eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
423 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ 🔻 دلیل نقلی نفی مشروعیت تشکیل حکومت در عصر غیبت: ✅ روایاتی که صاحب هر پرچم افراشته‌ای قبل از قیام قائم (عج) را طاغوت معرفی می‌کند. ⬅️ عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: كُلُّ رَايَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ (عج) فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ يَعْبدُ مَنْ دُونِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل. امام صادق علیه السلام فرمودند: هر پرچمی که قبل از قیام قائم (عج) بالا رود، صاحبش طاغوت است و غیر خداوند را پرستش می‌کند. ⬅️ در سند این روایت محمد بن یحیای عطار از رجال مشهور شیعه، احمد بن محمد بن عیسای اشعری قمی و حسین بن سعید اهوازی از رجال شاخص و مورد توجه شیعه، حماد بن عیسای جهمی از اصحاب اجماع و حسین بن مختار قلانسیِ ثقه حضور دارند؛ بنابراین سند روایت معتبر است. 🔻 نقد و بررسی ⬅️ با تأمل در این روایات و روایات مشابه آن می‌توان به اطمینان رسید که این دسته از روایات ناظر به جریان‌های مدعی مهدویت و ارتباط با امام زمان (عج) (بابیّت) هستند. ⬅️ این دسته از روایات دو تعبیر «یعبد من دون الله» و «رایة ضلال» را از ویژگی حکومتی طاغوت محسوب می‌کنند؛ از این رو اگر حکومتی بر پا شود که غیر خدا را عبادت نمی‌کند و پرچم حقی را بر افراشته می‌سازد، مشروع خواهد بود. ⬅️ حضور پر رنگ پیروان فرقه واقفیه در سند این روایات محل تأمل است. آنها معتقد بودند امامت، پس از امام کاظم علیه السلام به اتمام می‌رسد و تا ظهور حضرت مهدی (عج) هیچ کس به امامت نخواهد رسید. به همین دلیل نمی‌توان به این روایات اعتماد مطلق داشت. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» مطرح کرد؛ ⬅️ حرمت اسراف از امور قطعی است و آیات متعددی علاوه بر نهی، وعده عذاب نیز به مسرفین داده‌اند که به وضوح دال بر حرمت اسراف است. ⬅️ اسراف در لغت به معنای «تعدیان الحد» است؛ یعنی از حد عبور کند یا متجاوز از حد باشد. با تأمل در این تعریف باید حدودی را برای افعال متصور شد تا تجاوز از آن معنا پیدا کند. ⬅️ حد، امری است که در آن حکم مجود دارد. به این معنا که قانونگذار بر اساس ضوابط حدودی را برای افعال مشخص می‌کند؛ از این رو می‌توان سه نوع حد را متصور شد؛ حد عقلی،عرفی و شرعی. ⬅️ در آیات قرآن به وضوح مشاهده می‌شود که اسراف در غیر امور اقتصادی و مالی نیز به ‌کار رفته است؛ بر این اساس اگر کلمه اسراف بدون قرینه باشد، معنای عام آن مقصود است. ⬅️ هرچند مفاهیم عرفی حمل بر معانی عرفیه می‌شوند اما در مواقعی که شارع اقدام به تعیین حدود می‌کند، نهی او تأکیدی است و زمانی که این حدود عرفی باشد، نهی شارع جنبه مولوی پیدا می‌کند اما باید توجه داشت که در مفاهیم عرفی نیز عبور از حدود حرام است. ⬅️ با توجه به تغییر شرایط زمانی، مکانی و توانایی افراد در طول زمان، مرجع تعیین عرف مکلفین (عرف) هستند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛ 🔻 مفهوم مرز از منظر فقه اسلامی ⬅️ در کتاب جواهر گفته شده است مرز، منطقه‌ای مشترک میان دار الشرک و دار الاسلام است که انتهای دار الاسلام و انتهای دار الشرک می‌باشد. ⬅️ در کتاب جامع المقاصد مرز چنین تعریف شده است: «أو كل موضع يخاف منه» هر موضعی که در آن منطقه ترس از حمله دشمن وجود داشته باشد. این تعریف می‌تواند به ابعاد اقتصادی و فرهنگی نیز