✅ #بیان_نکته
⏮ پالایش #علم_اصول به چه معنا و چه میزان؟
🔶 پالایش از #بحثهای_فلسفی و بی کاربرد در مقام استنباط؛
🔶 #ساده_سازی_اجتهاد غلط است.
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از سومین جلسه هماندیشی «فقه نظام» به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام
🔹 آیتالله محمدحسین احمدی فقیه: در اداره جامعه باید از علوم مختلف استفاده شود؛ از این رو تا زمانی که استخدام علوم حاصل نشود، بایدها و نبایدهای مورد نیاز اداره یک جامعه به دست نمیآید. نباید پنداشت که استخدام علوم به معنای تغییر فکر و مبانی است.
🔹 آیتالله سید علی اکبر حائری: در خصوص فقه نظام میتوان گفت نظام باید براساس فقهی شکل بگیرد که ظرفیت اداره نظام در آن نهفته باشد. بر اساس روایت شریف «مَا مِنْ حَادِثَةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا حُكْمٌ» معتقد هستم احکام حوادث فردی، اجتماعی، نظامی و حکومتی را میتوان از متون دینی استخراج کرد.
🔹 آیتالله محمدحسین ملکزاده: شکل گیری نظامهای اجتماعی اسلامی یا شکل دهی به این نظامها نیازمند بهرهمندی جدی و الزامی از آموزهای اخلاقی در حوزه خاص و تخصصی هم هست؛ بنابراین ریشه نظام اسلامی، فقه اکبر میباشد که با استفاده مستقیم از فقه اوسط و اصغر، قوام پیدا میکند و ساخته میشود. به عنوان نمونه نظام سیاسی اسلام با تکیه بر فقه مضافی به نام فقه السیایه به همراه لحاظ اصول و تعالیم مرتبط با این حوزه، تشکیل میشود و خطوط کلی و اساسی سیاست اسلامی را تعیین میکند تا دانش سیاسی از منظر اسلام شکل بگیرد.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=26402
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
آیتالله ملک زاده
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع ⏮ مقصود از جامعیت در تفقه جامع؛ دانستیم که منظور از «تفقّه
✅ #کلاننظریه یا #فرانظریه #تفقه_جامع
⏮ فقه، دانشی ناظر به تحقق؛
🔶 دانش فقه، عمدتاً به نظام رفتاری میپردازد و از جنس دستورالعمل و برنامه کار و اقدام است و اساساً این دانش تدوین شده است تا در عالَم خارج، در فعل مکلفین و در زندگی بشر تحقق یابد. از همین روی، بیهیچ دغدغه میتوان گفت فقه، دانشی ناظر به تحقق است. و همین امر، یعنی ناظر به تحقق بودنِ فقه، میتواند ضامن تحقق عینی و عملی آن هم باشد. و اگر فقیه در مقام اجتهاد و فقاهت با عنایت به این حقیقت و با لحاظ مقام امتثال و تحقق که پهنۀ واقعی حیات انسان است، به استنباط بپردازد طبعاً خروجی استنباط او دست کم در مواردی، که میتواند شامل موارد مهم و سرنوشتسازی هم باشد، متفاوت خواهد بود.
⏮ سطح تحقق فقه، متاثر از سطح تدوین فقه تحقق؛
🔶 همانگونه که بارها گفتهایم، برای زندگی انسان میتوان پنج سطح در نظر گرفت:
1⃣ فردی
2⃣ خانوادگی
3⃣ اجتماعی
4⃣ حکومتی
5⃣ تمدنی
همچنان که گفته شد، فقه برای تحقق در خارج و زندگی انسان، شکل گرفته و تدوین شده است، اما اینکه فقه در چه سطحی از سطوح پنجگانۀ زندگی انسان تحقق پیدا کند، بیش از همه، در گرو آن است که این فقه در مقام تحقیق و تدوین، برای کدامیک از این سطوح و با لحاظ کدامیک از آنها تدوین شده و کدام سطح از این سطوح را هدفگیری و هدفگذاری کرده است.
🔶 به طور مثال، فقهی که برای تحقق در زندگی فردی و ناظر به آن تنظیم شده است، در صورت موفقیت در مقام اجرا، فقط در زندگی فردی و شخصی انسانها خود را نشان میدهد و زندگی آنها را عمدتاً در همین سطح سامان و جهت میدهد. طبعاً انتظار از چنین فقهی برای تأثیرگذاری جدّی و اساسی در سطوح و لایههای دیگر در حیات بشر، انتظار به جایی نیست.
