن وجود داشته باشد مرز تلقی میشود.
⬅️ شهید ثانی در کتاب مسالک تعریفی را بیان کرده است که جامع دو تعریف دیگر است. «الثغر هنا الموضع الذي يكون بأطراف بلاد الإسلام بحيث يخاف هجوم المشركين منه على بلاد الإسلام، وكل موضع يخاف منه يقال له ثغر لغة»: ثغر یا مرز موضعی در اطراف سرزمینهای اسلامی میباشد که ترس حمله مشرکین از آن جا به بلاد مسلمین وجود دارد.
⬅️ با توجه به تعریفی که از کتاب جواهر مطرح شد، در صورتی که یک کشور اسلامی با دیگر حکومتهای اسلامی احاطه شده است، به نحوی که هیچ خطر و خوفی از حمله مشرکین بر مسلمین وجود ندارد، نمیتوان گفت ثغر و مرز وجود دارد.
⬅️ در تعریف دوم تعبیر «یخاف منه» آمده است. این تعریف بر وضعیت کنونی حاکم بر کشورهای مسلمانِ اطراف ایران صدق میکند، زیرا در اطراف کشور ایران مشرکینی حضور دارند که در کشورهای اسلامی اطراف ایران نفوذ کردهاند. لذا با وجود اینکه این کشورها به ظاهر کشور اسلامی محسوب میشوند اما از این جهت که تحت نفوذ و سلطة مشرکین قرار دارند عنوان «یخاف منه» در خصوص این مناطق صدق میکند.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#روابط_خارجی_در_نظام_سیاسی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
✅ #روش_شناسى_اجتهاد در پايان نامه هاى #حوزوى و #دانشگاهى
⏮ در زمينه #روش_فقاهت و روش شناسى اجتهاد، چهار #پايان_نامه با #راهنمايى استاد محمدحسين ملک زاده و يک مورد هم با #مشاوره ايشان در حال به انجام رسيدن است.
🔶 برخی از اين پايان نامه ها، مقاطع و مراکز علمی آنها:
1⃣ سطح سه #حوزه_علميه_قم
2⃣ سطح سه #جامعةالزهرا (س)
3⃣ کارشناسى ارشد #دانشگاه_امام_صادق (ع)
4⃣ و 5⃣ دکترى دانشگاه امام صادق (ع)
⏮ اميد است که با جدى تر گرفتن اين موضوع به وسيله #اساتيد، #فضلا و #طلاب، و همينطور #مراکز_حوزوى، شاهد #تحقيقات، #مقالات، #کتب و پايان نامه هاى بيشترى در اين عرصه باشيم.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
🎙🎙🎙
✅ #برنامه_اجتهاد
⏪ #سخنرانی
🔶 جلسه #دو
⏮ #موضوع: تبیین و توضیح پیرامون کتاب «برنامه درسی کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد» برای خواندن دروس حوزوی، از آغاز تا ورود به درس خارج، و دستیابی به مرتبه نخست اجتهاد، حداکثر در مدت شش سال
⏪ به همراه #پرسش_و_پاسخ
▪️ سوالهای پرتکرار
👤 مؤلّف محترم، آیت الله ملک زاده
⏩ @barnameijtihad
🔶 👇👇👇 🔶
💢 شهیدصدر و نوآوری در روش اثبات عقاید/ معرفی و تشریح کتاب «اعتقاد ما»
📌 آیتالله محمدحسین ملکزاده در یادداشتی، تبیین کرد:
📚 بیتردید شهید آیتالله سید محمدباقر صدر یکی از بزرگترین اندیشمندان معاصر دنیای اسلام است که با نگارش کتابها و طرح اندیشههایی در زمینههای گوناگون علوم اسلامی مکتب علمی عظیمی را بنیان نهاد. از جمله این تألیفات، کتاب «اعتقاد ما» برگردان فارسی «موجز فی اصول الدین» است که از رشحات اندیشه و قلم علامه مجاهد است.
📚 مهمترین نوآوری شهید صدر در این کتاب بهرهگیری از روش علمی است که بر حس و تجربه تکیه دارد. وی در این باره مینویسد «روشی که در دلیل علمی برای اثبات آفریدگار از آن پیروی میکنیم، روش استقرایی بر اساس حساب احتمالات است؛ به همین خاطر از دلیل علمی برای اثبات خدا با عنوان دلیل استقرایی یاد میکنیم».