تعمیم داده شود؛ یعنی هر جایی که ترس از دشمن در آن وجود داشته باشد مرز تلقی می‌شود. ⬅️ شهید ثانی در کتاب مسالک تعریفی را بیان کرده است که جامع دو تعریف دیگر است. «الثغر هنا الموضع الذي يكون بأطراف بلاد الإسلام بحيث يخاف هجوم المشركين منه على بلاد الإسلام، وكل موضع يخاف منه يقال له ثغر لغة»: ثغر یا مرز موضعی در اطراف سرزمین‌های اسلامی می‌باشد که ترس حمله مشرکین از آن جا به بلاد مسلمین وجود دارد. ⬅️ با توجه به تعریفی که از کتاب جواهر مطرح شد، در صورتی که یک کشور اسلامی با دیگر حکومت‌های اسلامی احاطه شده است، به نحوی که هیچ خطر و خوفی از حمله مشرکین بر مسلمین وجود ندارد، نمی‌توان گفت ثغر و مرز وجود دارد. ⬅️ در تعریف دوم تعبیر «یخاف منه» آمده است. این تعریف بر وضعیت کنونی حاکم بر کشور‌های مسلمانِ اطراف ایران صدق می‌کند، زیرا در اطراف کشور ایران مشرکینی حضور دارند که در کشورهای اسلامی اطراف ایران نفوذ کرده‌اند. لذا با وجود اینکه این کشورها به ظاهر کشور اسلامی محسوب می‌شوند اما از این جهت که تحت نفوذ و سلطة مشرکین قرار دارند عنوان «یخاف منه» در خصوص این مناطق صدق می‌کند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله کعبی در درس خارج «ولایت فقیه» مطرح کرد؛ 🔻 بررسی قاعده «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته». ⬅️ مراد از راعی کسی است که پایبند به اصلاح و محافظت از کاری باشد که معادل آن «والی» یا «متولی» است. در زبان فرانسوی و انگلیسی نسبت «راعی و رعیت» به ارباب و رعیت ترجمه شده است. بر اساس همین ترجمه ادعا می‌کنند که اسلام معتقد به نظام ارباب و رعیتی بوده و هیچ درکی از نظام شهروندی ندارد. در حالی که این ترجمه اشتباه است. ⬅️ از آنجا که در کلمه مسئولیت مفهوم تکلیف نهفته است و تکلیف نیز بیانگر وجوب است، می‌توان گفت روایت «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» بیانگر وجوب مسئولیت پذیری است. از سوی دیگر دلالت التزامی روایت بیانگر این نکته است که شخص مسئولیت پذیر باید نسبت به کار خود پاسخگو باشد. ⬅️ علامه طباطبایی می‌فرماید: بقا و دوام جامعه در گرو عمل به دین است. خداوند متعال اجرا و برپایی دین را از تمام آحاد جامعه اعم از افراد، اصناف، حکومت و... می‌خواهد و منحصر در یک فرد یا صنف خاصی نکرده است؛ زیرا تمام افراد جامعه از رفتار و اعمال یکدیگر متأثر هستند. 🔻 آیا تحصیل قدرت برای اجرای شریعت واجب است؟ ⬅️ مقدمه اقسامی دارد که یک قسم آن مقدمه وجوب و قسم دیگر آن مقدمه واجب است. آنچه که تحصیل و به دست آوردن آن لازم است مقدمه واجب می‌باشد؛ از این رواگر اقامه شریعت و احکام آن وجوب داشته باشد، تحصیل مقدمات آن مانند قدرت لازم نیست. اما اگر گفته شود اقامه دین واجب است، تحصیل مقدمات آن مانند قدرت واجب است. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ 🔻نقد و بررسی روایاتی که صاحب هر پرچم افراشته‌ قبل از قیام قائم (عج) را طاغوت معرفی می‌کند. ⬅️در منابع روایی شیعه و اهل سنت روایات متعددی نقل شده است که بر مشروعیت برخی از قیام‌های قبل از ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) دلالت دارند. ⬅️ هرچند این روایات از سند مستحکمی برخوردار نیستند، اما به دلیل کثرتی که دارند، اطمینان از صدورآنها حاصل می‌شود؛ از این رو ضعف در سند، مانعی برای استناد به آنها نیست. ⬅️ با توجه به اندیشه اهل سنت در باب اولوالامر و عدم مشروعیت قیام در مقابل او، باید گفت آنها انگیزه‌ای