آیت الله ملک زاده
✅ #گعده_علمی ⏮ بررسی شخصیت #عبدالله_بن_عباس 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 یکی از شخصیتهای مهم در تاریخ ا
🔊 #بارگذاری_مجدد 🔊
⏪ به دلیل درخواست برخی اعضای محترم کانال، این مطلب دوباره بارگذاری شد.
2.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #بیان_نکته
⏮ #پاسخ_شبهه حجاب اجباری زنان یهودی، مسیحی و زرتشتی
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 چرا در حال حاضر #حکومت_اسلامی خانمهای مسیحی و یهودی را مجبور به رعایت #حجاب میکند در حالی که پیامبر خدا در زمان خود چنین کاری نمیکرد.
🔶 چه کسی گفته زنان #یهودی و #مسیحی حجاب را رعایت نمیکردند. حجاب تا حدود صد سال پیش یک امر رایج در اروپا بوده است. عکسها و فیلمهای باقیمانده از اروپا نشان میدهد زنان حجاب داشتهاند.
🗓 زمان: سال ۱۳۹۴
💥 دوره آموزشی پاسخگویی به پرسشهای اعتقادی دانشجویان
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی
🔶 به همراه پرسش و پاسخ در مورد #مسائل_طلبگی
👤 آیت الله ملک زاده
⏪ در جمع دهها نفر از طلاب مدارس #حوزه_علمیه_خراسان
🗓 زمان: #شنبه ١٤ بهمن ١٤٠٢، بلافاصه بعد از نماز مغرب و عشاء
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹
💥 حضور برای سایر طلاب و فضلا بلا مانع است.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏪ #پاسخ_شبهه
🔶 در قرآن گفته شده "إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ" (عنکبوت، آیه ۴۱)
در حالی که اثبات شده از تار عنکبوت از محکمترین مواد است.
🔶 پاسخهای گوناگون به این شبهه.
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: سال ۹۴
💥 دوره آموزشی پاسخگویی به پرسشهای اعتقادی دانشجویان
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نکته_اصولی
⏮ #مفهوم_مخالف
🔶 پنج اشکال و ملاحظه به تعریف شهید صدر از مفهوم مخالف
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در تقریرات مرحوم شهید صدر تعبیر «لأنَّ اللازم لازم لنفس الربط الخاصّ بين الشرط و الجزاء و لا يكون لازماً لذات الشرط و لا لذات الجزاء» آمده یعنی، این لازمه ذات شرط یا ذات جزاء نیست بلکه لازمۀ ربط خاصی است که میان شرط و جزا وجود دارد.
🔶 در بحث تعریف اصل مفهوم، به عبارات شهید صدر، پنج ملاحظه مطرح کردیم که در اینجا تنها به دو ملاحظۀ پایانی آن فقط اشاره میکنیم.
اولا این تعریف، جامع اطراف نیست و شامل مفهوم عدد نمیشود، زیرا در عدد، مدلول التزامی خود عدد مطرح است که مفهومی اسمی میباشد، نه مدلول التزامی ربط که یک مفهوم حرفی است.
ثانیا این تعریف مانع اغیار نیز نیست. به طور مثال یکی از مدالیل التزامی خاص ربط در مثلِ «من کان مظلوما وجبت اعانته» میشود «من لا تجب اعانته لیس بمظلوم»، در حالی که این قضیه، مفهوم مخالف اصطلاحی در علم اصول نیست بلکه مفهوم اصطلاحی اصولی آن عبارت، قضیۀ «من لم یکن مظلوما لا تجب اعانته» خواهد بود.
🔶 حال اینکه این مدلول التزامی یعنی «من لا تجب اعانته لیس بمظلوم» دارای اعتبار و حجیت است یا خیر، لعل محل اشکال باشد.
هرچند مقداری از بحث مفهوم دور خواهیم شد، اما از آنجا که این موارد اهمیت زیادی دارد و در مقام استنباط از آن استفاده میشود و از مسائل مشکل ما در مقام استظهار و استنباط است، برای تقریب به ذهن و روشن شدن به آن اشاره میکنیم.
🔶 به طور مثال در «الخمر حرامٌ لأنه مسکرٌ»، علت حرمت خمر، اسکار بیان شده است و بر اساس «العلة قد تعمّم» حکم را تعمیم داده میگوییم «کل مسکر حرامٌ» که شامل خمر و هر چه مست کننده باشد میشود. حال آیا میتوان برداشت کرد که «کل ما لیس بمسکر لیس بحرام»؟ خیر، به طور مثال انسان با خوردن بول، لحم کلب یا خنزیر یا میته، مست نمیشود ولی این موارد نیز حرام است. لذا «"الخمر حرام لأنه مسکر" تدلّ علی کل مسکر حرامٌ، ولکن لا تدلّ علی کل ما لیس بمسکر لیس بحرام» و ممکن است به دلیل دیگری حرام باشد. بله به نحو موجبه جزئیه یا سالبه جزئیه میتوان نتیجه گرفت «بعض ما لیس بمسکر لیس بحرام کالماء». در اینجا میگوییم تعمیم علت، موجب تعمیم نقیض علت نمیشود.
حال با لحاظ این نکته تأمل کنید آیا میتوان آن عبارت را رد کرد و گفت «من لا تجب اعانته لیس بمظلوم»، یا ربطی به آن ندارد. به هر حال چه جملۀ «من لا تجب اعانته لیس بمظلوم»، حجیت داشته باشد و چه نداشته باشد، بالاخره مفهوم اصطلاحی برای جملۀ «من کان مظلوما وجبت اعانته» نیست.
🗓 زمان: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
💥 برگرفته از سال دوم از دوره سوم تدریس خارج اصول
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت الله ملک زاده
✅ #سخنرانی 🔶 به همراه پرسش و پاسخ در مورد #مسائل_طلبگی 👤 آیت الله ملک زاده ⏪ در جمع دهها نفر از
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ #سخنرانی
🔶 به همراه پرسش و پاسخ در مورد #مسائل_طلبگی
👤 آیت الله ملک زاده
⏪ در جمع دهها نفر دیگری از طلاب مدارس حوزه علمیه #مشهد_مقدس
🗓 زمان: #دوشنبه ۱۶ بهمن ١٤٠٢، بلافاصه بعد از نماز مغرب و عشاء
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹
💥 حضور برای سایر طلاب و فضلا بلا مانع است.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9