پس اگر مثلاً میخواهیم فقه در عرصه حکومت، حکومتداری و حکمرانی، تحقق و تجلی یابد و یک ساختار حکومتی مبتنی بر شریعت اسلامی شکل بگیرد، نخست باید فقهی مناسب و متناسب با این سطح از زندگی انسانها را سامان دهیم و عرضه نماییم. البته آشکار است که این سخن بدان معنا نمیباشد که به محض شکلدهیِ نظری به فقهی با رویکرد حکومتی و تدوین فقه تخصصی و مضافی همچون فقه الحکومه، کار تمام میشود و به پشت سر نهادن هیچ مرحله و برداشتن هیچ گام دیگری نیاز نیست، ولی بدون شک، یکی از مهمترین گامها در مسیر تحقق فقه در عرصه حکومت، تدوین فقهی ناظر به تحقق در این سطح و عرصه است. همین مطلب درباره تحقق فقه در دیگر سطوح و ساحات حیات بشر نیز صدق میکند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
*🇪🇭🇵🇸قدس زنده است🇵🇸🇪🇭*
📌📍وبینار تخصصی👇
*📝بررسی مبانی فقهی دفاع از فلسطین به عنوان بخشی از دارالاسلام*
*🎤سخنران :
*🏵️ آیت الله محمد حسین ملک زاده*
✅فعال در عرصه بین الملل اسلامی
✅کارشناس مسائل جهان اسلام
✅استاد حوزه و دانشگاه
🔰موضوع :|
*📝بررسی تخصصی مبانی فقهی دفاع از فلسطین به عنوان بخشی از دارالاسلام*
📆زمان :|
*چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱*
*✅ساعت۱۸الی۱۹*
مکان|:👇
*🌐 جهت حضور در این وبینار مجازی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید* :
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=25386
*👌حضور برای عموم و همه علاقمندان می توانند شرکت نمایند*
⚜ #هسته بین الملل
#دفتر بسیج دانشجویی *(شهرستان جهرم)*
🕳️🕳️🕳️🕳️🕳️🕳️🕳️🕳️🕳️
🏵️📍اینستاگرام
http://instagram.com/nabzejahrom_ir
📍واتس آپ👇
https://chat.whatsapp.com/LVlwHgpfi2g1xPkNl3wiUR
📍روبیکا👇
https://rubika.ir/joing/BGIJHGAH0HYQHOYQTWUJSIQPKEWOHYJF
*بسیج دانشجویی شهرستان جهرم*
@mabaheth
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ شروع مجدد درس #خارج_اصول
👤 آیتالله ملک زاده
🗓 شنبه، ۱۷ اردیبهشت
🕙 ۲ ساعت به ظهر (ساعت ۱۱)
⏮ ادامه مرجحات باب #تعارض
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #سیزده
🔶 آثار مثبت و فوائد متعدد عملی و #روحی مدیریت زمان و برنامه ریزی؛
🔶 عمل هدفمند و برنامه ریزی شده در جهت #رضای_الهی، #عمل_صالح می باشد؛
▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
May 11
✅ #سخنرانی
🔶 نشست عملی تخصصی «از #انقلاب_اسلامی تا #تمدن_نوین_اسلامی با نگاهی بر آیات و روایات»
▪️ سلسله نشست های تبیین #گام_دوم_انقلاب_اسلامی
🔶 سخنران: آیت الله ملک زاده
🔸مشاهده خبر+صوت🔰🔰
🔹http://hoda.miu.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=321&pageid=49392&newsview=97833
⏪ مباحث: کانالی برای پاسخگویی به پرسش های#طلبه_پسا_انقلاب و تربیت #مجتهد_تمدن_ساز
http://eitaa.ir/mabaheth
✅ #تدریس تحقیقی
⏮ بحث اجتهاد و تقلید
🔶 با محوریت کتاب #کفایةالاصول
👤 آیتالله ملک زاده
🔶 جلسه #یک
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس تحقیقی
⏮ بحث اجتهاد و تقلید
🔶 با محوریت کتاب #کفایةالاصول
👤 آیتالله ملک زاده
🔶 جلسه #دو
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #ولایت_فقیه
🔶 #ریزش ها و #رویش های #انقلاب_اسلامی
▪️ بی انصافی در ندیدن رویش های انقلاب؛
🔶 مقایسه وضعیت #حوزه و #دانشگاه در #دوران_طاغوت و پس از انقلاب؛
آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس تحقیقی
⏮ بحث اجتهاد و تقلید
🔶 با محوریت کتاب #کفایةالاصول
👤 آیتالله ملک زاده
🔶 جلسه #سه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #کلان_نظریه یا #فرانظریه #تفقه_جامع
💥 نظام جامع اسلام شناسی تخصصی و فرایند دستیابی به معارف الهی و علوم اسلامی؛
⏮ برای پاسخگویی به نیازها، مسائل و پرسشهای بشر
1⃣ شناخت پایه نسبت به اسلام
2⃣ نظام انتظارات
3⃣ نظام احتیاجات
4⃣ نظام مسائل
5⃣ استنباط و استخراج پاسخهای دین به نیازها، مسائل و پرسشهای بشر؛
🔶 برگرفته از آثار و تألیفات آیتالله ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس تحقیقی
⏮ بحث اجتهاد و تقلید
🔶 با محوریت کتاب #کفایةالاصول
👤 آیتالله ملک زاده
🔶 جلسه #چهار
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💥 #ادبیات_عرب 💥
✅ #هدایه، #صمدیه و #شرح_الفیّه ابن مالک
⏮ برای فراگیری #علم_نحو، خواندن و یادگیریِ کامل مطالب سه کتاب «هدایه، صمدیه و شرح الفیّه ابن مالک (نوشته ابن عقیل یا سیوطی)» در نظر گرفته شده است. اما با این وجود، میتوان این سه کتاب را با کتاب یا کتابهای دیگر نیز جایگزین نمود؛ به شرط آنکه آن کتاب یا #کتب_جایگزین :
1⃣ اولاً، به لحاظ محتوا و میزان شناختی که از علم نحو در اختیار دانش پژوه میگذارند با مجموع سه کتاب هدایه، صمدیه و شرح الفیّه، برابر و یا از آنها بیشتر و کاملتر باشند؛
2⃣ ثانیاً، از نظر کیفیت تألیف، تبویب و شیوه بیان، عرضه و انتقال مطالب به مخاطب، بهتر و مناسبتر از سه کتاب مذکور باشند؛
3⃣ ثالثاً، به جهت مقدار زمانی که باید برای تعلیم و تعلّمشان صرف نمود با مجموع سه کتاب نامبرده، برابر و یا از آنها کمتر باشند.
⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی تالیف آیتالله ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
✅ #تدریس تحقیقی
⏮ بحث اجتهاد و تقلید
🔶 با محوریت کتاب #کفایةالاصول
👤 آیتالله ملک زاده
🔶 جلسه #پنج
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9