برای ترویج اندیشه مهدویت و بیان مشروعیت برخی قیام‌های قبل از ظهور نداشته‌اند؛ از این رو روایاتی از اهل سنت که در مقوله مشروعیت برخی قیام‌های قبل از ظهور ذکر شده است از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. ⬅️ سیرۀ امامان شیعه در مواجهه با قیام‌های معاصر خود نشان می‌دهد که آنان برخی از این قیام‌ها را تأیید کرده‌اند و نسبت به بسیاری دیگر رویکرد سلبی از خود نشان داده‌اند. ائمه معصومین علیهم السلام قیام ابومسلم خراسانی و بسیاری از قیام‌های فرزندان امام حسن علیه السلام و ... را مردود شمرده‌اند، اما قیام‌ زید، فرزند امام سجاد علیه السلام، و حسین بن علی را -که شهید فخ نام گرفت و از نوادگان امام حسن علیه السلام به شمار می‌رفت- را تأیید کرده‌اند. ⬅️ ائمه علیهم السلام در مواجهه با هر گونه قیامی باتوجه به ماهیت آن واکنش نشان می‌دادند و آن را تأیید یا مردود می‌شمردند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» مطرح کرد؛ ⬅️ در پی ایجاد یک نوآوری به نام نظام (جامع) خانواده یا نظام تشکیل خانواده هستیم. اقتضای چنین نوآوری این است که به وسیله رجوع به کتب فقهی، آیات و روایات، مستلزمات این بحث را احصا نماییم. ⬅️ از جمله چینش مطلبی که برای نظام جامع خانواده می‌توان ارائه داد چنین است؛ در تشکیل خانواده سه مرحله متصور است: مرحله‌ی قبل تشکیل (مقدّمات تشکیل)، خود تشکیلِ قانونی و شرعی خانواده، آثار مترتّب بر این تشکیل. به تعبیر دیگر سه حوزه‌ی بحثی برای نظام خانواده وجود دارد: حوزه‌ی اوّل، قبل از ازدواج (عقد). حوزه‌ی دوم، خود ازدواج (عقد). حوزه‌ی سوم، بعد از ازدواج (عقد). هر کدام از این سه عنوان دارای زیرمجموعه‌هایی هستند. ⬅️ معین کردن معنای تشکیل خانواده باب ورود به بحث است؛ زیرا همه‌ی موضوعات و عناوین باید حول محور تشکیل خانواده بررسی شود. بر این اساس محور قرار دادن موضوعاتی مانند عقد، خواستگاری یا عناوین دیگری که در کتاب نکاح ذکر شده است، صحیح نیست. ⬅️ زمانی که عنوان بحث از نکاح به نظام جامع خانواده تغییر پیدا کند، باید تابع آن بود و همواره از محور قرار دادن اجزای معنون و افراد دوری کرد و در پی یک واحد اجتماعی به نام خانوده بود؛ از این رو باید از تعابیری مانند حکم تشکیل کانون خانواده، وظایف کانون خانواده و حقوق کانون خانواده استفاده کرد. هرچند در درون این موضوعات نیز ناگزیر باید از زوجین، والدین و اولاد صحبت کرد. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب اقتصادی اسلام» مطرح کرد؛ ⬅️ با توجه به اینکه عقود معاملی محدودیتی ندارند، باید گفت هر معامله‌ای که منع عقلایی و شرعی نداشته باشد، از نظر دینی مورد پذیرش است. در فقه عقود مسائل تولید صنعتی بیان نشده است؛ زیرا تولید در زمان نص به شکل امروزی وجود نداشته است. اما اکنون می‌توان به وسیله اطلاقات معاملات، مباحث فقهی مربوط به تولیدات صنعتی را بیان کرد؛ به عنوان نمونه می توان در موضوع تولید صنعتی از عقودی همانند استصناع، اجاره، صلح و جعاله استفاده کرد. ⬅️ اقتصاد توسط شارع ابداع نشده بلکه اقتصاد موجود بوده و شارع مسائل آن را سامان داده است. برای نمونه شارع مالکیت و تولید را که موجود بوده‌اند پذیرفته و سامان داده است. ⬅️ نهاد تولید به دو دسته تقسیم می‌شود؛ بنگاه‌های اقتصادی منفرد و بنگاه‌های مشترک اقتصادی. بنگاه‌های اقتصادی منفرد شناخته شده‌ترین نهاد تولیدی جهان است اما در دنیای امروز با بنگاه‌های مشترک اقتصادی زیادی مواجه هستیم، یعنی