آیت الله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح 👤 آیتالله ملک زاده ⏮ قسمت #دو ✅ موضوع: مدیریت دانش در را
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #سه
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
🔶 به طور مثال در بحث تولید روش ممکن است افرادی در دانشگاه و حوزه روشهای مختلفی برای دستیابی به علوم انسانی اسلامی مطرح کنند. تمام این افراد در ایستگاه و پایگاه تولید روش فعالیتمیکنند اما هر کدام با رویکرد و دیدگاه خاص خود به این امر مبادرت می و ر ز ند. مثلاً آنهایی که در درون گفتمان فلسفه اسلامی به مفهوم صدرایی کار میکنند اهتمامی به استفاده از استقرا ندارند؛ چرا که استقرا را یقینآور نمیدانند و معتقدند نمیتوان از استقرا در تولید علم مخصوصاً تولید علوم اسلامی استفاده کنیم. در مقابل، کسانی که نظریة شهید صدر در مبانی منطقی استقرا را پذیرفته باشند، بر این باور هستند که میتوان از استقرا نیز به عنوان یک روش در تولید علوم اسلامی بهره گرفت. مثال دیگر این است که عدهای در بحث روش بر روی روش اجتهادی تأکید زیادی دارند و برخی اصلاً به این روش کاری ندارند و با تأکید بر استفاده از روشهای تجربی موجود ، به نظریه پردازی در زمینه چگونگی تولید علوم انسانی اسلامی میپ ر دازند و گروهی هم در عین تأکید بر محوریت روش اجتهادی، قائل به جامعیت در روش و بهره گیری از روش های مختلف، هر یک در مورد و جایگاه خود هستند. تمام این اندیشمند ان با رویکرد و جهتگیری خاص خود در مرحلة تولید روش فعالیت میکنند.
🔶 در مبانی نیز چنین است. برخی در مرحلة مبانیِ پیش از روش ، بر مبانی فلسفی در چارچوب مکتب فلسفی صدر ایی یا نوصدرایی تأکید میکنند. در مقابل، عدهای دیگر ، اساساً آنچه به نام فلسفة اسلامی شناخته میشود ، از جمله حکمت متعالیه رافلسفهای یونانی زاده و یونانیزده و در عین حال، ناکارآمد میدانند که به هیچ وجه صلاحیت و اهلیت لازم برای قرار گرفتن در جایگاه مبنای علوم انسانیاسلامی را ندارد و بر این باور ند که باید برای این مهم، طرحی نو درانداخت و با مبانی ناب و فلسفهای جدید به سراغ تولید علم دینی و از جمله، علوم انسانی اسلامی رفت .
🔶 تازه همه اینها در حوزه تولید دانش بود. در حوزه توزیع و مصرف دانش نیز اوضاع بهتر از این نیست و می دانیم که نظام مدیریت دانش، پوشش دهنده و سامان بخش هر سه مرحله است:
1. تولید علم و معرفت
2. توزیع علم و معرفت
3. مصرف علم و معرفت
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت الله ملک زاده
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام 🎤 با حضور: آیت الله سیدعلیاکبر حائری آیت الله محمدحسین احمدی فقی
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام
🎤 با حضور:
آیت الله سیدعلیاکبر حائری
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی
آیت الله محمدحسین ملکزاده
🗓 زمان:
چهارشنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
⏮ آیتالله احمدی فقیه یزدی
🔶 قسمت #دو
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ تدریس محققانۂ آثار #شهید_صدر
⏮ دسترسی به:
🔶 کانال #برنامه_اجتهاد
▪️ برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد در #شش_سال
@barnameijtihad
🔶 دسترسی به صوت های حلقه ثالثه:
sapp.ir/halgheh3
🔶 دسترسی به صوت های حلقه ثانیه:
@halghee2
🔶 دسترسی به صوت های حلقه اولی:
@halgheh1
⏪ دسترسی آسان به مطالب گوناگون کانال، با استفاده از قابلیت جستجوی #
🔶 توضیح: برای دسترسی به مطالب با عناوینی که ذکر می شود کافی است روی # مقابل عنوان کلیک کرده و برای دستیابی به تمام جلسات جستجو را ادامه دهید.
✅ تدریس کتب #شهید_صدر
1⃣ #المعالم_الجدیدة
2⃣ #المرسل_الرسول_الرسالة
3⃣ #الاسس_المنطقیة_للاسقراء
4⃣ #المدرسة_القرآنیة
✳️ و مطالب متنوع و مفید دیگر برای #طلبه_پسا_انقلاب
⏭ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏮
💥 توجه:
دسترسی به بسیاری از صوتهای کانال به صورت یکجا در سایت
👇👇👇
mabaheth.ir
آیت الله ملک زاده
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام 🎤 با حضور: آیت الله سیدعلیاکبر حائری آیت الله محمدحسین احمدی فقی
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام
🎤 با حضور:
آیت الله سیدعلیاکبر حائری
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی
آیت الله محمدحسین ملکزاده
🗓 زمان:
چهارشنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
⏮ آیتالله سید علی اکبر حائری
🔶 قسمت #دو
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ کتاب #نواندیشی_دینی و #نوآوری_فقهی
⏮ سال ۱۳۸۷ از سوى رهبر معظم انقلاب، سال #نوآورى و #شکوفايى ناميده شد.
🔶 در اين سال، #خبرگزارى_رسا مصاحبه هايى را با عنوان نوآورى هاى فقهى، با سه نفر از اساتيد فقه حوزه، آقايان صفائى بوشهرى، ابوالقاسم عليدوست و محمد حسين ملک زاده به انجام رساند.