📚 شهید صدر در قسمت دلیل فلسفی بر اثبات وجود خدا نیز دست به نوآوری زده و در شیوه ارائه استدلال تا حدودی از شیوههای کلامی و فلسفی معمول فاصله گرفته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15678
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #سخنرانی
⏪ راهنمای #تحصیل و #موفقیت در #درس_خارج
🔶 آیت الله ملک زاده
⏪ درس خارج مطلوب؛
🔶 توصیه های عمومی؛
🔶 تفاوت درس خارج #فقه با #اصول؛
▪️ درس #شلوغ یا #خلوت؛
▪️ روش #تقریر_نویسی و ...
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی/ لزوم تشکیل ستاد و شورای مراکز فعال در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی
🔰 آیتالله محمدحسین ملکزاده در گفتوگوی تفصیلی با مفتاح:
🔹 مدیریت دانش طبق تعریف ما میخواهد روند و مسیر دانش را در سطح جامعه و دنیا مدیریت کند. طرح این دیدگاه دور از ذهن نیست و به نظر منطقی میآید.
🔹 بزرگترین نقص و معضلِ عرصه تولید علم به ویژه علوم انسانی اسلامی، نبود نظام مدیریت دانش و نظامسازی علمی بوده است؛ امری که مع الاسف به صورت جدی مورد عنایت قرار نگرفته و به آن پرداخته نشده است.
🔹 در حال حاضر دغدغه اساسی این است که یک الگوی عملیاتی و روش کاربردی جهت نظریهپردازی و تولید علوم انسانی اسلامی داشته باشیم؛ الگو و روشی که هم کارآمدی داشته باشد و هم حجیت و اعتبار دینی.
🔹 بنابراین یکی از مأموریتهای دارای اولویت برای مدیریت دانش در حال حاضر، سوق دادن جامعة دانشی به سوی طراحی الگوی عملیاتی و روش کاربردی جهت نظریهپردازی و تولید علوم انسانی اسلامی است.
🔹 باید یک نظام مدیریت دانش و علم داشته باشیم که این نظام، جریان تولید علوم انسانی اسلامی را از مراحل اولیه که بحث از مبانی و ایدهپردازیهای اولیه است تا مرحلة آموزش و بعد هم گسترش در سطح جامعه و کاربرد، مدیریت کند.
📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24199
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
آیتالله ملک زاده
✅ #نقشه_جامع ⏪ علوم و #معارف_بشری بر اساس طبقه بندی آنها با رویکرد اسلامی ⏪ #زیربنا و #روبنا ⏪ مج
✅ #نقشه_جامع علوم و معارف بشری
◾️ بر اساس #طبقه_بندی آنها با #رویکرد_اسلامی
⏮ آیتالله ملک زاده
🔶 با کمال احترام به همه اندیشمندان، دانشمندان و نظریهپردازانی که با جدی گرفتن بحثها، به عرصه تولید علم ورود کردهاند و در حوزههای علمیه و دانشگاهها به ارائه دیدگاه میپردازند، باید گفت اگر ما طبقه بندی علوم نداشته باشیم، و جایگاهشناسی دانشها و رتبهبندی علوم صورت نگیرد و نقشۀ جامعی برای آن نباشد، به معنی واقعی کلمه دچار سردرگمی هستیم، و هر شخصی به سمتی حرکت میکند.
🔶 لذا یکی از ابزارهای اصلی و مهم در مدیریت دانش، برای سامان دادن به یک نظام، برنامهریزی، سیاست و اداره دانش، عبارت است از تقسیم، رتبهبندی و طبقهبندی علوم در حوزههای مختلف معرفتی و ترسیم نقشه جامعی از علوم و معارف بشری است.
🔶 در این طبقهبندی و همچنین نقشهای که بر اساس آن ترسیم میشود، رتبه و جایگاه هر علم، رشتۀ علمی و بحث معرفتی در نسبتش با سایر علوم، رشتهها و بحثهای علمی برقرار میشود. همچنین تقدم و تاخر رتبی آنها، ترتیب و ترتّب منطقی این علوم، و رابطه طولی و عرضی آنها مشخص میشود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9