یا افراد خودشان تمایل به مشارکت دارند یا به تنهایی توان - سرمایه، توان کار و هردو - تحقق کار را ندارند. ⬅️ دولت نباید در مواردی که عادتاً مردم سرمایه گذاری می‌کنند، ورود داشته باشد بلکه باید در مواضعی که اصولاً مردم توان یا تمایلی به سرمایه گذاری ندارند، سرمایه گذاری کند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» مطرح کرد؛ 🔻اصول حاکم بین رابطه ولی عام با کارگزاران و مدیران 1️⃣ رابطه عشق و محبت ⬅️ یعنی هم ولی عام نسبت به عامه مردم و به ویژه نسبت به کارگزاران، مدیران و صاحب منصبان عشق می‌ورزد و با محبت رفتار می‌کند و هم از سوی دیگر عامه مردم به ویژه کارگزاران و مدیران نسبت به ولی عام، عاشقانه رفتار می‌کنند. ⬅️ انرژی و قوه‌ای که در نظام سیاسی اسلام، مردم را به اطاعت مجبور می‌کند، قوه قهریه و تطمیع نیست؛ بلکه عشق و محبت است. البته تخویف هم وجود دارد و کسانی که تخلف کنند با آن‌ها با قاطعیت رفتار خواهد شد؛ ولی اصل و اساس، رابطه عشق و محبت بین ولی عام و عامه مردم است. ⬅️ نصوصی دال بر محبت خدای متعال نسبت به خوبان و نیکان و نفرت، خشم و عدم محبت خدای متعال نسبت به فرمان گریزان و خائنان وجود دارد. ⬅️ خداوند به این دلیل که به همه موجودات عالم وجود داده است، در عالم خلقت همه آنها را مورد شمول رحمت عامه خود قرار داده و زمینه رشد و کمال را برای همه فراهم می‌کند. اما در عالم امر، این محبت مبتنی بر عکس العملی است که موجودات نسبت به خداوند متعال نشان می‌دهند؛ موجودی که فرمان گریز باشد، علاوه بر اینکه مشمول رحمت الهی واقع نمی‌شود با بغض و نفرت الهی نیز مواجه می‌شود. ⬅️ بنابراین قواعد حاکم بین عالم خلق و عالم امر متفاوت است و بحث ما در نظام سیاسی، در عالم امر است، لذا در این عالم محبت مشروط به اطاعت است؛ از این رو فقط موجوداتی که از فرمان خداوند اطاعت کنند، محبوب او خواهند بود. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛ 🔻 تعیین حکم سوء ظن به وسیله رجوع به ادله قرآنی. ❇️ سومین دلیل قرآنی، آیه 36 سوره اسراء است « وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا». ⬅️ این آیه به صورت مستقیم دلالت بر موضوع سوء ظن ندارد بلکه بحث کلانی را مطرح می کند که با سوء ظن نیز مرتبط است. ⬅️ خطاب «لا تقفُ» در آیه مفرد است اما چنین خطابی ضرری به استفاده عام از آیه نمی‌زند؛ زیرا در خصوص الفاظ مفرد در آیه دو احتمال وجود دارد. نخست اینکه خطاب این الفاظ به جنس انسان است؛ از این رو مخاطب «لا تقف» جنس انسان است و مفرد بودنش ضرری به عمومیت آیه نمی‌رساند. دوم این که «لا تقف» خطاب به پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله باشد. در این صورت می‌توان به وسیله الغای خصوصیت به این خطاب عمومیت داد. ⬅️«لا تقف» به معنای دنبال نکردن است که سه مصداق دارد: 1– باور نکردن 2– اظهار نکردن 3– عمل نکردن. از این جهت در خصوص این بخش از آیه «وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ» سه حالت قابل تصور است. اول این که انسان به چیزی که علم ندارد اذعان و آن را باور نکند. دوم این است که به آنچه علم ندارد، عمل نکند و سوم اینکه امری را که علم ندارد، نگوید. ⬅️ مواردی وجود دارد که اتباع از «ما لیس لک به علم» حرمت ندارد. در این موارد تعارض میان هیئت با اطلاق متعلق حکم ایجاد می‌شود که باید اطلاق را بپذیریم و هیئت را هم در مواردی که یقین به عدم حرمت آن داریم، حمل بر کراهت کنیم. ————————— 🔎@fiqhenezam_com