✅ کتاب نوانديشى دينى و نوآورى فقهى متن کامل مصاحبه علمى، تخصصى و مفصل اين خبرگزارى با استاد ملک زاده است.
⏮ برخى از موضوعات مورد اشاره در اين کتاب:
رابطه نوآورى فقهى با نوانديشى دينى - فقه و اصول مضاف - مبادى اجتهاد - #مراتب_پنجگانه_اجتهاد - #روش_شناسى_اجتهاد - ارکان نوآورى در فقه - #فقه_پويا - جمع ميان اصل و عصر - #مکتب_حله - #مقاصد_شريعت و ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #هدایت_تحصیلی
🔶 هدایت تحصیلی طلاب #درس_خارج
⏪ فائده #چهار
🔶 عدم اکتفاء به یک #استاد (منحصر نکردن خود در #درس یک استاد)
▪️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #چهار
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
💥 لزوم تشکیل ستاد و شورای مراکز فعال در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی؛
🔶 به نظر میرسد که اکنون و با عنایت به تکثّر و تعدّد افراد و مراکز فعال در این زمینه و اختلاف نظرگاهها یی که به مواردی از آن اشاره شد، مدیریت دانش ، اقتضا دارد که یک ستاد مرکزی یا شورای هماهنگی ِ واقعی، قدرتمند و بسیار فعال و مؤثر برای این امر شکل بگیرد. یک ستاد مرکزی که تمام این مراکز و اشخاص را شناسایی، احصاء و معرفیک ند، مرحله یا مراحلی که هر کدام از اینها در آن مشغول به فعالیت هستند را مشخص کند، کمکها و همافزاییهایی را که هر کدام نسبت به د یگری میتواند داشته باشد معلوم ن مای د، نقاط افتراق و اشتراک مراکز را معیّن کند و اثر هر کدام را در بخش برون داد ها مشخص کند؛ یعنی مشخص کند که با حرکت بر اساس هر کدام از مبانی و روش هاچه خروجی یا خروجی هایی به دست خواهد آمد.
🔶 اقدام دیگر این مجمع یا ستاد مرکزی این است که زمان تقریبی و تخمینی دستیابی به هدف بر اساس روشهای مختلف را مشخص نماید. مثلاً بیان کند که خط مشیی که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پیش گرفته است سبب می شود که زمان تقریب ی رسیدن به مرحلۂ تولید گزارۂ علمی طبق دیدگاه این پژوهشگاه از زمان تقریبی مورد نیاز، متناسب با خط مشی بعضی مراکز دیگر کوتاهتر باشد. مستحضرید که بعضی از این مراکز آنقدر مبدء را بعید در نظر گرفته اند که رسیدن به مرحلۂ تولید گزارۂ علمی طبق مبنا و روش آنها در زمانی کمتر از یک قرن محتمل نیست.
🔶 مثال دیگر، نظر ی است که بعضی اساتید [مثل دکتر رضا #داوری_اردکانی ] به آن قائل هستند و معتقدند علم و جامعه با هم قوام مییابند . مبتنی بر این رأی، به وجود آمدن علم اجتماعی، وابسته به وجود بستر اجتماعی ِ لازم است و علم اجتماعی اسلامی هم، منوط به شکلگیری مدینۀ اسلامی است. نخست باید عالمی با نظام اسلامی، نظم اسلامی و غایات اسلامی ساخته شود تا آنگاه بتوان از علوم اجتماعی اسلامی سخن گفت . با مسامحه، شاید بتوان این دیدگاه را از جهاتی شبیه یا حتی تکرار بخشی از دیدگاه #شهید_صدر در کتاب اقتصادنا نیز تلقّی نمود، که البته توضیحش مجال دیگری می طلبد. روشن است که این دیدگاه ، تولید #علم_دینی را به پاره ای امور غیرمعرفتی گره می زند و از این جهت، از سایرین متفاوت است. همچنین به لحاظ زمانی نیز مقدار زمانی که برای رسیدن به #علوم_انسانی اسلامی بر اساس چنین دیدگاهی لازم است احتمالاً بسیار طولانی تر از برخی دیدگاه های دیگر است.
🔶 #مدیریت_دانش به معنای این نیست که مشخص کنیم کدام نظریه صحیح و کدام یک غلط است. اساساً در مدیریت دانش، اولاً و بالذات، به درست بودن و غلط بودن کاری نداریم بلکه به تفاوتها توجه داریم و مشخص میکنیم که هر کدام به چه نوع برون دادی و تقریباً در چه بازۂ زمانی دست خواهند یافت و احتمالاً پاسخ کدام مسأله و نیاز و کدام جامعه هدف را می توانند بدهند.
✅ ترکیب اعضای ستاد و شورای مذکور
🔶 برای تشکیل ستاد، مجمع و یا شورایی برای هماهنگی میان مراکز ، اعم از حوزوی و دانشگاهی، پژوهشگاهها، مؤسسات و ...، نخست باید به دنبال شناسایی مراکز و دانشگاههای پیشتاز، پیشآهنگ و خطشکن در زمینه علوم انسانی اسلامی بو د. سپس از اشخاص حقیقی که خارج از مؤسسات هستند نیز دعوت شود و در نهایت شورایی شکل بگیرد. طبیعتاً شکلگیری چنین شورایی نیازمند حمایتهای جدی دستگاه حاکمیتی است. باید دبیرخانهای وجود داشته باشد که هماهنگیها را انجام دهد و همه را دور هم جمع کند.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9